https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/ctverice-cechu-celi-v-brazilii-obvineni-z-pasovani-chranenych-rostlin
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čtveřice Čechů čelí v Brazílii obvinění z pašování chráněných rostlin Aktualizováno

4.3.2026 05:37 | PRAHA (Ekolist.cz) | Radomír Dohnal
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto | arjenvr / Flickr
Zprávy o tom, že biotopy s výskytem vzácných druhů kaktusů kdesi v Rio Grande do Sul plení nelegální sběrači, kteří pak pichlavé rostlinky pašují do světa, nás ponechávají velkomyslně v klidu. Je to přeci problém Brazílie, kterou od nás dělí 10 000 kilometrů a Atlantik, ne? Jenže Češi do tohoto příběhu teď vstoupili víc než výrazně.
 
Dne 26. února během běžné kontroly zaznamenala ostraha letiště v brazilském Guarulhos pokus několika osob vyvézt z Brazílie chráněné druhy kaktusů a jejich semen. Z kontroly rutinní se tak stala velmi důkladná inspekce zavazadel. A ve výsledku pak to, čemu se v kriminalistické terminologii říká „záchyt“. Ti čtyři zadržení na svůj mezinárodní let už nenastoupili. Mezi nimi i bývalý předseda Společnosti českých a slovenských pěstitelů kaktusů a sukulentů Jaroslav Vích. (Edit: Upřesnili jsme informaci, že pan Vích je bývalý předseda Společnosti).

Ne, nešlo o pár semínek omylem zachycených na lemu nohavic anebo nejapný pokus odvést si jeden ostnitý suvenýr. U čtveřice osob byly zajištěny desítky kaktusů a tisíce semen. Nebyla to náhoda, přehlédnutí, drobný omyl ani jinak ospravedlnitelné lidské pochybení.

O něčem takovém se asi nedá hovořit v případě, kdy si zadržení dali opravdu záležet na tom, aby semena kaktusů ukryli do skrýší v nápojových plechovkách, v dutinách podrážek bot, anebo je maskovali v běžných osobních předmětech. Těžko hovořit o náhodě, když někdo cíleně umísťuje roztřízená semena kaktusů do papírových a plastových sáčků, které pak uschovává do dutin v zavazadlech.

Kaktusy byly rozděleny do několika zavazadel a zabaleny tak, aby nebyly na první pohled patrné. Šlo o docela promyšlené způsoby ukrytí, s jasným cílem vyhnout se odhalení. Přivolané agenty Polícia Federal pochopitelně ošálit nedokázaly.

Dohromady se zadržená čtveřice pokoušela pronést přes stovku kaktusů různých druhů a dvě tisícovky semen. A ano, většina z těch zajištěných exemplářů je považována za chráněné, v místě svého výskytu ohrožené a rozhodně nepovolené k vývozu. Jak potvrdili odborníci z Brazilského institutu pro životní prostředí a obnovitelné přírodní zdroje (IBAMA), často šlo přímo o druhy chráněné mezinárodní úmluvou CITES. Té úmluvy, která reguluje obchod s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.

Zmíněná čtveřice cestujících s kufry plnými kaktusů byla zadržena pro podezření z tzv. contrabando, pašování. A též z porušení brazilské environmentální legislativy.

Kromě onoho nelegálního vývozu mohou čelit obvinění i z neoprávněného nakládání s chráněnými druhy, a též z pokusu o mezinárodní obchod bez povolení. O tom bude v dalších dnech rozhodovat brazilská federální prokuratura. Brazilské právo v takových případech umožňuje uložení poměrně vysokých pokut i trest odnětí svobody.

Čerstvý případ z letiště Guarulhos - který upozorňuje na problém nelegálního získávání a nelegálního vyvážení biologických zdrojů, narůstající míru ohrožení jihoamerické biodiverzity - tak můžeme odložit někam do pozitivních zpráv o šikovné brazilské policii, bojující proti biopirátství, ne? Ne zcela.

Protože, jak uvádí místní deníky a tiskové zprávy, ta zmíněná čtveřice se na letišti prokazovala českými pasy. Ti zajištění a dosud ještě neobvinění „mezinárodní pašeráci, plenící biotopy vzácných kaktusů v Rio Grande do Sul“ jsou Češi.

Ten „brazilský problém“, který se děje 10 000 kilometrů vzdušnou čarou od nás, se nás tak týká mnohem víc.

Možná bychom si tedy měli přestat nalhávat, že biopirátství je jen exotický problém vzdálených kontinentů. Není. Na tom, co se děje s biodiverzitou v Brazílii, zjevně neseme určitý podíl. Rio Grande do Sul není supermarket pro sběratele kaktusů a spravedlnost platí pro všechny.

Až si příště naplánujete cestu na jih Ameriky, myslete na to, až vám budou důkladně šacovat kufry. Češi tu platí za zloděje kaktusů. A jen o kousek vedle pak za zloděje per. I kvůli těm nenechavcům je tohle vizitka nás všech, bohužel.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (29)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

4.3.2026 10:22
"Rio Grande do Sul není supermarket pro sběratele kaktusů a spravedlnost platí pro všechny." Ano. Ale opakem pravdy je pravda jiná.
V rozvojových zemích se přírodní plochy rychle devastují a tím unikají i druhy dosud nepopsané. Hmyz, rostliny.... Místní a i vědci se o to nestarají, nemají zájem o spolupráci s odborníky.... No a občas to některému znalci přijde líto a má zkrat.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

4.3.2026 15:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
V těchto zemích platí dvojí metr:
Pokud někoho chytnou s pár kaktusy a semeny je to pašerák a je vláčen tiskem.
Pokud místní přes lokalitu s chráněnými druhy vedou silnici, nebo ji zavezou skládkou, čímž tuto lokalitu nenávratně zničí, nikdo to neřeší.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.3.2026 17:52
Host se má chovat tak, aby nedělal zemi původu ostudu. Pokud to nelze sbírat legálně, tak porušují zákony a zaslouží si trest a omlouvat to záchranou těch kaktusů doma ve skleníku je neomluvitelné. Ono to je celkem výnosný kšeft dovážet a množit vzácné druhy, které následně prodávají za tisíce. Kdysi jsem byl u jednoho kaktusáře a orientačně jsem se ptal na
ty jeho nejvzácnější druhy a byl jsem v šoku, kolik stojí. Být jediným
majitelem nějakého druhu v Evropě může být jako být vlastník vzácné
poštovní známky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.3.2026 18:26 Reaguje na Břetislav Machaček
No jo, no, i to je taky pravda.
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 13:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Vážený pane Macháčku. O tom co je ochrana rostlin víte z doslechu a šíříte svá moudra v médiích. Orientačně se ptáte a já Vám odpovím. Orientačně. Pěstuji kaktusy už dlouhých 60 let. A mám tam rostliny z dob minulých- Pokud se mě zeptáte jaká je pro mě jejich cena tak odpovím. OBROVSKÁ . Orientačně. V supermarketu podobný E.Grusoni 500 Kč. Průměr cca20 až 20 cm vypěstovaný v pěstírně za 2 až 3 roky v Thajsku nebo na Kaanár. ostrovech.. Můj gruson má průměr 50 až 60 cm a 48 let stáří. Pro mě každý rok 1000 Kč. Orientačně si spočítejte kolik by měl stát. A tak se prosím zamyslete co píšete, přečtěte si můj článek o té události a možná byste se měl omluvit. Nezlobím se na Vás. Jen mi vadí že píšete hlouposti o něčem čemu nerozumíte. A ten pán co to tam napsal by měl také nehladat senzaci ale fakta.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.3.2026 14:13 Reaguje na Josef BIS
Ti pánové nejsou v oboru asi nováčky, kteří neznají postupy
při převozu rostlin a jejich semen. Pro cestování musím
znát předpisy a zákony, abych se nedopustil porušení zákonů
a předpisů. Každopádně by měli mít k zásilce doklad o legálním nabytí a certifikát, že mají ten vývoz povolen oprávněnými orgány, pokud ty rostliny ochraně podléhají.
11 let jsem pracoval ve státní správě, která měla na starosti CITES a jiné předpisy ohledně chráněných druhů všeho živého a taky neživého. Každý, kdo chce cokoliv převážet přes hranice, tak musí znát předpisy těch států. Neznalost zákona neomlouvá a pokud je hloupostí, co jsem napsal, tak popište v čem konkrétně. Já nic hloupého
nevidím v tom, že popisuji jak výnosný kšeft se z toho
stal. Co už nelze volně v přírodě získat se vyvažuje
zlatem pro fanatické sběratele a jsou za to cokoliv
obětovat. Kdysi jsem měl na hranicích záchyt vývozu
plazů chráněných podle CITES a pašerák dobře věděl
co dělá, protože pokud by to nevěděl, tak je přihlásil
a neukrýval. Četl jsem článek a z něho usuzuji, že
ukrytí semen a kaktusů v dutinách zavazadel a nebo
v podrážkách není legálním vývozem, ale zatajením zboží
při vývozu a dovozu a už to je TRESTNÉ. Takže se nemám
zač omlouvat, když podle textu v článku vidím, že to
nebyl vývoz oznámený celníkům, ale zatajený a ukrytý
před běžnou kontrolou. Asi věděli, proč to ukrývají,
nevezou viditelně na očích a předem to neoznámili.
Podle textu v článku je to jasné podloudnictví a pokud
tak tomu není, tak se nebudu omlouvat já, ale pouze
autor článku uvedením podle vás nepravdivých informací.
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 15:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak ještě jednou- Pokud si přečte mojí odpověď tak já Vám odepisuji na moudra že ten kaktusář si cení rostlinu na určitý obnos. A tady vzniká mylný dojem jak je to výhodné pašovat. Jen připomínám, že taková cesta stojí kolem 100 000 KČ. Investice z prodeje nedosahují mnohdy nákladů. A vím a znám jak inspekce jednala se zadrženými kteří vezli ptáky, jak se lezlo do podprsenek a slipů v rámci kontrol,jak z hlavy a neznalosti byly určeny ve skleníku importy. Dnešní kaktusáři dovedou v kultuře vypěstovat rostliny k nerozeznání od rostlin z naleziště. A byl jsem na jednáních s UKZUZ, KULATÝ stůl v PS, na dalších sezeních. Je to dlouhá řada.
A ten pán co to napsal nic neověřil a bez znalosti převzal bláboly které rozšířil. I Vy jste v tom trochu nevině ale tohle by se profíkovi Cites nemělo stávat.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.3.2026 19:31
Jako kaktusář si dovolím svůj náhled na věc. Ano- z hlediska práva je to nepochybně přestupek a dotyční mají smůlu, budou rádi, pokud vyváznou s tučnou pokutou. Toto nezpochybňuji. Ale na straně druhé je rovněž nezpochybnitelné a je veřejným tajemstvím, že co je dovoleno Jovovi, není dovoleno volovi- japonské a čínské firmy, zabývající se kaktusy a sukulenty, naprosto bez problémů plundrují jihoamerická a mexická naleziště a importy se běžně odvážejí po stovkách kusů, stejně tak i semena. tedy jednoznačný dvojí metr.
Upřímně řečeno, nechápu, proč měli potřebu převážet rostliny- ta semena úplně stačí a v tomto případě není pravdou, že by to populaci nějak ubližovalo- to píšou lidé, kteří této problematice nerozumí. jen pro zajímavost, u nás vysoce ceněné rostliny rodu Echinocactus horizonthalonius či parryi nebo polycephalus, tamní farmáři v Mexiku a USA likvidují po stovkách, neboť způsobují svými trny zchromnutí dobytka či koní.
je ale pravdou, že to likvidují lidé místní a my jako cizinci nemáme právo -či lépe řečeno neměli bychom mít právo-jim do toho kecat. je to jejich země, jejich právo a jejich život. Ale to samé platí i pro režimy a politiku jako takovou.
Odpovědět
VC

Václav Chadraba

5.3.2026 01:52
Tak jsem se snažil ověřit nějaké ty informace a hned ta první není pravdivá. Předsedou SČSK není pan Jaroslav Vích, ale ing. Jiří Musil.
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 08:10 Reaguje na Václav Chadraba
Super postřeh. A pravdivý.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.3.2026 15:20 Reaguje na Václav Chadraba
Jedná se o společnost se zkratkou SČSPKS. Pan Vích byl předsedou v minulosti. Nicméně, pokud autor tohoto spisku pracuje s informacemi, měl by si ověřit jejich aktuálnost. Klidně bychom se od něj jako žhavou novinku mohli příště dozvědět to, že v Rusku bolševici výstřelem z Aurory začali útok na Zimní palác.
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 07:45
Nežádám, chci opravu. A pokud někdo pomluví veřejně tak je povinnost opravit.
Celý článek je tendenční a nepřesný. Spíš se jedná o blábol nějakého aktivisty, který chce být důležitý. Já jsem o situaci podrobn informován. Zaprvé, žádný předseda Společnosti českých a slovenských pěstitelů kaktusů a sukulentů zadržen nebyl. Autor si zřejmě neuvědomuje, že porušil zákon o ochraně osobních údajů. Rostliny pocházely z amatérské pěstírny a semena pouze z Uruguaye, která vývoz semen nezakazuje. Zavazadla byla Brazilskou policii zadržena při letu z Montevidea do Vídně, při mezipřistání v Sao Paulu. Policie nemohla prokázat, že by se jednalo o brazilské kaktusy a semena, navíc uváděné množství rostlin a semen je tendenčně zkresleno. Dotyční jsou na svobodě, mají u sebe své pasy(!) a čekají na odlet do ČR. Zadrženým
nebyl zakázán další vstup do Brazílie, takže ten přestupek asi není tak závažný, jak se v článku uvádí. Josef Bis
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 07:46
Nežádám, chci opravu. A pokud někdo pomluví veřejně tak je povinnost opravit.
Celý článek je tendenční a nepřesný. Spíš se jedná o blábol nějakého aktivisty, který chce být důležitý. Já jsem o situaci podrobn informován. Zaprvé, žádný předseda Společnosti českých a slovenských pěstitelů kaktusů a sukulentů zadržen nebyl. Autor si zřejmě neuvědomuje, že porušil zákon o ochraně osobních údajů. Rostliny pocházely z amatérské pěstírny a semena pouze z Uruguaye, která vývoz semen nezakazuje. Zavazadla byla Brazilskou policii zadržena při letu z Montevidea do Vídně, při mezipřistání v Sao Paulu. Policie nemohla prokázat, že by se jednalo o brazilské kaktusy a semena, navíc uváděné množství rostlin a semen je tendenčně zkresleno. Dotyční jsou na svobodě, mají u sebe své pasy(!) a čekají na odlet do ČR. Zadrženým
nebyl zakázán další vstup do Brazílie, takže ten přestupek asi není tak závažný, jak se v článku uvádí. Josef Bis
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.3.2026 14:28 Reaguje na Josef BIS
Pokud jste nebyl u toho osobně, tak vás obdivuji jak podrobné máte
informace, že se nejedná o porušení předpisů a zákonů. Pachatelé
totiž rádi uvádějí známým a příbuzným jiné důvody, než jsou ty
skutečné. Za dobu své služby jsem se setkal s mnoha "nevinnými"
do doby, než jsem se seznámil s trestním spisem a důkazy. Pak
jsem se divil, jak se pachatelé snažili ukázat v lepším světle
a bagatelizovali svoji vinu a čin. Držím vám palce, aby to bylo
tak, jak tvrdíte vy a nikoliv autor článku, protože v opačném
případě může zažalovat zase on vás. Je lépe nezaujímat ŽÁDNÉ
stanovisko, které se neopírá o cizí zveřejněné informace za
které odpovídá jejich autor a nebo rozhodnutí odpovědných osob.
Pokud ty své informace víte pouze z doslechu, tak jste za
jejich zveřejnění zodpovědný zase vy.
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 16:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlasím. Vy asi trestní spis máte v ruce a proto jste si jistý. Jak odpovíte když z Uruguae odletěli směr Vídeň. Tam neplatí zákony jako v Brazílii. A V Brazílii zřejmě kontrola na udání konala. A souhlas CITES I- v Brazílii. Ale odborník co pozná odkud jsou semena se ještě nenarodil. Mnohdy je problém určit rod, druh, varietu, formu rostlin. Semena jsou velká, malá, černá, hnědá, šedá, hrbolatá, kulatá.
Přestup, výstup, nástup. Odlet do Vídně. Tady se přeme zbytečně, důležité bude rozhodnutí brazilců a co se jim podaří prokázat. A tendenční článek nějakého pisálka značně upravený do senzace postrádající fakta je to, co zůstává mimo. To, co píšu si pochopitelně obhájím, Ale nepleŤme si příčinu a následek. Cites znám, ale mám výhodu, že se dovedu naučit i jednotlivé pasáže, dovedu pěstovat i množit a to je nad úředníkem výhoda. A Jižní Ameriku, Čile a Argentinu mám projetou jako málokdo. Bez ztráty květinky.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.3.2026 16:14 Reaguje na Josef BIS
Dobrý den. Celá záležitost má minimálně dvě roviny. Na jedné straně souhlasím s Vámi, že celá záležitost připomíná bouři v sklenici vody. Platí zde, že malé zloděje věšejí, velcí dostanou řád. Na druhé straně pořád platí, že rostliny jsou nelegální, protože dotyční nemají doklad o jejich nabytí a i když vyváznou v Americe bez postihu, problémy je mohou čekat doma. Při dovozu rostlin ze zemí mimo EU potřebujete fytosanitární osvědčení, které oni evidentně nemají. Takže pokud bude celní správa postupovat podle zákona, rostliny i semena jim zabaví a zničí a oni dostanou pokutu.
To osvědčení potřebujete i pro dovoz jediné rostliny a oni jich vezou desítky.
Odpovědět
JB

Josef BIS

7.3.2026 18:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Dobrý den pane3eděnko. nechtěl jsem ale musím. První rovina je potvrzení mých závěrů a co jsem napsal.
Vzpomínky se musí prožít. Před B.Aires mě zastavila policie a se zájmem jim vlastním šacovala v autě. Dokady , moje a auta, pásy, kontrola lezla pod sedačky, kufr. A nic.Naštvaně odešel. Skoro bych odjel. Najednou se vrátil a chtěl hasíci přístroj. Tak mu ho z kufru dávám. Oči mu zajiskřili a maler. Měl propadlou revizi, pouhý měsíc. Průser. Nepojízdné auto, požadoval klíče do odstranění závady. Tak jsme se chvíli přeli a vítěz byl v jedné větě. položil jsem jasně-co mám udělat abych odjel. Otočil se ke všem na parkovišti zády a . 200 USD. Vzteky jsem byl bez sebe ale odjel jsem. Hasičák už nevadil. A tak jinde třeba tuto otázku nepoložili. To je jdna z možných variant. Kporušení zákonů dochází denně, tu průjezd na ervenou, rychlá jízda, stání kdekoliv, pašování ptáků, plazů, rostlin, Málokdo ví, že palmy, kameny od moře, lastury a ulity, cykasy jako semena na asfaltě co rozjedou auta, a vše další je bráno jako Ochrana CITES. A vášnivý sběratel se pokouší něco dovézt. Vášnivý řidič na červenou také.
Odpovědět
JB

Josef BIS

7.3.2026 18:38 Reaguje na Josef BIS
A zákony se mají dodržovat ale kolik zákonů a ujednání je denně porušováno. A to, co bude prokázáno bude rozhodující. A věřte mi že píšu pravdu.Velice často se jedná při kontrolách o propinu.V češtině úplatek, všimné, lobisti mají provizi. A jestli vezli každý cca 25 rostlin tak se může jednat o rostlinu jedinou s 25 odnožemi. Podobné je to v tomto případě se semeny- 500 semen s klíčivostí desetiprocentní. Ano jen 50 semenáčů jeden milimetr a do prodejní velikosti v našich podmínkách cca 5 let. Jak Vám to teď zní??????? A budou trestáni jako když pašují bílého nosorožce z Afriky. Tvrdě,
Odpovědět
JB

Josef BIS

5.3.2026 16:34
Dobrý den, poprosím pana editora aby smazal duplicitní článek který jsem omylem poslal 2x. Je mi 71 let, oči chabé, ruce chromé, hlava ještě slouží, člověk a tělo bolí. Děkuji. Josef Bis.
Odpovědět
JB

Josef BIS

8.3.2026 09:25
A aby mohli reagovat i lidé co nepěstují a nechovají chráněné druhy.
V Čile na pobřeží Pacifiku v zátoce Pichidangui , rybářské vesnici. Za ní skládka civilizace. Plasty, postele a vše co se dá vyrobit tu najdete. BASURA, odpadkový koš, kontejner, kupa odpadu. stovky jich tam je takových skládek, tu vystrkuje květ kaktus, kojot co našel něco k snědku, pavouk, štír a motýl. , Ale tady po cca deseti letech změna. Čumím jak umím a jsem nadšen. Je zde krásně uklizeno, naučná stezka s fotografiemi Fauny a Flory, kaktusy v cajku, kormoráni a mořští racci všude a co slyším. Píseň obřích velryb asi plejtváků se ke mě donesl. Plují si ve studených vodách Humboldtova proudu k severu. A vlnobití a tříšť z vody. Asi dnes zalévají . A tady vidím tu změnu. Chválím velice. Tak tady je vidět ochrana CITES. Tady to opravdu funguje a palec nahoru.
Ale podobných lokalit je málo. Další lokalitou kterou jsem navštívil je Las Činčilas. Jediné místo na zemi kde žijí Činčily. Po zaplacení poplatku se dáváme do řeči s ochránci. A asi jsem jednomu padl do oka a tak mi ukázal NP Las Chincilas. Mají tam stezku pod zemí a ukazují jak žijí tito raritní tvorečci. Nakonec utrhl nějaké plody z keře a dal mi je do ruky. Zavedl mě k díře v zemi. Zaťukal na strom a. Už jsou tady a žerou mi z ruky ta semena. Moc jim chutnají. A jsem možná jediný komu je to dovoleno. JINAK to dělají a ukazují pouze ochránci přírody. Další palec nahoru. Všude pořádek a řád. Stím musím a rád souhlasím. Tady Cites úmluva je opravdu na svém místě. Co ale jinde když úředník nachytá turistu, botanika, sběratele a zaníceného pěstitele. Znova píšu- PROPINA. Úplatek, všimné, provize. Jak jednoduché v zemi kde platí co řekne Policie, úředník,vyšetřovatel. každý podepíše. Hrdinů jsou plné hřbitovy. Úplatek a propina za život.
Odpovědět
JB

Josef BIS

14.3.2026 06:29 Reaguje na Josef BIS
A zase musím napsat. Ekolist asi nikdo nečte. Není divu. Polopravdy a neověřené zprávy špatně přeložené, touha po senzaci a prvním článku, Ani ten pisálek toho panfletu se neozve aby to co píšu rozporoval, Pouze trochu sedí statě z Cites 1 a2. Ostatní blábolení opilce. A jen mě zaráží že pan Dohnal mlčí a nerozporuje moje připomínky. Panu Macháčkovi děkuji, měl snahu. Podobné je to na Blesku. JEN SENZACE A ŽVANĚNÍ O NIČEM.
Odpovědět
JB

Josef BIS

14.3.2026 07:32 Reaguje na Josef BIS
Na Zemi, opravuji. jb.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.3.2026 13:02 Reaguje na Josef BIS
Dobrý den, reaguji jako kaktusář. Víte, já bych pochopil, že převáželi semínka. Na tom opravdu nic špatného není a navíc rozmnožení hledaného druhu pomáhá snižovat zátěž na přírodní populace. Ale vysvětlete mi, proč proboha museli kopnout a převážet rostliny?? Přece jim jako zkušeným kaktusářům muselo být jasné, že pokud je u nich najdou, bude to průser jako mraky!! To se opravdu nemohli ovládnout?
A vysvětlení, že to měli někde z pěstírny.... přece dobře víte, jako já, že v tom případě by si snad nechali vystavit fyto a to fyto by celníkům omlátili o hlavu, navíc legální převoz se snad nemusí skrývat někde v plechovce od piva....
Jistě , nebyli jsme u toho, ale bohužel, ono spíš všechno hovoří pro nelegální dovoz.
Znovu- kdyby šlo jen o semena, mám pro to naprosté pochopení, ale rostliny...to ne, jak jsem kaktusář.
Odpovědět
JB

Josef BIS

16.3.2026 11:04 Reaguje na pavel peregrin
Dobrý de,
přečtěte si všechny články od začátku a na vše najdete oddpověď.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

17.3.2026 07:53 Reaguje na Josef BIS
Dobrý den, přečetl jsem. No- tu skutečnou pravdu znají jen ti čtyři. Ale zde jde o pravdu jen o to, jestli měli u sebe rostliny a pokud ano, tak zda na ně měli fyto a nebo se je snažili pronést. Nic víc a nic míň, semena jsou v pohodě.
Pokud to byly legálně převážené rostliny z pěstírny, pak nepochopím tu naivitu, že si nenechali vystavit certifikát.Opravdu nepochopím. A pokud by to byl náhodou ten druhý případ.... víte, nezlobte se na mě, já samozřejmě chápu tu vášeň, ale to by bylo neomluvitelné.
Odpovědět
JB

Josef BIS

18.3.2026 04:48 Reaguje na pavel peregrin
Tu skutečnou pravdu znají pouze tři zadržení kluci. Mýlíte se, tohle by měli vysvětlit ti, co stvořili ten blábol na začátku. Ti mlčí, mouřenín odvedl práci. Špatnou. Ale horší je, že další neznalí to převzali a šíří dál.
Uruguvaj nezakazuje přepravu semen, je ale pod Cites. Ta o tom také nic moc nemluví. Je to na další debatu ale jedná se o dovoz planě rostoucích rostlin. Semena jsou v mlze, neurčitě, a je to uřčitě možná cesta jak legálně uspokojit milovníky a pěstitele. A opět, nikdo Vám nevystaví certifikát vývozu, v těchto zemích často není kde je kancelář. Pokuste se v Evropě sehnat fyto, vývozní povolení na tuto komoditu. Pampelišku nebo kopřivu. Takhle v zemích původu koukají na kaktusy. Opět se mýlíte, semena pro úředníka nejsou v pohodě. O tom svědčí i to zadržení. A věřte mi, nevíte o čem píšete.
Odpovědět
JB

Josef BIS

18.3.2026 07:44 Reaguje na Josef BIS
JENOM K TOMU POVOLENÍ.
V eurohůniji platí nařízení Plants Pasport. Takový panflet o dovozu a vývozu rostlin. Zkoušel jste se podívat na prodávané rostliny v Marketech? c
Co z toho je a komu to něco řekne když tam ta cedule je?????? A hlavně že je a musí tam být vlajka EHS. Vlajka ocelářů. Ale to je další nemožné nařízení úředníku v Bruselí. Každý se brání jak umí a naštěstí ouředník musí dokázat že našinec lže a porušil zákon. Ale Listina lidských práv mimo jiné říká, že mohu dělat podle svých zájmů. A je na ouřednících aby mi to dokázali a pokusili se mě přivést na cestu co někdo vymyslel. Ale chránit rostliny za nemalý plat jako ten, kdo má moc a chrání si svojí dobře placenou židli od stolu je opravdu děsivá představa do budoucna. A ochrana živých tvorů je opravdu něco jiného než ochrana rostlin. A poslední. Žijeme v době, kdy miliony tun ropy pod zásahem dronů mizí v oceánu, kdy se používá ochuzený uran a ničí se tanky a viojenský maeriál a zbraně, ničí se to, co člověk vyrobil a vymyslel . Ale budeme rozkazovat třeba Brazílii, PLICÍM ZEMĚ aby nekácela deštný prales. Těch pár kaktusů a semen je nicota. A ptám se. Proč tohle ochránci klimatu, kaktusářo bijci, proč neprotestují tady. A proč nezadrží Trampa a další kteří nesou hlavní vinu zkázy planety. Tam je ticho jako v hrobě. Na Ukrajině je smrt na každém rohu a dál tam tuny vojenského materiálu denně proudí. Po celém světě se bojuje. Tam Cites mlčí ale tady se předhánějí kdo víc chrání. Jestli chceme chránit" PLANETU ZEMĚ p" tak kde začít?????? Tam třeba v Brazílii , v eurohůniji, na célém světě.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.3.2026 21:13 Reaguje na Josef BIS
Se semeny by takový problém nebyl, to určitě víte. Jistě, pro úředníka semena nejsou v pohodě, ale NENÍ to takový problém jako rostliny.
Já nikterak neobhajuji tento nevyhovující systém, ale bohužel-i blbý zákon je zákon a nemá cenu o tom rozvádět filozofické debaty, co by kdyby. Určitě víte o problematice fyto povolení v těchto zemích víc, v tom s vámi souhlasím- ale o to víc se tedy divím, že chlapi tak nesmyslně riskovali.
Prý to bylo na účely studování rodu Notocactus a Wigginsia, jo to bych věřil, Šorma se do Wiginsiií zahleděl. V tomto případě , pokud je to pravda, chvályhodný počin.
Ale co ty ostatní případy v minulosti? Jste si také jist, že šlo vždy o studium botanického materiálu?
Asi ne, že. Ono to pokušení kopnout si rostlinku je veliké- když jsme viděli terezky v Coneto, nebyl by to problém- ale proč?
Odpovědět
JB

Josef BIS

22.3.2026 12:09 Reaguje na pavel peregrin
Dobrý den pne,
my dva se asi nebudeme přít o to, jestli bylo dřív vejce nebo slepice.
Láďu znám dlouho. Jednak to mám k němu 12 km a s těmi Wiginsiemi a Notoc. je znám v celé republice. A pěstitel, znalec jak málokdo. Vím o čem píšu. I ostatní zadržené znám a to samé. Ti kluci fakt jeli na výzkum a ne za kradením jak popsala jistá"" EXPERTKA " kterou p.Gues odvolal z Inspekce. O tom jsem psal na Blesku, Ekolistu a i zde. Co za tím bylo a spekuluji. Korupce, všimné, propina nebo amaterismus,zrovna takový zápal pro věc jako kaktusáři zadržení v SAO PAULO, jen opak, porušování zákonů ze strany expertů a přisvojení si pravomocí Policie a Celní správy. Ti jediní měli právo tehdy zadržet a přizvat si Inspekci co nerozezná echinopsis od diskáče ale koná. Podívejte se na blesk s expertkou ze zadržení, fotomontáž, (tam nebyla ale fotku tam má) ale ty kaktusy u zadržených fotek kluků?????? EXPERTKA. Ostuda expertky co rozumí Fauně, Flora jí nic neříká. Minulost je minulost. Každý řidič se chlubí tím že jezdí bez průšvihu. Zatím ho nikdo nechytil ale zákony porušuje. Tak je to na světě. Děkuji Vám za diskusi, Josef Bis.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist