Tomáš Feřtek: Je skromnost dědičná?
Začátkem devadesátých let objížděla profesorka Hana Librová mladé rodiny, které se rozhodly žít skromně – tedy nejčastěji na venkově, bez auta, zahraničních dovolených a ze skromného příjmu. Někteří z jejích respondentů se tak rozhodli pod vlivem právě vznikající zelené ideologie (to slovo nemyslím pejorativně, ale doslovně), často křížené s křesťanskou motivací, jiní spíš intuitivně – líbil se jim poklidný život mimo velká města a výdělek z malého hospodářství nebo neambiciózního zaměstnání ani jiný než skromný život neumožňoval. Na černobílých fotografiích v knize Pestří a zelení pobíhají v pozadí obvykle děti, kterým je dnes tak mezi dvaceti třiceti. Jakpak asi žijí?
Dva světy
Když se profesorka Librová po deseti letech do zkoumaných rodin vrátila (a podala o nich report v knize Vlažní a váhaví; recenze Ekolistu zde) musela konstatovat, že většina z nich se životním standardem fakticky neliší od běžné střední třídy. Dům, dvě auta, náročné zaměstnání, děti na studiích ve velkém městě a trochu uspěchaný život. Důvod? Pokud vás zajímá, jak si to vysvětluje paní profesorka, nahlédněte do knížky nebo stručného souhrnu, který naleznete zde. Mě zajímají víc ty rodiny, které si svůj životní styl udržely. Měl jsem možnost během uplynulých dvaceti let sledovat několik takových. Co nejčastěji řešily?
Asi největší problém je nesoulad mezi vnitřním světem „skromné“ rodiny a okolím. Ten pociťují nejčastěji právě děti, protože ty se musí pohybovat v obou světech. A neustále narážejí na to, že se něčím liší, něco nemohou. Školní výlet? Třikrát tři nebo pět stovek – násobím obvyklý počet dětí obvyklou cenou – to je pro skromnou rodinu problém. Lyžařský kurz za dva tři tisíce? Skoro neřešitelné. Zájezd se třídou za památkami do Itálie? Absurdita. Dneska už i základní škola znamená pro rodinu finanční zátěž, takže se pořád řeší pracovní sešity, exkurze, kroužky. Nejčastější řešení? Na nákladnější akce děti ze „skromných“ rodin prostě nejedou. Škola to obvykle respektuje bez problémů, spolužáci hůř. Nemyslím si, že by byl zase tak velký problém opovržení každým, kdo nemá doma televizi a ve škole „značkové“ oblečení. To spolužáci skousnou. Ale když prostě na většině školních akcí chybíte a pořád se řeší, na co vaši nemají, jste dřív nebo později za exota a „socku“.
Konzum je svoboda
Prostý předpoklad, že děti v rodině okoukají skromný životní model a pak ho budou dál šířit, se nepotvrdil. Pokud mohu ze zkušenosti soudit, reagují dospívající děti dvojím způsobem. Část z nich se vzbouří už s probíhající pubertou, takže někdy tak ve třinácti rodičům tu „dobrovolnou chudobu“ vyčtou jako neschopnost nebo pokrytectví. V takovém případě obvykle zasáhnou prarodiče, kteří si „stejně už dávno mysleli, že tohle přehnané uskromňovaní jen kazí dětem život“ a začnou jim peníze podstrkovat a platit akce, na které rodina nemá. Nebo děti onen lehce alternativní a skromný životní styl zdánlivě bez protestu vydrží do konce střední školy, ale pak si co nejrychleji hledají nějaké zaměstnání, protože možnost vydělávat normální peníze je pro ně symbolem svobody a vlastní životní cesty.
Když sleduji děti z usebraných křesťanských a alternativních rodin, jak jsou v pětadvaceti nadprůměrně ověšeny notebooky a sportovním outdoorovým zbožím špičkové kvality, těžko to mohu vykládat jinak, než jako kompenzaci. Velmi často tak ortodoxně skromné rodiny dosahují u svých početných potomků pečlivou výchovou pravého opaku, než zamýšlely. Tak často rodiče opakovali, že konzum je otroctví (ani to nebylo třeba říkat nahlas), až je pro děti nad slunce jasnější, že konzum je ta nejžádanější a nejsamozřejmější, protože relativně snadno dosažitelná svoboda.
Vstanou noví bojovníci
To samozřejmě neznamená, že neexistují lidé okolo dvaceti, pro něž je dobrovolná skromnost životní cíl. Jak k tomuto rozhodnutí dojde, není úplně jasné a motivace nejspíš mohou být velmi různé. Od buddhistické snahy o jednoduchou a hlubokou existenci, přes zelené přesvědčení, po snahu vyhnout se nudě života, v němž není třeba o nic usilovat, protože všechno je na dosah tatínkovy kreditky. Ti všichni si chtějí vyzkoušet něco nového. Třeba hliněný dům, vlastní králíkárnu a život bez každodenní mediální masáže. K ochotě uskromnit se tedy nejspíš vedou velmi různé výchovné modely. Kromě jediného. Opravdu důsledně uplatňované dobrovolné skromnosti. Jistě, je to trochu paradoxní, ale zase žádné velké překvapení, ne?
P.S. Samozřejmě mě potěší každá zmínka v diskusi, která naznačí, jak vychovávat děti tak, aby k tomuhle „konzumnímu přepólování“ nedošlo.
reklama

Další články autora |
Online diskuse
co vlastně způsobí to přepólování? - 31. 8. 2011 - Sarkapůvodní téma z diskuse až na pár výjimek vyčichlo, ale jedna poznámka krásně vyplývající i z té diskuse mě přece jen napadla.ti, co volí tu jakoby alternativnější cestu a příjmy upozadí na dejme tomu nutné minimum, které si sami nastaví, tady dostali od místních ekobijců hned najevo, co si ti o nich myslí, pěkně rázně, nejvíc "chudák" vegetariánka. ta je dokonce tyranka. ostatní jen líní a neschopní. možná by ty děti, kteří vyrůstají v alternativních rodinách, nemuseli v průběhu dospívání léčit komplexy, právě kdyby netrpěli v době, kdy ještě nemají srovnáno v hlavě proč tak rodiče žili a jak chtějí opravdu žít oni sami, reálné agresi - ať už přímé nebo nepřímé - těch, které konzum nazvěme to baví. zatímco alternativci se cítí osvícení, ale nebudí v nich konzumní společnost agresi (až na výjimky a extrémy), naopak zdá se, vzniká zvláštně agresivní nálada u eko či alter bijců... chci říct to přepólování není dost možná faktických nedostatkem luxusu ať už jím je myšleno cokoli, ale spíš dětskému nedostatku schopnosti nebo nevůli vykašlat se na okolí a jejich posměvačným a škatulkujícím reakcím. v lepším případě se přirozeně stane, že inklinujou ke kamarádům podobného ražení, třeba ve skautu a přežijou pubertu v lese, čímž se ještě víc vymezí. a tím si ta většinová společnost tu většinu udržuje, i když kdo ví co už je dnes většina. tak to není nic nového, vidět kamenování naživo tam kde se dosud běžně děje kvůli kdejaké kravině, musí být pro civilizovaného člověka zážitek, i když o tom slyšel. je to jako v jedné studii o mužích homosexuálech u nás, o tom, zda by jako dva otcové chtěli vychovávat dítě, mít tu možnost. ve všech otázkách se tváří, že společnost je již k homosexualitě velmi tolerantní, že nemají prakticky žádné problémy, a také že by chtěli být rodiči a cítili by se k tomu dostatečně schopní (ne všichni). ale na dotaz tak budete usilovat o to, mít dítě, odpověděli vesměs všichni, asi ne, kvůli tomu dítěti. ostatní by se mu smáli, že má dva táty teplouše a to bysme mu a priori neudělali, mohlo by ho to nadobro poznamenat. ne že by nevěřili, že to dítě poznamená fakt, že má dva muže jako rodiče, ale to, že ho zprzní společnost. tak to mi to připomnělo. proč vlastně chceme prznit "jiné" děti, stimuluje je to pak k výkonům, které si doba žádá? není to škoda, není to od nás dospělých a námi očkovaných dětí zlé? myslíte, že to je důvod k zamyšlení a prohlubování tolerance nebo i tolerance je pro civilizaci příliš nebezpečná alternativa? |