https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/hnuti-duha-lesy-budou-kvuli-zmene-klimatu-celit-az-pulmilionovym-ztratam-na-hektar-budouci-reditel-lesu-cr-s-tim-musi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hnutí DUHA: Lesy budou kvůli změně klimatu čelit až půlmilionovým ztrátám na hektar, budoucí ředitel Lesů ČR s tím musí počítat

25.1.2026 | Hnutí DUHA |
Větrný polom v lesích poškozených kůrovcem na Vysočině.
Větrný polom v lesích poškozených kůrovcem na Vysočině.
Zdroj | VÚLHM
Pokud se středoevropské lesy nezačnou připravovat na změnu klimatu, ztráty na hektar v nich koncem století budou dosahovat až půl milionu korun. To ukazuje nedávný výzkum v časopise Nature Climate Change. Ministr zemědělství Martin Šebestyán (nestraník za hnutí SPD) od nově vybraného ředitele Lesů ČR přitom očekává, že zajistí dodávky dřeva na trh za nižší cenu. Nový ředitel tak bude pod tlakem upřednostnit krátkodobé škrty nákladů před dlouhodobou prosperitou podniku.
 

Ministr zemědělství dále uvedl, že chce, „aby podnik řídil manažer, který bude schopen lépe naplňovat státní surovinovou politiku pro dřevo.“ Hned prvním podcílem této politiky přitom je „Zajistit cílovou druhovou a věkovou skladbu respektující klimatickou změnu a stanovištní podmínky v lesích a využít další produkční potenciál nelesních půd.“

Lesy jsou základní složkou životního prostředí a zásadním způsobem ovlivňují život lidí: podobu krajiny a její využívání, místní klima, schopnost krajiny zadržovat vodu a předcházet tak záplavám i vysušování krajiny, a při zachování rozmanitosti hospodářských způsobů chrání také biologickou rozmanitost. Volba ředitele bude mít zásadní a přímý dopad na fungování státního podniku a tím i plnění všech těchto funkcí ve více než 45 % českých lesů.

Lhůta pro přihlašování na vedoucí pozici v tak strategickém státním podniku je pouhých 11 dní (a to včetně víkendu). Přihlášku mají uchazeči a uchazečky posílat s motivačním dopisem a pěti stránkovou koncepcí řízení státního podniku Lesy České republiky. K tomu, aby výběrové řízení bylo transparentní je nutné, aby byla veřejně známá kvalitní výběrová komise a členy komise byly jmenovány osoby, jejichž profesní zkušenosti, odborné znalosti a morální vlastnosti dávají záruky řádného průběhu výběrového řízení a výběru nejkvalitnějšího uchazeče. Ministerstvo by mělo zveřejnit životopisy a koncepci jednotlivých uchazečů, a záznam o průběhu výběrového řízení včetně výsledného pořadí uchazečů.

Správný výběr generálního ředitele rozhodne o udržitelném lesním hospodaření pro budoucí generace. Nedávno zveřejněný výzkum totiž ukazuje, že nejvyšší náklady související s rozpadem porostů v Evropě do roku 2100 lze očekávat v částech České republiky, Německa, Rakouska a Švýcarska. Náklady na hektar by měly dosáhnout v průměru 61 000 korun až 109 375 korun, část modelovaných scénářů ale předvídá náklady půl milionu korun na hektar jako kumulativní částka v roce 2100. Tato zjištění potvrzují i další výzkumy.

České lesnictví bude dle mezinárodní studie v konkurenci více prosperujících okolních států znevýhodněné. Budou-li se totiž lesy urychleně na budoucí klimatické podmínky adaptovat, mohl by ztráty spojené s rozpady porostů vyvážit nárůst produkce související s oteplováním. Změna klimatu totiž kromě požárů, polomů a gradace hmyzu rovněž sníží produkci dřeva v místech s nedostatkem vody, ale celkově mohou lesy více přirůstat kvůli vyšší koncentraci oxidu uhličitého a delší vegetační sezóně. Autoři studie proto doporučují, aby se úsilí na adaptaci lesů zaměřilo především na oblast Střední a Jižní Evropy, kde podle jejich zjištění jinak budou zvyšující se náklady související s rozpadem porostů nejvíce ohrožovat dosavadní způsob lesního hospodářství.

Jan Skalík z programu Krajina Hnutí DUHA říká: „Ředitel státních lesů byl odvolán, přestože za vysoké ceny dřeva nemůže. Může za ně situace na trhu po rozpadu smrčin nepřipravených na změnu klimatu. Výzkumy ukazují, že má-li středoevropské lesnictví do budoucna prosperovat, musí se na změnu klimatu rychle připravit. Investovat do budoucnosti a ne snižovat provozní náklady by mělo být i hlavním kritériem při výběru nového ředitele.”

„Lesy nemají být černá díra na peníze, ale naopak mohou společnosti nemálo přispívat. Aby ale hospodaření v nich mohlo být trvale udržitelné a ziskové, nemůžeme už dál meškat s jejich přípravou na změnu klimatu. Studie zveřejněná v Nature Climate Change ukazuje, že by otálení mohlo stát až půl milionu korun na hektar lesa.”

Eliška Vozníková, vedoucí programu Krajina Hnutí DUHA říká: „Volba ředitele LČR bude mít zásadní a přímý dopad na 45 % rozlohy českých lesů a jejich budoucnost. Správný výběr generálního ředitele rozhodne o tom, jestli budou továrnou na dřevo nebo místem, kde se uplatňuje mnohem více funkcí i na úkor zisku. Najít vhodného člověka během 11 dní, což je doba od zveřejnění pracovní nabídky po uzávěrku přihlášek, je podle mě naprosto nereálné a je tudíž možné, že někdo vhodnou koncepci pro Lesy ČR má již delší dobu v šuplíku (například od posledního výběrového řízení v roce 2022) a teď dostane příležitost.”


reklama

 
Hnutí DUHA

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

25.1.2026 06:57
Macinkovi se nedivím, že chce zrušit financování takových organizací.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.1.2026 07:08 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
su

25.1.2026 10:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Macinka těžko může něco zrušit, Duha státem dotovaná není.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2026 19:26 Reaguje na
Mohla by Duha už konečně říci jak má vypadat ta jejich adaptace lesů na změnu klimatu, Článek plný nesmyslných frází. Pokud máme mít levné dřevo a funkční lesy musí se na Duhu Greepeace a podobné pijavice vzít byč.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.1.2026 09:17
Žádná jiná organizace než Duha neumí tak dobře přepočítávat přírodu na peníze. Nejlepším příkladem jsou výpočty škod způsobených nepřírodní zvěřì na přírodních větvičkách okusem. Podle mě nikdo jiný než nominant z hnutí Duha pozici generálního ředitele LČR vykonávat nemůže. Ekologismu zdar a přírodě zmar!
Odpovědět
va

vaber

25.1.2026 09:55
Jak ředitel zajistí dodávky dřeva na trh za nižší cenu? Bude víc kácet nebo prodávat dříví pod cenou? Růst cen prý zavinila situace na trhu po rozpadu smrčin nepřipravených na změnu klimatu. Takže smrčiny se zásadně podílí na ceně dřeva. Jak smrčiny připraví odborníci na změnu klimatu.
Adaptace lesů ,co to znamená ,sázet jiné druhy než smrk. Nové lesy které jsou listnaté a nejsou v nich staré mohutné stromy, se podobají vytáhlému křoví a takové dřevo se hodí jen na štěpku ,pelety a pálení.
Zisk z lesů nelze změnit z roku na rok. Dobré dřevo roste desítky i stovky let. Ovšem lze z roku na rok lesy drancovat a těžit více ,ale dobré dřevo brzy dojde a to křoví co vyrůstá nyní, bude hodně levné. S tím musí ti, co chtějí stále větší zisky počítat.
Čekal bych ,že ochránci lesů budou proti komerčnímu využívání lesů. Zatím se lesy jen drancovaly ,bez ohledu na přírodu , zisky byly miliardy. To nelze dělat stále.
Odpovědět
Pe

Petr

25.1.2026 11:00 Reaguje na vaber
V každé době mají lidé nějaký obecný a celospolečensky jednotný pohled na svět. Dnešní světonázor zní: "Vše jako produkt, vše jako služba".
Takže i příroda se chápe jako produkt na objednávku, který lze kdykoliv podle momentálni politické nálady zrušit i vybudovat. Les je jen soubor služeb a funkcí, které aktivujeme jako aplikaci a v nastavení si zvolíme požadované funkce. Co zrovna nepotřebujeme, to vypneme. Jednoduše, bez nějakych starostí o souvislosti. Vždyť je to naše, a se svým majetkem si můžeme dělat co chceme.
Odpovědět
Ra

Radek

25.1.2026 16:53 Reaguje na Petr
Dnešní světonázor , to je pojem :-) mám podobný .

Dnešní názor ochranářů v ČR je za každou cenu chránit vyvolené na celém území , jedině tak je to přece správné a jediné možné . Jiná cesta není možná .
Odpovědět
Pe

Petr

25.1.2026 17:39 Reaguje na Radek
Jen jsem popsal současnou životní filozofii civilizace.
A nemám pocit, že by něco bylo vyvolené. Ale že je nutný různý přístup, to ano. Věnovat se něčemu přece neznamená, že je to vyvolené. Proč myslíte že znamená?
Odpovědět
Ra

Radek

25.1.2026 18:33 Reaguje na Petr
Proč myslím , protože vím co podobné ochranářské spolky bezmezně chrání a už i vím dopady té jejich ochrany .
Odpovědět
Pe

Petr

25.1.2026 21:27 Reaguje na Radek
Rozumím. Prostě to víte a hotovo.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

26.1.2026 06:47 Reaguje na Petr
Pánové,mě napadá jen "mnoho myslivců,zajícova smrt".Vyvažování zdivočelých ekológistů zdivočelými motoristy asi nejde.Nějak tu přestává být místo pro lesníky.
Odpovědět
Ra

Radek

26.1.2026 11:45 Reaguje na Petr
Nerozumíte , vyjmenuji vám pár ikon , kormorán , vydra , psík mývalovitý o těchto už víme co napáchala jejich ochrana z biodiverzitou a jak náročné je náprava pokud je vůbec možná .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2026 19:54 Reaguje na Petr
Kdo vám může za to, že si ten les pletete s nějakým programem u kterého stačí nastavit potřebné parametry. Proboha co je ta adaptace na změnu klimatu? Jan Skalík z programu Krajina Hnutí DUHA říká: „Vysoké ceny dřeva.... Může za ně situace na trhu po rozpadu smrčin nepřipravených na změnu klimatu". Ty smrčiny se nerozpadly kvůli klimatu ale kvůli zanedbání prevence a následného boje proti kalamitnímu škůdci. Proti tomu kalamitnímu škůdci který provázel,provází a vždy bude lesy provázet .......... Každý les by si v dlouhodobém horizontu na sebe měl vydělat. To co dám do obnovy a výchovy porostu se mi musí vrátít v podobě suroviny při výchově a další obnově. Akorát se do té obnovy nesmí srát organizace jako je Greenpeace, Duha a další.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2026 11:57
to Petr
Dost nesmysl, protože i zlý kapitalista myslí na co nejširší souvislosti, protože pokud ne, stane se brzy hodným dělníkem.
Ten přepočet na finance má, pochopitelně význam, pokud je udělán korektně, protože vám z něj vyskáčou priority. To se netýká jen lesa, ale i např. zdravotnictví, a pokud by se to tam dělalo důsledně, nemohlo by dojít k fiktivní covidové epidemii a mnoha dalším kauzám zbytečného rozhazování peněz a utrácení lidských životů.
Odpovědět
Pe

Petr

25.1.2026 12:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Jen jste potvrdil, že jsem to popsal zcela správně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2026 12:03
Pane vabere, státní organizace si může dovolit, je-li to v zájmu majitele, tedy státu, snížit nebo oželet zisky. Druhou věcí je, že situace s vytápěním (umělé zdražování uhlí a tlak na topení dřevem, zejména na venkově) vedla ke zdražování dřeva, které bylo sice zčásti dáno rovnováhou nabídky a poptávky, ale zčásti mělo spekulativní charakter (a proti tomu druhému se snaží stát v zájmu občanů bojovat).
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

25.1.2026 13:22
Na rozdíl od ministra, žádná Duha, a jí naroveň postavené organizace chytrolínů, nenesou odpovědnost za řízení rezortu, za plnění programu vlády, ani za své názory, publikované na Ekolistu. To se to pak poukazuje a kecá...
Odpovědět
su

