Jana Dlouhá: České univerzity se spojily ve snaze o prosazování udržitelnosti
Nešlo přitom jen o přijetí nezbytných klimatických opatření, vyžadovaných již dnes naší legislativou (např. nové stavební normy, či požadavky na energetický audit budov), a která dále motivuje krize vyvolaná válečnými událostmi a následným zdražováním energií – tyto faktory sice prohloubily úsilí a postavily je na ekonomický základ, ale samotná iniciativa vznikla mnohem dříve.
Prvotním impulzem byl kurz managementu udržitelnosti na Vysoké škole ekonomické vedený Jaroslavem Pašmikem na jaře r. 2021. Na něm se dali dohromady důležití aktéři z několika dalších vysokých škol, kteří si uvědomili, že jde o záležitost velmi aktuální a potřebnou.
Už v létě se pak začaly připravovat plány na to, jak naše univerzity vyburcovat, aby se konečně staly příkladem společenské odpovědnosti hodným následování.
Informace o této iniciativě se následně velmi rychle rozšířila a strhla s sebou lavinu zájmu – téma zřejmě právě v té době „uzrálo“. Neřešit je by znamenalo ztrátu důvěryhodnosti, hlavně v mezinárodním měřítku: zahraniční univerzity se totiž touto cestou vydaly již dříve a ve svém národním kontextu to jsou zejména ony, kdo dokáže rozhýbat další společenské hráče k poměrně zásadním změnám. Ty často znamenají nutnost vystoupit ze své zaběhané praxe, určité „komfortní zóny“, což nebývá snadné ani v korporátní sféře – natož pak v tradicemi zatížených institucích, jakými vysoké školy obecně jsou.
Úlohu hlavního hybatele společného postupu, který poté následoval, na sebe vzala Masarykova univerzita. Dokázala spojit úsilí zástupců z dalších celkem 24 univerzit, vytvořit společný jednoletý projekt UNILEAD a v r. 2022 (kdy došlo na jeho realizaci) pak rozdělit práci mezi zástupce zapojených škol – jde prakticky o všechny veřejné vysoké školy, které v ČR máme.
Koordinátoři projektu (Richard Hubl a Jana Černá) jim přidělili různou míru odpovědnosti, takže každá univerzita se plně věnovala některému z 10 témat a další témata spoluvytvářela či dění v jejich rámci alespoň sledovala.
Těmito tématy (a jejich garanty) jsou:
-
• Strategie, strategická partnerství a struktura pro udržitelnost (garant – Vysoká škola ekonomická);
-
• Odpady, prevence vzniku a recyklace (Univerzita Hradec Králové);
-
• Energetický management (Univerzita Pardubice);
-
• Odpovědné nakupování – veřejné zakázky (Masarykova univerzita);
-
• Stravování (Univerzita Karlova);
-
• Udržitelná mobilita studentů a zaměstnanců vysokých škol (Univerzita Palackého);
-
• Hospodaření s vodou, dešťová a šedá voda (Česká zemědělská univerzita);
-
• Zelená výstavba (České vysoké učení technické);
-
• Biodiverzita (Univerzita Jana Evangelisty Purkyně);
-
• Udržitelná IT infrastruktura, elektronizace (Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava).
Snahou přitom bylo, aby takto vymezená témata pokryla vše, co se týká provozu univerzit, a to ve strategické rovině i v konkrétních opatřeních. Navrhovaná řešení se pak měla opírat o nejnovější vědecké poznatky například z oblasti průmyslové ekologie (materiály a výrobky posuzované z hlediska životního cyklu), spotřebního chování nebo výpočtu uhlíkové stopy a dalších dopadů. V tomto ohledu tak byli v prvních fázích zapojeni vědci příslušných oborů, spolu s manažery udržitelnosti, pokud daná univerzita takovou pozici vůbec má.
Příslušné obory (a tedy i vědci) ovšem také na mnoha univerzitách chybí, a teprve tato široká spolupráce tedy mohla zajistit vznik použitelných podkladů pro stanovení priorit (čemu věnovat pozornost s dosud omezenými zdroji) a návrhy dalšího postupu v praxi. Tyto dokumenty jsou pak základem řešení v kontextu specifických podmínek dané vysoké školy, které už navrhuje její vedení – a na ně navazují praktická opatření.
To se stalo například na Univerzitě Karlově, která právě v těchto chvílích vytváří vlastní Strategii udržitelnosti s akčním plánem, které pokrývají výše zmíněná témata, ale současně se věnují i tradičnímu poslání univerzity – tedy vědě a výuce, což je v dané oblasti celkem značná mezioborová výzva.
Projekt v rámci zapojených univerzit zmobilizoval značné kapacity, především lidské (odborné i organizační), a vzbudil velké naděje všech zúčastněných. Vznikly inspirativní podkladové materiály, které se podařilo shromáždit na stránkách Masarykovy univerzity. Je tak k dispozici (volně dostupná všem zájemcům) sdílená sada doporučení ve všech 10 oblastech provozu univerzit, i závěrečné prezentace každé z nich.
V dalších letech potom (pokud k nim v rámci Centrálních rozvojových programů MŠMT dojde) budou vzniklé dílčí strategie prodiskutovány s těmi, jichž se týkají především – což jsou často provozní zaměstnanci dané instituce.
Ne vše lze zajistit „shora“, a tak by měli být podchyceni všichni, kdo mají zájem přispět ke změně v dané instituci, následně i společnosti jako celku – kdo chtějí sloužit skutečnému pokroku, který se nepočítá jen finančními ukazateli.
Každá změna totiž začíná u lidí, technologie a organizační postupy jsou jen nástrojem, jak cíle překlopit do praxe a dosáhnout toho, že se věci dají do pohybu.
Přehled zapojených univerzit z doby, kdy byl projekt plánován:Univerzita Karlova
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Masarykova univerzita
Univerzita Palackého v Olomouci
Veterinární univerzita Brno
Ostravská univerzita
Univerzita Hradec Králové
Slezská univerzita v Opavě
České vysoké učení technické v Praze
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
Západočeská univerzita v Plzni
Technická univerzita v Liberci
Univerzita Pardubice
Vysoké učení technické v Brně
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
Vysoká škola ekonomická v Praze
Česká zemědělská univerzita v Praze
Mendelova univerzita v Brně
Akademie múzických umění v Praze
Akademie výtvarných umění v Praze
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Vysoká škola polytechnická Jihlava
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
smějící se bestie
29.1.2023 08:49Těch současných nesmyslů z Bruseli ?
vaber
29.1.2023 09:50udržitelnost na univerzitách je bezvýznamná ,co takhle udržitelnost celé civilizace
Hašek by řekl ,že je to něco jako Strana mírného pokroku v mezích zákona,
když je pokrok moc velký a rychlý ,udržitelnost je neudržitelná,
vlivem pokroku lidé více konzumují, hromadí majetek,vědce na univerzitách nevyjímaje, nežijí jen duševním vědátorstvím a lidí je stále více ,
na to musí být zdroje ,planetu máme jen jednu,
zatím umíme jen dobře plýtvat, 100% recyklaci nikdy nedokážeme, nedokázala to ani příroda,
tak jak tu udržitelnost zajistíme a udržitelnost čeho nebo koho?
Jaroslav Řezáč
29.1.2023 09:56 Reaguje na vabersmějící se bestie
29.1.2023 11:43 Reaguje na vaberJiří Svoboda
29.1.2023 10:02Docela věřím, že v závěrečné zprávě budou vyjmenovány samé úspěchy: tam se dalo tepelné čerpadlo, tam se zateplila fasáda či vyměnila okna, tam se přistavil kontejner na plast. Udržitelnost se ale raději nevyhodnotí.
Richard Vacek
29.1.2023 10:46Michal Ukropec
29.1.2023 10:54 Reaguje na Richard VacekJaroslav Řezáč
29.1.2023 12:48 Reaguje na Michal UkropecMichal Ukropec
30.1.2023 10:14 Reaguje na Jaroslav ŘezáčHonza Honza
30.1.2023 09:10Jiří Svoboda
31.1.2023 17:24 Reaguje na Honza HonzaBřetislav Machaček
2.2.2023 10:41"zbytečna" je dnes taky univerzitním vzděláváním a musejí držet spolu,
aby si někdo nedošlápl na zbytečnost některých oborů. Musejí společně
dokazovat jejich potřebnost a podržet jedna druhou, když by někdo chtěl
revidovat udržitelnost některých studijních oborů.
Ano nepíši o udržitelnosti rozvoje, ale o udržitelnosti zbytného studia.
Ono stačí vidět výčet studijních oborů, zjistit použitelnost absolventů
a proto se ptám: Je to udržitelné? Je udržitelné aby absolvent s titulem
kasíroval v supermarketu, protože vystudoval něco, pro co není uplatnění?
Nebo mu vytvoříme zbytečnou pracovní pozici někde ve státní správě, aby
nemusel k lopatě? Nechci jmenovat konkrétní obory, ale zkuste se z dlouhé
chvíle podívat na ty nabídky u podepsaných univerzit! To je počteníčko!
Jiří Svoboda
2.2.2023 12:27 Reaguje na Břetislav MachačekUniversity otevírají obory, o které je zájem, a dostávají peníze za studenta. University se tedy chovají racionálně. Tady je opravdu jediný možný regulativ: absolvent nenajde zaměstnání ve svém oboru a stát by jim v tom neměl pomáhat vytvářením "umělých" pracovních míst. Jenže realita je jiná.