https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/honza-javorek-volim-marketing
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Honza Javorek: Volím marketing

26.9.2021
Magdalena Davis.
Magdalena Davis.
Zdroj | Zelení2021
Volby jsou o marketingu. Už dávno se nevyhrávají programem. Ten před volbami nikdo nečte a po volbách nerespektuje. Strany jen nahazují ksichty a hesla, aby si do nich lidé promítali svá očekávání a aby se následně zcela pocitově rozhodli, komu z dostupného výběru to hodí. Musíme ale hrát tuhle hru? Já jsem se rozhodl, že to odehraju naopak. Vyberu si téma, které je pro mě důležité a pomocí marketingu ho odkomunikuji politikům.
 
Poznámka: Dovolil jsem si v tomto článku výjimečně využít výrazů jako „srát“, „hovno“ nebo „dělat si prdel“. Pomohlo mi to určité věci popsat krátce a výstižně, byť délku článku to nezachránilo a je to opět na dlouhé čtení. Třeba čtení na záchodě, když už jsme teda zrovna u toho.

Marketing vůči politikům#

Kdysi jsem v Brně založil hospodská setkání fanoušků programovacího jazyka Python. Začali na ně chodit lidi, ale já chtěl, aby na něj chodily i firmy. Jenže jsem nevěděl, jak je oslovit. Jak už to tak u zkušenějších ajťáků bývá, zároveň mi stále psali a volali náboráři s nabídkami práce. Já byl ovšem se svou prací spokojený, tak jsem je akorát odmítal. Chvíli mi trvalo, než mi to docvaklo. Stačilo to celé postavit na hlavu a otočit ve vlastní prospěch. Když mě kontaktovali, s „díky“ jsem je sice odmítl, ale okamžitě jim vysvětlil, že existují srazy, kam chodí přesně lidi jako já a že tam jistě jako firma někoho skvělého najdou. A bylo to!

Rozhodl jsem se použít stejnou strategii pro letošní volby do parlamentu. Chtěl bych, aby se řešilo klima, ale hlavní strany na toto téma spíš serou, čest výjimkám. Některé si z toho vyloženě dělají prdel, když mají jako ekologického experta člověka, jenž si myslí, že klima vyřeší včelařením. Nebo jejich předseda pohrdá mladými, kteří přišli s objektivní zpětnou vazbou na program. Mohl bych si jistě vybrat z těch, kteří klima v programu odflákli nejmíň, jenže tím nic nevyřeším. Řešení změny klimatu není osobní, individuální volba.

Řešení má dva kroky, a to zaprvé nastavení mysli většinové společnosti, zadruhé politická opatření. Nastavení bychom měli, tři čtvrtiny české veřejnosti si uvědomují, že změna klimatu způsobená lidskými aktivitami reálně probíhá a představuje závažnou hrozbu. Na české politiky je to ale příliš složité téma, tak jej raději ignorují, stejně jako třeba školství nebo zdravotnictví. Co s tím? Otočit hru. Říct politikům, že je tady dost lidí, které klima zajímá a pro které nikdo z uvedených nenabízí dostatečně uvěřitelný zájem o řešení tohoto problému. Jak jim to říct? Marketingem.

Jenže jaké marketingové možnosti má před volbami jednotlivec? Rozdávat vysvědčení za klimatický program je hezké, ale není to pro každého a dopad takového happeningu je omezený, i když se dá sdílet na videu. Jeden jednoduchý marketingový nástroj tu ale je a použít ho může každý: Zelení.

Hlas jako ukazováček#

Nebo jako prostředníček? Hmm… :) Každopádně nejdřív musím vysvětlit, jak to vlastně myslím.

Výsledky studentských voleb Výsledky studentských voleb v procentech získaných hlasů celkem, zdroj web organizátorů

Koukněte se na výsledky studentských voleb, kde Zelení dostali skoro stejně procent jako ANO. Když si budete chtít jako občan, politik nebo novinář vysvětlit, jak je možné, že mají Zelení tolik, napadne vás prostě jen jedna jediná věc: Voličům, v tomto případě mladým, záleží na klimatu. Je možné, že tam spadlo pár hlasů i kvůli dalším aspektům programu Zelených, ale protože se volí podle ksichtů a hesel, ne podle programů, ten hlavní důvod je pro každého jasný jak facka, je to klima.

Teď si představte, že se takový sloupeček začne objevovat v průzkumech nebo dokonce ve výsledcích voleb. Je to nejpřímnější marketingový signál, jaký může volič dát všem politikům, že není zvědavý na jejich nerozhodnost v oblasti klimatu, že chce nějaký plán a že ho toto téma zajímá.

A co Piráti?#

Mnozí jistě namítnete, že Piráti také mají program, jak změnu klimatu řešit. Má to ovšem několik problémů. Piráti nejdou do voleb sami, nýbrž v koalici se STAN. A koalice PirSTAN nejde do voleb spolu s nějakými kamarády, s nimiž se následně chystá vládnout, ale obklopena stranami, jež na systematické řešení klimatické změny serou. Bez ohledu na výsledný počet hlasů a mandátů, je velmi nepravděpodobné, že Bartoš bude premiérem nebo že nebude cokoliv z programu Pirátů rozředěno na vodu.

A má volba PirSTAN stejný „obrácený marketingový efekt“, který jsem si výše zadal za úkol? Nemá a neměli by jej ani Piráti samotní. Když vynechám nálepky jako „neomarxisti“, Piráti jsou především autorské právo, transparentnost, digitalizace, „takoví ti mladí dredaři“. STAN jsou především regiony, starostové, „takoví ti skautíci“. Co přesně je PirSTAN, nejspíš neví ani PirSTAN. Černý sloupeček v grafu nelze na první dobrou vyložit jako zájem voličů o řešení klimatické změny.

Alespoň teoretickou šanci dostat se do parlamentu mají dvě progresivní strany: Piráti a Zelení. Ani jedna nemá šanci mít po volbách premiéra nebo postavit progresivní vládu, která by něco odšpuntovala a seriózně se snažila naplánovat nějakou budoucnost. Chybí subjekty do party. Jen jedna z těch dvou stran má ale potenciál vyslat všem zkratkovitou zprávu, že rostoucí skupina lidí považuje změnu klimatu za významný problém, na který zbytek české politiky sere.

(Jen opáčko, progresivní neznamená nutně levicový, ale hledící do budoucnosti, ochotný jít naproti změnám. Lze být zároveň progresivní a přitom vlevo, ve středu, nebo vpravo. V ČR tedy napravo nic takového není, TOP09 je nejblíž, ale pořád daleko.)

Volba Zelených nemá za cíl, aby byla Magdalena Davis premiérkou, i když za mě osobně by to bylo jistě fajn. Cílem je využít stoupající sloupeček Zelených jako signál, díky kterému se většina ostatních stran chytne za nos a začnou změnu klimatu konečně brát vážně, jako například v Německu.

Třeba nejsme schopni porazit populismus, ale můžeme mu dávat návnady. ANO začalo vpravo, pak vyluxovalo hlasy ČSSD posunem vlevo, teď bude zase luxovat hlasy SPD posunem do hněda. Je jedno, co tady bude za 4 roky za strany, staré nebo nové. Potřebujeme, aby v grafu viděli sloupeček Zelených stoupat jako zdvižený prst, že existuje téma, kde přicházejí o voliče. Teprve potom začnou toto téma brát vážně.

A co Babiš?#

Mnozí jistě namítnete, že na takové srandy není teď ten pravý čas, protože tyto volby jsou o poražení Babiše. Řekl by mi to i chatbot Milionu chvilek nebo jiná jejich kampaň, která nepřipouští volbu nikoho jiného, než PirSTAN či SPOLU.

Zaprvé, každé volby se bije na poplach, že teď není ten pravý čas, takže to bychom se nikam nedostali. Jak vysvětlím níže, z mého pohledu je to naopak, mě Babiš vlastně vůbec už nezajímá. Do 30 let se budeme smažit v pekle a já tu mám řešit jednoho páprdu oligarchu (jednou umře), jeho stranu (časem se rozsype) nebo korupci (byla vždycky a bude vždycky)? Jistě, v lokálním a krátkodobém měřítku jsou to nepříjemnosti, ale za pár let to bude pryč a budeme si o tom číst v nějaké Taberyho knížce. Co nebude pryč, je klimatická změna, ta bude jen horší.

A druhá věc, z mého pohledu progresivního voliče jsou tyto volby předem prohrané. Jediným výrazným progresivním subjektem jsou Piráti, ty ale přibržďuje STAN a tohle duo následně zcela zbrzdí povolební situace. S kým chcete cokoliv progresivního prosadit? Zbytek poslanecké sněmovny bude po volbách zabetonovaný stranami konzervujícími status quo. Tady nejde o to, jestli doleva nebo doprava. Manželství pro všechny není otázka doleva nebo doprava, je to milionkrát vyřešená, čistě právní otázka, většina Čechů s tím nemá problém, ale my to tady furt budeme řešit a motat se v tom jak hovno pod splavem.

Co se týče prosperity této země, vůbec nerozumím tomu, v čem je vláda ODS lepší, než vláda ANO. Jasně, je tam technokratický rozdíl v tom, že ANO je populistická strana jednoho muže, zatímco Fialu zvolili členové strany. Jasně, demokraticky zvolení politici, kteří nevlastní největší média v zemi, budou mít asi méně efektivní korupční mašinérii. Jenže tohle nestačí.

Co se týče dopadů na tuto zemi, fakt nevím, v čem je SPOLU lepší. Covid-19 by posrali úplně stejně, minulé léto ho podcenili, Fiala kritizoval roušky od 1. září. SPOLU chce, abychom patřili na západ, ale zamilovaní jsou ve skutečnosti do Maďarska a Polska, což jsou v dnešní době náramné vzory. Místo aby se řešil rozpočet, ODS do něj nejdřív „spolu“ s ANO udělá sekeru a potom v programu slibuje nesmysly. Místo aby někdo řešil rozdělení společnosti, zasazují se lidé z konzervativního bloku (včetně lidí ze STAN) o větší likvidaci těch, kteří už teď nemají nic. Je nepříjemné pozorovat, jak Milion Chvilek nahání lidi jako ovečky výhradně do náruče PirSTAN nebo SPOLU, a to zvláště ty, pro které by třeba zrovna vláda SPOLU byla spíš likvidační, než cokoliv jiného. Focení u žiletkového plotu ani nekomentuju, ale odkážu. Blesk tam má bizarní koláž s Bergem, kterou nemůžu vynechat :D

Vše výše považuji za ukázku toho, jak bude Česko vypadat po volbách. Nemusím vůbec spekulovat o tom, jestli bude nějaká koalice ODS a ANO, je to fuk. Pokud se nestane zázrak, budou výše zmíněné věci realitou české politiky na další čtyři roky. A to nás ještě čekají otázky, na které teď od stran většinou neznáme odpovědi vůbec.

Jakákoliv vláda, která vznikne po těchto volbách, bude muset být s ANO nebo se SPOLU. Progresivní varianta, kdy se do čela státu dostanou lidé, kteří se snaží aspoň trochu zamýšlet nad tím, jak se tady bude žít za 10, 20 nebo 30 let, neexistuje. Dilema s propadnutým hlasem není žádné dilema, můj hlas propadne tak jako tak, ale jen volbou Zelených mám možnost tím hlasem něco „říct“.

Proč vůbec řešit klima#

Existují lidé, kteří nevěří na covid-19 nebo si myslí, že země je placatá. A myslí to vážně. Pod vlivem různého dezinfa se dostali do stavu, kdy jim víra v tyto věci přijde rozumnější, než víra ve vědecký konsenzus. Tyto lidi nemám jak zachránit, ale můžu zachránit vás, kteří vědcům věříte.

Vy jim totiž sice věříte, ale když říkají něco nepříjemného, zavřete před tím oči a raději se ponoříte do pěny dní, než abyste se tím stresovali. Je to běžné. Lidé od takových nepříjemných pocitů prostě utíkají. Nikdo nechce myslet na smrt, na opuštění dlouholeté práce nebo rozbití desetiletého vztahu. Tyto věci se blíží s každým týdnem a jednou budou nejspíš nevyhnutelné, ale jsou děsivé a větší než my, takže raději utečeme tu k seriálu, tam k nekonečnému komentování na Facebooku.

Jednou z takových věcí je i klimatická změna. Už jen z hlediska mé sociální bubliny a toho, ke komu se má šanci tento článek vůbec dostat: Pokud toto čtete, je velmi pravděpodobné, že vědcům věříte a o klimatické změně nepochybujete. To je dobře! Vědci jsou si totiž jistí tím, že se klima mění a může za to člověk. Na ten odkaz si klikněte. Je tam totiž pěkně rozebrané, co to přesně znamená, že si jsou vědci „jistí“. Vždy jde totiž o nějakou míru pravděpodobnosti a „docela jistí” jsou si už poměrně dlouho. To, že jsou si dnes „jistí“ tedy znamená, že o tom už neexistují téměř žádné pochybnosti. Prostě to tak je. Mění se nám klima a můžeme za to my.

Tak si to zrekapitulujme. Věříme vědcům, že existuje covid-19, že očkování je dobré, že země není placatá, že klima se mění a můžeme za to my. A teď pokračujme. Vědci říkají, že se hroutí Golfský proud. To neznamená, že v Norsku přestane pršet a místo toho bude víc sněžit. To znamená, že polovina planety změní svoje fungování. Vědci neříkají, že se to stane možná, ale že je možná už pozdě s tím cokoliv udělat. Co dále vědci říkají si přečtěte v tomto článku na Respektu. Cituji:

  • „Každá z posledních čtyř dekád byla teplejší než všechny předchozí (počítáno od roku 1850).“
  • „Země se do konce století ohřeje téměř o tři stupně …, což znamená, že na ní bude nejtepleji za poslední tři miliony roků. Před třemi miliony let, … na některých místech Antarktidy rostla obdoba buků, Grónsko nepokrýval led a hladina moře byla o 8–14 metrů výše než dnes.“
  • „Budeme svědky sílících a častějších tropických bouří i prudkých výkyvů cen potravin.“
  • „Řadu oblastí včetně jižní Evropy a rozsáhlých částí amerického kontinentu postihnou sucha.“
  • „Vzestup hladiny moří doprovodí záplavy pobřežních oblastí umocněné bouřemi.“
  • „Do pohybu se dají klimatičtí uprchlíci z nejzasaženějších chudých států.“
  • „…zabránit tomu, aby se Země v tomto století neohřála více než o zmíněných 1,5 stupně Celsia, již v podstatě nelze, z čehož mimo jiné vyplývá, že z planety zmizí většina korálů.“
  • „emise, … porostou ještě zhruba 15 let, poté budou stagnovat a klesat začnou až v druhé polovině století, přičemž na nulu nespadnou ani v roce 2100.“

Aby bylo jasno, spousta z těch věcí se děje právě teď a horizonty, o kterých se bavíme v případě zásadních změn fungování planety a lidstva, se udávají v dekádách. Pokud se vám teď narodilo dítě, jako mně, tak to bude jeho problém možná ještě dřív, než se vůbec osamostatní. Můžeme být naštvaní, že Babiš je starý páprda, kterého klimatická změna nezajímá, jelikož jdou její důsledky mimo něj a jeho elektorát, ale ono je mu jen 67, takže pokud jej něco neskolí, nejspíš to ještě zažije. Oh wait, vlastně by to viděl i letos, pokud by byl na dovči v Řecku.

No, snad se mi povedlo dát vám před oči něco, čemu jste se možná doteď úspěšně vyhýbali, nebo to nebylo v dostatečně konkrétních obrysech. Na mě totiž přesně tenhle článek z Respektu přesně takhle zafungoval. Otevřelo mi to oči.

Změna klimatu neznamená, že tu bude tepleji, takže uschnou kytičky, vy si koupíte lepší klímu a budete víc třídit plasty. Je to fakt průser. A to jsem vás ušetřil „bodů zlomu“, které mohou cokoliv z toho urychlit. I v nejlepším scénáři se toho posere dost na to, aby to už nebylo v rovině „co by kdyby a třeba to ještě nějak svět vyřeší“ (fakt si ten článek přečtěte). Žádná nová super technologie nás nejspíše není schopna spasit dostatečně rychle. Radikální změny jsou jisté i pokud se celý svět chytí za ramena a bude tancovat v součinnosti vstříc uhlíkové neutralitě. Na takhle velký průser se dá reagovat jen dvěma způsoby:

  1. Nihilisticky si jako Standa Biler říct, že všichni tady umřeme, pokrčit rameny a po vzoru Saši Vondry si ještě užít nějaké to včelaření, než sežehnou naši civilizaci plameny a… všichni tady umřeme.
  2. Psychicky se s tím vyrovnat a začít plánovat konkrétní, praktické kroky, které nám pomohou změny částečně zpomalit a částečně se třeba adaptovat. Toto ideálně v rovině jak individuální, tak společenské.

V rámci druhého bodu, individuální uroveň může vypadat tak, že se zamyslím, co se může dít a jak se na to dá připravit. Jak zachráním svou rodinu, pokud takzvaně „hovno trefí větrák“? Naučit se jazyky? Rozložit rodinné úspory tak, aby se dokázaly vyrovnat s krizí na trhu? Získat včas vízum nebo druhý domov v nějaké zemi? Naučit se sebeobranu? Nechat si operovat oči, abych našel díru v drátěném plotě i bez brýlí? Zní to jak z prepperské příručky, ale uvědomme si, že to ještě ani pořádně nezačalo a už v létě hoří velké kusy kontinentů, ve Finsku, v Kanadě nebo na Sibiři jsou vedra, na Madagaskaru je klimatický hladomor. Spousta lidí začne utíkat z oblastí, kde bydlí. Spousta lidí se začne bát a volit extremisty a populisty. Systémy, které díky něčemu teď drží na vlásku, se začnou pod náporem hroutit, jelikož těm dole už „bouchnou saze“ (známe z českého školství nebo zdravotnictví).

Podle sebe soudím, že mileniálové jsou zvyklí na neměnnost světa, ale je dobré si připomenout, že pád Berlínské zdi byl teprve před 32 lety. Naši rodiče žili v totalitě, na západních hranicích se střílelo a Německo se v seznamu států vyskytovalo jako tři položky. Vůbec si neumíme představit, jak snadno se dají překreslit mapy nebo režimy, když se něco posere.

Aby se to neposralo tak moc, je potřeba se před tím přestat schovávat a začít se připravovat. Pojďme se bavit o tom, jak a co udělat, ale pojďme se o tom fakt začít bavit a pojďme uskutečňovat nějaký plán. V Německu jsou teď volby a klimatický plán je téma voleb, má jej prakticky každá strana. U nás nic, strany v horším případě kopou do společných Evropských báboviček a vše odmítají, v lepším případě zůstaly u papírových brček, tůněk a včel. Co by mělo větší smysl? Třeba ocel bez použití uhlí. Ale abychom něco takového u nás vymysleli, to bychom museli nejdřív otevřít oči, přiznat že problém existuje, postavit se k němu čelem a začít ho řešit.

Co nějaký plán? Co třeba jako v Dánsku, když už na to jdou peníze z EU? Bohužel, nic. Odkaz vede na video o Dánském plánu a fakt si to pusťte, nicméně upozorňuju, že je to teda hodně depresivní. A ještě depresivnější je, že s těmito volbami se to nezmění.

Spasí to Zelení?#

Nespasí, ale jsou symbolem. Nikdo dnes nevíme, zda jejich konkrétní návrhy jsou ty nejlepší k řešení a adaptaci na klimatickou změnu, nicméně aspoň se snaží a něco vymysleli, ne jako ten zbytek. Ve skutečnosti se v Česku snaží obhajovat Evropský střední proud, který Zelení z jiných zemí kritizují, že není dost akční. Jinými slovy, na běžné Evropské poměry jsou čeští Zelení ve svých návrzích ještě slabé kafe.

Nemusí se vám to do Zelených dokonale zapíchnout v kompasu na iRozhlasu, Volbišti nebo na Volební kalkulačce, ale o to nejde. Jak jsme si vysvětlili na začátku, volby nejsou o programech, jsou o ksichtech a heslech :) Proto, pokud máte k Zeleným jakékoliv výhrady, mám k vám jednu jedinou prosbu: Než nad nimi odmítnete byť jen uvažovat, pusťte si prosím tento loňský rozhovor s Magdalenou Davis v pravicově laděném Insideru:

Nebo třeba aktuální rozhovor v Reflexu. Nad politickými opatřeními a jejich laděním doleva nebo doprava by se měly vést demokratické diskuze. Jenže u nás je není s kým vést. Proto je potřeba volit Zelené. Je to jediná páka, jak donutit ostatní strany brát klima vážně. Volba žádné jiné strany z hlediska „obráceného marketingu od voličů k politikům“ nevysílá takhle jasný signál. Sloupeček žádné jiné strany ani koalice v grafu preferencí, průzkumů nebo výsledků se na první dobrou nečte nahlas jako „pro lidi je důležité klima“.

V Německu (s nímž jsme nejvíc ekonomicky provázaní) Zelení útočí na kancléřské křeslo, silní jsou i v Rakousku. V Paříži si lidé zvolili zelenou primátorku. Pokud máme patřit na západ, měli bychom mít i silné Zelené. U nás nejsou moc vidět, protože po Stropnického (který už u nich není, kdo jste si nevšimli) předsednictví nemají peníze na kampaň. Zároveň jsou systematicky ořezáváni z grafů, ať už je to ČT v krajských volbách, ČT teď v parlamentních volbách, Puls Evropy nebo Milion chvilek. Nemyslím si, že je to spiknutí, ale nepomáhá to. Jejich kampaň mi přijde fajn, přestože je nízkonákladová. Líbí se mi, že „říkají, co si myslí“ a konzistentně a hrdě prezentují, co chtějí, místo aby se snažili zalíbit každému. Na rozdíl od PirSTAN :)

(Zajímavé mimochodem je, že hodně lidí kolem mě chce PirSTAN volit, ale často rozmrzele, ať už kvůli Pirátům, nebo kvůli STAN. Nakonec ty hlasy určitě posbírají, ale bojím se, že ta koalice shrábne tak neurčitou skupinu voličů, že následně svými rozhodnutími a kompromisy nebude schopna uspokojit vlastně nikoho.)

Zelení shodou okolností zastávají hodnoty, které zastávám i já a na Praze 3, kde bydlím, dělají dobrou práci. Mám rád Berga (pro ajťáky pamětníky: svého času stál za Vsetínským a následně Zlínským Barcampem) i Davis, jsou pro mě dlouhodobě věrohodní. Tak proč dělat kompromisy s vlastním svědomím. Dle klimatických predikcí a výsledků studentských voleb soudím, že se jednou za tuhle volbu před svými potomky stydět nebudu.

Po jedenácti letech pořádání Studentských voleb je zřejmé, že volební preference studentů naznačují, jak v dlouhodobější perspektivě dopadnou řádné volby. Strany, jejichž obliba u studentů trvale narůstala, se dostávají nahoru i ve skutečných volbách. A naopak, strany s opačnou trajektorií výsledků ve volbách nanečisto, jdou dolů ve volbách skutečných.

— Karel Strachota v článku na Novinky.cz

Jak jsem ale už psal, smyslem není být 100% sladěný s tím, co Zelení chtějí a udělat z Davis premiérku. Ten hlavní záměr je vypáčit pomocí volby Zelených ekologickou agendu i ze stran, jako je ODS. Možná se smějete, ale ona to není úplná blbost! Mrk do Británie. Spojené království chce pod vedením Borise Johnsona dosáhnout snížení emisí o téměř 70 % do roku 2030. Třeba se jim to nepovede, ale doprdele, aspoň chce, má cíl, má plán! Každý druhý stát v Evropě vyhlašuje, do kdy bude uhlíkově neutrální a jak to provede. To není tím, že si všude zvolili Zelené, nebo že Brusel diktuje. To je tím, že je to téma, které prostě všichni řeší, ať už jsou vlevo nebo vpravo. A ty ostřejší tužky v penálu už dávno hledají příležitosti jak něco vymyslet první a ještě na té transformaci vydělat. O tom si v Česku můžeme zatím nechat jen zdát.

Jen tak pro zajímavost, minule jsem chtěl volit Zelené, ale nakonec jsem volil STAN. Líbilo se mi, jak Farský spolupracuje s Rekonstrukcí státu a přišlo mi, že fakt maká. Chtěl jsem ho ve sněmovně. Byli na hranici volitelnosti. Ta strana mě tak úplně nezastupovala, ale ani úplně neurážela. Piráti mi byli asi blíž, jenže jsem věřil, že mají dobře našlápnuto a dostanou dost hlasů i beze mě. STAN se dostali, dneska jedou bomby jako mainstream, Rakušan oblíbený. Letos to Zeleným hodím, aby za čtyři roky taky tak váleli :) A abych přispěl k co největšímu zelenému sloupečku, zdviženému prostředníčku ostatním stranám.

Zadavatelem i zpracovatelem tohoto článku je Honza Javorek, který zatím není členem žádné politické strany a nikdo mu za to nezaplatil.

Pozn. red.: Text je převzatý z blogu Honzy Javorka.


reklama

 
foto - Javorek Honza
Honza Javorek
Autor je programátor a tvůrce projektu junior.guru, pomáhajícího lidem získat svou první práci v IT. Od roku 2011 pomáhá budovat českou komunitu kolem jazyka Python.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

26.9.2021 08:10
Tyto studentské volby, pořádané v čase před volbami do parlamentu, navíc pořádané neziskovkou politickou, jsou vlastně politika ve školách, což je zakázané a navíc je to důvod pro mediální masáž společnosti/voličů !
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2021 14:14 Reaguje na smějící se bestie
Pokus o zavedení kladné zpětné vazby (v regulaci většinou zavání průšvihem).

Vystrašíme politiky tím, že jejich příští voliči žerou všechny ty environmentalistické bláboly. Leckterý (byť i myslící) politik se lekne a zařadí do programu nějaký ten žvást o boji s CO2 nebo jiné blbosti.
Tím zase víc příslušný nesmysl drží ve veřejné diskusi a vytváří dojem, že jde o skutečný problém. A až bude před dalšími volbami, bude zase víc těch, kteří místo skutečných problémů budou chtít v programech vidět tyhle "boje".
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

26.9.2021 19:32 Reaguje na smějící se bestie
Podíl mladých, kteří chodí k volbám, je významně nižší než podíl středněvěkých a staříků, kteří se dostavují k volbám. Cílem voleb nanečisto je přispět k tomu, aby se mladí více zajímali o politiku a aby jich k volbám v budoucnu přišlo větší procento než dosud. Jinou politiku bych za tím nehledala.
Odpovědět

Jirka Černý

28.9.2021 18:43 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, jsou politické strany které potřebují oslovit mladé nezkušené voliče.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.9.2021 22:01 Reaguje na Jirka Černý
Zatímco jiné se orientují třeba na důchodce nebo na méně vzdělané občany.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.9.2021 08:10
povolebních bramboraček si užijeme dosyta
Odpovědět
RV

Richard Vacek

26.9.2021 10:28
Začal bych s těmi mladými, kteří se bojí klimatické změny. Někteří možná budou i konkrétnější a řeknou, čeho z toho se bojí. A těm bych vysvětlil, že se bojí celkem zbytečně, že teplá období byla snad vždy obdobím hojnosti. A že klimatická změna přináší spoustu pozitiv.
Časem na to přijdou pravděpodobně sami, ale je zbytečné, aby část života prožili v klimatické úzkosti.
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2021 14:07 Reaguje na Richard Vacek
Navíc jim všichni bojovníci za klima zatajují fakt, že pokud se v Evropě (přesněji EU) zavedou navrhovaná opatření, bude to znamenat drastické zchudnutí, aniž by to mělo jakýkoli byť jen sebemenší vliv na množství CO2 v atmosféře - takže je překvapivě vlastně celkem jedno, jestli je tu nějaká souvislost s teplotami, uragány, deštěm a čímkoli jiným.

Každé náboženství si žádá oběti, ale to zelené je zvlášť náročné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 21:27 Reaguje na Viktor Šedivý
Drastické zchudnutí se dá očekávat pouze v propadlém babišistánu a to z naprosto opačných důvodů. Západ je naprosto v pohodě....už má polovinu elektřiny z OZE a kapacity se každoročně mohutně navyšují, na rozdíl od nás....
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 11:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Za prvné to není pravda, a za druhé, elektřinou se ralizuje pouze 20 procent všech energetických toků. Západ na obyvatele spotřebovává 2-3 x tolik ropy, než ČR. Pane Hanzle, říká se, že kdo lže, ten krade, a platí také, že kdo krade, ten lže. To že jste se přiživil na krádeži na současné peníze za miliony korun, mohu z fleku dokázat.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.9.2021 22:13 Reaguje na Daniel Višňovský
Stiskla jsem tlačítko pro nahlášení porušení pravidel diskuse. Polovina komentáře obsahuje urážlivou argumentaci ad hominem, která podle mého názoru na ekolistu nemá co dělat.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

30.9.2021 11:02 Reaguje na Majka Kletečková
A co jaok chcete nahlašovat??? Nesouhlasíte s tím, že kdo krade, je zloděj? A přísloví, kdo lže, ten krade, říkávaly už naše babičky. Co je na tomn urážlivého? Zkuste to jinak, podejte na mne trestní oznámení, já na Vás obratem podám trestní oznámení, pro křivé obvinění, a budete vf to m lítat až po uši. To, že pan Hanzl si pomohl privatizací veřejného majetku hluboko pod tehdejší tržní cenou do předem připravených rukou, se v civilizovaném světě normálně nazývá krádež, nevím, co máte za problém. Vy máte problém s tím, že Vám rozkopávám vaše ideolůogické bábovičky, a hledáte způsob, jak mne umlčet. Jenomže takhle to nefunguje, zákon zachování energie, druhopu větu termodynamickou, a matematickou trojčlenku nenahlásíte, a když nahlásíte, drek Vám to pomůže.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 21:25 Reaguje na Richard Vacek
"že teplá období byla snad vždy obdobím hojnosti".
Pán asi ráčí bydlet někde na Paroubkově Marsu v předminulém století, to jinak není možný.
Obsah CO2 je nejvyšší za posledních možná 10 miliónů let a eskalace teplot spíš připomíná náraz asteroidu.
A vývoj probíhá typem pyramidový jev a NIKDE jsem nenašel žádný rozumný argument, proč by se to oteplování mělo nějak brzdit. Natož zlomit, to je zcela mimo realitu, to vymyslel jen komik pak Kalenda se svým "integrálem TSI", kouzelná pitomost.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.9.2021 09:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Co pořád máte s tím CO2? A za posledních 10 000 let jsme už párkrát měli teplejší období než jsou dnes - a vždy to byla období hojnosti. Bohužel byla ukončena chladnějšími periodami a o nich zase víme, že to byla doba nouze a nemocí.
Proč si myslíte, že nadcházející teplá perioda se bude od těch minulých lišit?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2021 17:24 Reaguje na Richard Vacek
Toto období není perioda a liší se zcela zásadně, protože není přirozené, ale vytvořil ho člověk. A bohužel, jen člověk to může zarazit, což je zcela zásadní problém.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.9.2021 19:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč si myslíte, že teplá perioda přicházející "přirozeně" je fajn a teplá perioda přicházející "uměle" je fuj?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:40 Reaguje na Richard Vacek
Protože ta lidská perioda není žádný cyklický jev, nemá konce a limitní stav je řekněme poloviční teplota než na Venuši (ta je trochu blíže Slunce).
Je to samozřejmě silně katastrofické, ale i desetina tohoto stavu nás spolehlivě vyhubí.

"Zatímco na Zemi se vyvinuly nespočetné formy života, je Venuše doslova pekelnou planetou. Pod jejími oranžově-žlutými mraky z kyseliny sírové dosáhl skleníkový efekt apokalyptických rozměrů".
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 00:17 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
kk

karel krasensky

26.9.2021 12:59
No pěkně se ten Jasanek -Javorek rozepsal,ale je otázkou kolik lidí článek zaujme a kolik lidí vezme autora a článek vážně
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.9.2021 14:45
Pominu-li poněkud nesouladnou formu i obsah , autor článku je v reálu zcela out.
Všechny předvolební průzkumy marginalizují Zelené +- 1.5% hlasů.
I kdybychom započetli statistickou chybu , Zelení se letos prostě
do sněmovny nedostanou, i kdyby Honza Javorek na kozlovi jezdil, ani nahý, ani oblečený.
Hlasy odevzdané Zeleným propadnou a budou rozděleny poměrně mezi strany ,které se do sněmovny dostanou.
Za druhé, autorovi asi vypadl paměťový modul neboť zapomněl, že Zelení Piráty s nabídkou spolupráce v těchto volbách oslovili a... dostali košem.

Místo toho se Piráti tajnosnubně spojili s kravaťáky ze STANu neboť vyšli z předpokladu, že jejich avantgardní zjev bude harmonicky upraven pantáty
ze STANu. Jak prokazují trendy, zrovna tady ajťáci od Pirátů udělali systémovou chybu, protože po volbách zjistí, že kandidáti starostů je prostě přeskákali.
Ani u soc.dem. Zelení nedostali důvěru , a tak jsme svědky zvláštního jevu, kdy voliči v době, kdy životní prostředí rezonuje politickým i mediálním prostorem , české Zelené prostě ignorují.(!!!)

Ptám se PROČ a snad mi tady za Zelené nebo jejich přivržence někdo několika větami odpoví.

Za sebe jsem tedy musel hledat odpověď na otázku " co dělat" pokud chcete
k volbám jít, máte zájem o ŽP a Zelení jsou bez reálné šance postupu do poslaneckých lavic.
Abych nebyl obviňován z pokoutních předvolebních praktik, uvedu pouze to, že můj hlas obdrží strana charakterizována dvěma slovy "nejmenší zlo pro životní prostředí".

Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2021 16:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
T & S & S ?

;-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2021 09:09 Reaguje na Viktor Šedivý
Fandím a držím palce. Jsou aspon trochu sociální? :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

29.9.2021 15:37 Reaguje na Viktor Šedivý
Musím to fandění zas odvolat, paní předsedkyně dostane ještě pár let čas na srovnání priorit,zdá se, že zatím neví, čí je.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.9.2021 20:14 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere. Nebojte se a volte nás, Zelené. Když to tak udělá každý, který si myslí, že je to propadlý hlas, budeme ve sněmovně. Kalhoty a brod, to je to, co mají společné všichni potenciální voliči ZELENÝCh, ovládaní strachem, že jejich hlas propadne.
Nejmenší zlo je volit ZELENÉ, protože když ten hlas propadne, tak vlastně volíte poměrně výsledku voleb všechny strany najednou.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

26.9.2021 21:24 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, nepochybuji, že je důležité, co si Zelení myslí.
Ještě důležitější však je, co si o nich myslí veřejnost, která má právo jednou za čtyři roky zvolit své zastupitele do sněmovních poslaneckých lavic.
Pokud se nechcete poučit z minulosti, nemůžete být úspěšní
ani v budoucnosti.
Žádným strachem netrpím a od r.1990 jsem nezmeškal ani jedny volby.
Vaše tvrzení " Nejmenší zlo je volit ZELENÉ, protože když ten hlas propadne, tak vlastně volíte poměrně výsledku voleb všechny strany najednou." je pouze jedna polovina pravdy, a proto si ho dovolím doplnit takto :

" Pokud chcete dát hlas zelené straně, která je s nejvyšší pravděpodobností nezvolitelná, vyberte jinou volitelnou stranu jejíž program poškozuje ŽP co nejméně a podpořte ji. Tento hlas jí připadne celý a nepodpoříte ani poměrně ostatní strany, pro které je životní prostředí sprosté slovo."
Odpovědět

Viktor Šedivý

26.9.2021 22:46 Reaguje na Katka Pazderů
Zelené? Ultralevici? To si opravdu myslíte, že potřebujeme opakování těch čtyřiceti let, tentokrát ale v kabátku zeleném místo rudého?
(Já vím, ono to stejně přijde z brusele - ale pomáhat tomu fakt nemusíme.)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 21:17 Reaguje na Katka Pazderů
Pokud zvolím Zelené, tak můj hlas může padnot fašounům komunistům nebo hrabišovcům. To skutečně riskovat nemíním.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 00:20 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů, Pokud by na kandidátce byla Hitlerova NSDAP, Čerti, a třetí možnost Zelení, pak to hodím Čertům. Kdyby to nešlo, tak Hitlerovi.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 08:57 Reaguje na Daniel Višňovský
Proč ne. Raději mít továrnu vybombardovanou než odstěhovanou do Tramtárie.
Tu vybombardovanou lze postavit znovu. Z Tramtárie se už nikdy nevrátí.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.9.2021 15:14 Reaguje na Daniel Višňovský
Tak to mně se rozhodně líbí víc zelená barva než černá a hnědá. Když černá, tak jedině na pirátské vlajce.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 19:17 Reaguje na Majka Kletečková
Nápověda.......Hitler by možná poslal Vaše dětičky do šlauchu. Zelení tyto považují za jeden z obnovitelných zdrojů. V první fázi - potažná síla v zemědělství, ve druhé zdroj aminokyselin. To mi tedy připadají ty plynové komory a kremační pece důstojnější.
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 20:46 Reaguje na Daniel Višňovský
Možná bych to řekl surověji - náckové chtěli zachovat Evropu. Sice bez "méněcenných národů", ale větší a silnější.

Zelení chtějí evropskou civilizaci zničit a rozpustit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 08:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ptám se PROČ......
Pane Vinklere, to není možný!!!
Rok vám tu vysvětluji PROČ, vy to stále ignorujete a nikdy jste si tuhle otázku ani nepoložil, a zrazu plesk!!

Ptáte se PROČ i když to už od začátku století máte před očima.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

27.9.2021 10:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechte blábolů a uvádějte konkrétní věci, už jste jak svého času generální tajemník KSČ Jakeš- "V globálu máme všechno."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 21:15 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zkuste si zjistit, co znamená pojem "hybridní váka" a hlavně si přečtěte poslední veřejné zprávy BIS. Dával jsem vám i odkazy, výklady (které asi ani nepotřebujete), jsou velmi dobré v Respektu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.9.2021 05:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Téma článku je snad dáno - agitace pro Zelené v předvolebním čase.
Co sem strkáte hybridní války a BIS ?? Když vy jste ještě za sebou tahal dřevěného kačera, já už za sebou měl četbu knihy "Mráz přichází z Kremlu" apod.
Vaše posedlost ruskými špióny, kteří v ČR ovlivňují vše, od ceny mouky po jednání vlády a prezidenta ,je vše vypovídající.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.9.2021 17:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bohužel, tam je kořen, základ a jakýsi fundament, od kterého se vše odvíjí.
Náš národ není zrovna geniální, po dvou totalitách a v tvrdě ateistické formě nemá moc vyhlídky n ryclou regenaraci, ovšem má za sebou velmi pozitivní vývoj a to celkem nedávno. Taky vývoj po sametovce byl velmi nadějný.
Proč se to zase zlomilo a proč je národ silně rozeštvaný, volí si do vedení státu neskutečné parapsychopaty a skoro nikdo
nevěří v demokracii a její instituce?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 00:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Myslíte ten Mlynářův Mráz????? To bylo docela dobré :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

30.9.2021 11:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, já bych řekl, že ekoteroristickou hybridní válku zde vede pan Hanzl se svým zeleným komandem :)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

27.9.2021 23:16
V článku jsou odkazy na tři různé volební kalkulačky, Z nich se mi zalíbil kompas na iRozhlasu. V něm se moje odpovědi zobrazily jako bodík do barevného dvourozměrného grafu. Na jedné ose levice - pravice, na druhé ose konzervativnost – progresivnost. Jednotlivé strany a hnutí se tam promítly jako kruhy, z nichž některé se i trochu překrývaly, jiné byly hodně odlehlé od ostatních. Přišlo mi to výstižné a povedené.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.9.2021 22:57 Reaguje na Majka Kletečková
A ať dělám co dělám, stále mi vychází, že mám volit Svobodné, resp. TSS
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.9.2021 00:07 Reaguje na Viktor Šedivý
Jestli byste je volil, pokud byste netaktizoval kvůli nejistotě, že jejich hlasy propadnou, tak to je „důkaz“, že má tahle volební kalkulačka dobrou vypovídací schopnost.

Také se Vám líbil ten barevný grafík? Myslím, že pozice TSS v tom dvoudimenzionálním prostoru docela odpovídá, ne?
Odpovědět

Viktor Šedivý

29.9.2021 09:14 Reaguje na Majka Kletečková
Vzhledem k tomu, že druhou volbou by byl Fiala (co připomíná stále víc proslulého želé kandidáta) ve spolku s probruselskou TOP, raději risknu to propadnutí.
Odpovědět
JO

Jarka O.

28.9.2021 19:55
:-) Já si tu propagaci SZ autentickými slovy IT ducha přečetla teď a přesný komentář má p. Krásenský. Jestli má SZ více marketérů a dobrovolných ideových guru jako p. Jasánek, tak je vezmou vážně například fotbalisti a podobně. Jasánek zaujal tím, jak píše, že ho žádná strana ještě neoslovila a za marketing mu ani nezaplatila. Je ho škoda. Jak mohly strany vč. SZ přehlédnout takový talent? SZ marketing má - p. Davis. Jestli ta na vás pánové nezabere, tak nemáte srdce.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.9.2021 23:54
Konečně jsem si poslechla celý rozhovor se současnou spolupředsedkyní SZ, který proběhl loni na pravicově laděném podcastu Insider (viz odkaz v článku https://www.youtube.com/results?search_query=Insider+Magdalena+Davis). Poslouchala jsem ho natřikrát, protože trvá hodinu a půl. Oba moderátoři (Tomáš Jirsa a Michal Půr) kladli otázky na tělo.

Myslím, že bioložka Magdalena Davis je pro SZ požehnáním a roste z ní perspektivní politička, která by mohla být na politickém poli významnou posilou v úsilí, aby bylo hlas přírody více slyšet. Má to v hlavě dobře srovnané a nechybí ji ideály. Mrzí mne, že nestojí na předvolebních plakátech mezi Ivanem Bartošem a Vítem Rakušanem. Z hlediska ochrany ŽP by byla pro mne z této trojice nejvěrohodnější. Škoda, že obchodní značka SZ byla v minulosti za Matěje Stropnického tak poškozena.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 00:23 Reaguje na Majka Kletečková
Já ten Váš "hlas přírody" vidím každý rok okolo sebe. Obzvláště ta Vašeč zelená řepka na polích, je výrazný úspěch zelených :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 20:05
Pane Autore, já si dovolím Vás ocitovat a okomentovat ano?

Třeba ocel bez použití uhlí. Ale abychom něco takového u nás vymysleli, to bychom museli nejdřív otevřít oči, přiznat že problém existuje, postavit se k němu čelem a začít ho řešit - konec citace.

Ano, pane Autore, to je ono. Sáhněte si do prasátka, sedněte k prknu, chopte se tuštizny, a tu technologii doveďte do stadia prováděcí dokumentace, a nezapomeňte, že ta ocel musí být cenově konkurenceschopná té čínské, kde se ani neobtěžují ani elementárního čištění. Co dělat víte, tak se do toho pustte. V ČR je jistě dosti hasičů, policistů, učitelů, úředníků, bachařů, důchodců, prodavaček, řidičů, a můžete využít všechny státní výzkumné kapacity zkoumající společenské jevy, dokonce i institut pro vědecké kojení by určitě pomoc neodmítnul. To, že budete vy zelení mudrcové dokola jen vyřvávat to jaksi samo od sebe neudělá. Jinak argumentujete zemí, která má oproti ČR dvojnásobnou spotřebu ropy na obyvatele. Takže se ptejme, kdo tu co dělá blbě.

Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

29.9.2021 20:13 Reaguje na Daniel Višňovský
Jo, to nejdůležitější jsem zapomněl - v zápětí můžete najít investora, a nějaký metalurgický provoz postavit - jistě se k Vám investoři z celé EU jenom pohrnou. No, a z toho můžete přeci finacovat tu kampaň, ne? Zkuste na to jít opačně - nejprve něco dokázat v reálném byznysu, a pak se dát na politructví.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist