https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/merna-emise-v-nakladni-doprave-cr-v-roce-2002
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Jan Zeman, Csc.: Měrná emise v nákladní dopravě ČR v roce 2002

23.4.2004
Ve sporu o vodní díla na dolním Labi se mimo jiné argumentovalo údajnou vysokou ekologickou šetrností vodní dopravy. Podle některých rejdařů je vodní doprava ekologicky 3x šetrnější než doprava železniční a 9x než doprava silniční. Je tomu opravdu tak?
 
S jistým zjednodušením lze ekologickou šetrnost, resp. nešetrnost vodní dopravy vyjádřit třemi skupinami negativních ekologických vlivů:
a) devastací životního prostředí výstavbou či úpravou dopravní cesty. Úprava menších vodních toků pro potřeby vodní dopravy je pro jejich ekosystém mimořádně ničivá a v rámci negativních dopadů budování jednotlivých druhů dopravní infrastruktury na životní prostředí srovnatelná jen s výstavbou dálnic. Toto kvalitativní hodnocení musí respektovat, že dopady budování obou jmenovaných druhů dopravní infrastruktury jsou věcně dosti rozdílné a tudíž i obtížně kvantitativně souměřitelné,

b) nadměrným dopravním hlukem. Pouze vodní, trolejbusová, cyklistická a pěší doprava neohrožuje své okolí nadměrným dopravním hlukem. Na úseku hlukové zátěže vodní doprava vychází příznivě, navíc v rámci nákladní dopravy jako jediná,

c) nadměrnými emisemi. Jaká je měrná emisní náročnost základních druhů dopravy? Tomuto problému je věnován níže uvedený příspěvek.

Měrná emisní náročnost dopravy
Měrnou emisní náročnost jednotlivých druhů dopravy určujeme poměřením dopravních výkonů jednotlivých dopravních oborů a jejich emisí za rok, obojí v rozdělení na osobní a nákladní dopravu. Dopravní výkon jednotlivých druhů dopravy v rozdělení na dopravu osobní a nákladní za jednotlivé roky uvádí Ročenka dopravy ČR. Rozdělení výkonů železniční dopravy na její elektrickou a motorovou trakci se dělá odborným odhadem. Vychází se při něm z hrubých tunokilometrů (tkm). Roční emise za jednotlivé druhy motorové dopravy uvádí Ročenka dopravy ČR. S výjimkou silniční dopravy je ale nerozděluje na emise způsobené osobní a nákladní dopravou, zcela opomíjí elektrické trakce v dopravě a neuvádí měrnou emisní náročnost výroby elektřiny v ČR v příslušném roce za žádnou ze sledovaných škodlivin, provázejících výrobu elektřiny.

Problém oddělení emisí z kombinovaných výrob elektřiny a tepla nutí použít zjednodušený postup, kdy vyjdu z emisní náročnosti výroby elektřiny v uhelných elektrárnách hlavního výrobce elektřiny v ČR a.s. ČEZ při zanedbání výroby tepla využitého k vytápění. Měrnou emisní náročnost elektřiny vyrobené v uhelných elektrárnách a.s. ČEZ vztáhnu na celou výrobu elektřiny z fosilních paliv a snížím procentem výroby elektřiny v ČR z elektráren jaderných, vodních a větrných, které neprodukují emise běžných škodlivin ani emise CO2. Výsledná měrná emisní náročnost výroby elektřiny je zřejmě mírně nadhodnocena, přestože menší uhelné výrobny elektřiny mimo ČEZ mají vyšší měrné emise škodlivin než velké výrobny ČEZ. Ve výpočtu jsou totiž zanedbány emise připadající na významnou produkci centralizovaného tepla k vytápění při kombinované výrobě elektřiny a tepla v elektrárnách a teplárnách ČEZ i mimo ČEZ.

Emisní náročnost jednotlivých druhů nákladní dopravy v ČR v r. 2002 Objem přepravy v mil. tkm, absolutní a měrné emise základních druhů škodlivin ze základních druhů nákladní dopravy v ČR v r. 2002 ukazuje tabulka:

Druh emise Silniční Motor. žel. Vodní Elektr. žel. 1. ku 2.
1. ku 4. *)
Objem přepravy
(mil. čistých tkm) **)
45 059 1 948,4841 589,0000 13 861,5160
CO2 absolutní t 4 485 000 300 505,88 58 000 605 801,27 x
CO2 měrné tkm/t 10 046,6 6 484,0132 10 155,172 22 881,293 2,253   3,529
CO absolutní 68 100 1 881,2 400 78,98456 x
CO měrné 661 659,32 1 035 766,6 1 472 500 175 496 530 119   262
NO2 absolutní 43 900 3 376,47 600 1 078,1554 x
NO2 měrné 1 026 400,9 577 077,27 981 666,67 12 856 696 12,5   22,28
VOC absol. 16 400 434,12 100 69,926335 x
VOC měrné 2 747 500 4 488 353,7 5 890 000 198 230 080 33,66   72,15
SO2 absolutní 1 288 95,51 18 1 086,54 x
SO2 měrné 35 699 534 20 400 839 32 722 222 12 757 483 1,09   2,8
Tuhé absolutní 2 981 263,36 51 51,56 x
Tuhé měrné 15 115 398 7 298 557,5 11 549 020 268 842 244 17,786   36,8

*) Jde o poměr prvního nejlepšího a druhého, resp. čtvrtého nejlepšího druhu přepravy. Nejlepší je ten druh přepravy, který má nejmenší měrné emise.
**) Čisté tunokilometry jsou tunokilometry po odečtení vlastní hmotnosti dopravních prostředků.

Zdroj: Ročenka dopravy 2002, Výroční zpráva ČD 2002, ČD (trakční spotřeba elektřiny a nafty a její rozdělení mezi osobní a nákladní dopravu), vlastní výpočty. Měrná emisní náročnost VOC u výroby elektřiny je z roku 2001.

Elektrická trakce nákladní železniční dopravy spotřebovala dle ČD v r. 2002 asi 807 GWh elektrické energie, podíl elektrické trakce na nákladní železniční dopravě činil asi 89,4%. Tabulka ukazuje, že v žádné ze sledovaných škodlivin nebyla v r. 2002 v ČR nejšetrnější nákladní vodní doprava. U emisí kysličníku uhelnatého CO byla 119x šetrnější elektrická trakce železniční dopravy proti druhé nejšetrnější vodní dopravě a 262x šetrnější proti nejméně šetrné silniční dopravě. Elektrická trakce železniční dopravy byla 34x šetrnější proti druhé nejšetrnější vodní dopravě u emisí VOC, 12,5x šetrnější proti druhé nejšetrnější silniční dopravě u emisí kysličníku dusičitého NO2 a 17,8x u tuhých emisí.Vodní doprava byla u emisí NO2 a tuhých až třetí nejšetrnější. Také u emisí kysličníku uhličitého CO2 nejnižší měrnou emisní náročnost měla elektrická trakce nákladní železniční dopravy - 2,253x nižší proti druhé nejšetrnější vodní dopravě a 3,529x nižší proti nejhorší motorové trakci železniční dopravy. V emisích kysličníku siřičitého SO2 byla nákladní silniční doprava 1,09x šetrnější než druhá nejšetrnější vodní doprava a 2,8x šetrnější než nejhorší elektrická trakce železniční dopravy.

Dle některých pracovníků ČD nákladní železniční doprava spotřebovala méně a osobní více elektřiny i motorové nafty než je údaj odvozených z hrubých tkm. Pak by se ujeté tkm/t jednotlivých emisí u nákladní železniční dopravy ještě významně zvýšily. Elektrická nákladní železnice by měla proti motorovým druhům nákladní dopravy ještě větší náskok.

I když zůstaneme u výpočtu měrné emisní náročnosti na základě oficiálního odhadu spotřeby elektřiny a motorové nafty ČD, zůstává tu jedna otázka: jak páni rejdaři došli k závěru, že vodní doprava je ekologicky nejšetrnější?


reklama

 
Ing. Jan Zeman, Csc.
Autor je zaměstnán v Českém ekologickém ústavu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist