https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jana-dlouha-pripravuje-se-loupez
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jana Dlouhá: Připravuje se loupež

3.3.2026 | Jana Dlouhá |
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Připravuje se loupež, na každém z nás. Příroda a památky jsou národní – náš – majetek. Jsme to my, komu mají sloužit – my a příští generace. Partička hochů, co nic neumí a zatím nic konstruktivního nedokázali, posbírala hlasy jim podobných. Jde jim o destrukci; už teď mají moc, aby se revolučně zmocnili národního bohatství a rozebrali si ho v podobě čistě finančních hodnot. Jelikož je to (zatím) celkem malá parta, tak se na každého/každou z toho lupu dostane dost, aby se s tímhle zločinem rád/a zapletl/a. Na vzniklém prostoru zhroucených hodnot pak mohou pohodlně vládnout.
 
Normalizační praktiky jsem už zažila – likvidace odborníků, změny legislativy, umlčování nevyhovujících názorů, převzetí kontroly nad médii a podobně. V bezčasí, které následovalo, skoro ani nestálo za to žít. Destruktivní procesy teď postupují rychleji, než po roce 1968. Teď jde víc o prachy, ale ta ideologie za tím je, bez ní by to asi neobhájili ani před těmi vlastními.

Řeči o zájmech lidu fungují stejně, jako kdysi – momentálně se týkají práva na bydlení. Za krásnými slovy jsou zájmy spekulantů, kteří se už brzy jako sršni vrhnou na vše, co má nějakou cenu. Z materiálu, který má podpírat náš společný domov, si postaví své papírové úkryty. Aby chránili křehkost svého hnízda, musí být sami extrémně nebezpeční (užiteční sršni prominou …)

O co jde? Naplňování našeho práva na bydlení je přenecháno developerům. Budou vyzobávat rozinky, což jim nový stavební zákon umožní. Výsledek? Naše nejcennější památky a přírodní dědictví obestavěné luxusními domy či byty s „výhledem“ (zvyšuje cenu nemovitosti). V dosud klidných čtvrtích rostou nikým nechtěné stavby (hlučné, ošklivé, znečišťující ovzduší,…) – obyvatelé se prakticky nemohou bránit. Když se projektant rozhodne vést tudy několikaproudou silnici, tak mají smůlu úplně – ta se schválí přednostně. Protestovat můžeme – demokracie se u nás přece ctí – není to ale nic platné. Na náš názor, ani na názor odborníků památkové péče nebo ochrany přírody není třeba vůbec dbát. Je jasné, kdo je vítězem (spekulanti); obyčejní lidi jsou zahnáni do ghet, nemají ani možnost se pokochat kulturními nebo přírodními krásami ve veřejném prostoru – vše je podřízeno privátním zájmům. Lidi, rychle přestaňte mít rádi krásná místa naší země – brzy budou zneuctěna, zpeněžena …

Příprava stanoviska k novele stavebního zákona mne donutila pochopit jeho logiku. Podle něj se konkrétní případy (návrhy staveb) řeší úplně jinak, než obecnější pravidla (územní plán). Experti a taky obyčejní lidé se mohou angažovat vlastně jen v přípravě územního plánu (kterýžto proces by měl běžet víceméně transparentně). Kdo z obyčejných lidí to ale reálně udělá? Vyjadřovat se ve fázi schvalování projektu je pak už ale skoro nemožné a navíc neúčinné – z povolovacího řízení jsou dotčené orgány a jednotlivci fakticky vyloučeni. Stavebník navíc může nerespektovat názor odborníků a odchýlit se od územně plánovací dokumentace za účelem „zrychlení a větší flexibility povolování“. Pak už souhlas dotčeného orgánu potřeba není vůbec.

Řečeno odbornějším jazykem: Navrhované změny v dohadovacím řízení omezují možnost spravedlivého zohlednění všech veřejných zájmů. Účastníci řízení ztrácejí garanci účasti na společném jednání, jednání o převažujícím veřejném zájmu je neveřejné a účastníci povolovacího řízení k němu nemají automatický přístup. Lhůty jsou velmi krátké a rozhodující pozici má stavební úřad, proti jehož rozhodnutí podle části šesté zákona není přípustný rozklad.

Pořád ještě chceme chodit ven – se svými dětmi, vnoučaty, nebo jen tak sami na procházku. Nekoukat do mobilu, procházet veřejným prostorem vědomě, sledovat okolí a dění v něm. Jsou to kulisy našeho domova – tady nám může být dobře. Jsou zde stopy práce našich předků, přírodní prvky a procesy; zde naše myšlenky mohou volně plynout. Nejsme přece roboti, co se pouze dopravují z výchozího místa A na místo určení B. Ještě pořád chceme žít ve fyzickém světě. Nebo se máme plně přesunout do toho virtuálního? Tam by nám manipulátoři vládli ještě snadněji …


reklama

 
foto - Dlouhá Jana
Jana Dlouhá
Autorka je pracovnicí Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (123)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

3.3.2026 07:08
Všechna cenná území měly být už dávno NP. Ty se privatizují hůře. Bohužel i chyby v péči o NP poštvaly voliče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2026 12:21 Reaguje na Slavomil Vinkler
Voliče poštvala dezolátní média, se péčí to nic společného nemá.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.3.2026 07:15
Navíc, neustálé žaloby a blokace veřejně prospěšných staveb přispěly.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.3.2026 07:20
Autorka pamatuje rok 1968?To vypadá hodně dobře....
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.3.2026 08:17
kňúúúúú!

hele, ono je to těžký. vybalancovat, aby se neděly prasárny, ale zároveň aby vůbec šlo stavět v reálném čase. bytová výstavba ještě jakžtakž jede, ale dopravní a technická infrastruktura se potýká s procesem trvajícím půl až jednu generaci. to je trošku moc.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.3.2026 09:39 Reaguje na Lukas B.
Když jsem ještě studoval na VŠ, měli jsme jednou přednášku nějakého stavaře, který v r. 68 využil možnosti navštívit Holandsko. A jak vyprávěl, tam obdivovali, jak rychle jsou u nás povolovány veřejné stavby. U nich že takové povolování trvá roky, ale pak že se staví velice rychle. A u nás že tomu je naopak.
No a my jsme si v Listopadu vycinkali kapitalismus i s demokracií a tak zde máme to, co na Západě měli už před 60 roky. Kdeco je soukromé, novými stavbami se devastují historické prostory, unikátní příroda musí být ekonomicky využitá a vydělat si na sebe.
Odpovědět
sv

s v

3.3.2026 21:19 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Asi jsi už zapomněl že historické prostory a unikátní příroda byla likvidová komunistickými zločinci.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.3.2026 07:20 Reaguje na s v
Asi jste to nezažil.Jinak to asi bylo 1950-55,jinak po r.1965.Komunističtí zločinci odsířili elektrárny.
Odpovědět
sv

s v

4.3.2026 13:14 Reaguje na Emil Bernardy
To jste si splet letopočet a stranu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.3.2026 07:54 Reaguje na s v
Pane SV,já v tom žil.i už tehdy Brontosaurus.
Odpovědět
sv

s v

5.3.2026 18:40 Reaguje na Emil Bernardy
Tak to vypadá na toho německýho pána.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.3.2026 09:23 Reaguje na s v

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

s v

6.3.2026 13:16 Reaguje na Emil Bernardy
Cĥápu. Nejsem dost zralý na vylhané pochlebování bolševikům.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:31 Reaguje na Emil Bernardy
Komunisté si uvědomovali škody na ŽP. A chtěli zachovat uhlí pro budoucnost, jako cennou chemickou surovinu. Na rozdíl od současných "mourých" politiků, kteří uhlí odepisují a zaplavují, takže už bude nedosažitelné. Komunisté plánovali vystavět v každém kraji atomku, i atomové teplárny, a topit elektřinou. Proto vybudovali atomové strojírenství.
Kdeže ty plány jsou.
Odpovědět
sv

s v

5.3.2026 18:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.3.2026 09:04 Reaguje na s v
Vy patříte do jiné diskuze.
Odpovědět
sv

s v

6.3.2026 13:18 Reaguje na Emil Bernardy
Do jiné diskuze než té ve které se recyklují dojmy ovčí komunistické babičky.
Odpovědět
ak

antonín krahula

9.3.2026 07:54 Reaguje na s v
Dětinská replika.
Odpovědět
sv

s v

9.3.2026 13:06 Reaguje na antonín krahula
Reálný popis dojmů soudruha výše.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 10:28 Reaguje na s v
Nebyl jen Západ. Úspěšně jsme exportovali celé průmyslové celky - pivovary, lihovary, cukrovary, naši geologové, např. i můj bratranec, pracovali ve spřátelených rozvojových státech, kde objevovali ložiska zajímavých surovin. Demokratičtí politici okamžitě po Velké Sametové s těmi státy "bratrské vztahy" ukončili a hádejte, kdo ty suroviny nyní těží?
Odpovědět
sv

s v

9.3.2026 13:23 Reaguje na Jaroslav Pokorný
"Spřátelené rozvojové státy" nám byly k prdu, když nebyly sto platit v tvrdé měně nebo nebyly sto platit vůbec. Dodat cukrovar na Kubu, kde neexistovalo konkurenční prostředí s vyspělými západními firmami nevypovídá vůbec o ničem... nebo spíš naopak vypovídá to o zaostalosti socialistického průmyslu, když jsme se byli sto uplatnit jen v zaostalých rozvojových izolovaných koncentrácích.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

3.3.2026 10:41 Reaguje na Lukas B.
Pořád lepší dlouhej proces se zapojením všech dotčených, než žít v diktatuře bezohlednosti. Ta dopravní stavba tu nebyla 200000 let, tak chvilku počká.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.3.2026 10:46 Reaguje na Dorian Černý
to jistě. ale proces by měl bejt plánovatelnej a ne furt dokola jako u blbečků na dvorečku. to, že opěra mostu nepatří na historický hřbitov (I/35 v Turnově), na tom se určitě shodneme.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.3.2026 13:34 Reaguje na Lukas B.
Projektanti bývají tupci. Když jsem kdysi dělal úředníka a ve městě se měl pokládat nový kabel k veřejnému osvětlení, dal jsem podmínku, že se musí vyhnout stromům v zeleném pásu. A co projektant? Fláknul ho přímo do těch stromů, které i měl v plánu zakreslené. Teprve po mém protestu umístil kabel do chodníku.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.3.2026 07:21 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Znám projektanty i úředníky.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

5.3.2026 14:53 Reaguje na Dorian Černý
To je argument, jako kdybyste přišel k lékaři s akutním problémem a on řekl: "Pan Černý tady dva roky nebyl, tak ještě týden počká".
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.3.2026 08:18
Fráze a proklamace. Jde ji jen o vliv a vydírání. Navíc nemám rád humanitní obory Karlovy univerzity.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

3.3.2026 08:21
Snad se podaří zatrhnout zlatokopům, kteří rýžují na tom, že blokují veřejně prospěšné stavby, jejich byznys.
S autorkou článku se dá říct, že "jim jde o destrukci; už teď mají moc," kterou jim daly zákony. I když nevolení, chtějí ovlivňovat výsledky voleb.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2026 08:45
Stávající stav se stal docela neudržitelný a kyvadlo, zdá se, překmitlo. Asi si je třeba přiznat, že na vině jsou ti, kteří to svými nekritickými/neracionálními aktivitami přeháněli, místo aby se podíleli na tvorbě rozumných kompromisních řešení.
Odpovědět
JG

Jiří Guth

3.3.2026 11:10 Reaguje na Jiří Svoboda
Nemohu si pomoci, ale Váš komentář mi nějak evokoval Karla Čapka: "Co dělat, svět se snad propadne a potopí; ale aspoň se to stane z obecně uznávaných důvodů politických a hospodářských, aspoň se to provede za pomoci vědy, techniky a veřejného mínění, s vynaložením veškerého lidského důmyslu! Žádná kosmická katastrofa, ale jenom samé státní, mocenské, hospodářské a jiné důvody – Proti tomu se nedá nic dělat."
Jako že ta "rozumná kompromisní řešení" mohou být něco jako ty jeho "obecně uznávané důvody".
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2026 13:39 Reaguje na Jiří Guth
Fajn komentář! Podle mne nikoli. Společnost by měla nejdříve přijmout obecné opatření (dostatečné zpoplatnění jakéhokoliv ničení planety a čerpání neobnovitelných zdrojů) a v tomto prostředí nechat fungovat ty "obecně uznávané důvody" ve prospěch udržitelného rozvoje. To se dá udělat! Jen chtít a napřít tímto směrem společné síly a ne jen planě/bezmyšlenkovitě křičet na ulicích.
Odpovědět
JG

Jiří Guth

3.3.2026 15:21 Reaguje na Jiří Svoboda
Díky. Má skepse pramení mj. ze zkušeností s D8, kde to silničáři se svými neracionálními aktivitami přeháněli tak dlouho, až došlo k sesuvu (u Prackovic, resp. Dobkoviček). Děti Země předložily v r. 2003 rozumný kompromis (dlouhý tunel), ale marně.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2026 15:57 Reaguje na Jiří Guth
To je jeden z příkladů. Lze to ale generalizovat?

Rozhodně jsem ten poslední, kdo se chce zastávat stavebních inženýrů. Jsou to většinou fachidioti. Často se stonásobně sichrují, kde to není potřeba, a klidně přehlédnou něco podstatného, co normy opomněly.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

4.3.2026 00:07 Reaguje na Jiří Svoboda
No konkrétně u těch Dobkoiček se šetřily peníze. A když geologové poukazovali na nebezpečí sesuvu, nechalo si ŘSD vypracovat posudek od uznávaného profesora. Pan profesor si rád nechal svou práci zaplatit, ale blbej nebyl. Do posudku napsal, že stavbu lze realizovat, pokud budou provedena nezbytná technická opatření proti sesuvu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.3.2026 07:35 Reaguje na Jiří Svoboda
No víte o tom houby s octem. Ten sesuv je důsledek neznalosti. Ne o tom že je tem rizikové území, to věděli všichni, ale o tom jaká opatření už stačí. A to určitě Děti země nestanoví. Protože nadměrná bezpečnost je jak říkáte stonásobně vyhozené peníze, pozor- realizační firmy. Takže obvyklý technický postup je takový, že se udělají předběžná obvyklá opatření, co jsou v nabídkové ceně a pak se během stavby ukáže, zda je třeba řešit dodatek.... No a vyřešili to.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.3.2026 08:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
No nemám podklady, ale myslíte p. Svobodo, že tunel by byl levnější než vícepráce?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2026 08:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já se vyjadřoval na obecné úrovni a o tomto vím opravdu houby. Ten sesuv vytáhl pan Guth asi jako argument ve prospěch bojovných neziskovek.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.3.2026 14:43 Reaguje na Jiří Svoboda
tunel je super věc. jenomže stojí prachy. a to nejen děsné prachy při výstavbě (mimochodem, víceprací a méněprací na tunelu je zpravidla mnohem víc než při vedení trasy na povrchu nebo mostech, neboť ražba tunelu je průzkum bojem), ale i při provozu (osvětlení, nucené větrání, veškerá telematika, vybavení na hasební zásah, hasiči v pohotovosti, nonstop monitoring). tohle většinou nikomu nedochází a prostý laik se domnívá, že je to jenom nějaká díra ve skále, něco jako pod vyšehradem. není. no a na bojovné neziskovky blokující (nejen) dopravní stavby mám dost vyhraněný názor, nevím, jestli by ta sprška ostrých slov nebyla přes čáru moderátorům diskuse, tak si ji nechám třeba na do hospody.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:38 Reaguje na Lukas B.
Úplně prapůvodně neměla přes České středohoří, jako chráněnou oblast, dálnice vůbec vést. Ale "salámovou metodou" se přitáhla až před pohoří a pak se řeklo - "no nyní už hory obcházet nebudeme, bylo by to moc drahé". A pak už byly jen ty hádky zda stavba tunelem či na povrchu. Povrch vyhrál.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2026 11:07 Reaguje na Jaroslav Pokorný
vy si vážně představujete evropskou páteřní komunikaci E55 v úseku Praha-Drážďany vést až někde přes Louny nebo přes Hrádek nad Nisou? kdo Vám to proboha nakukal?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 15:54 Reaguje na Lukas B.
Proč se pak vyhlašují nějaká chráněná území, když se může rozhodnout, že pro ten který případ chráněná nebudou?
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.3.2026 11:34 Reaguje na Jaroslav Pokorný
to je správná otázka. proč se vyhlašují velkoplošná chráněná území v souvislé bariéře znemožňující vedení infrastruktury? nebo to bylo původně jinak a na možné blokování infrastruktur při vyhlašování chko otcové zakladatelé ani nepomysleli?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 22:32 Reaguje na Lukas B.
Podívejte se na situaci s D3 - jak se o ní píše. Jednak byl návrh, aby navázala na D1 přes Benešov a udělaly se obchvaty obcí. Ale to je hodně komplikované. A tak byl jednodužší návrh, aby se udělala nová trasa přes Posázaví. Že se tím zničí klidová oblast? No ano - ale je tam nejméně komplikací.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.3.2026 08:13 Reaguje na Jaroslav Pokorný
připadá Vám že D1 v úseku třípruhu praha-mirošovice kolabuje málo?

hele, já mám k dopravním inženýrům a silničářům vztah velmi rezervovaný už z dob studia, my mostaři jsme se vůči nim už tenkrát dost elitářsky vymezovali, ale trasování komunikace se fakt nedělá na základě positů, je to řemeslo jako každé jiné.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.3.2026 10:02 Reaguje na Jiří Guth
víte, vzdělání v jakémkoli oboru Vám na jednu stranu dává v tom oboru rozhled a přehled, ale na druhou stranu Vás znalosti zatíží jistou úzkoprsostí a srazí v bujném rozletu fantazie (třeba respekt k fyzikálním zákonům a kupeckým počtům Vám dost přistřihne křídla). a dopravní stavitelství je obor jako každej jinej. něčím je specifickej, Kondelíci zpravidla neradí chirurgovi jak má operovat žlučník, ale protože už několikrát jeli po dálnici, tak mají perfektní recept, jak dálnice stavět. je to takový syndrom trenára národního mančaftu - každej je z křesla před televizí chytrej jak rádio.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:41 Reaguje na Lukas B.
A proto by včas, a dlouho před konečným rozhodnutím, měly být odborné rozhovory všech zaiteresovaných stran, včetně občanských iniciativ, aby se sjednotila vyjasnila stanoviska.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2026 10:58 Reaguje na Jaroslav Pokorný
to je pěkný. a Vy si vážně představujete, že by něco takového mohlo skončit selankou a radostným dobrovolným kompromisem?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 15:57 Reaguje na Lukas B.
Nemyslím zrovna selankou, ale rozhodně by všemožné otázky a námitky měly být projednány dostatečně dlouho včas. Pak se ŘSD diví a rozčiluje, že soudy vyhovují námitkám ochránců přírody.
Odpovědět
HH

Halina Holá

3.3.2026 08:53
Děkuji za tento článek.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.3.2026 09:03 Reaguje na Halina Holá
Co si na něm nejvíce ceníte?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.3.2026 10:10
Mě udivuje kolik za 35 let vzniklo pracovních pozic zabývajících se ochranou přírody a výsledek je tragický. Slovo ekologie nikdo před 60
roky neznal a přitom se lidé chovali ekologičtěji. Nikdo nezahazoval PETky,
protože nebyly a nepálil doma ani jiné plasty a syntetiku. Nikdo nezamořil
okolní půdu při záchraně klimatu zateplováním polystyrénem s miliardami
drobků při řezání a broušení izolačních desek. Nikdo nezatěžoval vodu v
kanalizacích miliony tun desinfekcí a "zázračných" pracích prostředků,
co zbaví textil špíny při 30 stupních bez vyvářky, jako kdysi. Nikdo si
nepořizoval místo masivu nábytek plný formaldehydů a fenolů a nedělal
tím ze dřeva nebezpečný odpad. V rodině nebylo 5 aut, ale jedno v ulici
a žádné bazény s vytápěním a vlnobitím. Je toho tolik, co by mohli ekologové řešit a ne pouze dotace na svoji zábavu, kterou mohou dělat nezištně, jako naše generace. Na vše nikdy nebude a je třeba oddělit zrno od plev a do plev neinvestovat peníze, které jsou na dluh. Doma tak asi
nikdo moudrý nehospodaří, ale sosat stát by chtěl. Tož si ekologové,
umělci a jiní sosači dotací poplačte a běžte makat!
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

3.3.2026 10:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo no Babiš by měl jít makat místo sosání dotací.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.3.2026 07:22 Reaguje na Dorian Černý
AB by ministrem byl...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 10:38 Reaguje na Dorian Černý
Kapitalismus je společensko-ekonomický systém, v němž má každý usilovat o zbohatnutí. No a pilná, tvrdá práce, nedejžbože vlastníma rukama, že až ten poslední zoufalý pokus jak zbohatnout.
Nedávno jsem četl (teoretický) postup ke zbohatnutí: Nejprve pilně pracovat sám, ale pak začít nabírat zaměstnance a postupně tu pyramidu lidí, kteří pro vás budou pracovat, zvětšovat. V případě AB musíte uznat, že nepochybně je velice schopný.
Ale pozor - Babiš je až na 4 místě našich miliardářů. Znáte ty první 3? Nikdo je fakticky nezná. Víte proč, nejsou v politice. A ani nevíme, kde ze svého podnikání platí daně.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.3.2026 11:02 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.3.2026 09:42 Reaguje na Petr Eliáš
Co na tom bylo zase špatně proboha? Tenhle komunistický poskok chce ostatním nařizovat, co mají dělat, tak proč mu nemohu napsat to samé? :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2026 18:15 Reaguje na Petr Eliáš

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:42 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.3.2026 17:02 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Když mi tyto nesmysly vyprávěl patnáctiletý
student, tak jsem se ho ptal od koho to ví a
on mi řekl, že od 40 let starého profesora
a ještě mladších rodičů. Když jsem se ho zeptal, zda se o tom bavil s dědou, tak řekl,
že děda je starý komunista, který se sedřel
v dole na Karvinsku a nemíní se s dědou
bavit o té hrozné době, protože děda je blb,
který mu vytýká flákání a chce po něm na
chatě, kterou postavil vlastníma rukama z
havířské mzdy, pracovat. Prý tam raději on
ani otec nejezdí a po smrti dědy ji prodají.
Prostě tehdy pětileté děti byly chytřejší
už tehdy, než jejich rodiče, že poctivou
prací se nezbohatne, ale člověk se sedře.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 15:59 Reaguje na Břetislav Machaček
Že se poctivou prací těžko zbohatne, to je ale fakt.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

3.3.2026 13:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Tomu se říká vzrůst bohatství a s ním tedy i nárůst štěstí. Nepamatujete, jak jsme obdivovali, že v Rakousku (na Západě) v obchodech dávají lidem plastové tašky ÚPLNĚ ZADARMO!!! A že tam jsou PLNÉ regály různého zboží. Že si lidé mohou vybírat z 15 druhů jogurtů!!! A tak jsme se toho dočkali i my. Tento nárůst spotřebního štěstí je ale spojen s nelítostnou konkurencí a velikým plýtváním, které je ale politicky žádoucí, protože zvyšuje HDP. A aby lidé kupovali musí být masívní reklama a i drahé výrobky musí vydržet tak 2 měsíce po záruční lhůtě. Proto jsou v nich plánovitě integrovaná "kurvítka".
Za socialismu bylo asi 6 druhů pracích prášků, balených po 600 g a byly relativně drahé. A tak se s nimi šetřilo. Dnes hospodyňka vidí reklamu na "úžasný prášek", který je naprosto lepší než všechny ty ostatní "obyčejné" a může velice ušetřit, když si naráz koupí 10 kg pytel. A za půl roku je v TV reklama na ještě úžasnější.
Stejné je to s auty. "Komunistická" Škodovka inovovala po 5 letech, nyní jsou každým rokem mnohem a mnohem úžasnější modely, které už jezdí skoro samy, stačí se jen držet volantu. A měly by se po 200 000 km a max. 10 letech vyměnit.
Odpovědět
sv

s v

3.3.2026 21:22 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zase další díra v palici. Gigantické plýtvání bez možnosti výběru předváděli jen a pouze komunistčtí zločinci.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.3.2026 07:24 Reaguje na s v
Pane SV.Pan Pokorný ví o čem mluví.Vy jen plácáte nějaká slůvka .
Odpovědět
sv

s v

4.3.2026 13:18 Reaguje na Emil Bernardy
Soudruh pokorný pouze strká hlavu do písku před předlistopadovou realitou, kdy nikoli jedinci ale stát jako celek enormně plýtval.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

5.3.2026 07:57 Reaguje na s v
Plácáte slůvka...takoví jako Vy tehdy také byli.Enormně se plýtvá dnes.
Odpovědět
sv

s v

5.3.2026 18:48 Reaguje na Emil Bernardy

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
sv

s v

13.3.2026 20:32 Reaguje na Emil Bernardy
Už je jasné odkud vítr vane, plácající soudruh si vzpomněl na své konfidentské mládí.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:50 Reaguje na Emil Bernardy
Asi před měsícem jsem viděl video, v němž nějaký bloger procházel supermarketem a ukazoval na množství jednoho druhu zboží, konkrétně to byly chipsy, odkrokoval asi 15 m regálu, kde byly vystavené a zamýšlel se nad bezohlednou konkurencí a následným plýtvání. Takže nejen já.
Třebas na Novém Zélandě mě zaujalo, že tam prodávali citrony z Kalifornie a kivi z Itálie. A naopak, z NZ se do USA masivně vyváží sušené mléko, třebaže v USA mají produkci mléka dostatečnou. Kdožví, kam vyvážejí zase oni.
Dávno tomu co jsem se dočetl chválu min. zemědělství, že se mu podařilo dojednat s USA, že naši farmáři tam budou moci vyvážet půlky prasat a oni zase k nám. Dotázal jsem se pana ministra, jakou shledává výhodu v převážení prasat přes půl zeměkoule. Neodpověděl.
Odpovědět
LB

Lukas B.

5.3.2026 11:04 Reaguje na Jaroslav Pokorný
furt dokola. já rozumím tomu, že citlivému člověku trhá srdce když se na D1 potkávají v protisměru kamiony naložené jogurty které si reginy fakticky "vyměňují" (a podobně jiné komodity v měřítku planetárním). to jsou ovšem turbulence pomáhající určit správnou cenu a přispívají efektivitě výroby a konečná bilance těch přesunů je eko i eko (nomicky+logicky) pozitivní. veškeré pokusy o plánované hospodaření a lokální soběstačnost dopadly v lepším případě ekonomickou stagnací, v horším případě se utopily v krvi.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 00:11 Reaguje na Lukas B.
To byste měl možná pravdu, kdyby ty "turbulence, které pomáhající určit správnou cenu a přispívají efektivitě výroby", nebyly deformovány dotacemi. Jestliže holandská jablka se ve skladu v Praze prodávala za 7,80 Kč, těžko mě přesvědčíte, že je Nizozemci byli schopni za tu cenu, i se ziskem, vyprodukovat a do Prahy přivézt.
Měl jsem známého, podnikatele v Itálii, vyráběl nože. Vysvětloval mně, že na italském trhu jsou ty nože drahé, ale že pokud se mu je podaří exportovat, tak že dostává státní dotaci které je výrazně slevní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.3.2026 11:31 Reaguje na Jaroslav Pokorný
v tom, že dotace jsou čiré zlo, nejsme spolu ve při.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

4.3.2026 07:28 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Jako mladí horolezci jsme věděli že TAM mají nějaké PETky které jsou praktické. Nosím na vandry PETku,ne SIGGovku.Dodnes.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:51 Reaguje na Emil Bernardy
Tak to jste úúúúplně OUT!
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.3.2026 09:05 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nerozumím.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 16:04 Reaguje na Emil Bernardy
No, přece každý moderní "milovník přírody" si vodu do přírody nosí ve značkové SIGG láhvi. Vy byste snad i byl schopen napít se ze studánky ÚPLNĚ ZADARMO? A co DPH? A HDP?? Nic vám neříká, že se máte zapojit do jejich zvyšování?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 10:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Mě udivuje kolik za 35 let vzniklo pracovních pozic zabývajících se ochranou přírody a výsledek je tragický. ...........
Ten výsledek je možná tragický právě proto, že je tolik pracovních pozic. Znáte knihu Zákony prof. Parkinsona, od ekonoma prof. Parkinsona? Autor tam dokládá, že od určitého počtu úřadů už nepotřebují žádné podněty zvenčí, že už si vystačí samy mezi sebou.
Odpovědět
Peter

Peter

9.3.2026 14:36 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zvonku potrebujú len financie. Hlavné spôsoby ich získania: politika, propaganda, vydieranie a žobrota (crowdfunding). Na najvyššom leveli už posledné dva nie sú potrebné.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

3.3.2026 12:53
Perfektně výstižný!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2026 15:04 Reaguje na Jakub Brenn
V rámci klapek na očích, ano.
Odpovědět
Marie  Haisová

Marie Haisová

4.3.2026 07:37
Moc pěkný článek, popisující, žel drsnou realitu. Je mi jen záhadou, jak je možné, že ekologie a zelená politika nedokázaly za celé roky získat veřejnost na svoji stranu. Tahle situace nemusela vůbec nastat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.3.2026 08:57 Reaguje na Marie Haisová
Myslím si, že je to proto, že ekologisté chtěli "všechno", nebyli schopni vyhodnotit reálné důsledky svých přání (absence kritického myšlení) a pouze se vzájemně utvrzovali ve svých "pravdách" (žili ve své bublině, nechtěli připustit alternativní názory byť dobře míněné). Příkladem může být jejich zatvrzelý postoj vůči jaderné energetice a adorace OZE.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

4.3.2026 17:27 Reaguje na Jiří Svoboda
K té jaderné energetice a OZE:
Je úsměvné (i když k pláči), jak jeden a tentýž člověk dokáže horovat pro čistotu životního prostředí a život s minimální uhlíkovou stopou a současně se zuřivě bránit tomu, co je prostředkem k dosažení těch cílů. Prostředkem zatím nepřekonaným.
K OZE patří větrníky. Nic proti nim - ale stejně jako u jiných věcí je třeba zvažovat a pečlivě porovnávat přínosy a ztráty.
Naše země není totéž co pobřeží Severního moře. V podmínkách ČR je jen málo míst, kde je má vůbec smysl stavět, kde dodají množství energie významně větší než množství spotřebované na jejich výrobu, přepravu ke staveništi, stavbu, údržbu a následně také likvidaci. A zatímco větrníky trčící z hladiny moře poskytují zpestření jinak fádního obrazu, v půvabné krajině jako je ta naše představují něco podobného jako bradavice na tváři hezké dívky. Nejen energie má svou cenu; svou cenu má i nerušený pohled na krásnou krajinu.
Takže řídit se nějakým směrným číslem, podle kterého bychom v EU měli všichni mít v energetickém mixu X procent energie z větrníků, je nebetyčná hovadina.
Ani pohled na pole černých panelů není nic pěkného; ale pořád ještě to krajinu hyzdí méně, než když z ní trčí dvousetmetrová monstra. Umístěná samozřejmě na kopcích, takže jsou vidět na desítky kilometrů.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

4.3.2026 17:28 Reaguje na Karel Ploranský
Aby bylo jasné co myslím tím zatím nepřekonaným prostředkem co do čistoty - je jím jádro.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2026 10:04 Reaguje na Karel Ploranský
Zvláště přímo čistý je jaderný odpad, nejhorší, co světě je, naprosto nezlikvidovatelný.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 16:06 Reaguje na Pavel Hanzl
I ten "naprosto nezlikvidovatelný" jaderný odpad zlikvidovat jde. Jen je to moc drahé.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.3.2026 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč by se měl likvidovat? V Castorech v meziskladech může zůstat klidně tisíciletí, radioaktivita téměř zmizí a bude to slušná zásoba uranu a jiných vzácných prvků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2026 20:53 Reaguje na Jiří Svoboda
Megatuny plastového a jiného odpadu jsou taky zásobárna uhlovodíků na celá staletí a atmosféra nasycená CO2, sírou a jinými chemikáliemi bude taky cenným zdrojem dalšího rozvoje, že?
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 22:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, pane Hanzle, já pamatuji život za mého dětství. Rozhodně byste tak žít nechtěl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

10.3.2026 07:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaká je souvislost s mým příspěvkem? Nehrabe vám?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.3.2026 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Mně ten "jaderný" odpad nedělá starost.
Ono ho totiž není tolik, kolik si asi myslíte!
U nás v ČR tvoří odpad z jaderných elektráren jen cca PĚTINU (!) veškerého odpadu, který je natolik radioaktivní, že je třeba s ním zacházet jinak než s běžným odpadem.
Čili osmdesát procent toho, co vás děsí a považujete to za nejhorší věc na světě, produkují úplně jiné obory. Především zdravotnictví.
Navíc:
Jaderné elektrárny jsou schopny skladovat si svůj radioaktivní odpad zcela bez problémů po celá desetiletí. A protože vy jste známý optimista, který se často ohání možnostmi a výdobytky výzkumu a vývoje, které dosud jaksi neexistují, tak jistě uznáte že za nějakou dobu, snad už krátkou, může technologie JE pokročit natolik, že ten dnešní odpad bude cenným zdrojem paliva pro další výrobu elektřiny. To totiž obecně uznávají za reálnou možnost dokonce i ti, kteří jádru nefandí.
Odpovědět
Peter

Peter

4.3.2026 18:44 Reaguje na Karel Ploranský
Bizarným paradoxom je, že tí istí, ktorí vám budú tvrdiť, že 180 m veterníky v krajine sú eko, vám zablokujú osobnú lanovku v Brne, lebo lano zničí krajinný ráz a zahubí havrany...
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.3.2026 12:40 Reaguje na Peter
Hele znáte to v Brně? Rozhodně nepropaguji větrníky, ale zrovna tam se mi ta lanovka nelíbí. A víte, že aby se vytížila tak studie říká, že se má omezit veřejná doprava co tam dnes je?
Odpovědět
Peter

Peter

5.3.2026 16:12 Reaguje na Slavomil Vinkler
Znám, v Pisárkach/ Riviére sme mali vojenskú katedru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2026 10:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
Znám to tam a ta lanovka je jen předražená cypovina a s MHD nic neudělá, její výkon by byl minimální. Jenom jako atrakce, nic jiného.
Doprava je tam už zajištěna MHD přes Lísovec, dálničním přivaděčem a tunelem do Pisárek a dál přes Žabiny, napojení přes město kolem Výstaviště i podle Svratky na obě strany. Tak nevím, o co jim jde.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.3.2026 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi jak píšete, atrakce a možnost využití dotací.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.3.2026 14:00 Reaguje na Peter
Silně pochybuji, že ti, co si nepřejí novou lanovku v Brně, protože poškodí životní prostředí řady ptáků, tvrdí, že větrníky v krajině jsou jednoznačně dobrá věc. Z vlastní zkušenosti vím, že ornitologové z větrníků nejsou nadšeni.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.3.2026 10:06 Reaguje na Majka Kletečková
Větrníky nejsou boh vie čo, ale vyrábí čistou elektřinu. Zatímco lanovka ji pouze spotřebovává, já to vidím jako podstatný rozdíl.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 16:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, "čistou elektřinu". Jen nesmíte kalkulovat spotřebu na beton, ocel, laminát, práci, a musíte to porovnat s výkonem.
Jen pro zajímavost - za "solární tunel" my všichni vydáme, za 20 let, od r. 2010 do 2030, každý rok 40 miliard. To je vcelku 800 000 000 000 Kč. Počítám správně? Za to by byly 2 Temelíny. A kolik ty by vyrobily elektřiny a kolik ji vyrobí ty panely?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2026 20:55 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Počítáte úplně blbě, to nám nakecali dezoláti v době solárního tunelu. A to je už skoro 20 let.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 22:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ještě ty poslední 4 roky budou "solární baroni" dostávat 40 miliard Kč ročně.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

11.3.2026 16:50 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Pane Pokorný, pan Hanzl je známý tím, že používá jen ta fakta, která podporují jeho názor.
Odpovědět
sv

s v

13.3.2026 20:33 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zásluhou ksčssd.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.3.2026 09:54 Reaguje na Marie Haisová
Tak jak píše p. Svoboda. A navíc, nesmyslné prosazování totálního bezzásahu v naší kulturní krajině. Bezzásah ano, ale tam, kde patří. Jedny z těch příkladů nelibosti veřejnosti je sežraný les včetně NP nebo spálení jiné NP.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 10:59 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já jsem souzněl s názorem, že by se na Šumavě mělo nechat (pouhých) pár km2 bezzásahu a jen sledovat, jak "Matka Příroda" bude hospodařit. Samozřejmě i s vědomím dálkového vlivu člověka. No a co se týče toho požáru, tak tam se naštěstí podařilo tu bezzásahovost prosadit a teď tam vznikl prostor pro báječné vědecké studium. A nevyvíjí se to tam špatně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.3.2026 12:37 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Řekl bych že naneštěstí. Shořelo toho příliš moc. Několik ha je biotop, ale těch skoro 20km. Opatření se daly dělat předem, jako výměna vejmutovky za výsadby listnáčů... Průjezdné hasící cesty...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 16:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ano, 1100 ha je hodně. Ale jistě sledujete, jak se to tam, a úplně samo a zadarmo, zelená.
Odpovědět
Peter

Peter

4.3.2026 14:42 Reaguje na Marie Haisová
"Je mi jen záhadou, jak je možné, že ekologie a zelená politika nedokázaly za celé roky získat veřejnost na svoji stranu"
A keď na tú záhadu prídete, budete mať v tej chvíli jasno. Tak ako má už "celé roky" jasno tá verejnosť.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

5.3.2026 11:02 Reaguje na Peter
Protože všichni chceme žít stále bohatěji, pohodlněji, mít se lépe, mít více a více věcí ..... I "divoši" v pralese, jakmile "přičichnou" k (naší) civilizaci, chtějí se mít podobně bohatě. A jsou ochotni si své "krásné, čisté, nenarušené" prostředí devastovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2026 10:14 Reaguje na Peter
Má to dvě zásadní příčiny: některé státy jsou zcela fatálně závislé na exportu fosilních paliv (především Rusko) a to jede velmi chytrou dezinformační kampaň na shození všeho ekologického a člověk je tvor pohodlný a pálit uhel je pořád to nejjednodušší - zvláště, když mu to demagogové tak hezky podají.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 22:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Podívejte se, taková Brasílie je docela průmyslová země. Ale koupíte si nějaké brasilské stroje a elektroniku? Ne! Chceme od nich tropická dřeva, celulózu (abychom měli jemňoučky toaletní papír a ne takový hrubý z posledního recyklátu jako za socialismu), třtinový cukr, biolíh do ekobenzínu, levná kuřata, hovězí, polodrahokamy, tropické ovoce, sojové boby, aby naše krávy hodně dojily .......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2026 10:21 Reaguje na Marie Haisová
Hyenizace všeho ekologického je součást hybridní války, kterou silně prohráváme.
Odpovědět
Peter

Peter

4.3.2026 14:02
"Partička hochů, co nic neumí a zatím nic konstruktivního nedokázali, posbírala hlasy jim podobných."
Táto veta je prízančná pre boľševické myslenie. Pani Dlouhá sa nedokáže zmieriť s prehrou, a tak sa neštíti dokonca urážať voličov za ich slobodnú voľbu. Ľudia ako pani Dlouhá, ktorí si myslia, že demokracia je to, keď vládnu oni, sa nemôžu nazývať demokratmi ani pri znásilnení mysle.
Smutné je, keď sa takáto osoba dokonca zaštiťuje univerzitným prostredím.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.3.2026 14:31 Reaguje na Peter
Absolventi humanitních, sociálních a filozofických fakult jsou nadřazeni jak lidem, tak Bohu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2026 10:10 Reaguje na Michal Ukropec

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

8.3.2026 20:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano. Se střední školou tvrdím, že uvedené fakulty plodí nenávistné devianty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.3.2026 10:09 Reaguje na Peter
Bohužel, tahle "parta hochů, co nic neumí" se už velmi odkopala a co páchají, je přímo děsivé.
Nikdo nezpochybňuje, že vyhráli volby a mají právo sestavit vládu a dělat si to po svém. Ale demokracie není o tom, že jednou za 4 roky hodím hlas a pak musím držet hubu a krok.
Vláda má právo rozhodovat a opozice a občanská společnost má právo to kritizovat. A když dělají prasárny, má právo stávkovat, demonstrovat, obstruovat a snažit vládu shodit.

"My jsme vyhráli volby a tak si můžeme dělat, co chceme".

Víte, kdo tohle v třicátých letech v Německu řekl?
Nějaký Joseph Goebbels.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

8.3.2026 16:17 Reaguje na Pavel Hanzl
"My jsme vyhráli volby a tak si můžeme dělat, co chceme". .....
Josepha Goebbelse nepamatuji, ale něco podobného říkali "demokratičtí" politici u nás krátce po Velké Sametové. A konkrétně Petr Pithart k požadavkům na obecné referendum, že "občané nejsou moc vyspělí, aby se mohli rozhodovat sami".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.3.2026 20:59 Reaguje na Jaroslav Pokorný
To samozřejmě lžeš, nic takového zrovna Pithard nemohl říct. Pokud narážíš na rozdělení ČSFR, tak to bylo uděláno naprosto špičkově a bez násilí a jiných problémů.
Být vypsáno referendum, možná by to skončilo dlouhodobými tahanicemi a spory a možná i válkou.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

9.3.2026 22:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Naopak, pamatuji si to velice dobře. Ostatně, byla to mantra všech demokratických politiků. V. Havel velice kritizoval komunisty, že zatáhli zemi do vojenského paktu, aniž by k tomu vyhlásili referendum. Když o nějaké 2 roky později se jednalo o našem vstupu do NATO a podepisovaly se petice k vyhlášení referenda, prohlásil, že "ulice nebude rozhodovat o bezpečnosti státu." Po celou dobu svého prezidentování nehnul prstem, aby článek Ústavy o referendu byl naplněn. Stejně tak i Pithart jako předseda vlády. Článek o referendu v duchu Ústavy není naplněn dodnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2026 12:06 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Zastupitelská demokracie je zatím nejlepší dlouhodobě testovaný systém správy země. Je tam vyvážena pravomoc vlády a její odpovědnost voličům.
Referendum je ve skutečnosti silné poškození tohoto systému.
Obecné referendum má ve svém základu fatální chybu a dynamit. Za jeho rozhodnutí nenese nikdo žádnou zodpovědnost, rozhodl přece "lid". Příklad:
V roce 1978 Rakušáci uspořádali referendum o zprovoznění již hotové jaderné elektrárny v Zwentendorfu. Bylo to v době módy zelených aktivistů a odpovědí bylo NE.
Škoda řádově ve stovkách miliard, ostuda po celé Evropě, zničení celé energetické koncepce vlády, komplex celé populace trvající dodnes, prudící Rakušáky kvůli Temelínu známe všichni.
Ta základní otázka zní: I kdyby Zelení tehdy vyhráli volby, měli by odvahu provést takovou krávovinu z vládní pozice?
Myslím si že ne, to by je lidé ušlapali.
Odpovědět
sv

s v

13.3.2026 20:34 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Tvoje fantasmagorie kdo co vyhlásil bere vážně ten co žere seno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2026 12:08 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A víte, kdo lidové referendum používal velmi rád? Adolf Hitler.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.3.2026 12:11
Chystá se silně totalitní zákon, nejen stavební, ale i pozmkový. předkupní právo má oligrchie, stavby můžou povolovat jen oni. Z lidí se stávají, dle ruského vzoru jen "pracovní síly a suroviny".
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist