https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martin-sedlak-reakce-svazu-moderni-energetiky-na-tiskovou-konferenci-ministra-prumyslu-jozefa-sikely-tykajici-se-extremniho
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Sedlák: Reakce Svazu moderní energetiky na tiskovou konferenci ministra průmyslu Jozefa Síkely týkající se extrémního růstu cen

30.8.2022
Ministr průmyslu Jozef Síkela včera na tiskové konferenci komentoval možná řešení extrémního růstu cen elektrické energie. Za uvažovaný směr řešení na budoucí Radu ministrů energetiky uvedl možnost oddělit ceny elektřiny od cen plynu. S ohledem na potřebu celoevropského řešení podporuje další zkoumání této cesty i Svaz moderní energetiky. Ten ale také upozorňuje, že je zapotřebí hledat i další možnosti, které povedou k naší energetické bezpečnosti.
 
Hlavním důvodem růstu cen elektřiny je vysoká cena zemního plynu. Zkušenosti ze Španělska a Portugalska ukazují, že přes zastropování cen zemního plynu lze držet nízké ceny elektřiny. Rozpracování možností částečného oddělení vlivu plynu na koncovou cenu elektřiny proto dává smysl. Podle posledních prohlášení se podobným řešením bude zabývat také Rakousko či Německo.

Vláda na domácí půdě se však musí podívat také za horizont současných událostí.

Abychom se zvládli zbavit závislosti na ruském zemním plynu, potřebujeme nejen nákup plynu z jiných zemí, ale především využít také domácí možnosti energetické bezpečnosti.

Pokud je zemní plyn Putinovou zbraní vůči Evropě, jsou zateplené domy, solární panely či bioplynové stanice naším štítem. Česko proto potřebuje zajistit takové podmínky, které umožní rychlý růst zdrojů nezávislých na dodávkách z Ruska.

Klíčem je rychlá změna stavebního zákona, zajištění možnosti sdílet elektřinu mezi spotřebiteli či zvýšení objemu prostředků v Nové zelené úsporám tak, aby na pomoc dosáhly i nízkopříjmové domácnosti.


reklama

 
foto - Sedlák Martin
Martin Sedlák
Autor je Programový ředitel Svazu moderní energetiky.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (53)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

30.8.2022 07:34
Domácí možnosti energetické bezpečnosti jsou využití domácích surovin, domácího uhlí a našich domácích ložisek plynu. A potom stavba jaderných zdrojů energie, elektřiny i později modulárními reaktory zdroje tepla.
Obnovitelné zdroje budou vždycky jen doplněk, protože kvůli své nestabilitě vyžadují pro skutečně kvalitní elektřinu nezbytnou pro naši ekonomiku i pro obyvatele, to je elektřinu bez výpadků, zálohování. Zálohování takhle u většiny OZE zdrojů znehodnocuje jejich ekologickou profiabilitu, protože potřebou plochy i množstvím různých nerostných zdrojů a znečištění životního prostředí velmi zvětšuje ekologickou stopu OZE zdrojů. Která už i tak je poměrně velká, protože OZE zdroje z principu využívají k výrobě elektřiny zdroje energie o malých hustotách.
Odpovědět
ms

31.8.2022 01:32 Reaguje na Radim Polášek
Co budeme "sdílet" v zimním období, když ty Sedlákovy soláry dávají pod jedno procento potřebné elektřiny? I kdyby to za těžké miliardy za zopakování solárního tunelu z let 2008-2010 bylo třeba pětkrát tolik, jediným výsledkem by bylo odstavení průmyslové výroby. Cožpak zelení magoři nechápou, že současné zničující ceny jsou výsledkem zelené politiky potírání stabilních zdrojů a růstu závislosti na nestabilních, přerušovaných, občasných zdrojích energie? Německo vydírané Putinem je dokonalým příkladem. Dalším aspektem zelené ideologie je boj s jádrem, což zase dokládá idiocie Německa, jež v 6 reaktorech v roce 2021 vyrobilo 13 % německé elektřiny. V roce 2023 to má být nula a kdo ji vyrobí? Měl to být plyn, hlavně ruský, který se na výrobě elektřiny podílel z 15 %. Užiteční idioti Kremlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.8.2022 16:20 Reaguje na Radim Polášek
OZE už dnes nefungují jako doplněk, ale jako hlavní zdroj elektřiny, třeba v Německu, kde vyrábí přes polovinu roční spotřeby. Fungují jinak, než stabilní zdroje a obrovské množství lidí to není schopno pochopit. Ale ti, kteří s tím pracují, to znají.
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 20:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, aby toho Němci docílili, využívají jiné energetické zdroje, než elektřinu. HLUPÁKU.
Odpovědět
EN

Emil Novák

31.8.2022 21:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte co je "třeba v Německu" hlavní zdroj elektřiny, Hanzle? Uhlí!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 17:55 Reaguje na Emil Novák
erneuerbare 50.5% rok 2020

https://strom-report.de/strom/ odkaz od vás.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.9.2022 18:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Erneuerbare není zdroj elektřiny, je to celá skupina zdrojů, zahrnující různé zdroje uměle strčené do jedné škatulky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 21:15 Reaguje na Emil Novák
Hnidopišení valí.
"OZE už dnes nefungují jako doplněk, ale jako hlavní zdroj elektřiny," jsem psal nahoře.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.9.2022 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Já vím co jste psal, nemusíte to opakovat. Já jsem zase psal, že hlavním zdrojem elektřiny v Německu je uhlí, což těžko můžete popřít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2022 22:05 Reaguje na Emil Novák
Pokud tvoří OZE přes 50%, tak asi budou tím hlavním výrobcem ony, nemyslíte?
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2022 22:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nemyslíte. OZE nejsou zdroj elektřiny, je to celá skupina zdrojů, zahrnující různé zdroje uměle strčené do jedné škatulky".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2022 13:52 Reaguje na Emil Novák
Vytvořím si takové kategorie, aby mi vyšlo přesně to, co chci sdělit. Demagogie ďa cyp.
Odpovědět
EN

Emil Novák

3.9.2022 15:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, lépe bych to vaše tvrzení nepopsal. Díky.
Odpovědět
AN

Aleš Nebáznivý

30.8.2022 09:05
Každý den trocha ideologie po ránu.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

30.8.2022 09:10
Pan Sedlák neznalým zapomněl sdělit, že existuje synonymum moderní energetika rovná se OZE (občasné zdroje energie). V tomto kontextu jsou jeho rady, "rady hraběcí".
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 20:44 Reaguje na Vladimír Hošek
OZe je právě dost předpotopní enegetika. Společenskoekonomická formace, kde primárními energetickými zdroji byly OZE, se nazývá feudalismus.
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

1.9.2022 04:13 Reaguje na Darth Bane
Musíte se informovat koho pan Sedlák zastupuje a co za kraviny prosazuje.
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.9.2022 08:17 Reaguje na Darth Bane
Ano, dost to připomíná dobu Leonarda z Vinci a jeho hledání perpetua mobile s pomocí větru, vody, slunce ho tehdy ještě nenapadlo, využití slunce je nemecky technicky vynález.
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 19:06 Reaguje na Jarka O.
Doplním.....společenskoekonomická formace, kde primárními energetickými zdroji byla antropogení energie, se nazývá otrokálismus. Společenskoekonomická formace, kde primárními energetickými zdroji jsou zdroje fosilní, se nazývá kapitálismus. Společenskoekonomická formace, která plýtvala všemi primárními energetickými zdroji, se nazývá sociálismus. Společenskoekonomická formace, kde primárními energetickými zdroji bude Perpetuum mobile, se nazývá komunálismus.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

1.9.2022 19:56 Reaguje na Darth Bane
Společensko-ekonomická formace, kde primárními zdroji je vykořisťování člověka člověkem a ničení planety Země, se nazývá nenažraný kapitalismus.
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 20:14 Reaguje na Katka Pazderů
Vás se nikdo na nic neptal. Zatím jste nejvíce životní prostředí zničili vy bolševici, a je jedno, jestli rudí nebo zelení. A jestli je něco nenažraného pak jedině socialismus.....Vy jste pregantní ukázkou nenažrané zelené socialistky, kážící vodu, a lemtající kořalku.
Odpovědět
DB

Darth Bane

1.9.2022 20:19 Reaguje na Katka Pazderů
No, soudružko Pazderů, já jsem zatím největší vykořistování zažil od socialistů. Aporopos, vysvětlete nám.....jak je možné, že vykořistovaný dělník v BMW, měl 15 krát vyšší vejplatu, než spolumajitel výrobních prostředků, dělník AZNP, který byl spolumajitel výrobních prostředků, a tedy sám sobě kapitalistou??? A k tomku dalšímu.......společenskoekonomická formace, kde člověk je vykořistován zelenými palidmi kalibru Pazderů, se nazývá zelený socialismus.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.9.2022 08:39 Reaguje na Darth Bane
Také známe koloniálismus, který se projevuje vykrádáním práce a zdrojů,např. energetických, ale nejen, jiných států, nejsikovněji pod nějakým barevným nátěrem, z druhé strany k tomu musí přispívat banánirepublikánismus, aby to fungovalo.
Odpovědět
DB

Darth Bane

2.9.2022 10:45 Reaguje na Jarka O.
Soudružko, své frustrace si vybíjejte na svých špinavých spratcích, pořádně je zfackujte a zkopejte.......za vaši mizerii žádný kolonista nemůže.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.9.2022 21:53 Reaguje na Darth Bane
Až po vás, soudruhu Višňovský, a obzvlášť po vašich soudruzích rodičích spratka, když už musíte být osobní. V tom případě vám řeknu, že váš radoby humorný horní příspěvek je nesmysl, váš názor na kolonialismus vidím jinak, a vaše dřívější informace o průměrném platu v SRN je výmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 17:56 Reaguje na Vladimír Hošek
https://oenergetice.cz/nemecko/nemecko-obnovitelne-zdroje-pokryly-prvnim-ctvrtleti-50-spotreby-elektriny
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

4.9.2022 10:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen by mne zajímalo kolik se spálí paliva na provoz tepelných záloh, aby tyto občasné zdroje mohly dodat do sítě tolik elektřiny.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.8.2022 09:55
Pan Sedlák si nedá pokoj!
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.8.2022 11:01 Reaguje na Jiří Svoboda
Rozvracení energetiky je jeho živobytí, tak se nedivte, že se snaží.
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.8.2022 11:04
"Sdílení mezi spotřebiteli" je totální blábol. V malém může jít leda o FVE - a tam asi těžko nastane situace, že mně pojedou panely na plno a soused bude mít na střeše tmu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.8.2022 12:14 Reaguje na Viktor Šedivý
Sdílení mezi spotřebiteli by mělo význam, pokud by byla přebytečná (státem dotovaná) FVE elektřina spotřebována někým jiným místo na ohřev bazénu.

Pan Sedlák má ovšem představu, že svou dotovanou FVE elektřinu mohu za hubičku po síti poslat komukoliv, s kým se na nákupu domluvím. Náklady na provoz sítě a zálohování FVE ponesou jiní spotřebilelé.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.8.2022 11:40
"Pokud je zemní plyn Putinovou zbraní vůči Evropě, jsou zateplené domy, solární panely či bioplynové stanice naším štítem." ... cywe, to je fakt řešení pro tento den/zimu jak cyp. Pane Bože, do čehos to duši dal.

Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.9.2022 11:33 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, podobně se psaly propagandistické články za socialismu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.9.2022 11:44 Reaguje na Radim Polášek
No tak levičácká banda zjišťuje, že jejich ideologie narazila na realitu světa kolem - zmetci obdobného ražení v obdobné situaci, výstupy jsou také podobné.
Odpovědět
JK

Jan Kropáč

30.8.2022 22:36
Dále jsou komentáře lidí, co nejsou schopni něco udělat, ale jsou schopni cokoli kritizovat. Já jsem si pořidil malou FVE s baterií. Spokojenost. Návratnost za 7-10 let, což je 10% zhodnocení investice. Kdo Vám dneska dá lepší úrok? Ještě mohu přebytkem někomu přispívat (pokud to stát dovolí).
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2022 00:21 Reaguje na Jan Kropáč
Ale nemáte ostrovní systém. V době, kdy slunce svítí (a všechny FV vyrábějí ostošest), zásobujete se sám. A v době, kdy žádná fotovoltaika nevyrobí ani fň proudu, hezky sosáte z veřejné sítě a platíte za to stejnou cenu jako ten, kdo odebírá pořád. Takže jste takový malý parazit v mezích zákona.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

31.8.2022 09:59 Reaguje na Jan Kropáč
Když už se tak prsíte, tak řekněte aspoň děkuju. Mně a každému, kdo vám přispěl.
Odpovědět
DB

Darth Bane

31.8.2022 20:46 Reaguje na Jan Kropáč
Pane Kropáči, popište technologický postup, jak s tou malou FVE s baterií, vyprodukujete další FVE s baterií, abyste dokladoval udržitelnost tohoto řešení.
Odpovědět
PB

Petr Bohdan

30.8.2022 23:48
Myslím, že situace je ve skutečnosti jiná. Západní Evropa v čele s ČR neustále deklaruje, že NECHCE !!!! Putinuv plyn !!! Myslím, že v případě korektních obchodních vztahů, bez ideologie, by ruský plyn proudil standardně bez problémů.
Odpovědět
ms

31.8.2022 01:33 Reaguje na Petr Bohdan
Byl jste mimo tuhle planetu? Korektní vztahy skončily 24. února vstupem ruských vojsk na Ukrajinu. Na tohle máme zapomenout, s naší českou zkušeností? Kopete za Kreml?
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2022 09:30 Reaguje na
Ale mohli jsme si ušetřit silácké žvanění o tom, jak ruský plyn nechceme a obejdeme se bez něj. A jak nebudeme posílat Rusům peníze.

Neobejdeme se bez něj, škody na ekonomice budou šílené.
A Rusové své peníze stejně dostanou - budou prodávat obtížněji, zato ale dráž.

Aspoň jsme ty korektní vztahy mohli chvíli předstírat.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

1.9.2022 12:35 Reaguje na Viktor Šedivý
To jsme skutečně v omezených mezích mohli. Problém ale je, jak moc by to Putin využil jako prorussáckou propagandu zaměřenou na ty své oblbnuté russáky k jejich dalšímu vyššímu oblbnutí. Aby například o to ochotněji vstupovali do armády a potom na Ukrajině nacházeli smrt. Těžko takhle nyní říct, to budeme vědět až o hodně desítek let později. Respektive budou vědět ti mladší, co se dožijou otevření příslušných archívů.
Co je mně poněkud podivné, je to, že údajně část plynu, který Putin pálí na břehu Finského zálivu, je Německem zaplacená. A pokud je zaplacená, tak při dodržování dohod by se ten plyn měl ocitnout v Německu a ne pálit v Russku.
Pokud Putin takhle nedodržuje dohody, tak bychom to my mohli snadno propagandistisky proti Russku. Ale ono je ticho po pěšině....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 18:05 Reaguje na Radim Polášek
Putin dodržuje dohody jen tehdy, pokud se mu to hodí. Jinak si s nimi vytírá zádel.
Je víceméně fuk, jestli se vymastil na dlouhodobé, krátkodobé nebo jakékoliv smlouvy, nebo na ty už zaplacené.
Nakecal vohnoutům, že "až úskostlivě smlouvy dodržuje" (Vinkler), což je lež typu bullshit a je vymalováno. Hlupáci mu to sežerou. Demokrati nemají vůbec žádné demagogické možnosti, nesmí lhát a ohánět se pravdou je nuda. Normální lidi to ví a hlupáky nepřesvědčí.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

31.8.2022 10:15 Reaguje na Petr Bohdan
Putinův plyn lze docela dobře nechtít, ale nelze zároveň nechtít uhlí a jádro. Respektive chtít OZE a nechtít zálohy. Respektive chtít zálohy v situaci, kdy vodík je vysloveně v plenkách, na baterie - jedovaté a kyselinové olověné, hořlavé lithiové nebo jakékoliv jiné nemáme dost fabrik, neřku-li peněz.
Krucityrkn - to už je levnější letět na Venuši s mezipřistáním na Marsu. Bez ironie.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2022 10:28 Reaguje na Ladislav Pícha
Ale podívejte se - vrcholní politici EU hezky nechtějí všechno najednou, důsledky své pomatenosti hází na hlavu Putinovi, jako lék na šílenství "více OZE" prosazují více OZE ...

... A ONO JIM TO FURT PROCHÁZÍ!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 18:08 Reaguje na Viktor Šedivý
OZE je jediná energie, které má Evropa neomezeně a nemusí se odnikud dovážet.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.9.2022 18:41 Reaguje na Pavel Hanzl
"Jenom" se musí dovážet suroviny a výrobky, převážně z Číny, bez kterých je nám ta "neomezená energie" k ničemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 21:13 Reaguje na Emil Novák
To se nemusí, ale dováží, protože je to nejlevnější. To kšeftaři, ne zeleňáci.
jenže v druhém levelu se ty krámy zrecyklují a bude se dovážet jen nutné minimum. Takže kídek. Ropa, uhlí, plyn se musí dovážet a pálit každý den v miliardových objemech.

Asi normálně využívané auto spálí za rok asi tolik paliva, kolik samo váží.

Elektroauto ani ťok.
Odpovědět
EN

Emil Novák

1.9.2022 21:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale musí, Hanzle. Tady máte krásný seznam materiálů potřebných pro ty vaše zelené sny a také kde se nachází jejich zásoby:
https://www.cleanenergywire.org/factsheets/resources-and-recycling-needs-germanys-wind-turbines
Jak si můžete povšimnout z názorné mapy, v Evropě není prakticky nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.9.2022 22:08 Reaguje na Emil Novák
Dobře. V prvním kole nakoupíme, ve druhém už výroba pojede z recyklací.
Jenže 50 miliard tun CO2 ročně emitovaných do atmosféry to stejně vyřeší za nás.
Odpovědět
EN

Emil Novák

2.9.2022 22:19 Reaguje na Pavel Hanzl
A pak jste se probudil...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 18:07 Reaguje na Ladislav Pícha
Krucityrkn je váš celý příspěvek. Co ještě jaksi nemáme nechtít, nebo chtít nechtít?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.9.2022 18:12 Reaguje na Petr Bohdan
Nevím, kdo co kde deklaruje, ale plyn se dodává na základě smluv a ne deklarací.
Putin má veškeré deklarace na salámu a smlouvami si vytřel zádel z jasného důvodu: chce Evropu ekonomicky rozvrátit a pak vojensky obsadit.
Kdyby jeho vohnouti aspoň poslouchali, co nám už dlouhá léta říká....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist