https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/stanislavn-jansky-na-lesnich-cestach-kvuli-povinnemu-odstupu-od-cyklistu-realne-hrozi-dopravni-kolaps
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Stanislav Janský: Na lesních cestách kvůli povinnému odstupu od cyklistů reálně hrozí dopravní kolaps

9.6.2021
Tady může být problém.
Tady může být problém.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) podporuje usnesení Ústavně právního výboru a Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu PČR, které nesouhlasí s návrhem novely zákona o pozemních komunikacích přijatým Poslaneckou sněmovnou ve třetím čtení. Oba senátní výbory shodně navrhují zrušení pevně stanovené vzdálenosti povinného odstupu při předjíždění cyklistů na 1,5 metru (resp. 1 metr). Pokud by vstoupila v platnost poslanecká verze novely, mohlo by to vést ke kolapsu pohybu na lesních cestách. Senát projedná novelu zákona na své plenární schůzi, která začíná 9. června.
 

Vlastníkům by v případě, že povinný odstup vstoupí v platnost, nezbývalo než některé komunikace pro potřeby cyklistů uzavřít, aby se neocitli mimo zákon. Proto věříme, že Senát přihlédne k závěrům výborů i naší argumentaci a zítra podpoří pozměňovací návrh, který z našeho pohledu velmi problematickou formulaci z novely zákona vypustí.

Nová povinnost by se totiž vztahovala také na účelové komunikace, které slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby jejich vlastníků nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Problém je ten, že na většině těchto komunikací nelze s ohledem na jejich konstrukční parametry, zejména šířku, požadovaný minimální odstup dodržet.

Navrhovaná povinnost by podle SVOL významně ztížila možnost hospodaření na pozemcích zemědělského půdního fondu a pozemcích určených k plnění funkcí lesa, protože by se doprava na nich kriticky zpomalila. Rychlost pohybu motorových vozidel používaných k hospodaření na pozemcích obsluhovaných účelovými komunikacemi, by se totiž nezbytně rovnala rychlosti jízdy nejpomalejšího z cyklistů, a musela by být dodržována zpravidla po celé délce účelové komunikace, protože místa, kde můžete předjet cyklistu v požadované odstupové vzdálenosti, na lesních cestách prostě nejsou.

Je potřeba si uvědomit, že tyto cesty mají primárně sloužit k obhospodařování lesa a slušní cyklisté jsou na nich stejně tak jako chodci sice vítáni, ale měli by mít stále na paměti, že jsou vlastně na návštěvě na majetku někoho jiného a podle toho se také chovat. Je zbytečným extrémem zákonem povýšit jejich zájmy nad účel toho, k čemu je komunikace určena. V případě, že se na takové cestě najednou ocitne lesní technika, cyklisté nebo i chodci, bude ideální vzít do hrsti selský rozum a také vzájemnou ohleduplnost, aby se nikomu nic nestalo. A to se týká všech zúčastněných.


reklama

 
foto - Janský Stanislav
Stanislav Janský
Autor je místopředseda SVOL pověřený vykonáváním funkce předsedy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

9.6.2021 16:56
nestačilo by, kdyby se z tohoto vynechaly místní komunikace? Vzhledem k tomu, že cyklodoprava se vtěsnává do silniční sítě, což samo o sobě považuju za bezpečnostní problém a hazard při hustotě provozu, tak prostor pro tento druh dopravy se nějak vytvořit musí, když už města nedokážou vyčlenit dostatek cyklopruhů, mimo silniční síť při zatížení celkové dopravy.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.6.2021 20:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pro "tento druh dopravy"?
Tam, kde je cyklistika běžným způsobem dopravy, se už dávno ustálil modus vivendi a všechno funguje v mezích možného bez zbytečného obtěžování účastníků.
A tam, kde nejde o dopravu, ale o zábavu (nebo protidopravní aktivismus), není třeba žádné pruhy vytvářet, tam stačí značka B8.
Odpovědět

Jirka Černý

9.6.2021 18:05
Krotitelé trubek se navzájem zmrzačí a pozabíjí nejčastěji na cyklostezkách. Na cestách bez statusu cyklostezky ať lesních, polních atd. jezdí obvykle sorta lidí co prostě uhnou (když mají kam) a nechají se předjet. Já je v klidu předjedu a oni si v klidu pokračují v nerušené vyjížďce. Jen na cyklostezkách se najdou mentálové co se snaží vejít mezi traktor a běžící cepák.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.6.2021 19:11
Lesný cesty jsou účelové cesty a pokud je někdo označil i za cyklostezky, tak je to pra se či na. Takže tam musí mít přednost vždy lesní stroje, automobily se dřevem. Cyklisti by měli při potkání uvedených, sesednout s kol a uvolnit cestu ! Něco podobného se stalo i pár zemědělcům, pro které je to jediná přístupová cesta k farmě, polím, někdo je označil za cyklostezky, takže se jim stalo, že cyklisti na ně volali policii.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.6.2021 20:47 Reaguje na smějící se bestie
a co by měli ti cyklisti dělat, když potkají traktor, který zatarasí celou šíři cesty a není kam uhnout....to je spíš řečnicky, ale co je nadřazené, označení že jde o cyklostezku nebo že je to přístupová cesta k poli?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.6.2021 20:53 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nadřazené je to, co bylo dřív - lesní, polní cesta. Ne někým byrokraticky nadirigovaná cyklistická stezka, navíc bez konzultací s majiteli pozemků.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.6.2021 09:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ona to nebude "cyklostezka" (nic takového ani zákon nezná) ale vyznačená cyklotrasa - což je jen takové nezávazné doporučení, že tudy se dá jet na výlet na kole.
Odpovědět
Jaroslav Havel

Jaroslav Havel

9.6.2021 23:02
Chlapci a divky, to jsou veci na tom svete. A ted me jeste nekdo reknete, kam se vyhne John Deere s CaseIH kdyz se potkaji na polnacce? Odpovim tam, ujezdi me moji prilehlou mez, no neni to krasne na tom svete? Cyklista se muze zachoat jako v te rikance od soudruha Nohavici.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.6.2021 09:21
U toho metru a půl odstupu je to myšleno jako vykřičník pro obě kategorie
účastníků silničního provozu a ti slušní ho nepotřebovali a nepotřebují.
Cyklista se zachovaným pudem sebezáchovy při předjíždění a míjení s
vozidly na úzkých komunikacích zastaví a uhnou třeba i do příkopu a blb
to riskne. To samé je s motoristy. Když to jde, tak cyklistu obloukem
mine a když ne, tak vyčká na tu možnost a nebo to, že cyklista udělá to,
o čem píšu výše. Zákon měl být návodem pro bezohledné motoristy, jak se vyvarovat vážným nehodám s cyklisty. Někdo prostě odstup dodržuje, ale jinému to musíte nařídit, protože jemu slušnost a rozum nic neříká.
Máslo na hlavě mají všichni komplet, pouze někdo více a někdo méně. Celý život jezdím na kole po úzkých okreskách i lesních cestách, ale musím
konstatovat, že se zvýšenou dopravou přibylo i těch magorů za volanty. Pokud mě musí autem někdo předjíždět v nepřehledné zatáčce s plnou čarou
na úzké silnici, tak je to magor a to samé, když mě předjíždí v kopci pod
horizontem. Zažil jsem osobně takovou nehodu, kdy to nedočkavec nevydržel
a těsně před vrcholem mě musel za každou cenu předjet. Na horizontu se
setkal s kamiónem. Já v předtuše kolo strhl z krajnice do křoví a pouze
slyšel řinčení plechu. Sice to přežili, ale auto bylo na odpis. Rázně to
komentoval kamionář, který jim řekl, že je smůla, že to přežili, protože
to zkusí příště znovu. O mne odřeného od křoví se nezajímal nikdo kromě
policie, která chtěla svědectví. Popsal jsem jim svoji jízdu na hraně
krajnice a trávy i tu předtuchu srážky vozidel. Policista mi gratuloval,
že jsem to přežil, protože ta krajnice byla tím havarovaným autem zcela
zdemolovaná. Být tam, tak jsem se nemohl podělit s tímto zážitkem. Takže
především slušnost, soudnost, rozvaha, opatrnost a zbytečně nespěchat.
Pak nebude třeba novelizovat zákony tím metrem a půl, který by měl být
zažitým pravidlem každého řidiče a taky cyklistů, když mohou silnici
uvolnit v místech, kde jiná možnost není. Bohužel té slušnosti a rozumu
se některým nedostává, jak vyplývá z toho odmítání toho metru a půl, se
kterým ti slušní a moudří neměli a nemají žádný problém.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.6.2021 09:39
Jo, povídejte to těm cyklistům/hltačům km, když je to pod jejich rozlišovací schopností.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

10.6.2021 09:41 Reaguje na smějící se bestie
Patří pod V. Šedivý 9:38h
Odpovědět
MK

Miroslav Kroulík

12.6.2021 15:36
Tak takový primitivní blábol bych na Ekolistu nečekal. Pan Janský podle fotky je zřejmě poměrně vysokého věku a jeho omezené uvažování tomu odpovídá. Rozum bral a většinu života prožil v komunismu, v důsledku jehož úspěšného budování si občané mohli dovolit hromadně přesedat z jízdních kol do podstatně pohodlnějších škodovek a trabantů. No a bicykl se stal nepotřebným přežitkem minulosti, který do moderní vědeckotechnické doby nepatří. Takový geront nikdy nepochopí, že smyslem onoho ustanovení není vytvářet neřešitelné situace na polních a lesních cestách, ale ochrana lidského zdraví a životů před nezodpovědnými a psychopatickými jedinci v silničním provozu. Na polních a lesních cestách, kde technika jezdí téměř krokem a ne devadesátkou, stačí menší odstup (ostatně i v navrhované vyhlášce je pod 30 km/h 1 m). A samozřejmě se předpokládá, že většina lidí na rozdíl od pana Janského umí myslet hlavou a zachová se s rozumem a tolerancí. Aby tomu i pan Janský byl schopen rozumět - cyklista před traktorem uhne případně na chvilku zastaví na krajnici a traktorista zase chvilku počká, až cyklista dojede ke vhodnému místu pro zastavení. A rozhodně si od jakýchsi gerontů nenecháme diktovat, že nám zakážou vstup do lesa, budeme tam jezdit pořád, i kdyby se pan Janský měl z toho vzteky zakousnout!
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

13.6.2021 11:03 Reaguje na Miroslav Kroulík
Tak Pirátstvo se probudilo a píše příspěvky :))
... cyklista před traktorem uhne případně na chvilku zastaví na krajnici a traktorista zase chvilku počká, až cyklista dojede ke vhodnému místu ....:DD
Mluvil jsi nekdy s nejakým traktroristou osobně? :D Vidím že máš na silnicích mizivou praxi, asi tě vaši vozili v příliš hlubokém kočárku.
No nic, zemědělství u nás stejně končí,bude jen údržba krajiny, a na to je potřeba zlomek techniky. Sice se budou dovážet jedovaté potraviny za Západu (viz https://ivandavid.cz/2021/04/28/zeleny-udel-v-praxi-eu-omezuje-evropske-zemedelce-a-protezuje-dovozce-zemedelskych-komodit-ze-tretich-zemi/), ale to Pirátům vyhovuje, když před nedávnem tak řvali proti podílu našich potravin v márketech. Pirát europoslanec Peksa kvuli tomu dokonce dopředu nabonzoval EK aby to včas zarazila.
Takže traktory nebudou a auta také ne,ty na baterky budou příliš drahá. Takže kolo se stane v Eu jediným masám dostupným prostředkem. Mezi mládeží zavládne všeobecná spokojenost, jak to těm gerontům natřeli.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

13.6.2021 05:15
Toto na fotce je typicky místo ležící mimo silnici, kde neplatí žádná pravidla silničního provozu.
Já za sebe musím říci, že díky této novele a diskusi o ní, mě auta předjíždějí s daleko větší ohleduplností. A stačilo v novele říci, že auta mají udržovat daleko větší odstup od cyklistů, než se do nynějška dělo.
Odpovědět

Jirka Černý

14.6.2021 20:26 Reaguje na Katka Pazderů
Vy sedět u nás na odboru dopravy jste moje nejlepší kámoška.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist