Honza Javorek: Bez auta
Nebylo potřeba #
Jako puboš jsem pochopitelně auto neměl. Moje představa života po třicítce určitě zahrnovala něco jako ženu, děti, dům a auto, ale myslím, že jsem nad tím moc nepřemýšlel, byla to prostě běžná životní cesta všech lidí, tak nebyl důvod pochybovat, že to budu mít jinak. Auto je znakem dospělosti. Až budu dospělý, budu mít auto.
Když jsem byl ve věku, kdy jsem si už mohl udělat řidičák, nevyužil jsem to. Jednak jsem neměl dost peněz, jednak jsem kolem sebe neměl žádné auto, které bych mohl pravidelně řídit. Řidičák jsem si udělal až o mnoho let později, v roce 2014. Sice jsem stále neměl žádné auto, ale už jsem měl aspoň ty peníze. Říkal jsem si, že bych do toho měl už praštit a naučit se to, protože se to může hodit, třeba na dovolené.
Průkaz jsem pak opravdu na dovolených využil, od té doby jsem řídil skútry ve Vietnamu, na Mallorce, na Azorech a taky trochu v Praze. Během státního svátku jsem nedávno nabral odvahu zkusit BeRider. Zkuste taky, s kódem qo5vGkNc9v
, vzájemně nám to nadělí 15 minut zdarma. Auto už ale neumím ani rozjet. Stále čekám, kdy se mi bude hodit, abych si jeho ovládání oživil, jenže pořád nic.
Skútry mě mimochodem baví. Kdybych potřeboval dojíždět z nebo do míst s horší MHD, možná bych si nějaký i pořídíl. Na přesuny po Praze to pro mě ale v současné době postrádá smysl a taky mě děsí pražský provoz. Jako fakt, oproti Praze mi Vietnam na skútru přišel úplně v pohodě, tak nějak intuitivnější. Tady se jezdí moc rychle a je tu moc značek.
S dítětem je nakonec asi stejně lepší mít nákladní kolo, třeba elektrické. Viz Kodaň, ValMez, Ostrava. Jenže nám zatím prostě žádný individuální způsob dopravy nechyběl.
Jak jsme fungovali doteď#
Příběh manželky je dost podobný tomu mému, akorát se dostala dál a díky občasnému řízení mezi rodnými vískami si to měla příležitost procvičit, takže auto nastartovat zvládne a pár km s ním ujede. Na celkovém výsledku to ovšem mnoho nemění. Následující řádky tedy píšu v množném čísle:
- Dovolenou jsme vždy zvládli vlakem, letadlem, autobusem, pěšky, na kole, na skútru, stopem… Zatím nás to neomezovalo, ale je fakt, že při příští cestě do Namibie by se ten řidičák hodilo osvěžit, ať můžu na 500km přejezdech aspoň řidiče střídat v jízdě po rovné silnici napříč pouští.
- Po ČR se dopravujeme vlakem. Rodinu máme po celé republice, takže toho najezdíme dost. Máme IN 25 na 3 roky od ČD a appku Můj vlak, kde si jízdenky rezervuji zpravidla pár hodin, někdy však i jen pár minut před samotnou jízdou. Spokojenost. Velmi zřídkakdy musíme volit autobus. Neumím si představit, že by mě mělo bavit jet někam 4 hodiny autem, ani kdybych to uměl. Takhle si pohodlně sedíme, ťukáme do počítače, sledujeme seriál, nebo si něco čteme. Jsem zvědavý, jak to bude s dítětem, ale lepší vlaky mají oddíly pro cestující s dětmi. Ve vlaku můžeme kdykoliv na záchod, protáhnout nohy, něco si zahrát. Nikdo z nás není zaneprázdněn řízením.
- V Karviné, Brně i Praze jsem se vždy všude dostal pěšky, na kole, nebo pomocí MHD. Manželka to měla podobně i na vesnici u Zlína. Nikdy jsem nebydlel někde, kde MHD nebylo. Na Erasmu ve Finsku jsem MHD nevyužíval, i když tam bylo. Mnohem lepší byly cyklostezky.
- Odlehlá místa? Kam nejede veřejná doprava, tam jede taxík. Na svatby všech známých, které se konaly na mnohdy dost nepřístupných místech, nás od vlaku dovezlo místní taxi, nebo nás svezl někdo, kdo tam stejně jel. Jet taxíkem přes Beskydy a zaplatit za něj 600 Kč je možná na první dobrou divné, ale pořád tisíckrát levnější, než vlastnit a provozovat auto.
- Na vlastní svatbu, která se konala taky na konci světa, nás dovezl kamarád.
- Do porodnice jsme chtěli vzít nějaký lepší taxík, který se tváří, že je i něco víc než jen klikací appka ve stylu Uberu. Nabízel se i kamarád. Řekl, že to pro něj bude zážitek, který ho bude stát půl hodiny a bude o něm moct vyprávět celý zbytek života. Nakonec jsme jeli tramvají 16.
- Z porodnice jsme byli připraveni jet taxíkem, ale hodila nás nakonec kamarádka. Ještě byla varianta, že já vezmu dítě v kočáru pěšky a žena pojede taxíkem. Od porodnice bydlíme 3 km daleko.
- Na první i druhou návštěvu k pediatrovi jsme se dopravili nízkopodlažním kloubovým autobusem 136.
- Se stěhováním nám pomohl kamarád s větším osobákem. Díky tomu, že nehromadíme zbytečnosti, tak to dvakrát otočil a za dvě hodiny bylo hotovo.
Jak chceme fungovat s dítětem#
Sehnali jsme si vlastní autosedačku, takovou tu jen na pásy, takže kdybychom potřebovali po Praze autem, objednáme taxík a nemusíme ani objednávat jejich autosedačku. Zatím jsme to ale nepotřebovali. Dítě máme jen několik týdnů, takže je dost možné, že nás brzy něco překvapí. Taky tady nepíšu, že si auto nikdy nepořídíme. Dovedu si představit, že to začne být trochu problém, např. pokud budeme chtít jet dálkovou trasu vlakem a pak se posunout ještě pár km. Budeme brát autosedačku s sebou vlakem? To zní dost na prd.
Přistupuji k tomu však přesně tak, jak jsem to napsal v úvodu článku. Až přijde ta chvíle a řekneme si: „Teď už by se nám to auto fakt hodilo“, tak ho vybereme, pořídíme a uděláme vše pro to, abychom se naučili lépe řídit. Nebo tedy asi nejspíš nejdříve vyzkoušíme carsharing, který nám parkuje všude kolem domu. Až kdyby nevyhovoval ten, pořídíme auto vlastní. Jenže zatím jsme neměli důvod nad autem vůbec uvažovat.
Jiné myšlení#
Jak jsme auto nikdy neměli, nejsme zvyklí jej zahrnovat do řešení našich životních situací a přirozeně a nenuceně si vybíráme takové činnosti, které jej nevyžadují. Není to tak, že bychom seděli doma a řekli si: „Dnes bychom mohli na otočku na výlet na Orlík, ale nejede tam vlak, tak nemůžeme! Ach jo, kéž bychom měli auto.“ Vypadá to tak, že se mrknu do mapy, kam jezdí vlaky, píchnu někam prstem a řeknu: „Hele, v Milovicích jsou nějaký ty koně v ohradě, ještě jsme tam nebyli, za 40 minut nám to jede z Masaryčky.“ Kdybych měl auto před domem, vlastně bych nevěděl co s ním, jak si jej nejlépe užít, protože nejsem zvyklý vůbec přemýšlet způsobem, který z něj dokáže vytlačit ty výhody.
Jsme zvyklí při plánování řídit se vlaky, dojít někam pěšky, atd. Když se mě někdo ptá, jak někam dojede autem, často mu nedokážu vůbec poradit ani v oblasti, kterou jinak znám nazpaměť. Nevím, kde jsou jednosměrky, kde se parkuje, jak se platí za parkování, co je nejrychlejší cesta. Představuju si, že takhle to mají lidi, kteří jezdí jen autem, se systémem lístků Českých drah.
Říkal jsem si, že auto můžeme vždycky přidat, takže není potřeba na něj spěchat. Prostě až bude potřeba, pořídíme ho. Na rozdíl od toho, pokud někdo už auto má, většinou se jej nezbaví, ani pokud pomine jeho reálná potřeba auto vlastnit. Je zvyklý jej používat a je to prostě pohodlné. Kamarádi se mi svěřují, jak berou na cesty s rodinou hromady zbytečností, protože se prostě do auta vlezou. Někdy by stačilo jet vlakem, ale pohodlí a zvyk to přebijí a rodina nakonec jede prostě autem. Tak jsem si myslel, jak jsem ve výhodě, že „odebrat auto“ může být těžké, ale „přidat auto“ je snadné. Jenže nad tím začínám trochu pochybovat. Začínám mít podezření, že zvyk jezdit veřejnou dopravou je stejně silný a zadrátovaný v našich hlavách, jako zvyk jiných lidí řešit vše autem, a že „přidat auto“ může být nakonec pro nás stejně těžké, jako pro ně „odebrat auto“. No uvidíme.
Hledání lidí bez auta#
Když jsme se připravovali na dítě, zjišťoval jsem, zda je auto opravdu nutnost. Říkal jsem si, že nejsme asi jediní, koho ve větším českém městě napadlo zkusit mít dítě bez auta, takže určitě budou nějaké weby nebo fóra, kde se tomu věnují a lidi si tam sdílí praktické tipy. Velké prd! Fakt jsem se něco snažil najít, ale vypadá to, že v Česku existuje jedna jediná rodina, která nemá auto, dělá o tom přednášky a média se na ni chodí dívat jako do cirkusu: Život bez auta jde i s dětmi. Namísto spěchu upřednostňuje rodina z Frýdku-Místku kvalitní život. Pak je bez auta už jenom Hajzler. V Olomouci zkoušejí lidem auta brát a pak je pozorují. Toť vše. LOL
No, jasně že ne. Když hrábnu mimo zorné pole střední třídy (a tedy i většiny novinářů), bez auta je samozřejmě v Česku hromada lidí. Těch, kteří na něj prostě nemají. Našel jsem je tak, že jsem hledal „jak jet do porodnice bez auta“ nebo „jak dovézt dítě z porodnice bez auta“. Přes tyto reálné životní situace se lze dostat na spousty příspěvků na mimibazarech aj. podobných webech, kde se jednak lze dočíst ony praktické tipy, jednak je to příležitost si uvědomit, že v Česku bez auta řada lidí normálně funguje a klidně i s dětmi. Protože prostě musí. A to nejen ve velkých městech, kde je to jednodušší. Tito lidé ovšem nepíšou blogy a nemají rozhovory v médiích o tom, jak došli ke svému vznešenému přesvědčení. Do příspěvků často nezapomenou připsat: „Co bychom za to auto dali, ale holt není na něj, musíme to vymyslet jinak.“ Přišlo mi to jako zajímavý kontrast :)
Svoboda?#
Auto a dům v polích je pro mnohé svoboda, ale já vidím:
- Parkování, placení za pojistky, návštěvy registru, opravy, výměny gum a výlety typu „okruh od auta zpátky k autu“.
- Starost o dům a zahradu (nelibuji si), dojíždění za úplně vším, „taxikaření“ dětí do škol a kroužků, mizerné služby.
Pro mě je svoboda bydlet na Žižkově, kde máme v docházkové vzdálenosti úplně všechno, co potřebujeme k životu. Když potřebuju do lékárny, cukrárny, kavárny, pražírny, drogerie, supermarketu, dětských potřeb, pekárny, lidové nalejvárny, opravny bot, snobské nalejvárny, restaurace (Indické, Bosenské, Nepálské, Uzbecké, České, Ruské, Vietnamské…), štrůdlárny, palačinkárny, dětského hřiště, baru, fastfoodu, testovacího místa na Covid, nemocnice, švadleny, sauny, porodnice, bazénu, kina… tak jsem všude za 5-20 minut. Za rohem je příměstské vlakové nádraží, hlavní nádraží, hlavní autobusové nádraží. Kulturní vyžití ani nebudu zmiňovat. To vše díky tomu, že tu na malém prostoru žije skoro 80.000 obyvatel. Přitom tady nejsem anonymní. Máme sousedské skupiny na Facebooku (jedna, druhá) a na našich oblíbených místech si nás pamatují.
Máme tady několik obrovských kusů zeleně, které se jen tak neomrzí, na rozdíl od jednoho a téhož pole za domem: Vítkov, Parukářka, Pece, Balkán, Olšany, Riegráče, Rajská zahrada a systém parků z Jiřáku až do Grébovky. Jeden menší park máme přímo pod okny a slouží nám jako zahrada, kam sice chodí i jiní lidé než naše rodina, ale o kterou stará Praha 3. A že se stará! Zahradníci tam makají snad obden. Přes tunel jsem za chvíli u řeky, což je taková cyklodálnice ven z Prahy. Přes Balkán je zase série zeleně až k Labi. Jediná zásadní nevýhoda je, že nemám a asi už nikdy nebudu mít na to, abych si tady koupil nějaký hezký byt.
Neříkám, že každý to musí mít takhle, nikomu to nevnucuju. Záleží na životním stylu každého, ale práci nebo určité služby potřebujeme každý. Já osobně nevidím svobodu v tom, že se odstěhuju doprostřed pole, platím hypinu a pendluju dvěma až třemi auty, abych vůbec mohl v životě rozumně fungovat. Svobodu vidím v tom, že po flámu dojím kebab a za 2 minuty chůze odemykám dveře od svého domu. Nebo v tom, že když potřebuju něco v lékárně, skočím pro to a jsem za 4 minuty zpět doma. Nebo že když mám chuť na skořicové šneky, odběhnu 200 m do trafiky, kde je mají. Nebo že za 15 minut dojdu pěšky na nebo z hlavního nádraží, odkud jezdí vlaky do celého světa.
Město krátkých vzdáleností#
Navážu úvahou nad tím, jak člověk vnímá vzdálenosti. Tady v husté oblasti mám pocit, ze ujdu 2 km a jsem někde úplně jinde. Mám kolem sebe 5+ parků, které dohromady na rozlohu asi nedají ani to nejbližší pole, co má můj brácha za svým domem, ale projít se po každém z nich je 500 nových vjemů, takže jsou pro mě mnohem hodnotnější na vycházky, než to pole. Každý z nich vnímám jako jiné místo, kde se nacházím, nesplynou mi v jednu plochu. Na takto krátkých vzdálenostech jsem schopen pak žít dost kvalitní život. Vše mám za rohem a dojdu tam pěšky, ale zároveň se tu „nenudím“, je tady pořád něco nového, nebo něco, co jsem ještě neviděl, i když v reálu se pohybuju na ploše menší, než jakou zabírá běžná vesnice.
Možná takto fungovala města ve středověku? Na mapě mi vždy přišla hodně malá (centrum Brna k hradbám, centrum Prahy, Tábor), až jsem si říkal, že tam muselo žít tak pět lidí a nechápal jsem, jak se tam mohlo odehrát tolik historie. Jenže to asi bylo hodně koncentrované a tedy i pestré.
Nedávno jsme se stěhovali. 450 metrů. Výsledek? Chodíme do úplně jiných podniků nebo obchodů. Ty staré jsou najednou daleko, jiné jsou mnohem blíž. Je to neuvěřitelné, ale Žižkov je prostě tak nahuštěný, že 450 metrů vás dostane do úplně jiné „sub-čtvrti“. Když jsem se díval, kde mám nějakou Zásilkovnu na posílání (ne pouze doručování), můj první dojem byl, že je „až u kostela“, protože jsou minimálně dvě další, které mám blíž. Schválně jsem se podíval na mapu přesně a je to 500 m jedna cesta, což je vzdálenost, na které na vesnici nejspíš není jediná zastávka autobusu nebo obchod.
Myslím si, že auto hodně formuje, jak lidi uvažují nad bydlením a co od toho očekávají, ale i krajinu a bydlení obecně. Jde to vidět v USA, kde se na pěší vzdálenost nenachází nic, takže se nikdo neobtěžuje ani s chodníkem a lednice a zboží jsou obrovské. Nakupuje se totiž zásadně jednou na týden do zásoby a veze se to autem. Jednou jsem tam jel nakoupit na kole a do batohu se mi vlezla akorát jedna jejich krabice mléka.
No ale jde to vidět i u nás, kdy některé nové projekty podle mě s chodci moc už ani nepočítají a velké obchoďáky taky ne. Zkusil jsem jít pěšky ze Zličína od metra do tamní IKEA a byl to fakt zážitek. Sídelní kaše, anglicky urban sprawl, s chodci nepočítá, takže chodec se pak na Zlíčíně cítí tak, jako by tam vůbec nepatřil. Naopak na Žižkově se tak nejspíš cítí řidič, který hledá parkování, jelikož na něj nikdo nemyslel v době, kdy se Žižkov stavěl. A mě je dobře na tom Žižkově.
Venkov dýchá skrze přístroj jménem auto#
Auto podle mě umožnilo lidem bydlet mimo město, bez toho by to dnes vůbec nešlo, ten život by byl složitý. Vlastně je složitý i dnes, ale s autem je to snesitelné. Mnoho lidí oceňuje ticho, přírodu a to, že děti vypustí na zahradu. Já počítám s tím, že především s dětmi se mohou naše priority změnit, ale zatím nám to prostě nestojí za to, abychom pekárnu a lékárnu vyměnili za přírodu. Ticho je i na vesnicích jak kde, už jen kvůli frekventovaným hlavní ulicím plným aut. Pokud nežijete v Orlických horách, příroda znamená jedno přilehlé pole a jeden přilehlý les místo našich 5+ roztodivných parků. A pak, děti vyrostou, na přírodu začnou házet bobek a budou chtít do města, kde je sport, koncert, kroužek, škola, párty. I když máme bezdomovce a živly a nemáme zajíce a „opravdový“ les, pořád mi z toho ten Žižkov zatím vychází tak nějak nejlíp.
Dvě generace zpět lidi i na vesnici chodili všude pěšky, dnes se bez auta nehnou. Jen díky němu lze na vesnicích žít v dnešní době plnohodnotný život. Kdyby, čistě hypoteticky, individuální doprava tohoto typu neexistovala, měli bychom hodně větších měst krátkých vzdáleností, do nichž by se všichni odstěhovali za prací, službami, hromadnou dálkovou dopravou, příležitostmi. Venkov by zůstal velmi zaostalý. Jak píše David Antoš: „Ekonomickým smyslem vesnic bylo umístění zemědělské práce blízko polím. S mechanizací a automatizací zemědělství většina vesnic zanikne.“
Uvidíme, jak svět v tomto směru ještě změní práce na dálku. Itálie se snaží zachránit umírající venkov různými pobídkami, třeba aukcí domů za 1 €, zkouší tam nahnat lidi pracující z domova. Protože je ale vesnice z definice místo s malou hustotou lidí a tedy i lokálních služeb, nemyslím si, že práce na dálku v tomto směru vyvolá nějakou zásadní změnu.
Auto je dnes základní infrastruktura, která u nás hodně vesnic vytáhla z bídy a zániku. Někdo možná dojíždí 50 km, ale bez této možnosti by doma akorát oral pole a jedl brambory, nebo by se prostě musel přestěhovat do města. Kromě toho ale, spolu s nemožností sehnat bydlení ve městě, auta způsobila i vznik sídelních kaší, které mají zase spoustu jiných problémů.
Krajina dlouhých vzdáleností#
V Praze je MHD skvělá, ale za hranicí města už je to bída. Příměstské vlaky jsou na limitu svých kapacit, autobusy nic moc, tramvaje i metro končí v hranicích města a záchytná parkoviště nikde. Mrkněte třeba na index změny zalidněnosti Prahy a efekt, jaký bude mít metro D na dopravu.
Změna indexu zalidněnosti Prahy, IPR/Aktuálně.czMetro povede dolů, přes šedé a načervenalé části, jen do políčka s názvem Libuš. Části, které jsou rudé, tedy s největším přírůstkem obyvatel, jsou satelity kolem Prahy. Převážně s nějakým tím autobusem párkrát denně, takže všichni ti lidi budou žít automobilový život a infrastruktura města, třeba to metro D, se jich dotkne asi jen okrajově. Snad to záchytné parkoviště v Písnici, ale budou ho lidi fakt používat?
MHD dohání resty z dob, kdy se Praha zaplňovala ve svých hranicích, ať už to bylo rozšíření C na sever, A do Petřin, nebo teď stavba D. Jsou to ovšem místa, kde už lidi bydlí a další se tam stěhují jen velmi po lehoučku. Pro ty, kdo bydlí v domku za Prahou a nejsou na vlaku, nedává a nebude dávat často smysl nic moc jiného, než jezdit autem až do centra Prahy: „V roce 2015 se veřejná doprava podílela na přepravě přes hranice Prahy pouze z 22 procent, zatímco 78 procent připadalo na individuální automobilovou dopravu. V rámci Prahy se pak MHD v roce 2016 svezlo 59 procent lidí, na automobily připadlo 41 procent.“ Stavíme skvělé MHD, které osadníkům ze satelitů dopravu příliš neusnadní a aut neubere. Útěk lidí do satelitů zastavit neumíme, protože je bytová krize a ještě se staví málo, složitě a kvůli normám rozvolněně, ne zahuštěně.
Čím víc lidi takhle jezdí autama, tím víc se ruší málo frekventované spoje MHD do vesnic a tím víc musí lidi jezdit autama, přesně jak o tom na blogu píše ten Tomáš Hajzler. Začarovaný kruh. A potom to ještě všechno jako tranzit projede nejen pod okny starousedlíků na té vesnické hlavní ulici, ale nakonec i pod mýma oknama v Praze.
Práce na dálku to podle mě nevyřeší. I kdybych ze satelitu pracoval na dálku, do lékárny nebo do školy bych musel pořád dojet autem. Do kina přestanu chodit. Bazén si vyhloubím na vlastním pozemku, abych se nemusel autem jezdit aspoň koupat. Malá hustota osídlení neuživí služby, ani není dostatečnou volební silou, aby si zařídila systémovou změnu k lepšímu.
Lidé, kteří si mohou z celého světa vybrat, odkud budou pracovat, se koncentrují ve městech, protože tam mají služby a nemusí nic řešit. V době psaní tohoto článku je Praha na druhém místě ve skóre „vhodnosti pro digitální nomády“, první je Lisabon. Odlehlé regiony podle mě budou dál umírat nebo se chytat věcí jako cestovní ruch, původně obytné domy si budou lidé z měst kupovat na svou rekreaci. Velká města se budou dál tlačit do krajiny v podobě sídelních kaší odkázaných na auta, kromě jiného i kvůli krizi výstavby a bydlení. Krajina stvořená pro auta ale není místem, kde je mi příjemně a ve kterém bych chtěl trávit svůj život. Nie, radšej nájom.
Přitom mnoho mých známých z města přesně takhle utíká. Někdo po vesnici touží, jasně. Jenže často by si ti lidé přáli bydlet někde v Praze. Roky hledají a nic. Není kde a když něco je, je to strašně drahé. Ne, nemají na to ani ti dobře placení ajťáci. Někdo skončí v kaši, někdo už nemá ani na to, takže nezbývá, než se dívat po Brandýsech, Berounech a Kolínech. Nebo po chatových osadách. To vše ne proto, že by si to nutně přáli, ale proto, že chtějí něco vlastního a v Praze to už nejde.
Když to shrnu, mám pocit, že o nic nepřicházíme, pokud všechny fenomény spojené s auty, nedostatečnou příměstskou MHD, venkovem, nedostatkem dostupného městského bydlení a sídelní kaší budeme jako rodina prozatím dál obcházet a zůstaneme v nájmu na Žižkově, v zahuštěném městě z 19. století, kde je vše za rohem. Žijeme tam, kde nám to dává smysl, kde to dávalo smysl před 100 lety, a kde to nejspíš bude dávat smysl i za dalších 100 let. Samozřejmě se mohou nájmy zvednout nad únosnou míru a vyžene nás to z Prahy taky.
O čem že to bylo?#
Kdybych to měl shrnout, je to reklama na „město krátkých vzdáleností“, které si už několik let náramně užíváme ve dvou a zatím v tom pokračujeme i ve třech. Máme tady všechno a auto díky tomu zatím nepotřebujeme. Nevím, kolik takových hustých měst krátkých vzdáleností jako Žižkov ve skutečnosti v Česku vůbec je. Zřejmě jich nebude zas tak moc a je škoda, že nic takového u nás dnes ani nelze postavit.
Život s autem a na vesnici mi, s preferencemi jaké máme, přijde strašně komplikovaný a nelogický. Jestli je daní za bydlení v dobře obslouženém místě to, že bydlíme v nájmu, tak ať. Aspoň jsme flexibilní a místo bydliště můžeme v případě potřeby změnit. Rozumím však tomu, že někdo s jinými preferencemi si život mimo město užívá a zase si vůbec neumí představit žít jako my. Nedokážu se do toho úplně empaticky vcítit, ale respektuji to. Lidem z aut se asi zase hůř daří vcítit do toho, že si já pěšky užívám něco, co se oni snaží pouze co nejrychleji prokličkovat v zácpách.
Aby nedošlo k omylu, myslím si, že auto je skvělý a praktický vynález, který umožňuje spoustu moc fajn věcí. Jen jej, stejně jako třeba privátní bazén nebo privátní letadlo, nemám zatím potřebu vlastnit. Když lidem říkáme, že auto nemáme ani s dítětem, občas to vyvolá pozdvižené obočí. V otázce auta však nejsme fanatičtí, jde čistě o zvyk a pragmatické rozhodování. Sám jsem zvědavý, jak dlouho nám to vydrží a zda se nám priority změní. Pokud to ještě pár let udržíme, očekávám na Aktuálně.cz titulek:
„Život bez auta jde i s dětmi. Namísto dojíždění upřednostňuje rodina ze Žižkova kvalitní život” :D
Další zdroje#
Peter Bednár na Finmagu, jeho podcast Lepší města, podcast Návštěvníci na Radio Wave, Krize bydlení na A2larmu, YIMBY Praha, Ministerstvo pěší dopravy a spousta dalšího, na co jsem si teď nevzpomněl.
Text je převzatý z blogu Honzy Javorka.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (141)
Marek Drápal
30.9.2021 08:07Viktor Šedivý
30.9.2021 12:30 Reaguje na Marek DrápalCelých svých devadesát let strávila v okruhu kam dojde pěšky nebo v blízkém městečku, tři zastávky autobusem.
Pokud má být tohle ideál, začíná mít k němu EU hezky našlápnuto. Samozřejmě v high-tech provedení, to jo - nebudeme doma okopávat vinohrad a krmit husy, připojíme se do cloudu a budeme vyplňovat tabulky a psát zprávy.
Marek Drápal
30.9.2021 13:59 Reaguje na Viktor ŠedivýJarka O.
30.9.2021 14:15 Reaguje na Viktor ŠedivýJan Marján
30.9.2021 08:42Viktor Šedivý
30.9.2021 08:55Pokud ale nemáme všichni bydlet v nájemním bytě v centru a nemáme omezit celý svůj svět na místa, kam vedou koleje, je to recept pro velmi malou část obyvatel.
Richard Vacek
30.9.2021 09:00Jaroslav Řezáč
30.9.2021 10:50 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
30.9.2021 18:07 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPřitom majetek člověka nedělá nešťastným, ale otevírá mu nové obzory, které pro chudého zůstanou navždy zavřené.
Radim Polášek
2.10.2021 11:04 Reaguje na Richard VacekA ztráta osobní mobility do toho zapadá.
Daniel Višňovský
2.10.2021 11:58 Reaguje na Radim PolášekKarel Ploranský
3.10.2021 23:59 Reaguje na Radim PolášekJá jsem rozhodně ve svém srdci zelený, dokonce velice zelený, ale přesto odmítám šílenosti jako Green Deal a pod.
Ano, začínám věřit tomu, že za vším se skrývá snaha zbavit lidi svobod, ke kterým patří i mobilita.
Břetislav Machaček
30.9.2021 10:58tak se ve specifických podmínkách bez něho téměř obejde. Používám ho
nutně pouze párkrát do roka a to se mi ho vyplatí použít i s řidičem,
protože bez praxe je to risk. Pak jsou samozřejmě pohybově omezení, pro
které je auto nezbytné k takřka normálnímu životu. No a nakonec lidé
z míst bez jakékoliv a nebo mizerné hromadné dopravy. Pan popsal téměř
vše, ale nejdůležitější je dostupnost auta pro ty nejvíce ohrožené a
postižené. Lidé ze zapadákovů, postižení, nemocní, staří atd. asi těžko
dosáhnou na drahé elektromobily a zbytek má upadnout v nemilost. Smutné,
že i oni upadli v nemilost ekologů, protože budou odříznuti od světa, nebo
rovnou odkázáni umřít. V zájmu ekologie se nehledí na dopady na tyto
skupiny obyvatel a pouze se mluví o tom, že mladí a zdraví nepotřebují
auta žádná, ale i je jednou možná sveze sanitka nebo nakonec pohřebák.
Ideály jsou věc jedna, realita druhá a to se to mudruje někomu od PC
žijícího v centru velkoměsta, zdravému, mladému a dle povolání i dobře
placenému. Zaplatí si klidně taxi, letadlo, expres a jiné špičkové služby
a tomu vesničanovi s nemocnými nohami ze zapadákova by nejraději zakázali
i stařičkou škodovku, která ho čtyřicet let vozí na nákup a k lékaři.
To je prosím hnus a hyenismus myšlení ekologů, kteří nehledí na jiné.
Všechny ty zákazy a omezení starých spalováků jsou možné pouze jejich
levnou náhradou a ne tou nedostupností a celoživotním zadlužením.
Daniel Višňovský
30.9.2021 19:52 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
30.9.2021 19:55 Reaguje na Břetislav MachačekKarel Ploranský
4.10.2021 00:09 Reaguje na Daniel VišňovskýJenže je holt snaha znemožnit její používání.
S tím stařečkem a jeho "venkovskou haciendou" to myslíte vážně? Já a moje žena jsme venkovští stařečci.
Koupíte nám byt ve městě Vy? Při současných cenách nezaplatíme z důchodu ani tu králíkárnu 1+1.
Z duše Vám přeji, aby až budete stařečkem Vy a přijdou různé problémy, o kterých dnes nemáte zatím tušení, počínaje zdravotními, mělo okolí pro Vaše problémy a potřeby stejně málo pochopení a respektu, jaké dáváte najevo Vy. Protože arogance tohoto kalibru by měla být po zásluze potrestána.
Daniel Višňovský
30.9.2021 19:56 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Pekařík
2.10.2021 08:23 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 11:57 Reaguje na Petr PekaříkKarel Ploranský
4.10.2021 00:12 Reaguje na Daniel VišňovskýViktor Šedivý
30.9.2021 11:46- místo týdenního nákupu - několikrát v týdnu o půlhodinu až hodinu delší cesta domů a táhnout tašku
- žádná dovolená "po drobných památkách francouzského venkova" či "městečka Umbrie a Toskánska" by nebyla realizovatelná
- oblíbená víkendová setkání s kamarády - místo půldruhé hodiny autem aspoň čtyři hodiny vlak a autobus (plus nutnost vzít si půlden dovolené na odjezd)
- běžná údržba - asi bych jezdil do stavebnin nebo hobbymarketu s dvoukolákem ... to je na půlden cesta tam a zpátky
- na "rodinné potkání" místo čtyřiceti minut ke třem hodinám
- na oblíbené sportoviště místo půlhodiny půldruhé hodiny až dvě
--------------
A to bydlím v Praze s funkční MHD, žádné malé děti, jen logisticky "jednoduché" záliby.
Pavel Hanzl
30.9.2021 13:48 Reaguje na Viktor ŠedivýB) Dovolenou v bretani (dříve ve skotsku, v Holandsku atd.) jsem absolvoval na kole s cestovkou, bez aura. cestování mimo Evropu letecky.
C) Pokud jezdíte každý víkend hodinu a půl za kamarády (což je přes 100 km), tak to máte fakt blbý.
D) hobby market bez auta problém je, jste asi makáč, který spotřebuje metrák materiálu za víkend, že?
E) krátké pojížďky dělám na kole.
Výsledek: Pokud člověk bydlí ve městě a nepotřebuje auto k práci, je to zbytečný přepych. Ale je dobré (možná i nutné??) mít někoho blíž, který půjčí nebo odveze.
Já mám malé auto z důvodů práce a jezdí s ním tři lidé (ještě manželka a dcera). Pohodička.
Svatá Prostoto
30.9.2021 15:42 Reaguje na Pavel HanzlNeznám Brno, ale v Praze to rozhodně zbytečný přepych není ... jsou rasy, kde je MHD jasnou volbou, zejména ve špičce. V Centru jsem snad 10 let autem nebyl. Pak jsou trasy, kdy auto vs MHD je rozdíl půl h a více na jedné trase, a to už je fest znát.
A dalo by se pokračovat. Já jsem prostě alergický na tyhle různé univerzální pravdy, prostě někdy je nej jít pěšky, někdy jet MHD a někdy autem. Ale to by si měl každý rozmyslet sám a ne mu to nějaký věrozvěst lepších zítřků diktovat.
Pavel Hanzl
30.9.2021 16:31 Reaguje na Svatá ProstotoMěsto je na dosah na kole (Brno je menší, to je fakt), ale dá se jet i s kolem MHD. Já používám elektrokolo a to je po městě jasně nejrychlejší.
Svatá Prostoto
1.10.2021 13:49 Reaguje na Pavel HanzlAle to nebyla pointa ... ta byla v tom, že pokud musím po Praze cestovat, to teda jo a fest, tak se snažím tak činit co nejrychlejším způsobem. Pokud je to MHD, jedu touto, pokud je rozdíl malý, tak také. Pokud je rozdíl na jedné cestě půl h a více, tak ani smykem. Proč? Protože stepovat někde na zastávce čekáním na MHD, nebo jízdou přes kde co, abych se dostal konečně tam, kam chci, mne fakt nenaplňuje a považuji to za úplně projebanej čas.
A toho je vždy škoda.
Svatá Prostoto
1.10.2021 13:53 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
2.10.2021 12:00 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
30.9.2021 19:57 Reaguje na Pavel HanzlMarek Drápal
30.9.2021 13:54 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
30.9.2021 16:33 Reaguje na Marek DrápalJiří Svoboda
30.9.2021 12:27Očekávám, že během 10-20 let začna fungovat služba relativně levného autonomně řízeného elektrotaxi, které budou lidé využívat k "polohromadné" dopravě. Také nemám v paneláku vlastní výtah a používám s ostatními ten, co tam je.
Pan Javorek i mnozí další tak budou mít vystaráno.
Viktor Šedivý
30.9.2021 12:43 Reaguje na Jiří SvobodaTím nevylučuji, že to někdo nezkusí provozovat. Dotace umí oživit kdejaký nápad.
Pavel Hanzl
30.9.2021 13:56 Reaguje na Viktor ŠedivýTo by nepoužívalo víc lidí, to by si zavolal člověk z mobilu a odvezl by ho strojek bez šoféra, všechno pod kamerou. Takže zapomenuté aktovky, škody, pozvracené sedačky atd. možno řešit on line.
Viktor Šedivý
30.9.2021 16:27 Reaguje na Pavel Hanzl-
A je jedno, jestli voláte z mobilu nebo troubíte na trumpetu. Pokud se něco půjčuje, podléhá to dramaticky rychlejšímu opotřebení než vlastní majetek.
Pavel Hanzl
30.9.2021 16:37 Reaguje na Viktor ŠedivýOvšem by to muselo být monitorované, ale umělá inteligence to zvádá v pohodě už dnes.
Pavel Hanzl
30.9.2021 13:54 Reaguje na Jiří Svobodanormální auto stráví asi 90% svého času na parkovišti, to by odpadlo, ovšem hustotu provozu by to neřešilo, spíš naopak.
A cena bez řidiče by mohla být skutečně nižší, než u vlastního auta. Pro lidi, kteří jezdí pořád, to ale není.
Jiří Svoboda
30.9.2021 15:22 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.9.2021 15:39 Reaguje na Jiří SvobodaMezi Pahou a Brnem má jezdit TGV za 20 minut, dálnici by to ulevilo.
Viktor Šedivý
1.10.2021 14:50 Reaguje na Jiří SvobodaZkuste se podívat na silnice v pátek odpoledne nebo o posledním prázdninovém víkendu.
Daniel Višňovský
30.9.2021 20:16 Reaguje na Jiří SvobodaRadim Polášek
1.10.2021 14:27 Reaguje na Jiří SvobodaU dnešního auta vám za 5 let začne blbnout elektronika nebo některé velmi složité a současně vykostované komponenty, bez kterých nemůžete jezdit, protože neprojdete STK. Nebo začne reznout, protože u většiny aut šla posledních 15 - 25 let kvalita antikorozní úpravy hodně dolů. Mezi 5 a 10 roky věku auta budete platit čím dál víc za nutné opravy až po takových 10 letech se cena za opravy tak zvýší, že udržovat auto se stane nerentabilní nebo rovnou ho držet v provozu nepůjde kvůli tomu, že ty komponenty nutné k opravě nepůjde sehnat. Nebo se stane to, že auto se spalovacím motorem vám bude téměř k ničemu, protože vám s ním zakážou vjíždět do center měst a všude možně mimo dálnice a venkov. Pokud se ho rovnou nepokusí zakázat, protože změní pravidlo, že auto smí jezdit, pokud splňuje emisní normy v době výroby. Případně auta se ani nezbavíte jinak než sešrotováním , protože v EU ho nikde neprodáte a mimo EU, kde by takové auto mohlo ještě dlouhé roky jezdit a sloužit bez poruchových komponent nebo s komponentami vyrobenými coby bastl mimo systém schválených náhradních dílů, bude v EU zákaz prodeje takových aut mimo EU.
Jarka O.
30.9.2021 12:29Svatá Prostoto
30.9.2021 12:54Mimo Prahu je to ale nezřídka na mašli. Třeba na vandry samozřejmě jezdím VHD (ideálně vlak), ale je to někdy pakárna neskutečná, vandr je často velmi striktně determinován právě tím, kde co jede a kdy ... a někdy zda vůbec ... a zachraňuje to jedině fakt, že tam je cesta opravdu cíl a nějak tok tomu patří. Včetně adrenalinu, že když tenhle spoj odjede, tak jsme v ...
Ale že bych si to chtěl užívat jako standard všedního dne ...
A jde samozřejmě ledacos. Ostatně já jsem řadu let, skoro do 30, auto neměl, žil jsem v pohodě a ani si jej nepůjčoval, i když to nebyl problém. Když jsem jej pak měl, tak jsem jej řadu let primárně používal o víkendu. Nicméně s příchodem dětí se to změnilo.
Ostatně, prarodiče auto neměli a v šedesátkách na chalupu v Orlických horách jezdili vlakem a pak špacírovali ze zastávky snad 7 km, dospělí a 3 děti, se všemi věcmi. Taky tam jezdili vlastně jen na letní prázdniny. Občas na Velikonoce a na zimní. Jet tam třeba jen na víkend byl nesmysl.
Pak si rodiče pořídili auto a rázem to rel v pohodě šlo a po celý rok.
Takže ano, lze ledacos, obejít se lze taky bez mnoha věcí ... například si pamatuji, kdy půlka spolužáků neměla doma ani blbou pevnou linku ... ale tak nějak nevím proč bych to měl dělat.
Takže pokud to autorovi takto vyhovuje, fajn, já mu to nezávidím a přeji. A pokud měl článek vyznít jako takový popis, co jemu přijde fajn, super.
Pokud ale byl myšlen v duchu ... když se bez toho obejdu já, tak vy taky ... tak s tím ať jde někam.
Jarka O.
30.9.2021 13:16 Reaguje na Svatá ProstotoDaniel Višňovský
30.9.2021 19:31Daniel Višňovský
1.10.2021 18:45 Reaguje naKarel Ploranský
4.10.2021 00:19 Reaguje na Daniel VišňovskýVždyť k čemu Vám ty prachy jsou, když žijete tak skromně?
Daniel Višňovský
30.9.2021 20:10https://www.bing.com/videos/search?q=End+of+suburbia&docid=608004675905473464&mid=00D2BBB4B1853D02B12F00D2BBB4B1853D02B12F&view=detail&FORM=VIRE
Radim Polášek
1.10.2021 14:56 Reaguje naKde člověk autem bez problémů dojede do práce a každý den má potom k dispozici ještě několik hodin času třeba k onbstaravání nákupů nebo učení a zvyšování své kvalifikace nebo rovnou čas na rodinu, při ježdění hroamdnou dopravou se doma zvládně akorát najíst a vyspat.
Kdo má auto, může do práce dojíždět klidně třeba i 150 kilometrů, pokud jsou v tom regionu slušné cesty. Kdo auto nemá, tak hromadnou dopravou může dojíždět do vzdálenosti asi 30 kilometrů daleko. Kdo má auto, může si vybírat zaměstnavatele na rozloze asi 70 tisíc kilometrů čtverečních. kdo nemá auto, může si dovolit hledat zaměstnavatele cca 3 - 5 tisíc kilometrů čtverečních. Tudíž má na výběr cca 10 - 20 x méně potencionálních zaměstnavatelů než pokud to auto má. Auto tedy přináší zvýšení příjmu toho člověka odhadem o 20 - 50 %.
Nebo ještě jinak, když stát připustí Green Deal, který většině lidem zruší jejich individuální mobilitu a přinutí je jezdit do práce hromadnou dopravou, příjmy státu ze zdravotní a sociální daně a z odvodů z mezd se skokem sníží minimálně o těch 20 - 50 %. Když do toho započítáme, hlavně v případě daně z příjmu, ještě odečitatelné položky, vyjde to snižení příjmu státu ještě mnohem větší. A podobně to dopadne s daní z příjmu firem, jen v menší míře, protože kvůli ztrátě individuální mobility firmám ubudou zaměstnanci nebo zmizí ti lepší a zůstanou horší, tudíž jejich výkony se taky silně sníží.
Daniel Višňovský
1.10.2021 18:56 Reaguje na Radim PolášekViktor Šedivý
1.10.2021 20:40 Reaguje na Daniel VišňovskýAle to není přeci ten problém, který řeší zaměstnanec. Ten bydlí na vsi a na nádraží to má pár kilometrů, když mu ujede bus, čeká ho procházka.
A tak buď dojíždí celou cestu, nebo má plečku používanou na těch pár kilometrů.
Daniel Višňovský
2.10.2021 10:29 Reaguje na Viktor ŠedivýDaniel Višňovský
3.10.2021 00:21 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 00:23 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 00:25 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 09:58 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 10:32 Reaguje na Viktor ŠedivýRadim Polášek
2.10.2021 10:56 Reaguje na Daniel VišňovskýAle teď si vezměte nějakou vesnici, která je od těch Litoměřic nebo Poděbrad vzdálená tak pouhých 10 kilometrů. Pro názornost rovnou vesnici, přes kterou vede ta železniční trať a vlak tam nestojí. Rázem už musíte připočíst k času, který ten vlak ujede, minimálně půl hodinu courání nějakým místním autobusem. Při nešťastně zvolených dobách dojezdu klidně i hodinu i víc. A najednou už Vám to rychlíkové spojení Litoměřice Poděbrady není téměř k ničemu.
Daniel Višňovský
2.10.2021 11:41 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
1.10.2021 19:38 Reaguje naPetr Pekařík
2.10.2021 08:36 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 10:27 Reaguje na Petr PekaříkDaniel Višňovský
2.10.2021 11:29 Reaguje na Petr PekaříkDaniel Višňovský
2.10.2021 11:54 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 14:13 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 19:40 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 00:16 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 10:00 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 14:16 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 19:44 Reaguje naDaniel Višňovský
3.10.2021 00:10 Reaguje naJirka Černý
1.10.2021 09:08Radim Polášek
2.10.2021 11:18 Reaguje naZa socíku u nás na vesnici prakticky všichni, co dělali v místním družstvu, byli místní. Jakmile družstvo skončilo a objevil se nový vlastník Mléčná farma, tak prakticky všechny vyházel, nechal jen nějaké účetní a nějaké údržbáře a nové lidi najmul odjinud. Takže místní, kteří dřív pracovali tady v družstvu, místo toho začali dojíždět jinde,do měst a podobně. Ti nad 50 už často jinde práci nesehnali a skončili jako dlouhodobě nezaměstnaní. A místo nich do mléčné farmy dojíždějí, většinou mlaďoši, zase opačným směrem z měst.
Je fak, že produktivita se proti socíku zvýšila, na mléčné farmě pracuje tak čtvrtina lidí, co pracovali v JZD za socíku, přitom rozloha polí Mléčné farmy je odhadem k dřívější rozloze polí JZD tak dvoutřetinová.
Daniel Višňovský
2.10.2021 11:49 Reaguje na Radim PolášekPavel Hanzl
1.10.2021 09:58 Reaguje naJá cestoval na motorce po Řecku a tam to skutečně proběho velmi důsledně.
U nás se společnost atomizuje a mladí jsou stále nezávislejší. Velmi rádi si kupují (nebo staví) domky na venkově, mají vlastní energie (fve), mívají vlastní vodu, pracují individuálně na home office nabo mají živnosti, případně jezdí do práce individuálně (auty nebo na skůtrech). A ty můžou nabíjet doma.
Ne, že by se měla rušit MHD a autobusy, ale doba tisícihlavých davů vožených autobusy do fabrik, bydlících na jednom sídlišti, je dávno v trapu.
Dříve byl jeden telefon pro domácnost, celý dům nebo kancelář, dnas ho má každý v kapse.
Já pořád jen přemýšlím, jestli takhle trolíte nebo jestli předvádíte patologickou verzi wishful thinking :-)
Pavel Hanzl
1.10.2021 13:05 Reaguje naNikde jsem nepsal, že by měl každý mladý barák, ale dost se o to snaží a dost jich opravuje a staví. To sleduji kamarády svého syna....
Daniel Višňovský
1.10.2021 18:58 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
1.10.2021 13:57 Reaguje na Pavel HanzlRadim Polášek
1.10.2021 15:16 Reaguje na Svatá ProstotoLanškroun je blízko Pardubic a i v samotném Lanškrouně je tuším dost dobrých pracovních příležitostí. Pardubice ale začínají být vytěžovány Prahou, protože díky drahému bydlení v Praze někteří lid se usazují v Pardubicích, kde je bydlení ještě pořád levnější a pracovat jezdí vlaky, hlavně rychlíky do Prahy. Takže vysávají pardubický trh práce a Pardubice tak musí lákat lidi i ze větší vzdálenosti. Co se týká Prahy a pražáků, tak ti se teď kvůli pražskému drahému bydlení mají usazovat v mistních vesnicích ve vzdálenostech do 100 až 150 kilometrů od Prahy a do Prahy poto m dojíždět hlavně auty. Teď ty vesnice zažívají boom, ale s Green Dealem a ztrátou osobní mobility, pokud tam nebude slučné autobusové nebo vlakové spojení, tak na tom budou špatně.
Na Ostravsku to je tak do 30 kilometrů od Ostravy a podobné to asi bude u všech větších krajských měst, lidi shánějí levnější venkovské bydlení a do měst chtějí dojíždět za prací auty.
Daniel Višňovský
1.10.2021 19:01 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
3.10.2021 00:39 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
2.10.2021 10:43 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 13:06 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 13:09 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 13:16 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 13:21 Reaguje naJan Fiala
1.10.2021 10:54Pavel Hanzl
1.10.2021 13:07 Reaguje na Jan FialaDaniel Višňovský
1.10.2021 19:18 Reaguje na Pavel HanzlDaniel Višňovský
2.10.2021 19:51 Reaguje na Pavel HanzlRadim Polášek
1.10.2021 15:23 Reaguje na Jan FialaRadim Polášek
1.10.2021 15:36Ale stejně bych chtěl vidět ty městské, co ti lidi budou dělat, až jejich děti budou chodit do třeba školky nebo základní školy. Kde dnes vychovatelka nebo učitelka ty děcka nepustí, dokud si pro ně někdo z rodiny nepřijde. A totéž ráno. Jak třeba budí pětileté děcko už v 5 - 6 ráno , aby se s nimi trmáceli hromadnou dopravou do školky nebo školy tak, aby oni stihli dojet na druhý konec města do práce na osmou. A odpoledne totéž, ještě s tím, že vychovatelka ve školce klidně může končit už ve 4 odpoledne a tudíž všechna děcka musí do těch 16,00 odpoledne "udat" jejich rodičům.
Petr Pekařík
2.10.2021 08:42 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 10:26 Reaguje na Petr PekaříkRadim Polášek
2.10.2021 11:00 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 11:34 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
2.10.2021 23:20 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 23:54 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
3.10.2021 00:01 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
3.10.2021 00:07 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
1.10.2021 19:17 Reaguje na Radim PolášekDaniel Višňovský
1.10.2021 19:41 Reaguje na Daniel VišňovskýPetr Pekařík
2.10.2021 08:45 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 10:05 Reaguje na Petr PekaříkDaniel Višňovský
2.10.2021 10:20 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 13:34 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 14:01 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
2.10.2021 13:55 Reaguje naDaniel Višňovský
2.10.2021 10:34 Reaguje naViktor Šedivý
1.10.2021 20:50 Reaguje na Daniel VišňovskýTomu bych možná ještě trošku věřil u kusové hodinářské výroby.
Daniel Višňovský
2.10.2021 10:24 Reaguje na Viktor ŠedivýMarcela Jezberová
4.10.2021 15:39Pokud někdo chce zaříznout dopravu osobními auty, musí zároveň vyřešit na venkově dopravní obslužnost a to tak, aby vyhovovala všem obyvatelům - tedy musí být lehce naddimenzovaná, aby umožnila i cestování v méně obvyklý čas, včetně návazností na další linky. Jinak budou lidé na venkově stále jen ubývat. A kupodivu, ne všichni považují venkov za oblast, kterou můžeme hodit za hlavu a bez skurupulí prostě zaříznout.