Blanka Mikátová: Tůň pod asfaltem a zákon pod stolem. Jak se výjimka ze zákona stala nástrojem legalizace škod
Když se začíná stavět bez výjimky
V Hradci Králové se letos znovu začalo stavět. Osm let připravovaná cyklostezka, jejímž investorem je město, měla být symbolem bezpečné a ekologické dopravy. Místo toho se však stala příkladem, jak lze zákon o ochraně přírody ohnout, když se to hodí.Na první pohled běžná stavba se během několika týdnů proměnila ve sporný zásah, při němž zmizela tůň s výskytem zvláště chráněných druhů. Zatímco v terénu už se rozprostíral štěrk nové cyklostezky, potřebná výjimka k zásahu do biotopu byla teprve vydávána – a i ta byla v rozporu se zákonem.
V srpnu 2025 zahájily stavební stroje práce v Novohradeckých lesích. Během několika dní zmizela tůň, která sloužila jako biotop obojživelníků. Nešlo o pouhou kaluž, ale o rozmnožovací místo sedmi zvláště chráněných druhů – čolků, rosniček, ropuch a skokanů. V sousedství tůně se proháněly i slunily ještěrky či užovky a v tlejícím dřevě se ukrývali slepýši. V tůni a jejím blízkém okolí tak bylo zjištěno celkem jedenáct zvláště chráněných druhů.
Město přitom nemělo platnou výjimku ze zákona o ochraně přírody. O tu požádalo až 25. srpna 2025, tedy v den, kdy už byla tůň zničena. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) následně potvrdila porušení § 50 odst. 1 a 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Staré povolení, nový projekt a likvidace biotopu
Ačkoli pro záměr formálně existovala výjimka z roku 2023, týkala se zcela jiného projektu – jiné dokumentace i jiného rozsahu zásahu – a vztahovala se pouze ke čtyřem druhům obojživelníků. Nový projekt, označený jako Změna stavby před dokončením (ZSPD, 08/2024), však zásadně změnil trasu i rozsah stavebních prací, čímž výjimku z roku 2023 fakticky zneplatnil.Proti starší verzi projektové dokumentace bylo trasování cyklostezky v řadě míst změněno (posunuto), například k ochraně dřevin. Zcela nepochopitelně však trasa nebyla posunuta v místě vodní tůně a cyklostezka je trasována přímo přes tuto biologicky nejcennější plochu, doloženě využívanou k rozmnožování sedmi druhů zvláště chráněných obojživelníků. Nejde tedy o dočasné ohrožení v době stavby, ale o prakticky úplnou likvidaci rozmnožovací lokality. Tůň byla klíčovým biotopem pro lokální populaci obojživelníků. Podle zákona měl investor předložit novou žádost o výjimku před zahájením prací. To se nestalo. Fotodokumentace z 20. 8. a 25. 8. 2025 dokládá probíhající zásah (zasypání tůně, úpravy terénu).
Kraj místo zastavení vydal povolení
Namísto toho, aby Krajský úřad Královéhradeckého kraje řízení zastavil a oznámil podezření z porušení zákona, výjimku přesto vydal. Ačkoli věděl, že předmětná tůň už neexistuje, a že stavba probíhá v rozporu s předchozí dokumentací, úřad vydal nové rozhodnutí, které teprve 9. října 2025 nabylo právní moci. Tedy v době, kdy již všechny biotopy (vodní i suchozemské) byly zničeny.Tím ovšem fakticky legitimizoval protiprávní jednání magistrátu.
Úřad se navíc spokojil s pouhým tvrzením, že výstavba má „veřejný zájem“ – bezpečnější dopravu cyklistů. Nevysvětlil, proč tento zájem převážil nad ochranou zvláště chráněných druhů, když v místě již existuje silnice i nezpevněná cesta, které tento účel plní. Neprokázal ani, že by neexistovalo jiné, šetrnější řešení.
Z odborného hlediska je přitom situace jednoznačná: pokud existuje varianta vedení trasy mimo biotop, nelze výjimku udělit. Tak to vyžadují jak odborné zásady ochrany přírody, tak i základní principy zákona.
Když se z povolení stane zpětné odpuštění, ztrácí smysl nejen zákon, ale i spravedlnost.
Náhradní tůně, které ničí, místo aby pomáhaly
Projekt počítá s vybudováním náhradních tůní, jejich umístění je však zcela nevhodné (viz příloha). Jsou situovány těsně u cyklostezky, případně mezi cyklostezku a silnici. Živočichové jsou při každém přesunu nuceni překonávat asfaltové plochy s provozem, což povede k jejich vysoké mortalitě.Z odborného hlediska jde o klasickou ekologickou past: biotop, který živočichy láká, ale neumožňuje jejich přežití. K tomu se přidává přehřívání povrchu, splachy z asfaltu a vysychání. Taková opatření nejsou záchranou, ale záminkou – aby bylo možné říct, že „příroda dostala náhradu“. Nedostala.
Přenášení obojživelníků: dobrý úmysl, špatná praxe
Jako ochranné opatření byl Krajským úřadem (oběma vydanými výjimkami) nařízen transfer obojživelníků z likvidované tůně do náhradních lokalit. Na papíře to vypadá jako vstřícné řešení, ve skutečnosti jde o metodu, kterou odborníci považují za krajní a málo účinnou.Přenášení jedinců na novou lokalitu je pro živočichy velmi stresující a často končí zvýšenou úmrtností přenášení jedinci, jsou v neznámém prostředí také vystaveni vyššímu riziku predace. Transfer s sebou nese riziko šíření chorob, například nebezpečné chytridiomykózy, která může decimovat celé populace. Přesun zároveň vede k umělému zahušťování cílových lokalit, což způsobuje konkurenci a stres i pro v místě původní populaci. Transferem, obzvláště krátkodobým a v časově nevhodném období, jako tomu bylo v tomto případě, lze přemístit pouze malý zlomek populace, většina jedinců skončí pod pásy bagrů.
Především ale platí, že přenést lze jen jednotlivé jedince – ne jejich biotop. Tím, že tůň a její blízké okolí zaniklo, zmizelo i prostředí, které umožňovalo reprodukci, úkryt i přezimování. Transfer proto neřeší problém, ale jen přesouvá následky lidského zásahu jinam.
Pokud už má být přistoupeno k transferu, musí mu předcházet vytvoření plnohodnotného náhradního stanoviště – samozřejmě včetně tůně. Takové opatření je však nutné připravit včas, nikoli až ve chvíli, kdy biotop zmizí.
Když asfalt mluví hlasitěji než fakta
V době, kdy už byla tůň zavezena a město nemělo výjimku, vydal magistrát tiskovou zprávu, citovanou např. v Ekolistu Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů - Ekolist.cz, podle níž se „cyklostezka mokřadům vyhýbá“. Tuto nepravdivou informaci zopakoval i náměstek primátorky Lukáš Řádek v České televizi. Ve skutečnosti už mokřady v té době neexistovaly a město nemělo platnou výjimku.Možná to není jen drzost, ale symptom doby: fakta přestávají být překážkou, pokud se dá napsat tisková zpráva.
Zákon ohnutý po směru asfaltu
Cyklostezka v Novohradeckých lesích by mohla být varováním. Nejen před zničením jednoho biotopu, ale před způsobem myšlení, v němž se ochrana přírody chápe jako administrativní překážka, kterou stačí obejít.Není to jen příběh o žábách a tůni. Je to příběh o tom, jak snadno může zákon ztratit svůj význam, když se z jeho výjimek stanou výmluvy. A když úřady místo přírody chrání samotné projekty, nechávají nás v krajině, kde asfalt vítězí nad vodou a hlas žab umlká.
Máte podobné zkušenosti? Sdílejte je s námi – možná právě z nich začne skutečná změna.
Co se stalo
• Záměr: Stezka Zděná bouda – Lesní hřbitov, Hradec Králové
• Investor: Statutární město Hradec Králové
• Klíčový problém: Stavba začala bez platné výjimky dle § 56 ZOPK
• Kdy: 25. 8. 2025 – žádost o výjimku podána v den, kdy tůň už byla zničena
• Zjištění ČIŽP: Porušení § 50 odst. 1 a 2 zákona o ochraně přírody
• Počet dotčených zvláště chráněných druhů: minimálně 11
• Současný stav: výjimka vydána, právní moci nabyla dne 9. října 2025
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (41)
Karel Zvářal
29.10.2025 05:34Pavel Hanzl
30.10.2025 08:36 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
31.10.2025 18:56 Reaguje na Pavel HanzlSlavomil Vinkler
29.10.2025 08:34-lidé nemají rádi tůně a bažiny, již jako atavismus, neb pochází ze stepí a buše. Přesvědčit o užitečnosti tůní, studených obojživelníků či vodních kytek je velice obtížné.
-v hradeckém kraji je velice "přírodně vstřícná" atmosfétra, jak bylo ukázáno například při udržení Plachty jako biotopu.
-budovat tůň pro obojživelníky z silnice a i u cyklostezky je skutečně vysoce nevhodné, neboť na cyklostezce jsou viditelné vysoce četné úhyny. A často to vypadá hůře než na silnici, ač nevím proč je tam tolik přejetých hadů, slepýšů, žab..
Ale ono to často dopadne tak, že tato past vyhubí chráněné živočichy a hurá je od nich pokoj. I kanalizační vpusti na silnici s vyvýšenými krajnicemi po několika letech odstraní obojživelníky docela spolehlivě.
Pokud se má náhradní biotop vybudovat, měly by být situován od cylokostezky i silnice a tyto obě by měly být vybaveny pevnými zábranami a "podchody, podlezy". Ono pokud se podívá, člověk na mapu, tak souběžně s Hradečnicí vede cesta "siluet" vpravo směrem z města a nová cyklostezka se tedy staví i vlevo směrem z města. Pak vzniká otázka důvodu stavby cyklostezky směrem kam už vede i silnice i stezka. Vkrádá se myšlenka na nutnost "prostavět" dotace.
Radim Polášek
30.10.2025 09:08 Reaguje na Slavomil VinklerMnohem vhodnější je biotop zřizovat. To znamená najít v přírodě místa, která jsou pro ten biotop vhodná a tam provést taková opatření, by tam ten biotop vznikl. Takový biotop je výrazně levnější na údržbu, protože stačí jednou za větší počet let zvrátit v přírodě vývoj,. který vede k zániku toho biotopu.
Honza Honza
29.10.2025 09:21Byly by spokojeny žáby, bylo by jich v rozšířeném močálovišti více a u cyklostezky by mohlo být odpočívadlo, abychom mohli pozorovat život v jezírku.
Martin Vlk
29.10.2025 10:41Tady je zjevně vidět, že kdyby se cyklostezka protáhla mezi silnicí a tůní, tak by to šlo, možná za cenu nějakého ovlivnění jednoho břehu a možná s přidáním mantinelu mezi silnici a stezku. Jenomže odhaduji, že i to by byl neřešitelný problém pro naše ochránce. Naše příroda má prostě smůlu v tom, že naši ochránci nejsou schopni kompromisu a bohužel nejsou schopni ani pomoci najít řešení a vlastně tak reálně využít svých znalostí. Pak vlastně není jiné cesty, než je obcházet.
Jaroslav Pokorný
29.10.2025 12:39 Reaguje na Martin VlkMarcela Jezberová
29.10.2025 10:48Jaroslav Řezáč
29.10.2025 13:52 Reaguje na Marcela JezberováSlavomil Vinkler
29.10.2025 11:29- Fetišizace stromů a keřů ( máme jich proti minulosti docela hodně). Je bez protestů veřejnosti možno zasypat tůň, mokřad, louku, suchou step, než pokácet několik stromů.
- Fetišizace " moudré matky přírodyů tedy nicnedělání, bezzásah, oproti vysvětlení nutnosti o většinu vzácných biotopů intenzivně odborně pečovat.
Ví to i p. Mikátová, která zavedla pojezdy OT, pastvu buvolů, ničení náletů a jinou péči na rezervaci Plachta a sklidila nevoli a bouři.
Marcela Jezberová
29.10.2025 12:04Slavomil Vinkler
29.10.2025 12:26 Reaguje na Marcela JezberováBuďme(te) rádi, že v okolí Hradce ještě něco je. Nicméně vybudovat tůň mezi silnici a cyklostezku je veliká zhůvěřilost.
Slavomil Vinkler
29.10.2025 12:31 Reaguje na Slavomil VinklerMarcela Jezberová
30.10.2025 09:01 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
30.10.2025 10:03 Reaguje na Marcela JezberováJan Šimůnek
29.10.2025 16:21Chybí mi konstatování, že mnoha lidem na těchto biotopech vadí i to, že jsou zdrojem krevsajícího hmyzu, který jednak obtěžuje, jednak může přenášet různé nepříjemné choroby. I u nás jsou druhy komárů, schopné přenášet ziku, malárii nebo některé další exotické horečky (stačí, aby se nacucali na někom, kdo má zárodky v krvi).
Ale ani tuzemský virus ťahyňa (Valtická horečka) není zrovna příjemný zážitek.
MMCH, my, zlí "ropáci", měli v čítance povídečku o obyvatelích nějakého státu v černé Africe, kteří nasbírali a naškudlili peníze na pomník V. I. Leninovi. A tak napsali do SSSR, že ač zkroušeni malárií a dalšími chorobami, vybrali takovou a takovou částku na pomník Velikému Leninovi a jak by ten pomník měl vypadat. A dostalo se jim odpovědi: "Za ty peníze nakupte naftu a vylejte ji do těch malarických bažin, protože jejich sanace a vaše ochrana před malátií a dalšími chorobami bude tím nejlepším pomníkem Velkému Leninovi."
A pak se někteří diskutující mohou divit, když jsem byl od dětského věku takto veden :-)
Slavomil Vinkler
29.10.2025 16:30 Reaguje na Jan ŠimůnekJinak máte pravdu, jste příklad toho, že odpor k mokřadům je veden již od dětství. I když ani já nemám rád komáry.
Slavomil Vinkler
29.10.2025 16:32 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
29.10.2025 19:23kaluží ty kaluže neustále rozšiřovali do okolí a navrhoval jsem středem
kaluží vytvořit zpevněný val pro jízdu po suchém povrchu a nebo vedle kaluž uměle vybudovat a půdou z ní zasypat kaluž původní. Obojí bylo ochranáři
zamítnuto s tím, že listonozi potřebují k životu pojížděné kaluže a nikoliv ty bez pojíždění. Opáčil jsem jim, že jim nikdo nebrání každodenně umělé
kaluže pojíždět svými koly a byl jsem odmítnut. Ty kaluže se stále více
rozšiřují na úkor trávy a bylin kolem nich a cyklisté pak doma plýtvají
vodou při mytí kol a praní zablácených oděvů. Ochranářství se už scvrklo pouze na všelijaké zákazy a nicnedělání, místo nějaké činnost a skutečné
ochrany přírody. Tento případ dokonce zavání potížismem !
Slavomil Vinkler
29.10.2025 20:00 Reaguje na Břetislav MachačekNo je to veliká vzácnost, já viděl listonoha letního jednou na vojenském cvičáku čtyři dvory u Budějic. On by ten cyklista měl nejprve zastavit, pokochat se a pak s elánem z dobrého skutku projet bahnem😊.
Břetislav Machaček
30.10.2025 10:26 Reaguje na Slavomil Vinklerkaluže s těmi listonohy a proto je objíždějí i po okolních
bylinách a trávě. Ty zničené byliny zase ale zajímají jiné
a třeba mi vadí pak to následné plýtvání vodou na mytí kol
a znečištění odpadních vod z mytí kol a praní zabahněného
oblečení cyklistů. Ať se myjí dvě kola dvou ochranářů a
nikoliv 200 kol sportovců a turistů! Je to o logice, ale
ta ekologistům schází stejně jako myslet v souvislostech.
Každý je zaměřen na něco a u zbytku má klapky na očích,
ale skutečná ekolog myslí v souvislostech a uznává taky
kompromisy, aby nebylo jedno nadřazeno druhému. To je ten
případ s listonohy, když jsou kolem kaluží ničeny byliny
a ČOV se zbytečně zatěžují mytím kol a praním oděvů.
Ta kola nejsou pouze to bahno, ale taky maziva a to
praní oděvů není jen to bahno, ale taky prací prášky a
otěry syntetických oděvů v odpadní vodě z praček. Víte
jak dopadla část té stezky? Při povodních ty kaluže
řeka zanesla nánosy a kaluže zmizely. U jiných proud
prorval okraje a kaluže odvodnil. Reakce ochranářů je
ale nulová, protože to udělala za lidi příroda sama.
Slavomil Vinkler
30.10.2025 11:47 Reaguje na Břetislav MachačekVážení cyklisté v této kaluži žije unikátní živočich co se podobá trilobitovi. Dobře si ho prohlédněte, neb se s ním pro jeho vzácnost už asi nesetkáte. Ke svému životu potřebuje kaluže, kterými projíždí technika. Kaluž prosíme projeďte. Děkujeme vám za údržbu biotopu.
Slavomil Vinkler
29.10.2025 20:02 Reaguje na Břetislav MachačekRadim Polášek
30.10.2025 09:25Zpětně se jeví, že stavbou cyklostezek dotavaných z EU jsme právě ty dotace EU z velké části promarnili, protože cyklostezky jsou z velké části máloproduktivní projekty, které nijak moc nepřispívají k růstu ekonomiky, Na rozdíl teřba od Poláků, kteří měli ty dotace EU využit na projekty, na silnice a dálnice a podobné, které svým působením přímo přispívají k rozvoji ekonomiky vytvářením lepších podmínek pro firmy a zaměstnance. zatímco cyklostezky maximálně trošku přispějí k rozvoji turistického ruchu. Což je vzhledem ke spotřebovaným finančním částkám výrazně méně než do ekonomiky přinášejí průmyslové firmy.
Navíc cyklostezky, tak, kde jsou postaveny, obvykle výrazně přispívají k ničení místní přírody rušením lidmi i jejich nežádoucí činností kolem těch cyklostezek.
Marcela Jezberová
31.10.2025 10:49 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
1.11.2025 10:30 Reaguje na Marcela JezberováOno cyklostezky jsou pro lidi svým způsobem přínos, ale připadá mi, že leckdy to je malý přínos za cenu vysokého poškození přírody.
Miloš Plaček
30.10.2025 13:44Slavomil Vinkler
30.10.2025 14:24 Reaguje na Miloš PlačekBřetislav Machaček
31.10.2025 09:54 Reaguje na Slavomil Vinklerobojživelníků, než kolik jich dosud zbývá. Ona ta potrava
schází i jim ve všech vývojových stádiích a malá tůň asi
neuživí desetitisíce pulců. Dokonce ani rákosiny rybníka
už nejsou "zemí zaslíbenou" pro pulce, když je voda v tom
rybníce bez perloček a jiného hmyzu. Z čisté vody nemá
živiny k růstu nikdo a plytké kaluže a tůně se přehřívají tak, že buď vyschnou dříve, než pulci dokončí vývoj a nebo
se v nich pulci doslova uvaří. I tak hloupě jsou některé
nové tůně situovány při svém budování.
Slavomil Vinkler
31.10.2025 10:02 Reaguje na Břetislav MachačekRadim Polášek
1.11.2025 10:21 Reaguje na Břetislav MachačekAle je otázka, jestli by pulci jiných žab než kuněk se v těch kalužích vyhřívaných přímým sluncem úspěšně vyvinuli a dospěli v žabičky.
Ropuchy a skokani v dubnu kladli vajíčka do podstatně hlubších vod, než byly takové kaluže a obvykle zastíněných. Takže tam ve vodě takové horko nebývalo.
Slavomil Vinkler
1.11.2025 13:18 Reaguje na Radim PolášekSlavomil Vinkler
1.11.2025 13:19 Reaguje na Slavomil VinklerRadim Polášek
3.11.2025 12:28 Reaguje na Slavomil VinklerOny později z velké části zmizely rovnou ty cesty s těmi kalužemi, částečně je opatřili asfaltem a částečně zaorali. Kaluží zůstalo jen málo. A žáby měly nárok se množit jen ve "velkých" tůních v potoce nebo v okrajových částech místní vodní plochy a podobně.
U "velkých" žab je potom problém v tom, že jsou svou pamětí vázány ke kladení vajíček k té vodní ploše, kde se vylíhly. Zatímco ty kaluže tam jeden dva roky jsou a potom třeba vůbec. Nebo na vhodných místech v lese v kolejích tam vzniknou náhodně, když tam na místě s mokrou půdou jede traktor a do 5 let se zanesou listím a humusem z toho listí a zase třeba tam 20 let nejsou, než tam znova projede traktor.
Honza Honza
31.10.2025 14:22Jak říká Masaryk : nebát se a ... nezničit toho moc, všeho (zla) moc škodí. Každá disturbance má svoje pozit. účinky. Když jsem dříve viděl kluky s motorkama jezdit po louce, tak jsem se na to díval jako na trestný čin. Podobně působí těžba uhlí a devastace krajiny. Nyní vím, že i povrchový důl může být, za urč. okolností obohacení přírody.
Tento článek o tůni u silnice je také zřejmě chyba silničářů, že nezajistili dobrý odtok vody (silnice se může podemlít).
Ale dalo by se to zobecnit: i lidská činnost, zástavba může být obohacení přírody, je třeba něco udělat pro to, aby z toho příroda vůbec mohla mít prospěch = zpřírodnit i nepřírodní jevy, hlavně zavodnit, zachycovat vodu.







