Co by se malé děti měly dozvědět o vodě a jak na to?
Přeskočím témata jako koloběh vody, s tím se jistě vaše děti už seznámily. Vynechám i hygienu, která je spojena s mytím vodou (a kde se to dle mého názoru tak trochu přehání).
Nezmíním ani tolik omílané šetření vodou, to si prostě přečtěte jinde.
Pojďme se ale podívat na děti a vodu v krajině. U těch nejmenších je třeba být s vodou v kontaktu. Zujte se a běhejte rosou, přebroďte řeku nebo jděte potokem. Zkuste trochu zmoknout, hrát si a dovádět v kalužích, běžte ven v pláštěnkách a holinách, když prší. Stavějte si mlýnky na potoce a pouštějte lodičky. Hlavně se vody nebojte.
Umístěte do vaší zahrady vodní prvky. Jezírko v zahradě opravdu neskýtá nebezpečí, jak si v mnohých školkách a rodinách myslí. Naopak je místem ideálním pro pozorování živé přírody. Žádný jiný biotop nepřitahuje tolik života, jako ten spojený s vodou. Pozorujte vážky, žáby, potápníky, ale i včely, co se přiletěly napít.
Voda je součástí našeho těla. Nenarážím tu na pitný režim, který se často démonizuje. Máme pocit, že děti pořád musí mít možnost pít a vypít alespoň litr denně. Není tomu tak, pár hodin bez vody určitě vydržíme. Měli bychom poznat, co je žízeň, jak chutná "obyčejná" neochucená a neobarvená voda. Vědět, že voda z kohoutku je lepší než ta z PETky, že voda nemusí cestovat stovky kilometrů, aby byla dobrá.
Děti by měly poznat vodu jako živel, který nosí život, ale umí třeba zbořit hrad z písku nebo hráz na potoce. Bez vody bychom umřeli žízní, ve spoustě vody se můžeme utopit. Už děti ve školkách by se měly učit plavat a mít z vody jak radost, tak i respekt.
A pozorujte. Ukazujte si mraky, mlhu, duhu, déšť i rosu. Vezměte děti k rybníku, potoku, k řece, studánce i bažině. Pozorujte kapky vody na listech kontryhelu, na vláknech pavučiny. Změřte si teplotu vody, zkuste špinavou vodu vyčistit přes písek a živočišné uhlí.
Voda je zázračná tekutina. Vědci to nazývají anomálie, ale jsou to malá kouzla, která voda umí. Zázrak je to, že led plave, že voda tak dlouho udrží teplotu, zázrak je její povrchové napětí, blanka, po které tančí vodoměrky. Zázrakem je i její všudypřítomnost.
Vodě s dětmi věnujte klidně celý měsíc nebo i celý rok. Učit se o vodě znamená učit se o svém těle, o přírodě, o světě. O sobě samém.
reklama