25.1.2026 19:24 Reaguje na Tonda Selektoda
"nenesou odpovědnost za řízení rezortu, za plnění programu vlády, ani za své názory, publikované na Ekolistu. To se to pak poukazuje a kecá..."
To píšete o sobě?????
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2026 20:01 Reaguje na
Co asi znamená prodloužení doby na zalesnění a zajištění kultůry tolik požadované Duhou a zakotvené v novele Zákona o lesích. Kromě výroby březových hájků a těžko zalesnitelných ploch jde pouze a jen o další zdražení lesnického provozu. Jde o prodloužení doby kdy se do nezajištěných kultůr budou cpát další a další peníze na zalesnění , vyžíbání. Bude se jen více řvát jaké škody dělá zvěř. Hnutí Duha by se mělo za ten jejich lesnický program omluvit a platit škody které působí a které bude hlavně do budoucnosti působit
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2026 13:23
to Petr
Napsal jste to špatně v tom smyslu, že podceňujete schopnost kapitalistů vidět věci v širších souvislostech. Ano, jsou kapitalisté, kteří tuto schopnost nemají nebo ji nevyužívají, ale ti jsou v řádně fungující demokratické společnosti s tržní ekonomikou prostě odselektováni (to se v minulosti stalo mnohokrát).
Daleko větším problémem je polo nebo zcela anonymní úředník státu se socialistickými trendy, který prosazuje jakousi nesmyslnou aktivitu na základě politického zadání a na širší souvislosti kašle z vysoka, resp. je k tomu více-méně nucen.
Kapitalismus jistě byl s to nadělat nejrůznější průšvihy, nicméně se dokázal, na rozdíl od socialismu, z nich také poučit a vybabrat. Navíc řada "ekologických" kauz je více-méně výmyslem levičáků, vč. zelených (viz třeba havárie v Bhópálu).
Odpovědět
ZU

Zbynek Ulcak

25.1.2026 14:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Pane docente . Vaše hloupostt skutečně volá do nebe, naučte se aspoň číst - https://www.researchgate.net/publication/267513603_THE_BHOPAL_SAGA_Causes_and_Consequences_of_the_World's_Largest_Industrial_Disaster
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.1.2026 15:41
to Zbynek Ulcak 25.1.2026 14:06
Je mi velice líto. V tom Bhópálu byla postižena prakticky jen populace ilegální zástavby v bezprostředním okolí továrny. Tam na černo přespávali lidé, kteří se snažili získat nádenické práce, případně ve výplatní dny žebrali (někteří s celými rodinami). Jedinou vinou vlastníka / provozovatele továrny byla skutečnost, že si nevynutil, třeba i zastavením výroby, na Indii či příslušném indickém státu, aby policie tuto ilegální zástavbu zlikvidovala a okolí továrny vyklidila.
Kolem takových výrob se běžně dělá sanitární kordon a výstavba je povolena až za jeho zevními hranicemi, stanovenými tak, že za nízké rychlosti větru lidé před mrakem škodlivin utečou (v podstatě po tečně na obvodu tohoto koridoru), zatímco při prudším větru dojde v důsledku turbulentního proudění k naředění škodlivin na úroveň, nepostihující zdraví lidí.
Populace, žijící za tímto kordonem, je jednak zabezpečena signálními zařízeními a někdy (kde je to možné) i třeba antidoty. Populace kolem JE mají např. k dispozici tablety jodidu draselného.
Pochopitelně, i v tom Bhṕálu lidé z legální zástavby za hranicí bezpečnostní zóny utrpěli jen minimální škody, protože byli v dostatečném předstihu varováni a věděli, co mají při poplachu dělat.
MMCH, takové sanitární kordony jsou i u nás. Jsou i kolem JE. U Dukovan byla např. vyklizena příliš blízko se nacházející (a ještě navíc ve svahu nad řekou, odkud by se nedalo utéct) vesnice Skryje. A i u nás mají v okolí JE obyvatelé vyfasovány tablety KJ a mají zajištěno varování v případě havárie..
A abych se tedy nechlubil cizím peřím: Tu pikanterii o Bhópálu kdysi vyhrabala v odborném (opravdu odborném, ne tom, co citujete) tisku paní profesorka Hrubá, nyní již emeritní, když se někdy na přelomu století totálně inovovaly přednášky o prostředí a zdraví. Přiznám se, že do té doby jsem byl, rovněž jako vy, pomýlen rudozelenou propagandou o tom, že vinu nesli "zlí kapitalisté".
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.1.2026 07:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Za havárii byl zodpovědný americký ředitel továrny a vlastník. Stejné je to u jiných ekologických ve světě, jiné u Bečvy, kde ředitele špinírny vody ochránili.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.1.2026 07:47
S havárií (a nejen tou, která se reálně stala) projekt počítal, bezprostřední příčinou snad byla chyba technika, manipulujícího s víkem chemického reaktoru. Projekt nepočítal s lidským osídlením v bezprostřední blízkosti továrny, ale s tím, že tato oblast bude liduprostá. Není mi znám mechanismus, jakým by ředitel nebo vlastník mohli způsobit havárii.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.1.2026 18:17 Reaguje na Jan Šimůnek
Údajně staré roury, praskl ventil..., na netu je dostatek popisů. S havárkou se musí počítat. Ředitel a vlastník údajně šetřili, ignorovali minimalizaci rizik, bezpečnostní opatření, technologickou kázeň, stav zařízení a kvalitu obsluhy. Za ilegální osídlení chudáky Union carbide nemohl, ale to je Indie, lidi všude.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

29.1.2026 19:39 Reaguje na Jarka O.
Pořád jde o to, že v té kapitalistické části světa není tak snadné zamést různé havárie pod koberec. V té socialistické to je a bohužel i bylo politikou státu. Vše zakrýt , zfalšovat, popřít.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.1.2026 18:08 Reaguje na Jarek Schindler
Nemyslím si. Je to stejné, kdo může, zamete.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.1.2026 09:47
Za vysokou cenu dřeva je odpovědné vedení LČR taky tím, že není koncovým
prodejcem dřeva zpracovatelům, ale pouze tím výchozím a umožňuje navýšit
jeho cenu prostředníky. Místo cílených prodejů se dalo cestou velkých
zakázek ve kterých ti malí nemají možnost konkurovat. Musí pak nakupovat
od těch velkých a nebo od vlastníků soukromých lesů, kteří se ale velmi
rychle přizpůsobili cenám u těch velkých překupníků. Navíc POVINNÉ
množství dřeva ponechané v lesích už na trhu vyčerpaném po kůrovci
schází a navíc přibyli těžaři štěpky. Místy tak schází levné palivové
dříví, protože štěpkaři mají zájem o cokoliv. Navíc i pily odcházejí
od prodeje dřevního odpadu (odřezky, odkory atd.) a prodávají je
štěpkařům a nebo producentům pelet a briket. Majitelé malých pil mají
problém průběžně získat surovinu a nemají peníze na nákup zásob. Je
to pro některé likvidační, když ještě nestačili splatit úvěry, které
měli postavené na jiné ceny a nemají už rezervy. LČR sice prodávají
za víc, ale likvidují tím tisíce pracovních míst při zpracování dřeva,
které se pak vyváží k solventnějším zákazníkům. Domácí surovina má
být vstupním materiálem domácí produkce a ne ji prodat za víc do
zahraničí a zlikvidovat domácí produkci. Vyšší vývozní cena nikdy
nenahradí DPH ze zpracování dřeva u nás a z efektu zaměstnávat naše
občany u nás s jejich sociálními odvody a zdaněním mezd. Stát má
díky svému majetku podporovat TUZEMSKOU výrobu a nikoliv ji naopak likvidovat díky drahému vývozu nedostupnou a drahou surovinou!
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.1.2026 17:16
to Jarka O. 26.1.2026 18:17
Jenže kdyby tam Indie neměla organizaci na úrovni špatně vedeného vykřičeného domu, tak by tam ti lidé nebyli a byla by to standardní průmyslová havárie, jako se zcela běžně dějí, protože ani selhání techniky, ani selhání lidského činitele stoprocentně vyloučit nejde.
Mimochodem, zcela přírodní havárie typu výronů vulkanických plynů z jezer v kráterech vyhaslých sopek jsou i při srovnatelných nebo vyšších počtech obětí vymlčovány, protože nesednou do narativu "hodná příroda versus zlí kapitalisté".
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.1.2026 18:39 Reaguje na Jan Šimůnek
Ne, to se nedá nikdy vyloučit a tohle byl jeden z jedovatějších provozů. Asi máte pravdu, že kdyby Indové chtěli, tak chudáky bez problémů odsunuli někam, klidně na skládku, obvykle s tím nemívají problém. Byla to velká průmyslová havárie. S levičáky zelenými jsem si ji nikdy nespojovala, spíš s hamižností, ale nevím, kdo tam tehdy vládl, tak se můžu plést, je to dávno a mám dojem, že po každé takové havárii byly zpřísňovány regulace.
O hodné přírodě nemůže být řeč:)
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.1.2026 16:48
to Jarka O. 28.1.2026 18:39
Jenže výklad té havárie coby důsledek nenažranosti "zlých kapitalistů" šířil už komunistický tisk a taky zamlčoval, čí vinou tam došlo k tolika obětem na životech.
Ostatně, pan Zbynek Ulcak nám názorně předvedl, že ten levičácký narativ je u ekologů živý dodnes,
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.1.2026 14:38
to Jarek Schindler 29.1.2026 19:39
Případně hodit vinu na někoho, kdo za to opravdu nemohl. Viz známá havárie v brněnské teplárně (70. léta), při níž se uvařily v páře dvě směny (které se zrovna střídaly), z toho jedna mládežnická. Hodili to na krk řediteli, který opakovaně, jak po státní tak i po stranické linii upozorňoval na stále se horšící stav zařízení a tím pádem stále rostoucí riziko havárie, i na nutnost teplárnu odstavit a provést alespoň nejnutnější opravy.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.1.2026 18:07 Reaguje na Jan Šimůnek
Nikdy jsem o tom nezaslechla, to jako fakt? Prostě na každé bezpečnostní opatření, školení, informace, je (nevím, jestli tehdy bylo) potřeba mít dokumentaci.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.1.2026 18:03
JŠ: Ok, firma i úřady jsou na vině a kdoví, co mezi nimi bylo. Amíci ředitele nevydali soudu, možná jim omluvou (špatnou) byla nečinnost Indů stran těch chudáků, ale že by tehdy kapitalisti zastavili výrobu po upozornění na nedostatečnou bezpečnost a obydlí chudáků ..?? Přemýšlela jsem, proč havárii spojujete s levičáky. Možná proto, že ekolozi ji jako jediní připomínají a učilo se o ní v ochranářském předmětu. Ale mělo by se o ní učit i v jiných předmětech, protože nešlo o ekologickou havárii. Byl to hnus. Tam neunikl krátce 1 nebo 2 plyny, jak se píše, ne, tam byli lidi déle vystaveni směsi minimálně 10 plynů a horka, protože plyny reagovaly se vším, co jim přišlo do cesty, vzduchem, vlhkostí, sliznicemi, při jiném pH, a odnesli si to akutně i doživotně následky na plících, srdci a prostě všem. Když jste zmínil odkaz od p. Ulčáka, tak jsem si ho teď otevřela. Já z něj neopisovala i když to tak vypadá. V něm se opakují známá fakta.
PS: Srovnání s dnešním Českem nevidím optimisticky.
Odpovědět

Jan Šimůnek

31.1.2026 10:24
to Jarka O.
Ta havárie se stala v době, kdy jsem chodil na gympl, ale bylo to stále v čerstvé paměti pracovníků některých klinik, protože to opravdu bylo velice drastické.
Pokud se týká toho Bhópálu, tak já pouze odmítám levičáckou verzi výkladu jejích příčin coby "kapitalismu". Byla to prostě havárie, jaké se mohou stát, vesměs se s nimi počítá a hlavní vinu v tomto případě nese Indie, tehdy silně koketující se SSSR.
A pokud byste hledala nějaké havárie opravdu související s politickým systémem, tak byste je našla na opačné straně železné opony (ostatně i ta brněnská teplárna sem patří. A v ČSSR byly podniky, kde průměrné dožití pracovníka bylo někde mezi 40 a 50 lety. Ovšem, tohle levičáci zatloukají dodnes.
Odpovědět
JO

Jarka O.

31.1.2026 13:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Muselo to být na všech stranách emočně strašně vypjaté a ředitel možná odstoupil sám, nechci domýšlet...
Neshodnem se, dál nejdu než za souhlas s tím, že vina byla 50:50. Firma se má starat o bezpečnost práce na svém soukromém pozemku tečka
Stát má mít zákony a nikdo nemá stát mimo zákon což se kontroluje taky tečka
Proto to srovnávám s Bečvou a čr.
Takové dožití pracovníků bylo i v SRN aj., není to ideologií, ale dobou. A úrovní pracovních předpisů, ty rozdíly nebyly zas až tak velké, jak se nám tvrdilo, možná byl rozdíl v implementacích něčeho pár let sem pár let tam v Evropě a US. Ale voláte po preventivním vystěhování a přitom se nám vystěhování jako prevence vydává za "zvůli starého režimu". Samozřejmě slušný stát (bohatý), čr ne, nabídne dnes za vystěhování slušnou náhradu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2026 10:51
Nikde jsem neoznačoval vystěhovávání okolí nebezpečných výrob za "zvůli starého režimu". Ono vytvoření ochranného pásma bez sídel je prostě normou, bez ohledu na režim, spíš jde o to, že totalitní režim má prostředky i vůli si to vynutit.
Dneska jsou problémy např. s příletištní malárií (případně dalšími chorobami, přenášenými komáry, kteří mohou vyletět z letadla, které přiletělo z tropů). O nějakém důslednějším ochranném pásmu kolem takových letišť se zatím, pokud je mi známo, neuvažuje.
Byl popsán (i u nás) výskyt legionářské nemoci okolo výrob, kde se používá voda ve formě aerosolu, nebo tam aerosol z vody vzniká (typicky různé chladící věže, jaké jsou u elektráren, plynáren apod.). Legionelám se v těch technických vodách docela daří, ale průšvih je, že se takto dostanou do plic. Zase se to zatím nikde moc neřeší.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.2.2026 12:00 Reaguje na Jan Šimůnek
Toto nebylo mířeno proti Vám. Legionela tuším vzniká ve vodách pod 65°C?? Moc o tomto nevím. Chemie, minimálně chlorování, dezinfekce, pomáhá, je hloupost ji nevyužívat. Měření teplot, které někde zavedli během kovidu, mi taky nepřipadá tak špatné.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.2.2026 18:11
Legionela je vodní bakterie, najdete ji v kdejaké louži. V těch rozvodech teplé vody se akorát líp množí a účastní se bakteriálního povlaku na vnitřních stěnách trubek. Chemie na ni zase až tak moc nezabírá, zejména pokud je "schovaná" v tomto povlaku. Proto se taky dostane do té teplé vody.
Technické vody jsou definovány použitelností pro danou technologii, což se může s nějakou "chemií" vylučovat. Zejména problém je, když se část té technické vody vrací zpět, protože to podporuje růst kde čeho, nejen legionel.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.2.2026 18:42 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano a občasné, dejme tomu pravidelné zahřátí vody nad 65, 70°C se dělá a pomáhá proti pomnožení. Další možností by mohlo být pravidelné vysušení trubek a prostorů. Dezinfekcí, občasnou pravidelnou, jsem mínila vodu, kde je to možné, ale taky prostory a lidi, kteří v těch provozech pracují. Používají se obličejové masky, filtrace vzduchu. 1 bakterie neškodí, ale nesmí se přemnožit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.2.2026 17:37
to Jarka O.1.2.2026 18:42
Chemie kupodivu moc nepomůže ani na E. coli a příbuzné (zkušenost ze spartakiádního tábora ČSLA v roce 1980 u letohrádku Hvězda). Nakonec na tom zhasl i vodovod v kampusu MU v Bohunicích. Pokud byste trubky periodicky vysoušela, byly by sežrány rzí.
Legionela je prostě celosvětový problém (hlavně vyspělé země), a není vůbec jednoduché ho nějak vyřešit.
MMCH, naši odborníci popsali několik nových druhů legionel (vesměs z vodotečí) a různých rybníků / jezírek a nádrží). Taky něco, o čem se neví, a mělo by se. Nebyl jen Heyrovský.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.2.2026 07:00 Reaguje na Jan Šimůnek
V létě, až bude nepotřebná a vůbec elektřina, bude levné vodu v nemocnicích zahřát na 70° - denaturace, já to doma občas dělám. Dražší jsou měděné trubky, filtry, měděné aj. soli, osmóza, dezinfekce, antibiotika, baktericidy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist