https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/spolecnost-pro-zvirata-zo-csop-pyrotechnika-se-musi-dostat-na-porad-snemovny
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Společnost pro zvířata: Pyrotechnika se musí dostat na pořad sněmovny

29.11.2024
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Skitterphoto / Pixabay
Odpalovači už zvyšují frekvenci svých bezostyšných odpalů. To nejhorší nás a zvířata ještě čeká: Silvestr.
 
Vládní návrh novely (tisk 768) zákona o pyrotechnických výrobcích je sice na programu jednání sněmovny, ale prozatím není jisté, kdy o něm sněmovna zahájí jednání. Návrh není dokonalý, ale může přinést první krůčky k nutným změnám. Proto spolek Společnost pro zvířata žádá vedení sněmovny, aby návrh zařadila na jednání ještě letos.

Návrh omezuje nakládání se zábavní pyrotechnikou kategorie F3 pouze na odborně způsobilé osoby. Dosud s ní může nakládat (tj. i pořizovat) také neodborná veřejnost.

Omezena musí být podle Judit Laury Krásné, zástupkyně Společnosti pro zvířata, ale i kategorie F2. Obě kategorie jsou pyro-produkty, které zaplňují regály obchodů a e-shopy. Jsou tzv. zábavní pyrotechnikou, kterou bezohlední lidé odpalují. Nechvalně známé kompakty/baterie se stovkami ran, pumy, bomby, římské svíce, petardy, miny, granáty, ohňostroje, výmetníky, výpalnice a další.

„Zároveň je nutné stanovit ochranné vzdálenosti pro odpalování od vodních ploch, pastvin, obor, výběhů pro zvířata, sportovišť. To návrh zatím neobsahuje," uvádí Judit Laura Krásná. Exploze podle jejích slov děsí zvířata a lidi všude. Je také popsána a známá kontaminace prostředí toxickými látkami z pyrotechniky.

Pro mnoho lidí je Silvestr nejhorším dnem v roce: tráví jej se svými vyděšenými zvířaty ať již v koupelnách nebo sklepech (místa, kde většinou exploze a hluk z výbuchů „zábavní“ pyrotechniky nejméně duní a jsou méně slyšet) anebo hlídají a uklidňují svá zvířata ve výbězích nebo na pastvinách.

Zvířata na volno nebo volně žijící trpí také. U lidí trpících chronickými zdravotními problémy se tyto potíže na Silvestra výrazně zhoršují. Lidé pobývající venku v oblacích chemického spadu z pyrotechniky často trpí kašlem, bolestí hlavy. Traumata z prosince a konce roku v nás zůstávají mnoho dalších týdnů, ne-li natrvalo.

Lidé mohou pomoci a napsat vedení sněmovny. Více informací na www.stoppyro.cz


reklama

 
Společnost pro zvířata

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Uhrovič

29.11.2024 07:58
To jako vadí jen zvířatům? Už to mělo být dávno zakázáno. Odpal pyrotechniky jen proškolených člověkem a jen na povolení. Na Silvestra teoreticky výjimka, ale jen někde.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.11.2024 08:37 Reaguje na Michal Uhrovič
Asi tak.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

29.11.2024 16:54 Reaguje na Michal Uhrovič
Máte můj souhlas. 1***
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

29.11.2024 22:51 Reaguje na Michal Uhrovič
Přesně tak!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.11.2024 09:46
Já bych zakázal i střelbu bez tlumičů.
Odpovědět
DA

DAG

29.11.2024 10:55 Reaguje na Michal Ukropec
Doporučuji včerejší zprávy na ČT1. Lovecká zbraň s tlumičem má sníženou hladinu zvuku ze cca 150 na cca 120 decibelů. Tedy relativně malý vliv.
Odpovědět
Ra

Radek

29.11.2024 11:17 Reaguje na DAG
Relativně malý vliv v číslech to možná je . Používám ho a je to znatelný rozdíl , hlavně uši to ocení , bez tlumiče jít na střelnici bez sluchátek bych nechtěl , s ním v pohodě . Při lovu si myslím že by ho měl používat každý , proč dělat hluk když ho snížit .
Odpovědět
DA

DAG

29.11.2024 11:47 Reaguje na Radek
Tak tlumič má i nevýhody. Je těžký a prodlužuje hodně kulovnici a je drahý. Takže já mám špunty do uší za dvacku a jsem také v klidu.
Další výhoda tlumiče je, že při střelbě s oporou zajišťuje stabilitu zbraně.
Tlumič stejně jen omezí zvuk výbuchu střelného prachu, ale nedokáže zamezit zvuku při překonání rychlosti zvuku střelou. To by se ještě musely používat speciální náboje.
Takže má své výhody i nevýhody.
Odpovědět
Ra

Radek

29.11.2024 12:03 Reaguje na DAG
Tlumič omezuje pouze supsoniký třesk . Na trhu jsou tlumiče různé , z různou účinností . Muj váží 140g je to nejmenší tlumič na trhu , takhle lehký tlumič vás neomezí ani při tažení z pohybujícím se cílem . Je to na každém , jak se na to dívá . Jedna pozitivní věc je že hodně omezuje zpětný ráz zbraně , další věc na čištění …. Přináší výhody i nevýhody souhlasím s vámi .

Co se týká rachejtlí tak ještě jedna věc při používání a za mě hodně podstatná co se týká plašení , děšení zvířát , je ten světelný efekt co se rozprostře po obloze , to si myslím že vadí mnohem víc než samotná rána . Aspoň naše koně jsou z toho každý rok zpalvení až do rána , v podstatě s nimi trávím ten čas venku v ohradě . Za mě každopádně rachejtle zakázat a trestat .
Odpovědět
DA

DAG

29.11.2024 12:15 Reaguje na Radek
jj na zpětný ráz jsem zapomněl.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.11.2024 12:34 Reaguje na Radek
Nadměrný hluk by se měl omezovat/zakázat všude. V narubystánu jsou ovšem lobbyisté, kteří tomu budou zarputile bránit. Na hlučnou párty si mohou týpci stáhnout apku Silvestr (Petardy pro retardy) a se sluchátky slavit třeba v metru.

Nechal bych na zvážení každého vlastníka zbraně, zda tlumič použije (a plaší), nebo ne. Vede se nekonečný boj - a není to jen u tlumičů, proti všem "modernám": Sekaným olovem za úplňku, jak to uměli staříčci. Je to až směšné, jak někdo dokáže bránit pokroku (puškohled, termo) a bazírovat na "tradici". Ale na místo dojet autem, místo někdejšího pěcha - to už nevadí... Asi se někomu nálepka bouchal líbí a bude proti puškohledům i nadále. Nemá to sice logiku, ale to v lidském chování nemá spousta věcí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.11.2024 12:40 Reaguje na Karel Zvářal
s tlumičem neplaší, resp. méně
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.11.2024 14:35 Reaguje na DAG
Každých 10 decibelů je cca 2x větší kravál. Navíc jsem to myslel ironicky.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

29.11.2024 18:27 Reaguje na DAG
Decibely udávají v podstatě udávají slyšitelnost. Z hlediska energie zvukové vlny (která může poškodit sluchové orgány) ale ten tlumič pohltí skoro 9/10.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.11.2024 18:46 Reaguje na Michal Ukropec
Co mě překvapuje, v kolika zemích E. je to stále kontroverzní téma. A je chvályhodné, že naše země patří mezi tu menšinu, která tomuto zlepšováku (ochraně sluchu) nebrání (od r.21).
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.11.2024 19:23 Reaguje na Karel Zvářal
Myslím, že to povolili (i noční vidění) kvůli lovu prasat. Ale jak vidím kolem našeho, výsledky nic moc.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

29.11.2024 19:54 Reaguje na Slavomil Vinkler
K tomuto jevu mohu napsat jen své oblíbené zkratky: M 10%, k+t 90.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.11.2024 22:35 Reaguje na Karel Zvářal
Záleží na prioritách. Například ve Švédsku, kde se může lovit i u chalup, je tlumič povinností. Dokonce do 2 km? Nevím . Je to dávno.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist