https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/gabriela-svata-zelena-krev-tece-proudem.ministerstvo-zivotniho-prostredi-se-rozhodlo-ceske-prirode-pustit-zilou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Gabriela Svatá: Zelená krev teče proudem. Ministerstvo životního prostředí se rozhodlo české přírodě pustit žilou

7.4.2026 | Gabriela Svatá |
Zleva Filip Turek a Igor Červený.
Zleva Filip Turek a Igor Červený.
Zdroj | MŽP ČR
Sliby se mají plnit nejen o Vánocích, říká Janek Ledecký a současná vládní garnitura mu dala za pravdu – minimálně v případě agendy Ministerstva životního prostředí ČR (MŽP). Zatímco v dřívějších letech působilo ministerstvo jako advokát české přírody, teď se karta obrátila. „Odideologizovat MŽP by pro nás určitě bylo zajímavým projektem. Kdyby jej získali Motoristé, asi by chvíli tekla zelená krev, ale pak by skončila doba všemožných blokád a obstrukcí, nejenom při stavbách silnic a dálnic,“ řekl v rozhovoru pro iDnes.cz už 9. prosince 2024 předseda strany Motoristé sobě Petr Macinka.
 
I když současný ministr zahraničí Macinka sliboval, že „zelená krev”, která poteče, bude patřit ekologickým aktivistům, zatím to vypadá, že krvavé lázně se týkají samotného životního prostředí. Zájem o jeho ochranu ustoupil zájmu prosadit práva (nikoliv povinnosti) rybářů, myslivců, chovatelů hospodářských zvířat a zemědělců. Vyplývá to z nedávné tiskové zprávy MŽP a Ministerstva zemědělství ČR (MZe).

„Vnímám obavy i požadavky ze strany zemědělců, proto jsem na tyto podněty okamžitě navázal jednáním s panem ministrem Šebestyánem. MŽP je připraveno k aktivní spolupráci na klíčových mezirezortních tématech. Naší prioritou je najít rovnováhu mezi ochranou přírody a stabilitou zemědělského sektoru,” prohlásil ministr životního prostředí Igor Červený. A ono hledání rovnováhy zdůraznil hned několika body.

Vlci, vydry a bobři jako škodná

MŽP navrhlo úpravu vyhlášky, která stanoví výčet zvláště chráněných druhů. „Změna se týká zařazení vlka obecného z kategorie kriticky ohrožený do kategorie ohrožený. Máme v plánu navrhnout také další opatření, která by měla usnadnit lidem ochranu majetku a zvířat před těmito šelmami, ale vše může být realizováno až po rozhodnutí Soudního dvora EU o žalobách požadujících zrušení zmírnění ochrany druhu na evropské úrovni,“ uvedl Červený.

Schůzi ministrů předcházela výzva myslivecké jednoty, Agrární komory ČR, Rybářského sdružení ČR, Lesnicko-dřevařské komory, Zemědělského svazu a dalších subjektů ke společnému jednání s ministerstvy. Podle jejich společného prohlášení není největším problémem intenzifikace zemědělství, špatné hospodaření v krajině včetně (ne)zadržování vody a šíření invazních druhů rostlin a živočichů. Je to naopak ochrana našich původních, zvláště chráněných zvířecích druhů. Proč však některá zvířata vadí a jiná ne?

V tiskové zprávě z jednání obou ministerstev jsou zmíněni také přemnožení kormoráni, kteří způsobují nejen rybářům, ale především naší biodiverzitě velké škody. Pozapomnělo se však na divoká prasata, která jakožto všežravci dokážou zlikvidovat nejen celá pole, ale i všechno živé na nich a jejichž počty jsou taktéž alarmující. Rovněž se tématem číslo jedna nestaly stavy spárkaté zvěře, která ve svém množství decimuje lesy a tím i biodiverzitu. Jen pro představu – způsobené škody pouze na lesním porostu dosahují podle údajů Národní inventarizace lesů až 3,5 miliardy korun ročně (pokud bychom se bavili jen o finančních ztrátách). V případě zvláště chráněné vydry říční a jí způsobené škody na rybích osádkách se škody pohybují v řádech nižších desítek milionů ročně. Možná si říkáte: kde udělala vydra chybu? Možná, kdyby jí způsobené škody přesáhly hranici jedné miliardy, přestala by být problémem – jako je tomu u spárkaté zvěře.

S jedem do polí

Na stůl se během schůzky ministrů dostal i problém s hraboši, který působí nejednomu zemědělci těžké spaní. V rámci efektivnosti se obě strany shodly, že by bylo vhodné povolit v některých případech povrchové trávení hlodavců. V praxi to znamená, že se jed rozsype po povrchu dané oblasti místo aplikace přímo do děr, jak je tomu dnes. Nabízí se heslo „více jedu, více otrávených hrabošů”. To je ale pouze jedna strana mince. Kvůli té druhé se musíme vrátit zpátky do minulosti.

V roce 2019 Ministerstvo zemědělství opakovaně rozhodlo o plošném trávení hrabošů rodenticidem STUTOX II. Zdokumentovanými (!) oběťmi pak byli mimo jiné čápi, bažanti, zajíci a káně. Pojďme si ještě připomenout, že druhotná otrava (sežráním otráveného hlodavce) dokáže spolehlivě zabít jak čápy, volavky, dravce či sovy, tak i jejich mláďata na hnízdě, kam rodiče otrávenou kořist přinesou. Největší paradox je, že zmíněné ptačí druhy pomáhají s přirozenou regulací hraboší populace (a to bez vedlejších účinků a zcela zdarma). Tehdy se MŽP postavilo po boku odborníků na odpor. Dnes se staví do role spolupachatele.

Eroze půdy? Proč ne

„Dlouhodobě jsem zastáncem toho, abychom našim podnikatelům vytvářeli co nejpříznivější prostředí pro jejich práci. Neměli bychom v národní legislativě jít nad rámec toho, co je v Evropě běžné, jinak nemůžeme na jednotném trhu dlouhodobě obstát,” řekl ministr zemědělství Šebestyán s tím, že jde například o vymezení erozí ohrožených oblastí. Přitom ještě v prosinci loňského roku představilo MŽP novelu protierozní vyhlášky. „Protierozní vyhláška doposud řešila pouze vodní erozi. Nově bude doplněna i o erozi větrnou, čímž navíc v oblasti eroze splníme evropskou směrnici o monitoringu půdy, která začne platit 16. prosince,” prohlásil tehdy ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík.

Exministr zmínil v tehdejší zprávě i existenci klimatické změny, která souvisí s teplotními extrémy a degradací půdy. Jenže uplynulo pouhých pět dní a Petr Macinka, který byl tehdy dočasně jmenován i ministrem životního prostředí, rázně zakročil. „Dnešním dnem skončila klimatická krize,” řekl. A pak… Se nestalo vůbec nic. Stejně jako když se nestane nic po každém dalším popření reality. Možná právě tady se ministři zemědělství i životního prostředí inspirovali a rostoucí problém s erozí půdy se tak lusknutím prstu přesunul do kategorie „méně závažné, pokud vůbec existuje”.

Když se na to všechno podíváme s odstupem, zjistíme, že je to možná ještě horší, než to na první pohled vypadá. Česká příroda hraje v oslabení, zatímco MŽP sedí na střídačce a nepokrytě nahazuje udičky soupeři. Přesto existuje naděje, k níž se upíná například Česká společnost ornitologická. „Oba resorty se dohodly na úzké spolupráci a vzniku společných expertních týmů, které mají zajistit, aby nová pravidla byla ekonomicky udržitelná a prakticky realizovatelná," stojí v tiskové zprávě. Ano, to, že se nikde nepíše „ekologicky udržitelná" je v souvislosti se zmíněnými body skutečným důvodem k nervozitě. Ale člověk chce přesto doufat, že do expertních týmů se dostanou skuteční experti nejen na zisk a zemědělský výnos, ale i na životní prostředí. Protože naše příroda si to zaslouží.


reklama

 
foto - Svatá Gabriela
Gabriela Svatá
Autorka pracuje pro spolek O chlup líp.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (71)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

TS

Tonda Selektoda

7.4.2026 08:19
No jo, panenka z nějakého dalšího zájmového spolku ochránců zvěře a přírody nám ve svém pojednání sděluje, jak po jmenování vlády, začalo špatně pracovat vedení Ministerstva životního prostředí. Ministerstvo důsledně nepokračuje ve své dosavadní zaběhlé praxi. Dokonce si dovoluje mít na ochranu zvířat, přírody a na další vedenou agendu jiný pohled, názor, má jiný přístup a priority k řešení své agendy a též i jiný přístup k dotační politice, než měla předchozí vláda.
Místo psaní kritického článku, by se panenka se svými stesky a podněty, měla obrátit na příslušný odbor MŽP, nebo na svého zastupitele. Čtenáři Ekolistu ji sice můžou politovat, ale její problémy, od svých klávesnic stěží vyřeší.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.4.2026 08:31 Reaguje na Tonda Selektoda
1*
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

7.4.2026 08:52 Reaguje na Tonda Selektoda
vy máte nějakej problém se ženskýma ? "panenka" má alespoň od Vás koule na to se podepsat a vypotit článek pod svým jménem. Už jste také sepsal nějaký článek, kde nám můžete vysvětlit zase svůj pohled ?
Ale zase máte 1* od pana SSB, to se taky cení.
Zdravím "panenku" paní Svatou a nenechte se otrávit, pište dál, byť s Vámi nemusím ve všem souhlasit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2026 09:03 Reaguje na Robert Jirman
No, právě. Ten cha cha "jiný pohled" je totální pitomost a prokazatelná lež, ale tohle naši ropáčci těžko chápou.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

7.4.2026 11:43 Reaguje na Robert Jirman
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.4.2026 16:00 Reaguje na Robert Jirman
Dobře napsáno!
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

7.4.2026 08:54 Reaguje na Tonda Selektoda
Staří bílí moudří muži nesou nelibě nezájem od mladých panenek a okolí a tak urážejí a nadávají, protože víc už jim v životě nezbylo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2026 09:05 Reaguje na Michal Uhrovič
Jestli bílí nevím, al staří ano, ale moudří rozhodně ne. Spíš ne hloupí, ale doblblí chytrými demagogy.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.4.2026 09:20 Reaguje na Michal Uhrovič
Jak bylo v jednom filmu:

,,Víš co se říká o muži s dlouhým mečem.,,

Asi jeho případ no. :D :D
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.4.2026 09:30 Reaguje na Tonda Selektoda
pokud nedůvěřují vedení, takové články budou přibývat...

politici odcházejí, příroda zůstává, zatím...

Pokud si někdo stěžuje na Motoristy ve vládě, měl by se dříve zeptat " opozice" proč nám Motoristy nadělili.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2026 10:30 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Motoristy si (nám) nadělili voliči nešťatníče, ani tohle nevíte?
Odpovědět
JV

Josef Valenta

7.4.2026 13:24 Reaguje na Tonda Selektoda
Její problémy,jsou problémy nás všech. Nebo vy nežijete na této zemi? Jak se nám bude v krajině žít,je v moci nás všech. A není to jen o tom,jak se postavíme proti nesmyslnému řádění Motoristů. Jejich sponzoři teď momentálně vydělají,ale obyčejní lidé se budou muset přizpůsobit zhoršeným životním podmínkám. Oni mají peněz dost se přestěhovat tam,kde je lépe.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.4.2026 16:02 Reaguje na Josef Valenta
Naprostý souhlas.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.4.2026 13:45 Reaguje na Tonda Selektoda
Navíc je článek manipulativně " upraven". Vzhledem k faktu, že minulé vedení ministerstva bylo infiltrováno a řízeno organizovaným zločinem - asociací OZE, měla by podle práva opravdu " téct " krev. Nejen sebrat dotace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.4.2026 09:01
Ředitelem Astronomického ústavu AV ČR je jmenován plochozemec. Jako první tah vydá prohlášení, že astronomie dnes s končila a hvězdy jsou zavěšené na báni nebeské a každý den ji přeletí bůh Helios s páremm ohnivách koní z východu na západ.
Co se ve společnosti stane?
Nic. Na astronmii jsme skutečně nezávislí a takové plky jsou jen zdrojem vtipů.
Když se ale to samé stane v ekologii, začne se rozjíždět katastrofa, bo na životním přostředí jsme závislí naprosto totálně.
Odpovědět
PB

Petr Brok

7.4.2026 11:51
Tak pro ochranu majetku a zvířat mně stačí, když si budu smět vybudovat bytelnější oplocení, než dosud.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.4.2026 12:25
Prostě čeho je moc, toho je příliš. Zacházení s vlky se v EU změnilo až poté, co jeden ulovil poníka naší představitelky Leyenové:
https://www.ekonews.cz/sefka-evropske-komise-pomstila-ponika-dolly-vlci-prisli-o-prisnou-ochranu/
Chudák vlk byl dostižen a pro výstrahu zastřelen. A jeho druhu se snížil stupeň ochrany.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

7.4.2026 12:41
Ti, kteří tak nenávidí spolky a občanskou angažovanost si od spolků nechávají poroučet "výzva myslivecké jednoty, Agrární komory ČR, Rybářského sdružení ČR, Lesnicko-dřevařské komory, Zemědělského svazu a dalších subjektů" Člověka, co motozmrdy pustil na MŽP by měli stíhat za poškozování životního prostředí!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.4.2026 12:56 Reaguje na Dorian Černý
Já bych spolky rozdělil. U těch uváděných: Myslivecké jednota poskytuje zvěřinu. Agrární komora - to jsou potraviny, Rybářské sdružení - no ti nám dávají kapra, Lesnicko-dřevařská komora zase dřevo na stavby a otop.
No a pak tady máme řadu "eko" spolků, ze kterých nemáme nic. Obvykle spíš natahují ruku, abychom jim platili a často makají na tom, aby nám zkomplikovali život.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2026 06:41 Reaguje na Richard Vacek
To je velmi hezké, jenže vy uvádíte jen jednu stránku, tu příjmovou. Ale ono to má taky tu výdajovou, protože tihle úžasníci využívají nějaké zdroje které vyčerpávají a vytváří externality a negativa.
A právě ekologové se snaží ty škody minimalizovat a nutí společnost, aby žila vyváženě. Ne, že se vzdáme profitu, ale nebude na dluh, budeme platit i za zdroje.
Odpovědět

Radek Čuda

8.4.2026 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... nebude na dluh ..."

Na dluh vám jede celá EU a čím dál na západ, tím víc.
Takže se zase zklidníme, ne? Navíc vy jste vždy tvrdil, že to vlastně není problém, tak co ten obrat o 180 stupňů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 10:01 Reaguje na Radek Čuda
Nechápu. EU jede na ekologii i grýndýlu celkem slušně, to je to nežití na dluh - myslím tím ten přírodní. Na dluh tam jede sociálka tj. Bůh Konzum.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 11:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Co myslíte je úplně šumák, realita je taková, že když se podíváte na vývoj veřejných financí zejména v té západní části EU, tak se sekera zatíná čím dál hloub.

Ale jinak souhlas ... nechápete, v tom se shodneme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 12:29 Reaguje na Radek Čuda
V Západní Evropě je sice zaťatá poměrně dost, ale nezhoršuje se to. Důležité je, co se na dluh pořídí. Pokud investice, lehce se vrátí, to tam asi převládá.
Ale já píšu o dluhu ekologickému - přírodnímu. Když někdo zrasuje krajinu, otráví vodu a vzduch, vydělá na tom, ovšem nadluh. A ale někdo jiný musí udělat rekultivace a vyčištění, musí nařídit filtry a recyklaci odpadu atd. takže musí platit tento dluh..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2026 06:43 Reaguje na Richard Vacek
Jenže tu ruku natahujete vy, chcete kapra, dřevo i potraviny a platit bude kdo?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.4.2026 16:13 Reaguje na Dorian Černý
No není spolek jako spolek, že. No a motoristy a vůbec Babiše pustili k vládě černoprdelníci v čele s Výborným a Hladíkem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2026 06:45 Reaguje na Jarek Schindler
Fakt? Oni nám nějak zfalšovali volby? Určitě nekecáte? A proč by to preboga dělali?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.4.2026 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebuďte blázen. Proč by měli zfalšovat volby? Vám nestačí , že svým vystupováním v předchozí vládě se pro mnohé stali nevolitelnou stranou? Na a pokud si Fiala myslel, že to v koalici s nimi vyhraje tak nevyhrál. "A proč to preboga dělali? ". Na to se musíte zeptat Hladíka. Dělá to dodnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 10:03 Reaguje na Jarek Schindler
Zkuste to děsivé vystupování nějak přiblížit, nevím o tom.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.4.2026 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Že nevíte není můj problém. Pro mě to je nevolitelná strana a jak je vidět, nejen pro mě.
Odpovědět

Radek Čuda

8.4.2026 16:42 Reaguje na Dorian Černý
No tak s chutí do toho. Podejte oznámení o podezření ze spáchání trestného činu, ne? S chutí do toho, nějak se začít musí;-))).
Odpovědět
JV

Josef Valenta

7.4.2026 13:17
Jako soukromý zemědělec, který předal farmu synovi , který nedávno dovesil budky pro poštolky,aby měli kde bydlet a nesežraly pastviny, jako člověk, kterého uhonili daňci vypuštěné z farmy, jako důchodce, který hledá kontakty a informace o marenako azbuzskeho psa na ochranu před vlkem, musím s autorkou souhlasit. Krajinu máme jen jednu a musíme ji v pořádku předat svým dětem.
Odpovědět
Sl

Slovan

8.4.2026 18:09 Reaguje na Josef Valenta
Hezký komentář. Čím víc takových zemědělců, tím líp!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.4.2026 15:49
Další z těch stovek spolků co vznikly za účelem bezpracného zisků pro zainteresované. Akorát je slečna tak hloupá nebo si jen učelově vymýšlí? Nevím jestli v dřívějších letech působilo MŽP jako advokát české přírody, nebo spíš jako pokladnička pro všechny ty vyžírky co se poslední roky na ochranu přírody nabalují. Celkem by mě zajímalo, jak může téci zelená krev různých ochranářských neziskovek, když ty nejsou jak tvrdí na státu zavislé? Vždy jsem si myslel, že práva a povinosti jdou tak říkajíc společně. Je to ruka v ruce. Bez práv nemohou být povinosti. Mít povinosti zaručuje mít nějaké práva k povinostem se vztahující. Řekl bych , že dnešní spolky si to představují hodně divně a hlavně jednoduše. .
Zařazení druhů podle IUCN do jednotlivých kategorii má snad nějaká pravidla a právě podle těchto pravidel je ten který živočich zařazen do příslušné kategorie zranitelnosti druhu. Proč by v kategorii kriticky ohrožených živočichů měli být zařazeny druhy kteří kriticky ohroženými dávno nejsou? Podle čeho jiného může rozhodovat soud než podle pravidel , podle kterých je zařazení prováděné? Budou snad nevládní společky rozhodovat o tom co bude kam zařazeno?
Otázka, proč některá zvířata vadí a jiná ne, by měla být směřována spíš na slečnu Svatou co tady ten nesmysl vypustila z úst a všechny ty ochranáře všeho dravého?
Ano, kormoráni, způsobují nejen rybářům, ale především naší biodiverzitě velké škody. Je na tom snad něco nepravdivého? Není.
Co ale říci na blud, lživé tvrzení slečny Svaté že se "pozapomnělo na divoká prasata". Tad máte smůlu. Na divoká prasata se tedy určitě nepozapomnělo protože se jich loví v posledních letech mezi 170 až 240 tisíci.
Stejně tak spárkatá zvěř nedecimuje naše lesy. Pár ochranářských idio, ů někde vyblilo toto tvrzení a najednou nám všude spárkatá decimuje lesy. Ne, lesy zdecimoval kůrovec kvůli kterému se různí ochranáři různě přivazovali k napadenýn stromům. Lesy decimuje nesmyslné tvrzení o kůrovci coby inženýru lesa. Lesy decimují blbečci co kalamitního škůdce vydávají za lékaře lesa. No a dnes se za lékaře lesa začne vydávat zase vlk.
Ano , žádná relevantní čísla jen stokrát opakované lži o miliardových škodách kdy se jednotliví eko.... předhánějí kdo se vytáhne s vyšším číslem.
Proč některá zvířata vadí a jiná ne? To je otázka hodně hloupého , tupého člověka. Ono skutečným ochráncům přírody, myslivcům atd. nevadí totiž žádné zvíře. Ke všem zvířatům totiž přistupují stejně s vizí trvale udržitelného hospodaření s jednotlivými druhy. Bohužel na některé druhy vliv mají na některé ne a některé druhy jsou naprosto nesmyslně bez jakéhokoliv vlivu člověka.
Pokud chceme mluvit o největším paradoxu tak je potřeba zmínit divoká prasata která nejvíce pomáhají s přirozenou regulací hraboší populace. A že to není tak uplně zdarma? Na letní kalamitní populaci hrabošů zareaguje příroda až další rok na jaře. Divočáci zareagují hned. Atd.
Odpovědět
Ra

Radek

7.4.2026 17:34
Ano paní Svatá souhlasím s vámi , už je delší dobu potřeba aby se do skutečné ochrany přírody vrátili takoví co pro ni celou dobu něco dělají a od podobných spolků nad kterými vy teď tak pláčete dostávají jeden kopanec za druhým . Snad se to teď obrátí v dobré a MŽP začne zase pracovat pro přírodu a ne pro vás . Na prasata a spárkatou zvěř se nezapomnělo , tyto druhy se intenzivně loví , prase dokonce bez doby hájení ve všech věkových kategoriích bez rozlišování pohlaví , spárkatá zvěř do veku dvou let taktéž . Neloví se ikony které likvidují biodiverzitu a vy a vám podobní je bezmezně chrání i když už delší dobu ochranu druhu nepotřebují . Přestaňte už konečně kopat do myslivců ,najděte si statistiku lovu a zamyslete nad tím aspoň , možná vám dojde kolik je za tím času .
Odpovědět
PH

Petr Hariprasad Hajič

7.4.2026 18:45
Dá se dělat něco jiného, než svolat další protestní akci? Nebo se začneme zajímat až příroda začne naše velmi destruktivní kroky vracet stejnými protiúdery zpátky? Pak začnou konečně všichni ziskuchtiví hrabivci kvílet po odbornících, kteří je zachrání?
Odpovědět
Ra

Radek

7.4.2026 22:25 Reaguje na Petr Hariprasad Hajič
Na té protestní akci můžete začít se zrušením podpory energetických plodin pěstovaných do biopaliv , bioplýnek . Ukončení podpory EL energie z bioplynu . Navrácení organické hmoty zemi . Pro začátek náprav toho co napáchali ekologisti na naší přírodě podobnými rozhodnutími by to mohlo stačit .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2026 06:50 Reaguje na Radek
Asi jste silně zaspal, podpora biopaliv první generace - povinné přimíchání do PHM, byla zrušena v EU už někdy před 13? lety, jen Babišova vláda ji stále držela jako povinnost přes protesty ekologů i Pirátů. Ti dosáhli jeního zrušení až za Fialovy vlády.
Biopaliva druhé generace - z odpadu, (především gastro) funguje pořád a je zcela v pořádku
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.4.2026 09:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že to jede stále stejně už roky, rozhodně to nejsou jen paliva z odpadu :
https://mzp.gov.cz/cz/agenda/ochrana-ovzdusi/biopaliva
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 09:55 Reaguje na Karel Valenta
"Prokázání určité úspory emisí skleníkových plynů vyprodukovaných během celého životního cyklu biopaliva v porovnání s fosilní alternativou."
Tady jasně řepka nebo kukuřice (1. generace) neprojde, ovšem ta druhá asi ano.
Odpovědět
Ra

Radek

8.4.2026 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Probudit by jste se měl vy , stačí se podívat na půdu kolem vás , pokud nemáte kolem sebe asfalt z betonem , v takovém případě musíte někam kde jsou pole lány …. Až tam někam dorazíte tak místo kypré půdy plné života uvidíte pudu mrtvou písčitou prašnou a to je výsledek pálení hnoje v bioplýnkách a pěstování energetických plodin . Žijete v pohádce kterou vám servírují spolky co se prezentují jako ochránci přírody a další jim podobné duhové organizace díky kterým se to děje .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 09:57 Reaguje na Radek
Píšu to nahoře, biopaliva 1. generace jsou nesmysl, zrušili to v EU na nátlak ekologů a za Fialy i u nás.
Největší byznys v tom má (zcela náhodou) náš soudruh estébák.
Odpovědět
Ra

Radek

9.4.2026 10:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Pište si co chcete .To co to napáchalo a ještě napáchá na životním prostředí na tom nic nezmění , to že za to můžou ekologové z podobnými spolky jako je tento také ne . Ten kdo tady krvácí je životní prostředí . Vlk a další bezmezně chránění to pouze zhorší až se namnoží tak ochranáři hodí nápravu na myslivce . Je delší dobu čas to změnit .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.4.2026 16:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak pořád se na těch biopalivech někdo podílel a někdo je prosazoval. Nebo snad ne? To že duhový Bláha s křížkem po funuse označí biopaliva I. generave za krok stranou nejde považovat za omluvu či přiznání spoluviny. No a biopaliva II. generace snad nejsou pouze biologický odpad. Biopaliva druhé generace se pak nevyrábějí pouze z odpadní biomasy. Jde například o dřevní štěpku. Kde ji chcete pořád brát? Nehledě na to, že výroba je pořád 4x dražší než z biopaliv I. generace. Co se pořád sere do bioplynek? Není to pořád z velké části kukuřice? Atd. Ano ta kukuřice díky které se nebývale zvyšuje uživnost naší krajiny což nebývale podporuje zvyšování stavů zvěře a tak pořád dokola.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 10:08 Reaguje na Jarek Schindler
Jistě, biopaliva prosazovala EU a Kalousek (jako ministr financí) se bránil zuby nehty, ale ke konci mandátu to přijmout musel. Pak přišel k moci Babiš a v tu dobu to v EU to zrušili, bylo hlasování v parlamentu a Kalousek se těšil, že se to zase zruší, jak všichni hlásili.
Ovšem co čert nechtěl, Babiš zkorumpoval socany a nechali to běžet dál. Kalousek měl nějaký šot v TV a vypadal, že po něm jde mrtvice.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

7.4.2026 21:23
Pokud bude díky práci současného vedení MŽP ochráněna krajina před masivní chystanou výstavbou těžce dotovaných větrníků, tak svůj úkol splnili více než dobře. Tato monstra do krajiny nepatří !
Odpovědět
JO

Jarka O.

7.4.2026 22:42 Reaguje na Karel Valenta
!!!! Hnutí duha za ně lobuje, odpůrci jsou nazýváni fanatiky, proruskými živly, dezinformátory apod. Ale zatím se mžp chová dost divně, jako povětrná sekce mpo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.4.2026 06:51 Reaguje na Karel Valenta
A kde chcete brát elektřinu? Máte zásobu liščích ocasů a ebonitových tyčí?
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.4.2026 08:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jednoduché, zatím v současné mezinárodní situaci nerušit uhelky a mezi tím postavit mnohem levněji jádro. To může fungovat 60-80 let na rozdíl od větráků, kdy větrníkoví baroni každých 20 let natáhnou pracky pro další a další dotace. A vy si pro jistotu pořiďte ty ocasy a tyče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 09:49 Reaguje na Karel Valenta
Uhelky bankrotují už dnes (viz. Tykač) a nikdo jiný je neruší. A to cha cha "levněji" jádro je taky trochu chiméra.
Máme jednu z nejdražších elektřin v EU a bude se to stále zhoršovat, s tím počítejme, proud z levných OZE budeme kupovat asi výrazně dráž.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 11:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Bankrotovat neznamená něco zavřít, bo se mi to nevyplácí. A pokud v tom nevidíte rozdíl, tak jste fakt musel být podnikatel jak víno;-))).

Plus stávající taškařice okolo Iránu s tím trochu zamíchala ... https://oenergetice.cz/elektrarny-cr/vyroba-v-poceradech-a-chvaleticich-nemusi-skoncit-v-breznu-2027-jak-se-uvadelo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 12:38 Reaguje na Radek Čuda
Samozřejmě Tykač nic nezavře, bo zakoupil si Motoristy a ti mu z MŽP vypíšou těch 6 mld. dotací, které potřebuje, aby mu ty uhláky vydělávaly další miliardy. Je totiž chudáček, zbídačelý grýndýlem.
Je to samozřejmě proti zákonu EU, jenže nám nikdo nebude nařizovat, kterému oligarchovi budeme dávat miliardové dotace, že?
Odpovědět
Marie  Haisová

Marie Haisová

8.4.2026 08:31
Zvláštní, že na článek Gabriely Svaté reagují samí muži, vesměs negativně, až destruktivně. Evidentně platí, že příroda a žena jsou v patriarchátu vnímány podobně - jako zdroje.
Odpovědět
KV

Karel Valenta

8.4.2026 09:00 Reaguje na Marie Haisová
Na tomto webu většinou diskutují muži, asi více zajímají o problémy spojené s přírodou.
Odpovědět
va

vaber

8.4.2026 09:38 Reaguje na Karel Valenta
ženy mají doma myčky nádobí a pračky a musí se starat ,aby bylo vše vyglancováno a vypráno ,nejlépe několikrát denně.
Na úvahy o ochraně přírody nemají čas a kam mizí ten hnus z myček a praček je taky nezajímá . Hlavně že se vše blejská u nich doma.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

8.4.2026 14:56 Reaguje na vaber
Uf Ženy mají doma myčky a pračky a "musí se starat"? Vážně? Vy jste strávil posledních pět až šest dekád v kómatu? A člověk, který neumí prát v pračce nebo zapínat myčku smí, dle Vás, obsluhovat počítač a smí vyhledávat a diskutovat na internetu nebo řídit motorové vozidlo? Já tedy pochopitelně umím mýt nádobí a prát prádlo i bez těch spotřebičů. V případě potřeby umím vařit i na ohni, porazit pár stromů nebo si něco ulovit, stáhnout (nebo oškubat), rozbourat to a připravit do poživatelného stavu. S těmi spotřebiči jsou ale domácí práce mnohem jednodušší. Existují i bezfosfátové prací přípravky. Modernější verze spotřebičů ani nežerou tolik energie. Ale nikdy by mě nenapadlo, že myčky a pračky mají doma (jenom) ženy "co se musí starat". Pračku i myčku (stejně jako el. motorovou pilu a sporák) používají i moji náctiletí synové.
Odpovědět
va

vaber

9.4.2026 09:17 Reaguje na Dalibor Motl
No na Ekolist ženy moc nepíší a to má nějaký důvod, tak jsem si jeden vymyslel.
Jinak , někdy si můžete ten hnus z praček a myček pustit do kýblu a zkoumat efekt na živé organizmy ,co žijí ve vodě.
Odpovědět
va

vaber

8.4.2026 09:53 Reaguje na Marie Haisová
Myslím ,že chránit přírodu nevíme jak a neví to nikdo.Člověk už životní prostředí změnil tak, že nikdo neví co bude dál , co změnit a jak. Možnosti jsou minimální právě proto,že člověk musí využívat vše, každé místečko, aby mohla ta masa, miliardy, lidí přežít.
Takže všechny hádky jsou jen o penězích, komu je přesunout a kdo vydělá. O to se politici,různé spolky i zdejší diskutující hádají.
Nikdo zemědělcům, ani myslivcům, ani jiným , nebrání aby se o přírodu starali jak nejlépe mohou a neškodili jí. Ale chtějí to dělat bez peněz a ví jak? Ne.
Odpovědět

Radek Čuda

8.4.2026 11:57 Reaguje na Marie Haisová
Jak vám již napsal pan Valenta ... projděte si diskuze zde na webu (bude stačit tak 15-20) a spočítejte si, kolik diskutujících jsou muži a kolik ženy. A pak můžete mudrovat čím to je ... a až vás něco napadne, tak se podělte. Třeba se dozvíme, že ekolist je výrazně sexistický web co záměrně blokuje účast žen v diskuzích, co já vím;-).

A jako bonus se můžete zamyslet nad tím, proč i z té veskrze progresivní pokrokové Strany Zelených sem furt píše jen Pomahač, zatímco Svárovská, co by genderově vyvážená spolupředsedkyně ani prd.

Hlavně že patriarchát ...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.4.2026 18:48 Reaguje na Marie Haisová
Další "žena" co si potřebuje vybít pouze své frustrace? Evidentně by bylo nelepší kdybyste se věnovala konkrétním bodům s negatívní odezvou. Ale to na vás bude asi moc složité. Jo, patriarchát??? Nejste pouze nějaká vidinou matriarchátu postižená osoba co ji vadí i egalitarismus?
Odpovědět

Radek Čuda

8.4.2026 12:03
"Pozapomnělo se však na divoká prasata, která jakožto všežravci dokážou zlikvidovat nejen celá pole, ale i všechno živé na nich a jejichž počty jsou taktéž alarmující. Rovněž se tématem číslo jedna nestaly stavy spárkaté zvěře, která ve svém množství decimuje lesy a tím i biodiverzitu."

Jako já zde s autorkou souhlasím. Plně ... to zase dostanu céres:-))). Škoda jen, že autorka jaksi neuvádí, co s tím a jak hlavně ona hodlá k řešení uvedeného přispět. Ideálně s kulovnicí v ruce, protože ač je to k nevíře, tak ty stavy se fakt samy od sebe nesníží. Takže čím víc se nadává myslivcům do vrahů neviňátek a čím víc se jich jich na tu regulaci stavů ... tedy ten hnusný a brutální lov ... i díky tomu vyprdne, tím bude situace horší a horší.

Některý lidi prostě nevědí co chcou ...

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 09:51 Reaguje na Radek Čuda
"....ty stavy se fakt samy od sebe nesníží." Velmi ale pomáhají vlci.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 11:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, zkuste si dohledat kolik je u nás cca vlků a kolik černé a spárkaté zvěře.

Třeba vám něco docvakne ... a třeba ne;-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 12:39 Reaguje na Radek Čuda
Nemusím nic dohledávat a vím, že těch psíků je šlakovitě málo.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 13:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže skvěle, přes vaši původní tradičně mimoidní poznámku jsme dospěli k názoru, že vliv vlků na regulaci počtů černé a spárkaté zvěře je mizivý a v počtech, které by byly v podmínkách naší kulturní krajiny akceptovatelný rovněž vždy bude.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 15:22 Reaguje na Radek Čuda
To doufám. Nechci se dožít situace, kdy turisti na horských kolech se budou v lese stávat vítanou kořistí pro vlčí smečky.
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 16:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlas.
Je třeba vlky vycvičit jen lov těch na e-kolech;-)))
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

9.4.2026 11:19 Reaguje na Pavel Hanzl
hm. Taky myslím, že při stavech prasat a vlků ti vlci až tak moc nepomůžou. A zvyšování vlčí populace a její šíření do kulturní krajiny zase motivuje záhumenkáře opouštět louky a rušit chovy ovcí. To dále motivuje motýly a čmeláky stěhovat se do ... ztracena.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.4.2026 12:43 Reaguje na Dalibor Motl
Ta kombinace je příliš překombinovaná. Bačové, kteří mají s vlky zkušenosti ví, jak na ně. Dobrý pes je pro vlka problém a ten nebude riskovat zranění. Taky skladba vlčí potravy je z divokých tvorů. Prasečí mor se v lokalitě, kde žijí vlci, vůbec nevyskytuje.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.4.2026 19:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Kam na ty nesmysly chodite. Kde se tedy vyskytuje AMP?
Odpovědět

Radek Čuda

9.4.2026 13:46 Reaguje na Dalibor Motl
Vypadá to tak ... "Podle německých sledování a výzkumů ve střední Evropě tvoří většinu potravy vlků srnčí zvěř (52 %), jelení zvěř (25 %) a divočáci (16 %) (Wagner et al. 2012). Početní stavy těchto druhů spárkaté zvěře nevykazují téměř žádný klesající trend, kromě regionálních nebo místních výjimek (DJV 2020)."

https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2021/Kveten-2021/Vlk-a-jeho-vliv-na-sparkatou-zver

A Hanzla si moc nevšímejte, vy píšete o záhumenkářích a kulturní krajině, on reaguje bačou se psy. Navíc o tom moru je to taky jinak ... https://www.ziva-puda.cz/blog/vlci-v-ceske-krajine-II .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist