https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/petr-orel-ne-po-vsem-je-mozne-strilet
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Petr Orel: Ne po všem je možné střílet

6.12.2023
Rentgenový snímek sokola stěhovavého.
Rentgenový snímek sokola stěhovavého.
V záchranných stanicích se každoročně setkáváme s postřeleními či zástřely chráněných druhů ptáků. Samozřejmě jde o druhy, které jsou také celoročně hájené, pokud jsou dle zákona o myslivosti zařazeny mezi zvěř.
 
V záchranné stanici v Bartošovicích jsme v letošním roce zaznamenali nebývalý nárůst zranění našich pacientů střelnou zbraní, tak nějak se roztrhnul pytel s těmito případy.

V minulém týdnu šlo již o 9. letošní případ. Přijali jsme zraněného samce sokola stěhovavého, z prvotního vyšetření vyplynulo, že má traumatické, krvácející zranění levého křídla.

Následné podrobné vyšetření na veterinární klinice potvrdilo naše podezření, že se jedná o frakturu v záprstí levého křídla.

Z RTG vyšetření dále zcela jednoznačně vyplynulo, že jde o zranění způsobené brokovou zbraní. Jeden z broků uvíznul v kosti hrudní a jeho vytažení by bylo příliš riskantní.

Ošetřený sokol stěhovavý.
Ošetřený sokol stěhovavý.

Předmětný exemplář byl ošetřen, křídlo zafixováno a jsou mu podávány medikamenty. Další vývoj zdravotního stavu není příliš optimistický. Vzhledem k charakteru fraktury, drobné kůstky byly broky roztříštěny, je zřejmé, že tento nádherný dravec už nikdy nebude stoprocentně létat a pokud půjde vše dobře, tak je jeho další osud v trvalé lidské péči.

V lednu to začalo postřelením káně lesní, následoval čáp bílý, moták lužní, poštolka obecná, jestřáb lesní, v případě motáka pochopa šlo v letošním roce o dva postřelené exempláře.

Do výčtu brokovou zbraní zraněných ptáků patří ještě luňák červený a již zmíněný sokol stěhovavý.

V minulých letech jsme zaznamenali 1-3 případy ročně. Do záchranných stanic se dostane samozřejmě jen zlomek těchto případů, většina zcela jistě unikne pozornosti.

Nemám nic proti výkonu práva myslivosti ve smyslu platné legislativy, nicméně z této drobné statistiky vyplývá, že „bouchalů“, co střílí po všem, je mezi myslivci pořád hodně.

A je také zřejmé, že zcela zbytečně tak kazí náhled široké veřejnosti na myslivost a myslivce jako takové.

Všechny případy, které jsme předali k šetření Policii ČR, skončily odložením, v daném případě se však moc nelze divit, bez svědků a jasných důkazů lze jen obtížně vinu prokázat.


reklama

 
foto - Orel Petr
Petr Orel
Autor je ornitolog a ekolog, předseda organizace ZO ČSOP Nový Jičín 70/02 a vedoucí Záchranné stanice a Dům přírody Poodří.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (84)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jarek Schindler

6.12.2023 09:14
V každém případě bych byl opatrný v obviňování myslivců z nějakých nelegálních zástřelů brokovou zbraní v případech kdy je detekován jeden brok. Případ čápa, nyní sokola. Hromadná střela do brokovnice obsahuje s ohledem na ráži , velikost broku a váhu brokové náplně několik desítek až stovek broků které letí ve shluku. Zásah jen jedním brokem je potom celkem málo pravděpodobný. Řekl bych, že zrovna Vy pane Orle se náhled široké veřejnosti na myslivost a myslivce jako takové, snažíte pošpinit kde to jen jde.
Odpovědět
kk

karel krasensky

6.12.2023 09:26 Reaguje na Jarek Schindler
Je volný prodej vzduchovek nad 16J.Pokud má zráněný pták v těle jeden brok tak jej mohl postřelit nějaký dobrák z těch silných vzduchovek a ne myslivec z brokovnice
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.12.2023 10:37
Dvě věci. 1. Rozdrobením honiteb a vydáváním povolenek kde komu, se úplně zhroutí kontrola. A toto ČSOP podporuje. 2. Pan Orel je ekologista z ČSOP takže ačkoliv ho neznám, nevěřím mu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 10:44 Reaguje na Michal Ukropec
S tím prvním souhlas, to přinese více škody jak užitku (pachatel neznámý), a to na více frontách. S tím druhým se mýlíte, je to jeden z nejpoctivějších praktických ochranářů. Holt, pravda bolí.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

6.12.2023 14:10 Reaguje na Karel Zvářal
Tak jo. Vám věřím. Stejně jako Ing. Jahelkovi u nás v Táboře.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 15:30 Reaguje na Michal Ukropec
UI se ochotně přidají tam, kde to "druhou stranu" nabere. Zmenšení honiteb (většinou odmítané) znamená více aktivních držitelů LL (pánové Pk., Hk. a spol.) se všemi důsledky. Prostě jaký si to kdo vylobuje, takový to bude mít...
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.12.2023 08:42 Reaguje na Karel Zvářal
Pokud myslivci neumí myslet a komunikovat, jejich problém. Ale odnese to příroda.
Odpovědět
Ra

Radek

6.12.2023 11:08
Pokud je to jeden z nejpoctivějších ochranářů , potom se moc divím že je na straně lidí co chcou rozbít stávající honitby , snížením na 250 ha . V takových honitbách nebude žádná ochrana ani kontrola možná . Asi je to ochranář jen někde v kanceláři u stolu a praxi nezná .
Odpovědět
Hu

Hunter

6.12.2023 11:57
Možná by se pan Orel divil, kdo všechno má dneska brokovnici nebo silnou vzduchovku, případně i upravenou, stačí, když to vezmu jen v mém okolí. To není o myslivosti.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.12.2023 08:46 Reaguje na Hunter
Mě zůstanou teoreticky všechny zbraně i když se na myslivost vykašlu. Mám zbrojní průkaz na skupiny a, b, c, e. Takže troják na sběratelství, zbytek na sport.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 12:36
Ať už po těch ptácích střílí kdokoli, evidentně je to č.rák. Netuším co kdo sleduje střílením do čápů.

Ps: v článku se píše o jednom z broků, který uvízl v těle, nikoli o tom, že by ptáka zasáhl jeden brok
Odpovědět
DA

DAG

6.12.2023 15:32 Reaguje na Jakub Graňák
To je právě docela zajímavé. Píšou jeden z broků, ale RTG je jen jeden. A kde jsou ty ostatní. To je nejdřív vyndali a pak ho teprve rentgenovali? Jako v principu je to jedno, ale pak se v tom nedá vyznat.
Mělo to být napsáno lépe, když tam dali fotku toho rentgenu.
Mě by spíš zajímal předchozí osud toho ptáka. Je vidět, že je okroužkovaný.
Na druhou stranu, když se poraněná zvířata dostávají do záchranných stanic, tak jich je vcelku dost ;) To je zase dobrá zpráva.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 15:46 Reaguje na DAG
Děje se to, někdy dokonce v obludném rozsahu. U hojných či problémových druhů dokážu přimhouřit, ale u vzácných (sokol) či neškodných (kalous) bych posílal nekompromisně do tepláků.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 16:07 Reaguje na Karel Zvářal
Jeden pár hnízdil na Kotouči ve Štramberku, cca 3 roky zpátky jsem je tam pozoroval. Vzhledem k absenci vhodných hnízdišť v okolí bych si tipl, že to je jeden z nich.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 16:25 Reaguje na Jakub Graňák
Je třeba uznat, že v porovnání s minulostí na tom dravci nejsou špatně, např sokolů je v oblasti Jeseníků kolem 25 párů. Je otázka, jak na to tváří holubáři, neb i mezi nimi může být potenciální střelec. Takže ten pokrok v osvětě/ uvědomělosti myslivců tady je, a těžko můžete předpokládat, že se tu a tam se nějaký blb nevyskytne.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 16:31 Reaguje na Karel Zvářal
Nerozporuju...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 16:38 Reaguje na Jakub Graňák
Byl jsem onehdá na JM a jeden vinař se mi mezi řečí pochlubil, že má rekord 28 kosů za podzim. Dělá pozdní sběry (Svatomartinské), takže pro mě je to nejkrvavější mok. A já si pořád říkal, co mi tam chybí, a ono ejhle... A to není sám, při vycházce do okolí jsem našel letošňáka na zemi v nepřirozené poloze. Holt, všechno zachránit či ovlivnit nejde...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 21:08 Reaguje na Karel Zvářal
Jsem vždycky myslel, že střílejí špačky, i když kos si asi taky rád zobne
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 08:22 Reaguje na Jakub Graňák
Jezdím tam kvůli Athéně v září (kontrola budek a ták), to už jsou špaci asi na jihu, děla tu neslyšet jak kolem Mikulova. Kos, kdysi přísně tažný, je dnes dosti početný, aby i tyto masakry překonal.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.12.2023 10:12 Reaguje na Karel Zvářal
To mě napadlo hned potom co jsem odeslal příspěvek: "proč nepoužijou dělo, nebo poplašňáky?"
Druhá věc, co mě napadla hned potom je, jestli si ty kosy nenaháníme do vinohradů sami, když porád snižujeme úživnost krajiny
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 11:42 Reaguje na Jakub Graňák
To je mnohem širší problém, toto jsem vzpomněl jako příklad. Něco podobného se děje místy i u ochrany třešní, dělají si výřady a chválí se navzájem, jací jsou kabrňáci, přitom staři chlapi... Debility není nikdy dost.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.12.2023 08:50 Reaguje na Karel Zvářal
Ekologisti argumentují škodami na zvěři. Co poštolek a sokolů naloví třeba trofejových jelenů!
Odpovědět
DA

DAG

6.12.2023 17:04 Reaguje na Karel Zvářal
Tak jasně. Opravdu vzácných druhů je škoda. Taky určitě sov. Dneska až na výra v podstatě ničemu neškodí. Ale třeba takový čáp dokáže vybít hnízda čejek a koho teda chránit. Běžného čápa nebo vzácnou čejku.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 17:24 Reaguje na DAG
No, ano i ne. Ten vejr odebere drobnou, což lze chápat jako "škodu", ale jak jistě víte, přibývají stále, kdy už po drobné je mnohde veta. Jako superpredátor má v potravě i dravce a sovy, krkavcovité, hafo potkanů a ježků, a vzhledem k velikosti jeho pařátů mě překvapuje, kolik má ve spektru hrabošů. V podstatě když nejsou, tak většina párů nehnízdí, zbylé mají 1-2 mladé.

Čápy nepodporuji, a došli na to i blízcí sousedi, kteří měli dilema, jestli čápa na lokalitě, nebo vékony. Vyhrál tenkozobec, a já to plně chápu. Všechno chránit nejde, vyšší bere. A tento princip, tj ochranu nepočetných, razím dlouhodobě, takže mám z těchto (zatím ojedinělých) případů radost.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.12.2023 12:33 Reaguje na Karel Zvářal
Výry si za pár týdnů můžete celkem přesně spočítat. Pokud jich ale zaregistrujete z jednoho místa 4 až 5 tak není něco v pořádku. Samozřejmě krkavec je podstatně horší metlou krajiny. Přesto neustále panuje jeho "ochrana až za hrob".
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 14:15 Reaguje na Jarek Schindler
Už drahně let píšu (tam, kde mi to dovolí), že krkavec má být ve stejném režimu, jako šedivka, straka - a sojka taky. O jeho "užitečnosti" (pastevci by mohli vyprávět) si trofám úspěšně polemizovat, mrchožravců (přísně chráněnými orly počínaje) máme víc než dost, v létě se o kadaver rychle postarají mouchy- potrava pro ubývající vlaštovky.
Krkavec na každom kilometri je také příčinou, proč si za tento ochranářský nonsens vylévají svou flustraci držitelé LL na vlkovi v NP. Což je pitomost I.A, která má ale někde své kořeny, že. No a komu není rady, tomu není pomoci - co chtěl, to má.
Jak už jsem uvedl několikrát, chránit všechno (problémové) je idiotismus. A budu to opakovat pokaždé, když nastane vhodná konstelace.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 18:42 Reaguje na Karel Zvářal
Nějaké trapné ticho:-) Za tohle si Karla Zvářala nebude <1> brát do úst? Chyběly by argumenty, že?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.12.2023 20:24 Reaguje na Karel Zvářal
To "trapné ticho" má snad být reakce na mě? O jákých argumentech a na co, to potom mluvíte?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 20:32 Reaguje na Jarek Schindler
Skoro hoří, takymyslivec by byl druhý v pořadí:-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 20:52 Reaguje na Jarek Schindler
Napovím: kdo mě tu před pár dny školil, jak jsou úbytky početnosti vylhané ("třesky plesky"). Jak nám roste diverzita - ale nedopověděl, že z valné většiny to jsou úlety ze zajetí či šíření s klimazměnou.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.12.2023 09:07 Reaguje na Karel Zvářal
????
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.12.2023 10:06 Reaguje na Jarek Schindler
nic překvapivého:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.12.2023 06:45 Reaguje na Karel Zvářal
Ale jo. Klidně si žvaňte dál.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 15:58 Reaguje na DAG
Koukněte se pořádně na tu fotku, evidentně má kus levého křídla úplně ustřelený... udělal to ten brok, který je v hrudi, nebo jiný, který uletěl i s tím kusem křídla?
Pana Orla jsem poznal osobně když jsem se před cca 10 lety stal náhodně účastníkem Brontosauří brigády v ZS Bartošovice, a jako nějaký "básník" mi teda rozhodně nepřišel, spíš jako pragmatik přesně vědoucí o čem mluví.
Odpovědět
DA

DAG

6.12.2023 17:10 Reaguje na Jakub Graňák
Tak já to z fotky nepoznám. Ale pokud letěl, tak to musel být jiný brok a pokud seděl na zemi, tak to mohl být ten stejný. A třeba že vzduchovky.
Já rozhodně pána Orla nějak nekritizuji jen říkám, že to bylo popsané dohromady s fotkou nepřesně.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.12.2023 21:05 Reaguje na DAG
No právě, nikdo to nepoznáme, protože přesně jak říkáte, nevíme v jaké byl poloze při zásahu... z doložené "dokumentace" můžeme soudit jenom to, že má dvě zranění
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.12.2023 12:41 Reaguje na Jakub Graňák
Pořad dokola se v takových případech , kdy někdo tvrdí něco o postřelení brokovou zbraní ptám, kde jsou další broky? Ještě jsem odpověď nedostal.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.12.2023 13:49 Reaguje na Jarek Schindler
Myslím, že jsme si to s Dagem jasně vysvětlili, nebo jste si jist, že při ráně v letu do křídla by ten brok zůstal v tom křídle, když ho dle fotky prokazatelně ustřelil?
A řeči o tom, že kdyby to byla brokovnice, tak je jak řešeto, si můžeme odpustit. Cca dva roky zpátky jsem dostal od tchána dvě kachny z honu a obě v sobě měly po dvou brokách.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.12.2023 20:29 Reaguje na Jakub Graňák
Hmmm. Vy jste je rengenoval? Nebo ty dva broky byly pouze ty do kterých jste si kousl? V každém případě to už byly dva broky. Jo a jeden brok těžko ustřelí křídlo.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.12.2023 20:37 Reaguje na Jarek Schindler
Dostal jsem hlášení kalouse ze stanice, který měl v sobě 4 broky, přesto přežil a pošel až v zajetí. Je to normální?
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

7.12.2023 21:54 Reaguje na Jarek Schindler
Nevím jak vy, ale já zpravidla kachnu před vařením oškubu, milej pane, oškubu... :-) ty podlitiny nelze na holé kůži přehlédnout...
Rozsah zranění křídla je vidět na fotce, to jistě jeden brok zvládne ne? A pokud snad ne tak hádejte co? Pak by to byla brokovnice - nebo snad nějaký Špelec, co se trefil dvakrát do jednoho místa vzduchovkou?
Nechci se s Vámi dohadovat, faktem je, že ten fógl na fotkách má dvě zranění, jestli to udělal jeden projektil nebo více, je sporné. Nikdo neví, jestli seděl,nebo letěl. Vy jste šůtr, tak řekněte jak je lepší trefit takového ptáka? Když krouží, nebo když sedí někde v křoví na haluzi? A která rána je jistější?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

8.12.2023 09:12 Reaguje na Jakub Graňák
No "v peří" to asi nevaří či nepeče nikdo. Jedno je ale jisté. Sokol vám asi někde v křoví na haluzi sedět nebude.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.12.2023 12:23 Reaguje na Jarek Schindler
Se sokolem v houští jsem Vás chtěl jen trošku poškádlit... nemějte mi to za zlé...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.12.2023 14:03 Reaguje na Jakub Graňák
Sokol je sice dravec "vysokého letu", útočí na ptáky střemhlav se svou pověstnou rychlostí, nicméně zraněná kořist padá na zem, kde ji také trhá (kachna). Odpočívat a vyhlížet kořist může prakticky kdekoliv, včetně stromů či keřů. To, že hnízdí úspěšně na komínech, neznamená, že je to jeho jediné možné místo výskytu (např. konzumace potravy či odpočinku).
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.12.2023 16:24 Reaguje na Karel Zvářal
Jasně že jo, kromě veslování po rybníce ho jednou za čas lze asi vidět všude.
Srandovní je, jak se pan Šindler vyhnul mé otázce, všiml si do které pavézy mířím... myslím že všichni tušíme (i když já pouze teoreticky) při jaké příležitosti, jak a čím je nejjednodušší trefit ptáka
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

8.12.2023 16:40 Reaguje na Jakub Graňák
Mezi chybenou a zásahem je rozdíl, někdy jen jednoho bročku. Kdyby měl v sobě hrst broků, těžko by se ocitl v péči zachranářů, že jo. Takže takové "zpochybňování" je jen hra, která má za cíl odvést pozornost jinam. Sokol není bažant, aby se nechal vyšlápnout, byť je vysoko a "mimo dostřel", bez rány ho nepustí...
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

8.12.2023 17:08 Reaguje na Karel Zvářal
Taky myslím
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.12.2023 06:59 Reaguje na Jakub Graňák
Tak to myslíte blbě. Sokolů mám vyfoceno celkem dost a ano bez fotky ho nepustím. Co se týká střelby platí jedno pravidlo. Učinný dostřel se rovná velikosti broků. Tedy 3,5 mm brok = 35metrů. A ano, sokol není bažant aby se nechal vyšlápnout na pár kroků. Na méně než sto metrů ( ve volné přírodě) ho těžko překvapíte.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

9.12.2023 09:07 Reaguje na Jarek Schindler
A jakýpak účinný dostřel má vzduchovka, když už jste se nám tady konečně rozepsal?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.12.2023 22:03 Reaguje na Jakub Graňák
Schindler už se k vítězství prožvanil. Byla to vzdúša a hotovo! I s 3,5mm bročkem.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.12.2023 09:30 Reaguje na Karel Zvářal
Když už jste u toho žvanění tak ten 3,5 mm broček vám propadne hlavní. Minimální velikost do vzduchovek je 4,5 mm.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

10.12.2023 09:34 Reaguje na Jakub Graňák
Čemu říkáte učinný dostřel? Do roku 2022 byly vzduchovky s úsťovou energii 16 J.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

10.12.2023 10:30 Reaguje na Jarek Schindler
Čemu říkáte účinný dostřel Vy? Do diskuse jste tento termín vnesl Vy, tudíž vysvětlujte...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

11.12.2023 07:21 Reaguje na Jakub Graňák
Jo vnesl ale v souvislosti s brokovnicí. No a odpověď jsem snad ihned napsal.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

11.12.2023 11:39 Reaguje na Jarek Schindler
Takže účinný dostřel vzduchovky je 16 J? Nebo jak to mám chápat?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

11.12.2023 19:45 Reaguje na Jakub Graňák
Nesnažte se být za každou cenu za hlupáka.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.12.2023 09:53 Reaguje na Jarek Schindler
Vždyť pro Vás hlupák jsem, tak horší to být už nemůže, ne? !-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

11.12.2023 07:17 Reaguje na Karel Zvářal
Od kdy zrovna myslivcům vadí sokol? Jak jim asi "škodí"? Jsou jiné skupiny obyvatel s podstatně negativnějším pohledem na sokola. Takže ty Vaše vaše závěry: "bez rány ho nepustí... " jsou pouze výblitkem chorého ducha...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.12.2023 08:25 Reaguje na Jarek Schindler
"Je třeba uznat, že v porovnání s minulostí na tom dravci nejsou špatně, např sokolů je v oblasti Jeseníků kolem 25 párů. Je otázka, jak na to tváří holubáři, neb i mezi nimi může být potenciální střelec. Takže ten pokrok v osvětě/ uvědomělosti myslivců tady je, a těžko můžete předpokládat, že se tu a tam se nějaký blb nevyskytne. viz výše."

A tohle jste z roztržitosti přehlédl, že? Nejchořejší výblitku!
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

11.12.2023 19:55 Reaguje na Karel Zvářal
Jde spíš o to co jsem nepřehlédl a tedy na co reaguji. No a já reaguji na vaše slova, že : "Sokol není bažant, aby se nechal vyšlápnout, byť je vysoko a "mimo dostřel", bez rány ho nepustí...". Takže je pokrok v osvětě nebo ho bez rány nepustí? Vždyť vy ani nevíte co kde píšete. Prostě a jasně jste jen typický mimoň.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.12.2023 20:30 Reaguje na Jarek Schindler
Za ta dlouhá léta věčných půtek na všech možných fórech jste jediný, v podstatě nešťastný ubožák, kdo se mi systematicky věnuje. Pro mě jste takymyslivec, pokud já mám být “takyochranář”. Nevadí mi, že se mě někdo snaží vytrolit. Vadí mi, že na to mlčící většina kouká a ani necekne. Proto také jsem se rozhodl už dávno, že v přispívání do měsíčníku nebudu pokračovat, byť by to bylo z různých zdrojů vítáno. Sám nejste schopen stvořit nic vlastního, ale v textu druhého si najdete větičku, na které jste schopen se točit celý týden. A těch důvodů bylo mnohem víc (i od místních blbů), nemíním zde vše ventilovat.

Jako neodpustitelný “průser” jsem pochopil že byl můj tlak na lov černé, včetně bachyní, také intenzivnější lov lišek a kun. Klidně si sepište svou představu, že pokud má být dodržena “struktůra” populace, musí metat 50.000 bachyní... Prostě typický prasečkář, masař, kterému ekologie je šuma fuk.

Je příznačné, že jste “přehlédl” ten odstavec o masovém bouchalství, i poznámku u kalouse se čtyřmi broky – NIC z toho jste neodsoudil !!! Hlavní je plivnout si na Zvářala, že?-). Dokonale jste se odkopal, tímto s vámi končím, byť se můžete příště dotazovat, hnidopišit a čekat na odpověď...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.12.2023 09:08 Reaguje na Karel Zvářal
To si tedy hodně fandíte. Už byste si měl sundat ty koňské klapka z očí a začít používat mozeček. Je zajímavé, že právě v diskusi k tomuto článku, by´t na jiném místě, podpořím váš názor na "přemnoženost" krkavcovitých a dalších druhů špičky potravní pyramidy a místo rozumné diskuze od vás čtu nesmysly o trapném tichu . Jakže jste to napsal? "Nějaké trapné ticho. Za tohle si Karla Zvářala nebude brát do úst? Chyběly by argumenty, že?" Vy budete schizofrenik jak vyšitý. Chtělo by to léčit se. Jinak nic z toho co píšete, tedy že " pokud má být dodržena “struktůra” populace černé, musí metat 50.000 bachyní", jsem nikdy nikde nenapsal. To je zase jen a jen výplod vašeho chorého mozečku. Jo a vaše žvanění o "masovém bouchalství" ohledně kalouse se čtyřmi broky co jsem měl nechal bez reakce? Opět je na to jen jedna odpověď. Běžte se léčit , nutně to potřebujete.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

12.12.2023 09:55 Reaguje na Karel Zvářal
Moji podporu máte, byť v případě mojí "toxické" osoby je to asi spíš Zemanovský polibek smrti :-)
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

12.12.2023 21:58 Reaguje na Jakub Graňák
Děkuji!, ta cifra je v "dávné minulosti", ale pro dokreslení sporu snad (mnou zvýrazněná) citace (mozeček, léčení...) postačí.

..."Od různých takyochranářů slyším jen to, že bachyně coby nositelka přírůstu je pro myslivce posvátná kráva a POKUD SE NEBUDOU STŘÍLET nikdy se stavy nezmenší. NEJHORŠÍ NA TOM JE, že tuto teorii zastává i mnoho myslivců".
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.12.2023 09:08 Reaguje na Karel Zvářal
Dlouhodobě jsem pro snížení kmenového stavu na desetinu.

Zajímavé počtení k tématu toť: https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/MYSLIVOST-Straz-myslivosti/2022/Brezen-2022/-Kobra-efekt-u-divocaku-a-jak-se-mu-vyhnout
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.12.2023 20:08 Reaguje na Jakub Graňák
Opravdu jste to četl a porozumněl tomu? Nepíše se tam náhodou " zvýšit podíl bachyní v úlovku, při současném odlovení všech selat". Já to doplním i o lončačky.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

13.12.2023 21:15 Reaguje na Jarek Schindler
No a o čem mluvíte? Postřílím všecky selata plus hafo bachyň - nebo co si pod tím sdělením představujete Vy?

Ps: vystřílet sakumprásk všecičko, stejně to sem zas přitáhne - tak si to představuju já
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

14.12.2023 07:24 Reaguje na Jakub Graňák
Vždyť je to tak lehké, že? Mě vždy fascinují závěry lidí jejichž vrcholným " loveckým výkonem" je myš v pastičce.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.12.2023 08:46 Reaguje na Jarek Schindler
Já jsem někde napsal, že je to lehké?

Oceňuju práci myslivců na tlumení stavů černé, nicméně to nic nemění na faktu, že to nestačí
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.12.2023 08:24 Reaguje na Jakub Graňák
Souhlas, tak jako za časů Marie T.: Pryč se škodnou! (max. do obor, kam patří i sikáček). Jinak Arsenově kyberšikaně se lze snadnou vyhnout – nereagovat na jeho nekonečné bláboly. A omluva panu Werichovi za opakované překračování půlminuty.-)
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

14.12.2023 13:34 Reaguje na Karel Zvářal
:-)
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.12.2023 19:48 Reaguje na Karel Zvářal
Pro dokreslení sporu potom uveďte vše a nejen z celku vytržený kousek. To jen pro ten pořádek. No a na rozdíl od vás, já v tom co tu na podporu vašich nesmyslů o tom, že jsem měl uvést, že" pokud má být dodržena “struktůra” populace černé, musí metat 50.000 bachyní" nic nečtu. Nebo Vy snad ano? Takže tu potřebu léčení vašeho chorého mozečku tento váš "pokus" pouze potvrdil.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2023 16:50 Reaguje na Jakub Graňák
Netvrdím, že to nebyl zásah brokovnicí, ale když choval soused
poštovní holuby, tak jsem dvakrát
pozoroval sokola sedícího na blízké
kostelní věži, což bylo v dosahu
vzduchovek upravených na patrony
do poplašňáků a bývaly přes zákaz úpravy docela běžné. Určitě jich je mezi lidmi dodnes mnoho a bláznů
je dost i mezi těmi, co myslivci
nikdy nebyli. Jinak vždy je to
POUZE o jedincích a házení všech
do jednoho pytle zavání kolektivní
vinou. To taky mohu říci, že když
se mi nelíbí z doslechu jeden podnikatel, že špatní jsou všichni.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

10.12.2023 16:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak se tím řiďte, naučte se odpovídat na to jsem napsal, ne na to, co jste si o mně vysnil a přestaňte mě házet do jednoho pytle s různými fanatiky... předem ze srdce děkuji
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2023 15:53
Nikoho neviním a z nikoho vinu nesnímám, protože ono to může být případ od
případu jinak. Osobně jsem před cca 30 roky nalezl v lese po 50 krocích na
stezce dva mrtvé kosy. Jeden budiž, ale dva? Po nějakých desítkách metrů
mi to bylo jasné. Dva kluci školou povinní se se vzduchovkou vydali na lov.
Poprosil jsem je o zapůjčení Slávie 62O slovy, že jsem takovou taky míval
a její hlaveň jsem vložil mezi dva stromy a ohnul. Vyřešil jsem to rychle
a u zmíněné zbraně navěky. Tahat se s nimi po policajtech a po rodičích se mi nechtělo a taky se tak nestalo. Zbraň asi zřejmě vzali doma bez vědomí rodičů a tak si u nich nestěžovali, že jsem jim ohnul hlaveň. Zřejmě byli
navíc přespolní, protože oni neznali mne a já je. Kdo ví, na co vše ten
den a nebo už předtím stříleli. Takže já bych byl opatrný kohokoliv vinit,
ale zároveň tvrdím, že pochybit lze i nechtíc, ale taky lze udělat něco
opravdu úmyslně. Dnes už zesnulý kamarád myslivec mi kdysi pro kamaráda
z muzea, kde preparoval zvířata, přinesl kajícně zastřeleného sýčka. On
ho nechtíc zastřelil při večerním lovu kachen, kdy mu doslova vlétl před
kachnu a byl zasažen. I to se může nechtíc přihodit a kriminalizovat i
kajícníka, který nechtíc pochybil, bych si nedovolil, protože kolik on
vyrobil a vyvěsil budek, to neudělali mnozí z ochranářů. Jinak už jsem
tu popisoval úhyn jestřába v síti chránící před ním výběh slepic a to,
že mi krahujec zalétl opakovaně až do kurníku. Lze vinit z úhynu toho
jestřába chovatele chránícího slepice k tomu určenou sítí? Co kdyby se
krahujec ve zmatku při otevření kurníku zranil? Nebudu nakonec viněn,
že jsem ho zranil já a úmyslně? Víte kolik lidí autem srazí ptáky a než
poslouchat řeči ochranářů o rychlé jízdě jedou bez zastavení dál? Je
se třeba vcítit do situace, kdy je dravec zasažen i nechtíc, ale přiznat
se znamená podstoupit doslova inkvizici proč, jak a nebylo to záměrně?
Tak se raději člověk spoléhá na to, že to buď pták bez úhony přežije
a nebo "dílo" dokonají predátoři a mrchožrouti.
Odpovědět
Ra

Radek

6.12.2023 15:57
Od pana Orla to považuji za nefer vůči myslivcům . Podle mě je právě díky myslivcům tolik vzácných ptáků kolik je . Třeba orel skalní , je u nás zhruba 150 hnízdících párů , početní stav odhadují ornitologové na 500 až 600 kusů . Myslí si snad někdo že by jich mohlo být tolik kdyby je i myslivci nechránili . Nějaký ubožák zabíjí vzácné ptáky a ochránce přírody to hodí na myslivce ☹
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.12.2023 16:05 Reaguje na Radek
Skalní spočítáte na jedné ruce, těch 130-150 p. je mořských. Ano, dravců přibývá, kořist zatím nacházejí. Ten trend se někde zastaví, ať už přirozeně, nebo s pomocí člověka. Je na každém, zda mu stojí za to být veřejně pranýřován, nebo mít čisté svědomí.
Odpovědět
Ra

Radek

6.12.2023 16:14 Reaguje na Karel Zvářal
máte pravdu šlo mi o orla mořského :-)
Odpovědět
Ra

Radek

6.12.2023 16:38
Mě by taky zajímalo co je to za ptáka , z kroužků by to mělo být jasné . Dozvíme se to pane Orle ?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.12.2023 20:40 Reaguje na Radek
No lidé čtěte. Viz v článku.
Odpovědět
Ra

Radek

7.12.2023 22:14 Reaguje na Slavomil Vinkler
měl jsem na mysli kdo a kdy ho kroužkoval
Odpovědět
Ra

Radek

8.12.2023 11:57 Reaguje na Radek
https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpravy/servace-narozeneho-v-dukovanech-nasli-postreleneho-ochrana-ohrozeneho-sokola-stehovaveho-je-stale-nalehava-185662
Odpovědět
Ra

Radek

8.12.2023 12:14 Reaguje na Radek
Takhle ten článek mohl a měl být napsán , pane Orle . Bez napadání lidí co dělají pro přírodu možná víc než vy a za darmo
Odpovědět
RB

Radek B

6.12.2023 16:56
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist