https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/jak-a-proc-pecovat-o-stare-stromy-v-lese-vysvetli-pachnik-hnedy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak a proč pečovat o staré stromy v lese? Vysvětlí páchník hnědý

7.12.2025 05:55 | PRAHA (Ekolist.cz) | ČSOP
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Martina Kišelová / ČSOP
Orlinské údolí je unikátní tím, že díky špatné přístupnosti se zde zachovaly více než stoleté stromy, především duby, které zde vyrostly v původně světlém řídkém porostu. Údolí navazuje na vlašimský zámecký park, který je součástí evropsky významné lokality Vlašimská Blanice a ve kterém žije vzácný brouk páchník hnědý. Právě tento brouk, obývající výhradně staré stromy, je průvodcem novou naučnou stezkou.
 
Stezka představuje opatření, která ČSOP Vlašim ve spolupráci s městem Vlašim a Lesy ČR, lesním závodem Konopiště, v posledních letech realizoval. Zaměřuje se především na uvolňování nejcennějších starých stromových velikánů – tedy na odstranění konkurenčních stromů z jejich bezprostředního okolí, aby měly více světla, vody a živin a mohly tak déle žít.

Osluněné dřevo navíc prospívá páchníkům a dalším druhům hmyzu, které na těchto stromech nacházejí ideální podmínky. Současně opatření zahrnují i výsadbu a ochranu mladých dubů, které jednou převezmou jejich roli.

Orlinské údolí je vzácným příkladem spolupráce dobrovolné ochrany přírody se státními lesy a místní veřejnou správou. Dokladem je začlenění jeho východní části do sítě „Ostrovů přírody“ Lesů ČR, s. p.

Páchník hnědý
Páchník hnědý
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Martina Kišelová / ČSOP

Páchníkova stezka je okruh dlouhý 2,7 km. Obsahuje osm zastavení s nenápadnými panely, které nenarušují divokou krásu údolí. Trasa vede částečně po nové mlatové pěšině, kterou vybudovalo město Vlašim od konce ulice V Sadě k Vorlinské nádrži. Další část stezky vede úzkou lesní stezkou členitým terénem. Neklouzavá turistická obuv se určitě vyplatí. V nejprudší části přibyly zemní schody. Lesy ČR zrekonstruovali oblíbenou studánku a obnovily přístup k ní.

„Páchníkova stezka nemá přilákat davy, nejsou na ní ani žádné interaktivní prvky. Chtěli jsme do tohoto krásného koutu přírody zasahovat co nejméně a jen nenásilně informovat návštěvníky o hodnotách toho, co kolem sebe vidí, a vysvětlit smysl opatření na podporu nejen páchníka hnědého, ale celé skupiny organismů, které pro svůj život potřebují staré stromy,“ řekla Kateřina Červenková z ČSOP Vlašim.

Stezka vznikla jako součást projektu Vzdělávání pro odolný les díky financování Evropskou unií v rámci Národního plánu obnovy a programu NET4GAS Blíž přírodě. „Podpora otevření nové Páchníkovy stezky je pro nás příležitostí přispět k ochraně vzácných biotopových stromů i k environmentálnímu vzdělávání veřejnosti. Ve vlašimském regionu jde již o třetí lokalitu, kterou jsme pomohli rozvíjet. Těší nás, že program Blíž přírodě přináší konkrétní výsledky,“ uvedl Michal Slabý, jednatel společnosti NET4GAS.

První lokalitou Blíž přírodě na Vlašimsku byl v roce 2016 Jinošovský lom, druhou o dva roky později Křížovský lom.

Základní údaje o Páchníkově stezce

Mapa stezky
Délka: 2,7 km, okruh
Počet zastavení: 8
Přístupnost: pěší, terén náročný až středně náročný

reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

7.12.2025 08:32
Rozvolnění - prosvětlení pomůže každému lesu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.12.2025 18:50 Reaguje na Michal Ukropec
jenže obětí " rozvolnění" jsou hlavně ty staré stromy... nehledě na to, že staré stromy, aby člověk v hospodářsky zaměřeném lese pohledal.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.12.2025 18:51 Reaguje na Michal Ukropec
další problém je, že většina lesa jsou monokultury a mění se to velice pozvolna či vůbec...
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

8.12.2025 08:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano máte pravdu monokultury. Jenže to jsme vytvořili my lidé. My potřebujem spoustu dřeva. Je tam od toho lesník, který se má o les starat a dohlížet na jeho zdravotní stav. Zauta toho moc neuvidí, viz kůrovec u LČR. PODÉL CEST JE JEŠTĚ LES A ZA NÍM PLANINA. ZA DALŠÍ. Přeměna by měla trvat několik generací, ale LČR vyvolanou kalamitou zničili les, ale nikdo z něj moc nepoužije po domu min třiceti let. Proto se to mělo měnit velice pozvolna. A mimochodem odkud budem brát dále řezivo? Možná dovezem z Německa, Rakouska a jak draho vidíme již dnes. Mi přišli o les, který byl bohužel blízko LČR a kde vzít dřevo na králíkárnu, plot a jinou opravu. Prkno za kolik dnes vyjde. Tak takto se přeměna nedělá. Ano les je dlouhověká záležitost a tak se k němu mělo přistupovat, ne vypěstováním a hájením brouka.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2025 09:34 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Ona ta soutěž o voliče ovlivnila vše okolo. Je
třeba se zamyslet, kterých lze získat nejvíce a
odkud. Nejvíce je jich ve městech a není jejich prioritou pole, či les jako výrobní prostředek
dávající práci a živobytí. Jim dovozy nevadí a
bezzásah s hnitím dřeva k postavené králíkárny
v lese. Oni mají jiné starosti a tak se klidně
přikloní k programu udělat z lesů pralesy a
z polí plantáže na biomasu pro energetiku. Je
to třeba umně těm voličům vnutit a pak tu
papouškují bláboly o bezzásahu a nicnedělání,
jaké tu bylo před hospodařením lidí. Oni si
totiž neuvědomují, že i ta města a jejich
současná povolání by nebyla bez půdy a lesů
z nichž pochází současné bohatství společnosti.
Rovněž tak by na tu zábavu a jiná povolání
nebyl čas bez intenzivního hospodaření včetně
monokultur s kvalitní kulatinou takřka z 90%
a nikoliv náhodná kvalita v pralese leda 10%.
Kdysi v pralese musel dřevař takový strom
pracně vyhledat a změtí zbývajícího porostu
dopravit na stavbu. Později si takové stromy
cíleně pěstoval stejného stáří a kvality na
jednom místě s jednodušší dopravou a s pilou.
Je to jako v zemědělství, kde už nesbírali
náhodně vyrostlé klasy obilí, ale oseli pole,
aby jich část mohla šít boty, oděvy, kovat
pluhy a motyky. Intenzivní zemědělství a lesní
hospodářství umožnilo vznik jiných řemesel a
taky zábavy ve volném čase. Idioti si myslí,
že se dá vše dovážet a nebo produkovat postaru
s nízkou efektivitou, ale to by museli opustit
školy, úřady a vědecká pracoviště a produkovat
potraviny vlastními rukama a vyhledávat v
pralese z 1000 stromů 20 na dům. Je to dáno
odtržeností lidí od práce v přírodě, když básní
o výběrové těžbě a v životě nekáceli strom v
zápoji a netahali jeho dřevo z neuklizeného
lesa se spoustou padlých a mladých stromů,
keřů, maliní a ostružiní. Na průběrnou těžbu se
nikdo nehrne na rozdíl od těžby plošné a navíc
v monokultuře, kde se kácí jako když se kosí
pole strom vedle stromu bez nebezpečí věšáků
a jiných nebezpečných situací. Kdysi takovou
těžbu lesníci nabízeli za dřevo zdarma a třeba
ve skalách nad řekou na to nemohli nikoho ani
sehnat. Ty sny o náletových různověkých směsích
jsou sny těch, kteří tu dřinu nikdy nezakusili
a vidí ji romanticky z pohledu někoho, koho les
neživí. Já osobně prosazuji to, co v mém okolí
praktikovali lesníci minimálně 70 let a to jsou
kotlíkové monokultury, které se mozaikovitě
sázejí, pěstují i kácejí. Každá část lesa je
sice monokulturou, ale jinou. Tam jsou dva ha
30 letých borovic, tam 20 letých dubů, tam zase
50 letých buků atd. V lese se tak kácí každý
rok nějaká část a ta se taky osází a oplotí.
Po čase zase jiná a tak to funguje bez toho,
že by se po celém lese těžil jeden strom tam, jiný támhle a nebo les celý sakumprásk. Těžba
monokultury v tom ostrůvku je snadná, je taky
možná strojně a ve zbytku lesa je klid do
doby, než přijde jeho čas.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.12.2025 19:55 Reaguje na Břetislav Machaček
U nás Lesy Města Brna kácely výběrově pomocí harvestoru a velice rychle a šetrně k podrostu i okolním stromům. No nebylo to na strmých skalnatých svazích.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.12.2025 09:48
Samozřejmě, brouci a entomologové budou určovat podobu lesů.
Odpovědět
Anyr

Anyr

7.12.2025 14:55
Je nezbytné upřednostnit mimoprodukční funkce lesa — ochranu půdy a vodního režimu, regulaci klimatu a kvality ovzduší, podporu biodiverzity, rekreační a zdravotní přínosy i jeho estetickou a krajinotvornou roli. Tomu odpovídá také výběrné, tedy ekologicky šetrné, hospodaření.

Les není nástroj, který lze libovolně využívat; jeho redukce na pouhý ekonomický zdroj je výhradně důsledkem lidského přístupu.

Les byl, je a bude ještě velmi dlouho jedním z nejdůležitějších a nejkomplexnějších ekosystémů, které "máme k dispozici". Podle mého nejlepšího vědomí a svědomí nesmí být vystavován libovůli ani krátkodobým vrtochům lidské společnosti.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.12.2025 16:02 Reaguje na Anyr
Samozřejmě. V počáteční větě máte pravdu. Ale nejničivější libovůle a vrtoch je v podmínkách Česka bezzásah.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.12.2025 16:18 Reaguje na Anyr
Hlavně je nutné upřednostnit vládu té správné strany, pokud možno i v ústavě, aby dohlédla nejen na přírodu. Ekonomické zájmy a zaměstnanost musí jít stranou.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist