https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/richardn-podstatzky-thonsern-duch-socialismu-v-myslivosti-muze-prezivat-i-30-let-po-revoluci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Richard Podstatzký Thonsern: Duch socialismu v myslivosti může přežívat i 30 let po revoluci

21.6.2021
V pátek 18. 6. 2021 měl vládní návrh zákona o myslivosti projít třetím čtením, bohužel se takto nestalo a k dlouho očekávané novelizaci možná ani nedojde.
 
Byli jsme svědky taktiky poslaneckého klubu KSČM jak novelizaci zákona vrátit znovu do druhého čtení a tím ji v tomto volebním období odsoudit k nezdaru. Tato nevhodná strategie je ignorací požadavků nestátních majitelů lesů, kteří obnovují lesní porosty po kůrovcové kalamitě.

Zákon o myslivosti je jedním z legislativních předpisů, který významně dopadá na hospodaření v lesních majetcích a o jehož novelizaci, která by vedla ke snížení neúnosných škod zvěří v našich lesích, usiluje SVOL řadu let.

Náš zájem je především ochrana soukromého vlastnictví, nestátních lesů, které si přejeme obhospodařovat komplexně i myslivecky a nést zodpovědnost za hospodaření s nimi. Prioritou SVOL byl pozměňovací návrh na snížení honitby vlastní na 250ha a tím umožnění řešit narovnání stavu zvěře s lesním prostředím vlastními silami.

Rozložení sil v Poslanecké sněmovně bohužel nenahrává ochraně soukromého vlastnictví a duch socialismu tak v myslivosti může přežívat i 30 let po revoluci.


reklama

 
foto - Podstatzký Thonsern Richard
Richard Podstatzký Thonsern
Autor je předseda Komory soukromých lesů Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů ČR.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (20)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

21.6.2021 17:42
k tomu se asi nedá co dodat...jen je možné, že k přemnožení zvěře může docházet i vinou fragmentace, jako je urbanizace krajiny ale i liniové stavby, které jsou nepřirozenou překážkou v přirozeném prostředí
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

21.6.2021 19:16
Ježiši, to je blábol. A tou výmluvou na KSČM to autor úplně zazdil. A kdyby ti, kdo jsou organizovaní ve SVOLU hospodařili v souladu s přírodou a lesem a nesnažili se z lesa za každou cenu vytřískat co nejvíce peněz, tak by se ted´ nemuseli vymlouvat na zvěř. Za to, že mají lesy ve špatném stavu si můžou především sami, svým hospodařením v minulých letech.
Petrův Zdar
Odpovědět
RT

Richard Toman

21.6.2021 21:46 Reaguje na Jan Knap
Pravda, muzeme diskutovat o soucasnem vlivu zvere na obnovu lesa, ale taky bysme nemeli zapominat, kdo muze za ty kvanta holin po cele CR, ty zver ani myslivci nevytvorili, ze pane hrabe.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.6.2021 11:18 Reaguje na Jan Knap
no k tomu bych řekl, že za Clam-Gaslů, kteří hospodařili v Jizerských horách se na zimu zvěř zavírala do obor, aby neožíraly stromky. Ještě dneska jsou patrné sloupky obory v horách. Oni to věděli hodně dobře. Zvířata se nechovají jinak, než kdysi a ožírání výhonků stromů je známé co je snad svět světem.
Odpovědět
re

regis24

21.6.2021 20:35
Kluci ze SVOL zase jedou perly. Nechte toho aspoň na prázdniny, jo...
Takhle brečí malé děti když jim táta nedovolí novou hračku... Ty vlastní malé honitby tyhle kluci fakt nikdy nepustí z hlavy.
Odpovědět
DA

DAG

22.6.2021 08:14
Myslím, že toto je příprava na nový zákon. Teď budou pořád všem podsouvat, že je potřeba zmenšit honitby, povolit každému vlastníkovi lovit, vyjmout spoustu druhů ze zvěře. Z nesmyslu se po roce stane argument.
Já jsem ještě nikde neviděl relevantní data, která by dala důkaz, že to něčemu pomůže. A jestli vznikne třeba jen 50 nových honiteb, tak to bude jen důkaz, že pár vlastníku lobovalo jen na to, aby měli svoje honitby.
Navíc urážením desítek tisíc lidí a největší organizace argumentací duchu socialismu, je zjevně agresivní přístup bez ochoty hledat kompromis.
Komouše k smrti nenávidím, ale jestli se takhle hrabátka chovali i před únorem, tak se nedivím, že to byl pro komouše jednoduchý nepřítel a normálním lidem bylo úplně jedno, že s nimi po dělnicku zatočili.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.6.2021 10:43
Kdyby tu byl socialismus a vládli komunisti, tak pan s modrou krví makal
asi u soustruhu a maximálně by byl členem mysliveckého svazu. To tu není
a tak nevím, proč to nálepkování bere vůbec do úst Teď si přece může ze
zákona hospodařit a lovit na svém, ale podle celorepublikových zákonů
a pravidel. To museli i za 1. republiky a za císaře pána. Nebýt tu ta
celostátní pravidla, tak se budou majitelé a nájemci honiteb předhánět,
kdo druhému odstřelí migrující zvěř. Pidihonitby jsou tak dobré leda
k chovu křečků, ale ne vysoké, migrující napříč honitbami. Je vidět, o
co pánovi jde a je mu jedno, co se s tím napáchá za zvěrstvo. Z vyprávění
dědy vím, jak se kdysi nájemci a vlastníci honebních pozemků předháněli
na podzim k nalákáni zvěře od sousedů ke krmelcům a pak se chlubili co
vše ulovili.
Z chovu se stane pouze lov a časem bude zvěř v krajině vzácností. To je
to, co myslivecká jednota nechce dopustit, aby takto dopadla jejich
dlouhodobá chovatelská práce. Výsledky z chovatelských přehlídek z celé
Evropy ukazují na správně nastavená pravidla a není třeba rozbíjet to,
co funguje. Pokud chybí argumenty, tak se hodí ideologická klišé, která
platí na mládež a politruky. Skutečné odborníky zajímají fakta a ne to
nálepkování, které je navíc neobjektivní a lživé. Mi je osobně jedno,
kdo je vlastník, ale neměl by se chovat jako vlastník všeho na svých pozemcích, pokud jde o živé tvory, které nezajímají hranice pozemků.
Něco jiného je obora, kde nemusí mít ani živou duši a nebo naopak přezvěřeno. Ve volné krajině musí být při chovu zvěře pravidla nadřazená jednotlivým vlastníkům, aby nedošlo k tomu neregulovanému vybíjení zvěře, kterou se jiní snaží chovat v co nejlepší kondici a kvalitě. Pokud po volbách vyslyší nová politická reprezentace jejich požadavky, tak se brzy dočkáme toho, že budou lidé dětem ukazovat vysokou v ZOO a bude zase pláč
opačný. Je to prostě ode zdi, ke zdi podle pochybné ideologie s absencí
zdravého selského rozumu.
Odpovědět
Mi

Michal

22.6.2021 20:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Dobrý den.
To, že spárkatá zvěř je přemnožená je realita. Stejně tak, že způsobuje nebývalé škody nejen na lesních, ale i zemědělských porostech. Ten kdo tohle nevidí si lže jen do kapsy. Za dnešní stav může hlavně přetrvávající pojetí myslivosti z dob komunismu - podhodnocování stavu zvěře, aby měl myslivec stále co lovit. Bohudík myslivci kovaní stranou stárnou a odcházejí na pravdu boží. Bohužel mladí, se kterými je řeč, nestíhají snižovat množství zvěře.
Myslivci sdružení v mysliveckých sdruženích často hospodaří na honidbách, ve kterých fyzicky nevlastní žádný pozemek, na tož aby na nich zemědělsky nebo lesnicky hospodařili. Jedou na vlně časů minulých a proto se brání jakémukoliv omezení toho na co jsou zvyklí.
Selský rozum mi naopak říká : vlastním a obhospodařuju pozemky = krmím zvěř / způsobuje mi škody = mám mít právo lovit!
Odpovědět
dm

david matoušek

22.6.2021 22:09 Reaguje na Michal
Ty selsky rozume, ted to pravo jako vlastnik pozemku snad nemas?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.6.2021 08:29 Reaguje na Michal
Víte co! Vybijte tu zvěř a konečně zbohatnete, když ji nebudete muset krmit na svých polích. Seďte noc co noc u kukuřičného pole a odlovte tu černou, které jste vytvořil
potravní a krytovou základnu. Vybijte i tu srnčí, které
zahyne pod koly aut a pod noži vašich sekaček více, než je odloveno . Mi už to bude fuk, nejsem myslivec, restituované pozemky jsem daroval státu a nebo lakotným příbuzným a neumírám hlady, jako vy, kterému spárkatá ujídá z úrody. Uplatněte nárok na odškodnění a nebo si utvořte honební společenstvo podobných nenasytů a vybijte si tam vše živé. Vidím, že nové generaci zemědělců mamon zatemnil mozek a příroda jim už nic neříká. Kdysi se sedlák chlubil množstvím zvěře, nezchudnul, když ji nechal část úrody po sklizni a dnes ji chce vybít, aby mu neubrala z toho, co mu i tak dotujeme všichni ostatní. Asi jste se zhlédl v zemích na západ od nás, kde po vystřílení zvěře loví i zpěvné ptáky, jen aby ukojili lovecké pudy.
Bažanti, koroptve a zajíci jsou už pasé, po spárkaté budou
vadit semenožraví pěvci, kteří vám ujídají zrniny a možná
i mé včely, které sbírají váš nektar a pyl. Vše je vaše
a tak si to snězte sám, ale nenatahujte ruce po dotacích.
Já si nepřeji přispívat ze svých daní takovým lakotům, ale
pouze těm slušným a moudrým sedlákům, kteří pole považují
za součást přírody a ne pouze za továrnu na zisk. Je divné,
že v minulém režimu, který tak kritizujete, nevadily ty
kvanta drobné zvěře, ta spárkatá na polích, v lesích a
ještě se tím před světem chlubil. Ty vaše zahraniční
vzory sem jezdily lovit a my jim dodávali živé zajíce
a bažanty. Za pouhých třicet let toho dohánění vzorů
tu máme prd a vy chcete vybít i ten zbytek. Je mi z vás
špatně a jsem rád, že už mám život pomalu za sebou a když
čtu, jak se těšíte na vymření naši generace. Styďte se.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

23.6.2021 14:25 Reaguje na Michal
to je relativní, když se po lesech podíváte, tak kde uvidíte keře či polokeře? v Čechách v podstatě nikde a na Moravě jak kde....co mají ty zvířata žrát, když ty lesy jsou vyhladovělý, ty lesy jim nabízí minimální potravu a určitě ne na dlouho. Kde máte implementované ovocné stromy. Dneska sad v krajině, aby jste hledali a hledají jej i zvířata...
Odpovědět
RV

Rudolf V

22.6.2021 19:10
Vidím další odborník chce se mi zvracet.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

22.6.2021 22:31
Členy honebního společenstva jsou pouze vlastníci pozemků tvořících honitbu?
Odpovědět
RT

Richard Toman

23.6.2021 01:09 Reaguje na Majka Kletečková
Ano. A mohou v podstate lovit sami, nebo honitbu pronajmou. Coz by mohl vedet i Michal vyse. A vlastnici hodne malych pozemku, majici problemy se spolupraci s okolnimi vlastniky, pripadne s pronajmem myslivcum,si muzou pozemek oplotit a vyjmout z honitby. Dnes, kdy se maji oplotit stovky ha pastvin proti vlkum, v tom takovy problem nevidim. Navic, kdyz zver pusobi tak strasne skody.
Odpovědět
Mi

Michal

23.6.2021 07:29 Reaguje na Richard Toman
Ano, je pravda, že členy honebního společenstva jsou samozřejmě i vlastníci pozemků, ale je přetrvávající praxí, že v honebních společenstvech zůstávají "staří, komunismem kovaní" myslivci bez vztahu k pozemkům. Stávající členové do svých řad berou občas další - zaplať pánubohu, mladší členy, sice bez pozemků, ale snad i s chutí lovit.
Vyjmutí z honitby a případně i její oplocení jak sám určitě víte není zase žádná výhra, hlavně pro majitele pozemků. Pokud si je vyjmete - zrušíte smlouvu se společenstvem a neoplotíte, tak na těch pozemcích stejně myslivci střílet mohou, protože ty pozemky přiřadí státní správa z pověřené obce pod kterou spadáte k sousedícím pozemkům na kterých mohou myslivci lovit. Pokud si pozemek oplotíte a vnikne vám tam zvěř a udělá vám tam škodu, tak si ji stejně nesmíte ulovit. Buď se vám ji povede vyhnat anebo musíte zavolat členy sousedního mysliveckého spolku, kteří ji mohou odlovit.
Jsem si vědom, že současný stav je složitý, ale je to jen o lidech. Celý život žiju na vsi. Naštěstí vidím, že snaha dohodnout pomalu přichází z obou stran – a je to tím co jsem už psal, že ti „staří komunisti“ už konečně jdou od válu! Mladší jsou si samozřejmě vědomi svých práv, ale jsou taky schopni přijmout i povinnosti.
Tohle téma je velice složité a nechci tady nijak jitřit debatu. Jen je třeba uvést a rozvést všechny skutečnosti.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

23.6.2021 07:50 Reaguje na Michal
Měl byste si zjistit, co to vlastně to honební společenstvo je, protože píšete nesmysly. Bez vztahů k pozemkům tam samozřejmě žádní staří, komunismem kovaní být nemohou.
Odpovědět
DA

DAG

23.6.2021 10:09 Reaguje na Majka Kletečková
Ano členové. Mohou mít samozřejmě třeba účetního nebo někoho na práci, ale Většinou to tak nebývá. Jsou zapsaný spolek se všemi povinnostmi.
To jest, účetnictví, stanovy, kontrolní komise atd.
Většinou je to tak, že co hektar to hlas.
Takže, když má někdo těch 250 ha co nyní požadují a jsou v 500 ha HS, tak mu stačí jeden člověk s jedním ha a ovládnou HS.
Zdá se Vám to pro vlastníky jako strašný problém? Podotýkám, že drtivá většina honiteb je do 1200 ha.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.6.2021 12:38 Reaguje na Majka Kletečková
Děkuji pánům Richardu Tomanovi a Dag za odpověď.
Odpovědět
Pe

Petr

22.6.2021 23:02
Myšlenka vlastnit přírodu, vlastnit divoká zvířata, je absurdní.
Už jsme zprivatizovali a zmonetizovali úplně vše, celý svět. Zbývá už jen jedna jediná a poslední nezprivatizovaná "komodita"- vzduch.


Odpovědět
VP

Vít Pátek

27.6.2021 22:31
Pěkně se nám tu pan Richard Podstatzký Thonsern odkopal. Když mu jde o to, ulovit si "na svém" co ho napadne, nějaká minimální plocha pro efektivní management zvěře, potažmo minimální výměra honitby (která se dá celkem snadno dovodit z existujících vědeckých poznatků biologů, zvláště třeba etologů) je mu srdečně u p...le. Ten se může nazývat myslivcem asi natolik, jako já sebe čínskou císařovnou.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist