Stanislav Janský: Na lesních cestách kvůli povinnému odstupu od cyklistů reálně hrozí dopravní kolaps
Vlastníkům by v případě, že povinný odstup vstoupí v platnost, nezbývalo než některé komunikace pro potřeby cyklistů uzavřít, aby se neocitli mimo zákon. Proto věříme, že Senát přihlédne k závěrům výborů i naší argumentaci a zítra podpoří pozměňovací návrh, který z našeho pohledu velmi problematickou formulaci z novely zákona vypustí.
Nová povinnost by se totiž vztahovala také na účelové komunikace, které slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby jejich vlastníků nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků. Problém je ten, že na většině těchto komunikací nelze s ohledem na jejich konstrukční parametry, zejména šířku, požadovaný minimální odstup dodržet.
Navrhovaná povinnost by podle SVOL významně ztížila možnost hospodaření na pozemcích zemědělského půdního fondu a pozemcích určených k plnění funkcí lesa, protože by se doprava na nich kriticky zpomalila. Rychlost pohybu motorových vozidel používaných k hospodaření na pozemcích obsluhovaných účelovými komunikacemi, by se totiž nezbytně rovnala rychlosti jízdy nejpomalejšího z cyklistů, a musela by být dodržována zpravidla po celé délce účelové komunikace, protože místa, kde můžete předjet cyklistu v požadované odstupové vzdálenosti, na lesních cestách prostě nejsou.
Je potřeba si uvědomit, že tyto cesty mají primárně sloužit k obhospodařování lesa a slušní cyklisté jsou na nich stejně tak jako chodci sice vítáni, ale měli by mít stále na paměti, že jsou vlastně na návštěvě na majetku někoho jiného a podle toho se také chovat. Je zbytečným extrémem zákonem povýšit jejich zájmy nad účel toho, k čemu je komunikace určena. V případě, že se na takové cestě najednou ocitne lesní technika, cyklisté nebo i chodci, bude ideální vzít do hrsti selský rozum a také vzájemnou ohleduplnost, aby se nikomu nic nestalo. A to se týká všech zúčastněných.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Jaroslav Řezáč
9.6.2021 16:56Viktor Šedivý
9.6.2021 20:42 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTam, kde je cyklistika běžným způsobem dopravy, se už dávno ustálil modus vivendi a všechno funguje v mezích možného bez zbytečného obtěžování účastníků.
A tam, kde nejde o dopravu, ale o zábavu (nebo protidopravní aktivismus), není třeba žádné pruhy vytvářet, tam stačí značka B8.
Jirka Černý
9.6.2021 18:05smějící se bestie
9.6.2021 19:11Jaroslav Řezáč
9.6.2021 20:47 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
9.6.2021 20:53 Reaguje na Jaroslav ŘezáčViktor Šedivý
10.6.2021 09:38 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Havel
9.6.2021 23:02Břetislav Machaček
10.6.2021 09:21účastníků silničního provozu a ti slušní ho nepotřebovali a nepotřebují.
Cyklista se zachovaným pudem sebezáchovy při předjíždění a míjení s
vozidly na úzkých komunikacích zastaví a uhnou třeba i do příkopu a blb
to riskne. To samé je s motoristy. Když to jde, tak cyklistu obloukem
mine a když ne, tak vyčká na tu možnost a nebo to, že cyklista udělá to,
o čem píšu výše. Zákon měl být návodem pro bezohledné motoristy, jak se vyvarovat vážným nehodám s cyklisty. Někdo prostě odstup dodržuje, ale jinému to musíte nařídit, protože jemu slušnost a rozum nic neříká.
Máslo na hlavě mají všichni komplet, pouze někdo více a někdo méně. Celý život jezdím na kole po úzkých okreskách i lesních cestách, ale musím
konstatovat, že se zvýšenou dopravou přibylo i těch magorů za volanty. Pokud mě musí autem někdo předjíždět v nepřehledné zatáčce s plnou čarou
na úzké silnici, tak je to magor a to samé, když mě předjíždí v kopci pod
horizontem. Zažil jsem osobně takovou nehodu, kdy to nedočkavec nevydržel
a těsně před vrcholem mě musel za každou cenu předjet. Na horizontu se
setkal s kamiónem. Já v předtuše kolo strhl z krajnice do křoví a pouze
slyšel řinčení plechu. Sice to přežili, ale auto bylo na odpis. Rázně to
komentoval kamionář, který jim řekl, že je smůla, že to přežili, protože
to zkusí příště znovu. O mne odřeného od křoví se nezajímal nikdo kromě
policie, která chtěla svědectví. Popsal jsem jim svoji jízdu na hraně
krajnice a trávy i tu předtuchu srážky vozidel. Policista mi gratuloval,
že jsem to přežil, protože ta krajnice byla tím havarovaným autem zcela
zdemolovaná. Být tam, tak jsem se nemohl podělit s tímto zážitkem. Takže
především slušnost, soudnost, rozvaha, opatrnost a zbytečně nespěchat.
Pak nebude třeba novelizovat zákony tím metrem a půl, který by měl být
zažitým pravidlem každého řidiče a taky cyklistů, když mohou silnici
uvolnit v místech, kde jiná možnost není. Bohužel té slušnosti a rozumu
se některým nedostává, jak vyplývá z toho odmítání toho metru a půl, se
kterým ti slušní a moudří neměli a nemají žádný problém.
smějící se bestie
10.6.2021 09:39Miroslav Kroulík
12.6.2021 15:36Kamil Krabice
13.6.2021 11:03 Reaguje na Miroslav Kroulík... cyklista před traktorem uhne případně na chvilku zastaví na krajnici a traktorista zase chvilku počká, až cyklista dojede ke vhodnému místu ....:DD
Mluvil jsi nekdy s nejakým traktroristou osobně? :D Vidím že máš na silnicích mizivou praxi, asi tě vaši vozili v příliš hlubokém kočárku.
No nic, zemědělství u nás stejně končí,bude jen údržba krajiny, a na to je potřeba zlomek techniky. Sice se budou dovážet jedovaté potraviny za Západu (viz https://ivandavid.cz/2021/04/28/zeleny-udel-v-praxi-eu-omezuje-evropske-zemedelce-a-protezuje-dovozce-zemedelskych-komodit-ze-tretich-zemi/), ale to Pirátům vyhovuje, když před nedávnem tak řvali proti podílu našich potravin v márketech. Pirát europoslanec Peksa kvuli tomu dokonce dopředu nabonzoval EK aby to včas zarazila.
Takže traktory nebudou a auta také ne,ty na baterky budou příliš drahá. Takže kolo se stane v Eu jediným masám dostupným prostředkem. Mezi mládeží zavládne všeobecná spokojenost, jak to těm gerontům natřeli.
Katka Pazderů
13.6.2021 05:15Já za sebe musím říci, že díky této novele a diskusi o ní, mě auta předjíždějí s daleko větší ohleduplností. A stačilo v novele říci, že auta mají udržovat daleko větší odstup od cyklistů, než se do nynějška dělo.