https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/blanka-mikatova-tun-pod-asfaltem-a-zakon-pod-stolem.jak-se-vyjimka-ze-zakona-stala-nastrojem-legalizace-skod
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Blanka Mikátová: Tůň pod asfaltem a zákon pod stolem. Jak se výjimka ze zákona stala nástrojem legalizace škod

29.10.2025 | Blanka Mikátová |
Situace – projektová dokumentace se zakreslením cyklostezky.
Situace – projektová dokumentace se zakreslením cyklostezky.
Zdroj | Projektová dokumentace
Někdy se ochrana přírody porušuje ne proto, že by chyběly zákony, ale proto, že se ztratí jejich smysl. Když se z preventivního povolení stane zpětné alibi, když úřad raději hledá důvody, proč „to nejde zastavit“, a město vydá tiskovou zprávu, že se stavba vyhýbá mokřadům, které už neexistují — pak nezbývá než se ptát, komu vlastně příroda ještě patří. Cyklostezka v Novohradeckých lesích u Hradce Králové je příběhem o střetu světa přírody, mizícího pod štěrkem, se světem úřadů, kde se zdá, že je všechno v pořádku. Jenže žába právní fikce nepřežije.
 
Fotodokumentace z 20. 8. 2025 – stav před zasypáním tůně
Fotodokumentace z 20. 8. 2025 – stav před zasypáním tůně
Foto | Blanka Mikátová

Když se začíná stavět bez výjimky

V Hradci Králové se letos znovu začalo stavět. Osm let připravovaná cyklostezka, jejímž investorem je město, měla být symbolem bezpečné a ekologické dopravy. Místo toho se však stala příkladem, jak lze zákon o ochraně přírody ohnout, když se to hodí.

Na první pohled běžná stavba se během několika týdnů proměnila ve sporný zásah, při němž zmizela tůň s výskytem zvláště chráněných druhů. Zatímco v terénu už se rozprostíral štěrk nové cyklostezky, potřebná výjimka k zásahu do biotopu byla teprve vydávána – a i ta byla v rozporu se zákonem.

V srpnu 2025 zahájily stavební stroje práce v Novohradeckých lesích. Během několika dní zmizela tůň, která sloužila jako biotop obojživelníků. Nešlo o pouhou kaluž, ale o rozmnožovací místo sedmi zvláště chráněných druhů – čolků, rosniček, ropuch a skokanů. V sousedství tůně se proháněly i slunily ještěrky či užovky a v tlejícím dřevě se ukrývali slepýši. V tůni a jejím blízkém okolí tak bylo zjištěno celkem jedenáct zvláště chráněných druhů.

Město přitom nemělo platnou výjimku ze zákona o ochraně přírody. O tu požádalo až 25. srpna 2025, tedy v den, kdy už byla tůň zničena. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) následně potvrdila porušení § 50 odst. 1 a 2 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

Fotodokumentace z 25. 8. 2025 – zasypaná tůň
Fotodokumentace z 25. 8. 2025 – zasypaná tůň
Foto | Blanka Mikátová

Staré povolení, nový projekt a likvidace biotopu

Ačkoli pro záměr formálně existovala výjimka z roku 2023, týkala se zcela jiného projektu – jiné dokumentace i jiného rozsahu zásahu – a vztahovala se pouze ke čtyřem druhům obojživelníků. Nový projekt, označený jako Změna stavby před dokončením (ZSPD, 08/2024), však zásadně změnil trasu i rozsah stavebních prací, čímž výjimku z roku 2023 fakticky zneplatnil.

Proti starší verzi projektové dokumentace bylo trasování cyklostezky v řadě míst změněno (posunuto), například k ochraně dřevin. Zcela nepochopitelně však trasa nebyla posunuta v místě vodní tůně a cyklostezka je trasována přímo přes tuto biologicky nejcennější plochu, doloženě využívanou k rozmnožování sedmi druhů zvláště chráněných obojživelníků. Nejde tedy o dočasné ohrožení v době stavby, ale o prakticky úplnou likvidaci rozmnožovací lokality. Tůň byla klíčovým biotopem pro lokální populaci obojživelníků. Podle zákona měl investor předložit novou žádost o výjimku před zahájením prací. To se nestalo. Fotodokumentace z 20. 8. a 25. 8. 2025 dokládá probíhající zásah (zasypání tůně, úpravy terénu).

Fotodokumentace z 25. 8. 2025 – práce na cyklostezce v sousedství zasypaného mokřadu.
Fotodokumentace z 25. 8. 2025 – práce na cyklostezce v sousedství zasypaného mokřadu.
Foto | Blanka Mikátová

Kraj místo zastavení vydal povolení

Namísto toho, aby Krajský úřad Královéhradeckého kraje řízení zastavil a oznámil podezření z porušení zákona, výjimku přesto vydal. Ačkoli věděl, že předmětná tůň už neexistuje, a že stavba probíhá v rozporu s předchozí dokumentací, úřad vydal nové rozhodnutí, které teprve 9. října 2025 nabylo právní moci. Tedy v době, kdy již všechny biotopy (vodní i suchozemské) byly zničeny.

Tím ovšem fakticky legitimizoval protiprávní jednání magistrátu.

Úřad se navíc spokojil s pouhým tvrzením, že výstavba má „veřejný zájem“ – bezpečnější dopravu cyklistů. Nevysvětlil, proč tento zájem převážil nad ochranou zvláště chráněných druhů, když v místě již existuje silnice i nezpevněná cesta, které tento účel plní. Neprokázal ani, že by neexistovalo jiné, šetrnější řešení.

Fotodokumentace z 25. 8. 2025 - nezpevněná cesta využívaná jako cyklostezka, vede souběžně se stávající asfaltovou silnicí.
Fotodokumentace z 25. 8. 2025 - nezpevněná cesta využívaná jako cyklostezka, vede souběžně se stávající asfaltovou silnicí.
Foto | Blanka Mikátová

Z odborného hlediska je přitom situace jednoznačná: pokud existuje varianta vedení trasy mimo biotop, nelze výjimku udělit. Tak to vyžadují jak odborné zásady ochrany přírody, tak i základní principy zákona.

Když se z povolení stane zpětné odpuštění, ztrácí smysl nejen zákon, ale i spravedlnost.

Náhradní tůně, které ničí, místo aby pomáhaly

Projekt počítá s vybudováním náhradních tůní, jejich umístění je však zcela nevhodné (viz příloha). Jsou situovány těsně u cyklostezky, případně mezi cyklostezku a silnici. Živočichové jsou při každém přesunu nuceni překonávat asfaltové plochy s provozem, což povede k jejich vysoké mortalitě.

Z odborného hlediska jde o klasickou ekologickou past: biotop, který živočichy láká, ale neumožňuje jejich přežití. K tomu se přidává přehřívání povrchu, splachy z asfaltu a vysychání. Taková opatření nejsou záchranou, ale záminkou – aby bylo možné říct, že „příroda dostala náhradu“. Nedostala.

Přenášení obojživelníků: dobrý úmysl, špatná praxe

Jako ochranné opatření byl Krajským úřadem (oběma vydanými výjimkami) nařízen transfer obojživelníků z likvidované tůně do náhradních lokalit. Na papíře to vypadá jako vstřícné řešení, ve skutečnosti jde o metodu, kterou odborníci považují za krajní a málo účinnou.

Cyklostezka – stav 9. října 2025, tj. v den nabytí právní moci výjimky.
Cyklostezka – stav 9. října 2025, tj. v den nabytí právní moci výjimky.
Foto | Blanka Mikátová

Přenášení jedinců na novou lokalitu je pro živočichy velmi stresující a často končí zvýšenou úmrtností přenášení jedinci, jsou v neznámém prostředí také vystaveni vyššímu riziku predace. Transfer s sebou nese riziko šíření chorob, například nebezpečné chytridiomykózy, která může decimovat celé populace. Přesun zároveň vede k umělému zahušťování cílových lokalit, což způsobuje konkurenci a stres i pro v místě původní populaci. Transferem, obzvláště krátkodobým a v časově nevhodném období, jako tomu bylo v tomto případě, lze přemístit pouze malý zlomek populace, většina jedinců skončí pod pásy bagrů.

Především ale platí, že přenést lze jen jednotlivé jedince – ne jejich biotop. Tím, že tůň a její blízké okolí zaniklo, zmizelo i prostředí, které umožňovalo reprodukci, úkryt i přezimování. Transfer proto neřeší problém, ale jen přesouvá následky lidského zásahu jinam.

Pokud už má být přistoupeno k transferu, musí mu předcházet vytvoření plnohodnotného náhradního stanoviště – samozřejmě včetně tůně. Takové opatření je však nutné připravit včas, nikoli až ve chvíli, kdy biotop zmizí.

Když asfalt mluví hlasitěji než fakta

V době, kdy už byla tůň zavezena a město nemělo výjimku, vydal magistrát tiskovou zprávu, citovanou např. v Ekolistu Hradec Králové začal opět stavět osm let chystanou cyklostezku do městských lesů - Ekolist.cz, podle níž se „cyklostezka mokřadům vyhýbá“. Tuto nepravdivou informaci zopakoval i náměstek primátorky Lukáš Řádek v České televizi. Ve skutečnosti už mokřady v té době neexistovaly a město nemělo platnou výjimku.

Možná to není jen drzost, ale symptom doby: fakta přestávají být překážkou, pokud se dá napsat tisková zpráva.

Zákon ohnutý po směru asfaltu

Cyklostezka v Novohradeckých lesích by mohla být varováním. Nejen před zničením jednoho biotopu, ale před způsobem myšlení, v němž se ochrana přírody chápe jako administrativní překážka, kterou stačí obejít.

Není to jen příběh o žábách a tůni. Je to příběh o tom, jak snadno může zákon ztratit svůj význam, když se z jeho výjimek stanou výmluvy. A když úřady místo přírody chrání samotné projekty, nechávají nás v krajině, kde asfalt vítězí nad vodou a hlas žab umlká.

Máte podobné zkušenosti? Sdílejte je s námi – možná právě z nich začne skutečná změna.

Co se stalo

• Záměr: Stezka Zděná bouda – Lesní hřbitov, Hradec Králové

• Investor: Statutární město Hradec Králové

• Klíčový problém: Stavba začala bez platné výjimky dle § 56 ZOPK

• Kdy: 25. 8. 2025 – žádost o výjimku podána v den, kdy tůň už byla zničena

• Zjištění ČIŽP: Porušení § 50 odst. 1 a 2 zákona o ochraně přírody

• Počet dotčených zvláště chráněných druhů: minimálně 11

• Současný stav: výjimka vydána, právní moci nabyla dne 9. října 2025


reklama

 
foto - Mikátová Blanka
Blanka Mikátová
Autorka je zooložka a ochránkyně přírody.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.10.2025 05:34
Město má do aleluja možností vybudovat náhradní tůně, u bůvola, u Kříže..., jen ne u cyklostezky. Civilizaci nezastavíme, resp přírodu zastavíme civilizací, ale mysleme na přírodu... A paní autorka na živelníky myslí, což skýtá jakousi naději.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2025 08:36 Reaguje na Karel Zvářal
Cyklostezka není přece dálnice, proč se té bažince nevyhnuli?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.10.2025 18:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Když LČR informují, kolik tůní kde vytvořili, nastane trapné ticho (samozřejmost, že...). Jakmile se něco ruší ze stavebních důvodů (možnost podmáčení a zdroj problémů/oprav), vyzvoníme to do světa... Analogie se starým příslovím, ale počesku: Lépe desetkrát zdrbat, než jednou pochválit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 08:34
Ano,
-lidé nemají rádi tůně a bažiny, již jako atavismus, neb pochází ze stepí a buše. Přesvědčit o užitečnosti tůní, studených obojživelníků či vodních kytek je velice obtížné.
-v hradeckém kraji je velice "přírodně vstřícná" atmosfétra, jak bylo ukázáno například při udržení Plachty jako biotopu.
-budovat tůň pro obojživelníky z silnice a i u cyklostezky je skutečně vysoce nevhodné, neboť na cyklostezce jsou viditelné vysoce četné úhyny. A často to vypadá hůře než na silnici, ač nevím proč je tam tolik přejetých hadů, slepýšů, žab..
Ale ono to často dopadne tak, že tato past vyhubí chráněné živočichy a hurá je od nich pokoj. I kanalizační vpusti na silnici s vyvýšenými krajnicemi po několika letech odstraní obojživelníky docela spolehlivě.
Pokud se má náhradní biotop vybudovat, měly by být situován od cylokostezky i silnice a tyto obě by měly být vybaveny pevnými zábranami a "podchody, podlezy". Ono pokud se podívá, člověk na mapu, tak souběžně s Hradečnicí vede cesta "siluet" vpravo směrem z města a nová cyklostezka se tedy staví i vlevo směrem z města. Pak vzniká otázka důvodu stavby cyklostezky směrem kam už vede i silnice i stezka. Vkrádá se myšlenka na nutnost "prostavět" dotace.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.10.2025 09:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
On nový biotop dost dobře nelze vybudovat. Teda lze, ale potom ho musíte poměrně velkými náklady každý rok udržovat.
Mnohem vhodnější je biotop zřizovat. To znamená najít v přírodě místa, která jsou pro ten biotop vhodná a tam provést taková opatření, by tam ten biotop vznikl. Takový biotop je výrazně levnější na údržbu, protože stačí jednou za větší počet let zvrátit v přírodě vývoj,. který vede k zániku toho biotopu.
Odpovědět
HH

Honza Honza

29.10.2025 09:21
Já bych vykácel okolní les, močáloviště a tůň bych rozšířil do lesa, dále od cyklostesky a silnice a mezi cyklosteskou a tůní vytvořil masivní zábrany (jak píše p. Vinkler) aby žáby nelezly na silnici. Na cyklostezce se jim i vyhnete, na silnici ne.
Byly by spokojeny žáby, bylo by jich v rozšířeném močálovišti více a u cyklostezky by mohlo být odpočívadlo, abychom mohli pozorovat život v jezírku.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

29.10.2025 10:41
Problém je mnohdy i v našich "ochráncích" přírody. Oni dokáží jen zakazovat, ale aby pomohli najít schůdné řešení, to ne.
Tady je zjevně vidět, že kdyby se cyklostezka protáhla mezi silnicí a tůní, tak by to šlo, možná za cenu nějakého ovlivnění jednoho břehu a možná s přidáním mantinelu mezi silnici a stezku. Jenomže odhaduji, že i to by byl neřešitelný problém pro naše ochránce. Naše příroda má prostě smůlu v tom, že naši ochránci nejsou schopni kompromisu a bohužel nejsou schopni ani pomoci najít řešení a vlastně tak reálně využít svých znalostí. Pak vlastně není jiné cesty, než je obcházet.


Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

29.10.2025 12:39 Reaguje na Martin Vlk
Oni mnohdy ti úředníci-ochránci na úřadech mají sice dostatečné vzdělání, ale víceméně teoretické, a chybí jim zkušenosti z praxe a představivost.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

29.10.2025 10:48
Opět mě překvapuje, že máme vzácné živočichy na každém rohu (pardon, v každé louži). Třeba v tůni těsně vedle silnice, což těm žábám a ještěrkám očividně až zase tolik nevadilo. Třeba jim tedy cyklostezka vedle nové tůne také až tolik vadit nebude. Je samozřejmě také překvapující, že místo ponechání tůně tam, kde je, je pro úřad jednodušší starou tůň zasypat a novou někde o kus dál vyrýpat, přenosit ručně žáby (úředníci si asi udělají brigádu) a nejspíš i osadit něčím zeleným. Jen postupu se nedivím, oni se úředníci vzájemně poměrně často dohodnou. Ještě dotaz, ta tůně tam byla "odjakživa"? Divné umístění, divný tvar, není to náhodou pozůstatek nějaké starší stavby nebo třeba rekonstrukce té sousední silnice?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.10.2025 13:52 Reaguje na Marcela Jezberová
no jo, ale ono je to spíš o tom, že kvůli zasypaným tůním... píšete, jak kdyby jste nevěděla, kde jste? něco zničit je vždy jednodušší, ale něco obnovit už je něco jiného.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 11:29
Celé je to skutečně chyba ochrany přírody, kdy se mstí dva šířené mýty .
- Fetišizace stromů a keřů ( máme jich proti minulosti docela hodně). Je bez protestů veřejnosti možno zasypat tůň, mokřad, louku, suchou step, než pokácet několik stromů.
- Fetišizace " moudré matky přírodyů tedy nicnedělání, bezzásah, oproti vysvětlení nutnosti o většinu vzácných biotopů intenzivně odborně pečovat.
Ví to i p. Mikátová, která zavedla pojezdy OT, pastvu buvolů, ničení náletů a jinou péči na rezervaci Plachta a sklidila nevoli a bouři.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

29.10.2025 12:04
Tak ty "tůně" jsou pozůstatky prvního pokusu o vybudování cyklostezky. Neboli - vybagrovaná díra plná dešťovky, kterou si vzácní živočichové našli (asi máme vzácné živočichy na každém kroku). Předpokládám, že pokud našli jednu díru, najdou i další. Teď jen pohlídat, aby je opravdu někdo udělal. Vybagruj louži, život si ji najde.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 12:26 Reaguje na Marcela Jezberová
Pokud vytvoříte biotop, tak jej mnoho živočichů najde, tedy pokud se vůbec mají odkud šířit. Takový mamut se do mamutí stepi nerozšíří ani když si budeme lámat.. neb ho člověk vyhubil .
Buďme(te) rádi, že v okolí Hradce ještě něco je. Nicméně vybudovat tůň mezi silnici a cyklostezku je veliká zhůvěřilost.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 12:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Pejorativní označení tůně jako vybagrovaná díra plná dešťovky - to je nectné. Vždyť každá tůň je vytvořená díra s vodou. A nejvzácnější díry sic! bývají koleje s vodou na polní cestě. Líhniště ropuchy zelené a krátkonohé nebo na lesní cestě jako líhniště kuňky žlutobřiché. Ovšem jen někde, kde se ještě mají odkud vrátit.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

30.10.2025 09:01 Reaguje na Slavomil Vinkler
Očividně těch míst, odkud se mohou vrátit, máme spousty, když se "vzácné druhy" "vrátily" do díry mezi frekventovanou silnicí a poměrně hojně navštěvovaným lesem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.10.2025 10:03 Reaguje na Marcela Jezberová
Docela nemáte obecnou pravdu. Tam ještě jo, ale já ve svém okolí pozoruji obrovský úbytek až zmizení. A to jsem na úplném okraji Brna. Místo, abyste se radovala, že ještě přežívají.... Asi nemáte ropuchy ráda a přitom žerou i španělské slimáky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 14:28
Právě v takových věcech by mohl Macinka udělat pořádek.
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2025 16:21
to Slavomil Vinkler 29.10.2025 08:34
Chybí mi konstatování, že mnoha lidem na těchto biotopech vadí i to, že jsou zdrojem krevsajícího hmyzu, který jednak obtěžuje, jednak může přenášet různé nepříjemné choroby. I u nás jsou druhy komárů, schopné přenášet ziku, malárii nebo některé další exotické horečky (stačí, aby se nacucali na někom, kdo má zárodky v krvi).
Ale ani tuzemský virus ťahyňa (Valtická horečka) není zrovna příjemný zážitek.
MMCH, my, zlí "ropáci", měli v čítance povídečku o obyvatelích nějakého státu v černé Africe, kteří nasbírali a naškudlili peníze na pomník V. I. Leninovi. A tak napsali do SSSR, že ač zkroušeni malárií a dalšími chorobami, vybrali takovou a takovou částku na pomník Velikému Leninovi a jak by ten pomník měl vypadat. A dostalo se jim odpovědi: "Za ty peníze nakupte naftu a vylejte ji do těch malarických bažin, protože jejich sanace a vaše ochrana před malátií a dalšími chorobami bude tím nejlepším pomníkem Velkému Leninovi."
A pak se někteří diskutující mohou divit, když jsem byl od dětského věku takto veden :-)
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 16:30 Reaguje na Jan Šimůnek
In fact. Líhní komárů u měst a vesnic jsou zejména sudy a nádrže na zahradách. Proti komárům se dělají postřiky jak na moravě horní tak dolní.
Jinak máte pravdu, jste příklad toho, že odpor k mokřadům je veden již od dětství. I když ani já nemám rád komáry.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 16:32 Reaguje na Jan Šimůnek
No a komáři se moc nelíhnou v otevřených tůních s drobným průtokem. Milují zastíněné lužní lesy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 16:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
zastíněné tůně v
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.10.2025 19:23
Mám zkušenost s kalužemi s listonohy na cyklostezce. Cyklisté při objíždění
kaluží ty kaluže neustále rozšiřovali do okolí a navrhoval jsem středem
kaluží vytvořit zpevněný val pro jízdu po suchém povrchu a nebo vedle kaluž uměle vybudovat a půdou z ní zasypat kaluž původní. Obojí bylo ochranáři
zamítnuto s tím, že listonozi potřebují k životu pojížděné kaluže a nikoliv ty bez pojíždění. Opáčil jsem jim, že jim nikdo nebrání každodenně umělé
kaluže pojíždět svými koly a byl jsem odmítnut. Ty kaluže se stále více
rozšiřují na úkor trávy a bylin kolem nich a cyklisté pak doma plýtvají
vodou při mytí kol a praní zablácených oděvů. Ochranářství se už scvrklo pouze na všelijaké zákazy a nicnedělání, místo nějaké činnost a skutečné
ochrany přírody. Tento případ dokonce zavání potížismem !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 20:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Sranda je to, že listonozi potřebují kaluže na projížděné polní cestě. Původně to byly stezky megafauny, později dobytka a vozů a naposledy v podstatě jen tankodromy. Bez těch cyklistů by listonozi zahynuli. Opravdu.
No je to veliká vzácnost, já viděl listonoha letního jednou na vojenském cvičáku čtyři dvory u Budějic. On by ten cyklista měl nejprve zastavit, pokochat se a pak s elánem z dobrého skutku projet bahnem😊.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.10.2025 10:26 Reaguje na Slavomil Vinkler
Většinu těch cyklistů listonozi nezajímají, ale štvou je ty
kaluže s těmi listonohy a proto je objíždějí i po okolních
bylinách a trávě. Ty zničené byliny zase ale zajímají jiné
a třeba mi vadí pak to následné plýtvání vodou na mytí kol
a znečištění odpadních vod z mytí kol a praní zabahněného
oblečení cyklistů. Ať se myjí dvě kola dvou ochranářů a
nikoliv 200 kol sportovců a turistů! Je to o logice, ale
ta ekologistům schází stejně jako myslet v souvislostech.
Každý je zaměřen na něco a u zbytku má klapky na očích,
ale skutečná ekolog myslí v souvislostech a uznává taky
kompromisy, aby nebylo jedno nadřazeno druhému. To je ten
případ s listonohy, když jsou kolem kaluží ničeny byliny
a ČOV se zbytečně zatěžují mytím kol a praním oděvů.
Ta kola nejsou pouze to bahno, ale taky maziva a to
praní oděvů není jen to bahno, ale taky prací prášky a
otěry syntetických oděvů v odpadní vodě z praček. Víte
jak dopadla část té stezky? Při povodních ty kaluže
řeka zanesla nánosy a kaluže zmizely. U jiných proud
prorval okraje a kaluže odvodnil. Reakce ochranářů je
ale nulová, protože to udělala za lidi příroda sama.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.10.2025 11:31 Reaguje na Břetislav Machaček
3koda lokality.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.10.2025 11:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Veliká chyba je na straně AOPK, která promeškala vzdělávání vaše i jiných cyklistů. Měla být veliká informační tabule.
Vážení cyklisté v této kaluži žije unikátní živočich co se podobá trilobitovi. Dobře si ho prohlédněte, neb se s ním pro jeho vzácnost už asi nesetkáte. Ke svému životu potřebuje kaluže, kterými projíždí technika. Kaluž prosíme projeďte. Děkujeme vám za údržbu biotopu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2025 20:02 Reaguje na Břetislav Machaček
No paní Mikátová na Plachtě na to používá SKOTy.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

30.10.2025 09:25
Cyklostezky jsou obecně dost problematické.
Zpětně se jeví, že stavbou cyklostezek dotavaných z EU jsme právě ty dotace EU z velké části promarnili, protože cyklostezky jsou z velké části máloproduktivní projekty, které nijak moc nepřispívají k růstu ekonomiky, Na rozdíl teřba od Poláků, kteří měli ty dotace EU využit na projekty, na silnice a dálnice a podobné, které svým působením přímo přispívají k rozvoji ekonomiky vytvářením lepších podmínek pro firmy a zaměstnance. zatímco cyklostezky maximálně trošku přispějí k rozvoji turistického ruchu. Což je vzhledem ke spotřebovaným finančním částkám výrazně méně než do ekonomiky přinášejí průmyslové firmy.
Navíc cyklostezky, tak, kde jsou postaveny, obvykle výrazně přispívají k ničení místní přírody rušením lidmi i jejich nežádoucí činností kolem těch cyklostezek.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.10.2025 09:58 Reaguje na Radim Polášek
Jistě, ale mají jiné "výhody".
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

31.10.2025 10:49 Reaguje na Radim Polášek
Z peněz pro MMR dálnice nepostavíte a na podporu rozvoje průmyslu také určené nejsou. To jen taková vějička, aby měli lidé na co nadávat. Cyklostezky jsou fajn, pokud na ně hledíte optikou bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Jen by je obce neměly zřizovat bez rozmyslu a zbytečně jimi nerozdělovat pole a louky, ale zřizovat je souběžně se stávajícími komunikacemi, kde je to jen trochu možné.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.11.2025 10:30 Reaguje na Marcela Jezberová
Ale Poláci si to nějak dokázali vyřídit a místo cyklostezek úspěšně stavět silnice a dálnice. Jinak cyklostezky právě přívádějí do přírody lidi a tím defakto tu přírodu degradují. Hlavně tam, kde cyklostezka právě rozděluje ty pole a louky a není souběžně se silniční komunikací. U nás takhle přeměnili na dotovanou cyklostezku původní chodníky, kterými podél řeky místní lidi po desetiletí nebo možná po staletí chodili do města. Končina, kde dřív byl zapadákov, kde byla třeba spousta zajíců a bažantů, je dnes najednou plná kolařů, bruslařů, pejskařů, koloběžkářů, zatímco zvěř se odstěhovala jinde. A o kousek dál vedli cyklostezku, jakýsi evropský projekt spojení Beskyd a Krakova v Polsku či něco podobného přímo přes pole a lesíky. Zase tolik lidí a zase úbytek přírody. Navíc tu cyklostezku vytýčili přes křoví a ostružiní na kraji lesa, to teď tu cyklostezku zarůstá a oni, místo aby to mechanicky čistili nějakým vyřezáváním, stříhají to nějakými herbicidy.
Ono cyklostezky jsou pro lidi svým způsobem přínos, ale připadá mi, že leckdy to je malý přínos za cenu vysokého poškození přírody.
Odpovědět
MP

Miloš Plaček

30.10.2025 13:44
No počítám se spoustou záporných lajků. ale v poslední době jsou podobné články jenom jednostranné. Nemám nic proti ochraně přírody, ani proti "čolkům", je však nutné zmínit, že předmětná tůň nikdy v tomto místě v lese nebyla !!!, Byl zde jen les, někdy vlhčí, někdy sušší. Vámi zmiňovaná tůň vznikla v době prvního pokusu o vytvoření cyklostezky, kdy se narazilo na spodní vodu a "zvířátka" se tam přestěhovala z okolí, kde jich je dost. Namnožili se i ekologové... Není nic snadnějšího než v období sucha, zamezit další migraci, což se provedlo, a dílo dokončit. Je dobře, že město se snaží o rekreaci občanů a součástí té snahy je i vyvedení sportujících z čím dále frekventovanější silnice k Lesnímu hřbitovu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.10.2025 14:24 Reaguje na Miloš Plaček
Taková tůň ať vymletá řekou, nebo vykopaná člověkem má životnost tak 30-50 let. No vykopaná nebo vymletá. Že to bylo líhniště obojživelníků je nesporné. A ta líhniště jsou v současnosti vzácná. Že si z dětství pamatujete to, že před 50/100 lety byla ještě všude, no to je ten omyl. 3lo udělat obojí. Louži zachovat, upravit, rozšířit i zbudovat cyklostezku. Já bych klidně (dle mapy) raději pokácel ty čtyři zavazející stromy.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.10.2025 09:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
V poslední době mám obavu, zda dnešní krajina uživí více
obojživelníků, než kolik jich dosud zbývá. Ona ta potrava
schází i jim ve všech vývojových stádiích a malá tůň asi
neuživí desetitisíce pulců. Dokonce ani rákosiny rybníka
už nejsou "zemí zaslíbenou" pro pulce, když je voda v tom
rybníce bez perloček a jiného hmyzu. Z čisté vody nemá
živiny k růstu nikdo a plytké kaluže a tůně se přehřívají tak, že buď vyschnou dříve, než pulci dokončí vývoj a nebo
se v nich pulci doslova uvaří. I tak hloupě jsou některé
nové tůně situovány při svém budování.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

31.10.2025 10:02 Reaguje na Břetislav Machaček
A nejhorší nejsou trpaslíci, ale nadměrné přerybnění kapřínů s následným dokrmování. Výsledkem je totálně zakalená voda, zcela vyžrané obyvatelstvo rybníka a taky, o tom se moc nepíše, ale většina těch vnesených živin zejména fosforu teče dolů do řek a přehrad, což se svede na zemědělce.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.11.2025 10:21 Reaguje na Břetislav Machaček
Kuňka ohnivá a příbuzné druhy se vyvíjejí v kalužích na otevřeném prostranství. Nebo se v nich svého času na zemědělských obslužných nevyasfaltovaných cestách vyvíjely. Ty kaluže byly často sotva 5 centimetrů hluboké a přímo na slunci byly přes den velmi teplé. A přesto se tam ty kuńky do cca konce května až v červnu vyvinuly stejně jako tam byl i jinak dost pestrý vodní život, nějaké rostliny rostoucí v té vodě nebo plno zelených řas, vodoměrky na hladině a podobně. Pravda, někdy to ti pulci kuněk nestihli a potom na tom místě hynuli ve vysychajícím blátě, ale většinou ty stovky pulců na každém metrů čtverečním té kaluže dospěly v žabičky a rozlezly se po okolí.
Ale je otázka, jestli by pulci jiných žab než kuněk se v těch kalužích vyhřívaných přímým sluncem úspěšně vyvinuli a dospěli v žabičky.
Ropuchy a skokani v dubnu kladli vajíčka do podstatně hlubších vod, než byly takové kaluže a obvykle zastíněných. Takže tam ve vodě takové horko nebývalo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.11.2025 13:18 Reaguje na Radim Polášek
Holé koleje na poli má ráda ropucha krátkonoha a zelená. Kuňka spíš zarostlejší travou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

1.11.2025 13:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
A k. žlutá koleje na lesních cestách.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:28 Reaguje na Slavomil Vinkler
No, je fakt, že občas tam ve vodě coby na té cestě nějaká nízká tráva rostla. Kuňky byly v té vodě a viditelně se líhly z pulců, ale je možné, že tam byli i pulci těch zmíněných ropuch. Zas mně tehdy bylo jen málo let a moc vědecky jsem to nepozoroval. Tak mně připadá, že zatímco násada vajíček kuńěk je malá nebo je kladou po malých shlucích, ropuchy (stejně jako skokani) kladou vajíčka v jedné provazci vajíček propojené velké hromadě o objemu třeba kolem litru. A to potom vyžaduje hlubší vodu, aspoň těch 15 centimetrů.
Ony později z velké části zmizely rovnou ty cesty s těmi kalužemi, částečně je opatřili asfaltem a částečně zaorali. Kaluží zůstalo jen málo. A žáby měly nárok se množit jen ve "velkých" tůních v potoce nebo v okrajových částech místní vodní plochy a podobně.
U "velkých" žab je potom problém v tom, že jsou svou pamětí vázány ke kladení vajíček k té vodní ploše, kde se vylíhly. Zatímco ty kaluže tam jeden dva roky jsou a potom třeba vůbec. Nebo na vhodných místech v lese v kolejích tam vzniknou náhodně, když tam na místě s mokrou půdou jede traktor a do 5 let se zanesou listím a humusem z toho listí a zase třeba tam 20 let nejsou, než tam znova projede traktor.
Odpovědět
HH

Honza Honza

31.10.2025 14:22
Poznatky v komentářích by měl každý znát, i já jsem se naštívením ekolistu posunul hodně dál, zvl. děkuji p. Vinklerovi.
Jak říká Masaryk : nebát se a ... nezničit toho moc, všeho (zla) moc škodí. Každá disturbance má svoje pozit. účinky. Když jsem dříve viděl kluky s motorkama jezdit po louce, tak jsem se na to díval jako na trestný čin. Podobně působí těžba uhlí a devastace krajiny. Nyní vím, že i povrchový důl může být, za urč. okolností obohacení přírody.
Tento článek o tůni u silnice je také zřejmě chyba silničářů, že nezajistili dobrý odtok vody (silnice se může podemlít).

Ale dalo by se to zobecnit: i lidská činnost, zástavba může být obohacení přírody, je třeba něco udělat pro to, aby z toho příroda vůbec mohla mít prospěch = zpřírodnit i nepřírodní jevy, hlavně zavodnit, zachycovat vodu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.11.2025 12:32 Reaguje na Honza Honza
Jestli se silnice tou tůní může podemlít, záleží na konkrétních podmínkách, půdních i místním "vytvarování" toho místa. Každopádně tím navlhává a namokřuje se základ silnice, jenže tam je asi vlhké podloží a ten základ by byl +- namokřený i bez té tůně. Spíš odhadem bych řekl, že o tom nerozhoduje nějaká menší tůň u silnice, ale to, z jaké plochy by se tam soustředila voda při nějakém přívalovém dešti. A jaké tam jsou sklony půdy, jestli by ta voda tekla pomalu nebo prudce a s nějakými kameny, které by tu půdy třeba vydřely.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist