https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/martin-kriz-den-zeme-pokrytecky-svatek-nasi-planety
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Kříž: Den Země – pokrytecký svátek naší planety

25.4.2023
Foto | Martin Kříž
Tak jsme si opět užili Den Země. Spoustu atrakcí pro děti nabízely ekocentra, botanické i zoologické zahrady. Na svátky naší rodné planety jsme se sjeli s celými rodinami, nejčastěji SUVéčky, někteří pravda na kole (bylo konečně hezky).
 
A tak jsme dětem hráli divadla o zlém oxidu uhličitém, učili se napravovat svoji ekologickou stopu, zasadili si sazeničku rajčete. Pár zelených letáků se chlubilo novými projekty, které tu a tam revitalizují řeku, vysadí stromořadí nebo osadí střechu solárními panely.

Na chvíli se tváříme zeleně, nevadí nám veganská svačinka, doma nás přece čeká tatarák. Malé vykročení z naší komfortní zóny jednou v roce na Den Země zvládneme.

A zatímco rodinky si užívají ekologického programu, ve stejné době a o stejném svátku se sjíždějí motorkáři a přátelé veteránů, pivní slavnosti jsou plné kelímků a posledních jednorázových brček. Na energeticky náročném ledě se vesele bruslí. Víkend jako malovaný.

Slavíme svátek planety Země, která se svíjí v křečích, za které neseme vinu.

Označovat oslavu Dne Země jen za pokryteckou je vlastně eufemismus. Je to, jako když otrávíte strýčka (ano, původně asi ne záměrně, později už vědomě a opakovaně) strychninem a pak mu přijdete popřát všechno nejlepší k narozeninám.

Oslavujeme svátek planety, kterou jsme zamořili plasty a chemickými látkami, které se prakticky nedají z ekosystému odbourat.

Zařídili jsme masivní vyhynutí obrovského množství druhů, pro které nejsme schopni v krajině vyčlenit místo.

Klimatickou krizi, kterou jsme způsobili my (i když to někteří nechtějí slyšet), jen velmi pomalu a těžko zmírňujeme.

Green deal, který nás má zachránit, je pro velkou část z nás sprosté slovo, větrné elektrárny nechceme, prý nám ničí krajinu, solární panely se prý nedají recyklovat, elektromobily jsou slepá větev. Strašně tomu všichni rozumí, cpou se u toho hovězím a nadávají na Grétu.

Potom si s rodinkou zajdou zasadit strom, odnesou PETky do žluté popelnice a nabudou pocitu, že právě zachránili minimálně jednoho orangutana v pralese (co teprve, když se dneska vyhnou palmovému oleji).

Podle výzkumů mají Češi rádi přírodu. Ale jen do situace, než je to začne omezovat.

Začněme konečně dělat věci ve velkém a pořádně. Dejme 20 % území divočině, zrevitalizujme veškerá povodí a rozbijme lány na hektary, vypněme uhelné elektrárny a postavme větrníky, kde to jen jde.

Pak můžeme konečně slavit Den Země.


reklama

 
foto - Kříž Martin
Martin Kříž
Autor je programovým ředitelem střediska ekologické výchovy Chaloupky.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

25.4.2023 07:16
když se lidi někde sejdou je to skoro vždycky o obžerství, energetickém, potravinovém, odpadovém, protože tak to je nastaveno v hlavách ale i systémově, my už bez odpadu a ničení neumíme nic.
Obžerství honby za většími zisky, za etalony bohatstvím jako jsou suv, dovolený kdekoliv ale hlavně v turistických destinacích, lidi neumí vytvořit vlastní komunitu a jestli by se mělo něco na ZŠ učit, byly by to především tyto dovednosti " vytvářet komunity" pak nemusí před sebou utíkat na druhou stranu "Zeměkoule".
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

28.4.2023 14:50 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Je to lidské. Už lovci a sběrači v Gobekli Tepe se sdružili na stavbu chrámů, aby mohli chlastat pivo s hodovat barbecue. Tím vytvořili kulturu a zažehli zemědělskou revoluci.
I v Čechách jsou nalézány zásobní jámy s nádobami, ve kterých je na dně zrno. Nikdy nebyly nalezeny nádoby plné. Prd zásobnice, pivovary to byly.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.4.2023 07:06
je to zajímavé, lidi mají rádi přírodu, protože jí chtějí bez větrníků a nakydaných panelů na každé druhé stráni, jsou hnáni ekologisty, že jim chtějí bourat jejich marketingový sen ale co mají rádi ekologisti, kteří chtějí zprznit krajinu větrníky a soláry? sebe sami, svoje energetické obžerství mají rádi zprzněnou krajinu? ti co vidí lepší situaci v jádru podporují nezměněnou krajinu s vědomím konzistence potřeby energie a její náročnosti v potřebách se ekologisti snaží tlačit na prznění veřejné OZE ale je to stejně hloupé, neb si nepokládají a bude to stačit?
co budete prznit dál?
ono totiž energetická náročnost technických zařízení stoupá
Odpovědět
jiri.sasek

13.5.2023 00:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jak pravila ta slovenská ekologistka: "Ja elektrinu vobec nepotrebujem. Ja si internet poobzerám aj na mobile, pri sviečkach"
Jejich názory jsou limitovány duševním rozhledem, zato jejich agresivita v prosazování těchto názorů nezná mezí. Je nezbytné, aby byli rozumní lidé (homo sapiens sapiens :-) ) mnohem důslednější a nedovolili jim naši planetu zcela zdevastovat, jen kvůli jejich chimérám.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.4.2023 08:12
Ano. Je mi 58, manželce o 2 méně, a máme zdravotní problémy. Abychom se dostali ke včelám, máme Subaru Forester lll na LPG. Ročně najezdíme cca 7000 km. Zbytek kolo a pěšky že sídliště Nad Lužnicí do Tábora, nebo do Plané nad Lužnicí. Vzhledem k faktu že jezdím s autem i na naháňky, ano jsem úhlavní nepřítel ekologistů. Každý kdo o přírodě něco ví, a něco v ní dělá je nepřítel ekologismu.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

25.4.2023 08:48 Reaguje na Michal Ukropec
Hlavně že naše vrchnost si lítá tryskáči na nákup.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.4.2023 10:49 Reaguje na Alena Lyskova
1*
i ta z Bruseli !
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.4.2023 18:39 Reaguje na Alena Lyskova
A co ekologisti z poslední generace? Po protestech na regeneraci do Thajska a na Bali.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

25.4.2023 08:20
Pane Kříž! Vy jste zjevně ekologista nebo chorý. 48 ,% naší orné půdy je likvidováno produkcí energetických plodin na ekologická biopaliva. Těch hnojiv a postřiků! Chlévská mrva, jejíž je tak málo se vozí do bioplynové stanice. Zakažme ekologismus, a bude dost prostoru na těch Vašich 20%.
Odpovědět
ad

25.4.2023 08:21
Trefné. S nutností dát se i do stavby větrníků souhlasím (tam, kde se to vyplatí kvůli povětr. podmínkám) ale máte velmi špatné pořadí:
"vypněme uhelné elektrárny a postavme větrníky"
Vypnutí se musí provést až po té, co bude zajištěna energie z obnovitelných zdrojů energie (OZE), jinak se bude opakovat energetická krize 2022 a přijdou ke korytu ti, kteří na ŽP kašlou. Musí tu být i jádro jako stabilní a nízkoemisní zdroj.

> rozbijme lány na hektary

S tímto určitě NEsouhlasím, jeden pán i seriál Potraviny z domoviny mě přesvědčili o opaku. Lán je mnohem lepší ekonomicky (i pro spotřebitele) i co se týče množství hnojiv/boje proti škůdcům, v dobrém poměru ke kvalitě produkce. Jeden velký drahý kvalitní stroj projede velkou plochu. Velký lán ale rozmanité plodiny/pásy na něm. Protierozní pásy a jiná ekonomicky citlivá opatření ano. Důraz na vracení organické hmoty zpět do půdy, ano.

Chce to ne evropskou, ale globální uhlíkovou daň: https://www.global-climate-compensation.org/ , která zajistí
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.4.2023 18:44 Reaguje na
Zapomínáte na fakt, že ekologisti navazují na odkaz Marxismu - Leninismu. Poručí větru i dešti, aby foukalo celý den a slunce svítilo také celý den. A kdo to nechápe, půjde na převýchovu do Osvětimi nebo Katyně
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

25.4.2023 08:46
Vážený pane zapomněl jste zmínit jak se na tom Vašem ekologickém šílenství obohacují zainteresovaní ( firmy a úředníci ) Kdo nezažil neuvěří. Ti darmožrouti jsou největší uhlíková stopa na světě. Dělejte si pořádek ve městech a nás na vesnici neobtěžujte těmi Vašimi výmysly.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

25.4.2023 10:47
Pokrytecký je slabé slovo !
Odpovědět
MK

Martin Kříž

25.4.2023 12:01 Reaguje na smějící se bestie
Já vím, to byl eufemismus.
Odpovědět

Radek Čuda

25.4.2023 12:07
Já s autorem vlastně plně souhlasím ... a proto abych nebyl za pokrytce, tak nějaký Den Země neslavím, upřímně řečeno, nikdy mne to ani nenapadlo, a je to.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2023 12:29
a vyrojili se všelicí prorokové a burcují nás apely o konci světa. bičujte se a kajte se!

Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

25.4.2023 12:41
Nazvat Den Země pokyteckým svátkem a zdůvodněním lze plně souhlasit!

Ovšem, pane Kříži, ten váš recept, jak zachránit Zemi:

"Začněme konečně dělat věci ve velkém a pořádně. Dejme 20 % území divočině, zrevitalizujme veškerá povodí a rozbijme lány na hektary, vypněme uhelné elektrárny a postavme větrníky, kde to jen jde.",

to je zoufalý výkřik! Pokud tak stračně složitému problému rozumíte na této úrovni, prosím, už nikomu nic neraďte.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.4.2023 18:47 Reaguje na Jiří Svoboda
Pozor! Je to ekologista! Navážet se do Reicina nebo Heydricha byl také hazard!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.4.2023 14:26
Tak když jsem si p.Kříže dočetl , vzpomněl jsem si na písničku Suchý&Šlitr

"Léta dozrávání " , kde se hned v úvodní sloce zpívá

...vstříknu si trochu jedu do žil. Pár kapek utrejchu jsem požil a zítra zas si pro změnu, v případě že bych ještě ožil, kulí hlavu proženu.

Je to stejné i zde, problém skvěle popíše, ale zvolí zoufale nejhorší řešení.

Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

25.4.2023 14:52
Ano pane Kříž, pokrytectví nás obklopuje, ale to vámi popsané pokrytectví ještě není tak hrozné jak celá zelená politika, kterou zřejmě vy vyučujete.

Konstatujete: Začněme konečně dělat věci ve velkém a pořádně. Dejme 20 % území divočině, zrevitalizujme veškerá povodí a rozbijme lány na hektary, vypněme uhelné elektrárny a postavme větrníky, kde to jen jde.
No to je pokrytecké tvrzení par par excellence.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.4.2023 18:30
Pan je "programovým ředitelem střediska ekologické výchovy" a hlásá toto?
Je reálné ponechat 20% krajiny divočině a co si pod tím pojmem představuje?
Může mne poučit, jak má v Evropě vypadat divočina? Energetiku postavit na
Občasných Zdrojích Energie zálohovaných prosím čím? Bateriemi, které jsou
tak leda na pár hodin výpadku a nikoliv na dny a noci? Záložními plynovkami
poháněných americkým břidlicovým plynem dováženým přes oceán? I ty soláry
se k nám vozí z Číny, suroviny na ně z Afriky a tam se ničí příroda proto,
aby byla EU lídrem v OZE? Není náhodou ekologie globální záležitostí? A co
pálení biomasy o kterou tímto okrádáme ornou půdu a lesy? To je ekologická
výchova ? No tě prd a to je za to dokonce zaplacen? To se pak nedivím,
že tvrdí takové nesmysly, protože koho chleba jíš, toho píseň zpíváš.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.4.2023 18:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháček. Velice jednoduše a výstižně napsáno. Bohužel pochybuji o tom, že by to veverka, houpací kůň nebo ekologista pochopil.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.4.2023 09:10 Reaguje na Michal Ukropec
Oni to někteří v soukromí chápou, ale veřejně jsou ze zásady
zastánci těch nesmyslů. Strana, vláda a generál když zavelí,
tak se musí splnit rozkaz a nepřemýšlet o jeho smyslu.
Pokud si pamatujete minulý režim a ZVS, tak víte, že se nesmí veřejně o tom pochybovat i kdyby to byla úplná blbost!
Ne ekologie, ale jak správně píšete je to pouze ekologismus,
co dnes nalévají do hlavy dětem a laikům. Nemohu ale jinak, než to kritizovat, protože takové huntování a různé zábory zemědělské půdy je katastrofální. Kdysi se taky stavělo
leckde na půdě nejvyšší bonity, ale náhradou musela být
jinde plnohodnotná rekultivace. Dnes se pouze půda zabírá
za nějaký ten bakšiš do státní pokladny, který se probendí
a výsledek je takový, jaký je. Ještě jsem neslyšel, že by
se po vybudování nové cesty ta stará rekultivovala na pole, či les. Totéž u satelitních městeček nevidím, že by ty
domky nahradily nějakou část města. No a o skladech na
orné půdě už ani nepíšu. O co více ubude orné půdy, tak
o to více se bude na zbytku intenzivněji hospodařit a to
včetně chemie, rychlejší strojů se širšími záběry před
kterými už zvěř neuteče, Pro bioplynku je porost sečen
tak nízko, že posečou i žáby a třeba ježky. Každý kilogram biomasy je přece dobrý pro energetiku a tak se štěpkují v lese i ty nejmenší potěžební zbytky. Když vidím takto
" vyčištěný" les, tak si říkám jak dlouho to ty lesy
vydrží? I to spálení klestí na místě vracelo s popelem
lesu živiny, ale odvézt je mimo les je už totální hnus!
Je to prachsprosté ekologistické drancování přírody za
potlesku takových "učitelů ekologické výchovy" !!!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.4.2023 08:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Díky. 1*.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

25.4.2023 20:36
Den Země je především o diskusi.
Tedy pokud si pamatuji, že první Den Země byl právě zaměřen na diskusi mezi občany, politiky a podnikateli o stavu planety Země, a byly pojmenováno 6 největších problémů Země a lidí.

Takže, pokud si někdo z ekocentra stěžuje, že je Den Země pokrytecký svátek, tak se musí sám sebe zeptat, zda svými činy , třeba setkání diskusního pořadu s představiteli obce, podnikatelů a lidí zajistil.

Pokud jde o ty programy co se při akcích ke Dni Země dělají, tak ony mají hluboký smysl, pokud ty programy vedou lidi, kteří těm dětem, rodičům a prarodičům umějí vysvětlit co je za problémy a nastínit nějaká řešení, která lidi jsou schopni v současné přijmout. Velké vize lidi otráví, navíc je třeba silně vážit, zda tlak na lidi k úsporám apod., není naopak kontraproduktivní, že se lidi proti tomu naopak postaví už z principu, že jsou do toho silou nuceni.

Odpovědět
MK

Majka Kletečková

25.4.2023 22:03 Reaguje na Pavel Jeřábek
1*
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.4.2023 14:09 Reaguje na Pavel Jeřábek
Pane Jeřábku, vidíte to hodně růžově/naivně. Pokud by se tam skutečně diskutovalo, zbudou tam jen velmi úzké skupiny, které se budou překřikovat. Jinde budou lidé s "nesprávnými" názory odehnáni.

A máme opravdu lidi, kteří umějí vysvětlit co je za problémy a nastínit nějaká účinná řešení, která lidi jsou schopni v současné době přijmout? Nemáme spíše lidi, kteří se dokáží jen zviditelňovat na demonstracích a křičí na politiky "udělejte s tím něco, utrácejte za klima více peněz!"?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.4.2023 21:24
Je dobře, že svátek Dne Země je. Je na každém z nás, co si pod ním představujeme a jak ho prožijeme. Pro mě byly dva víkendové dny ve znamení slavnostníího vítání černobílých navrátilců z Afriky a jejich zájmu o nové domečky. I jejich šedé partnerky již v menších počtech nahlížejí dnu, či dokonce nosí výstelku hnízda.

Co je nepochybně pokrytecké - a zde souhlasím s p. Hoškem, je pojetí ekologie u nás i v Evropě. Uvozovky jsem vynechal, na rozpory mezi slovy a činy upozorňuji jinde. Kvůli nepůvodním muflonům a daňkům je permanentní řev, ale že krajinu, zejména intravilány, si necháme zasírat nepůvodní vegetací, a to jak bylinnou, tak zejména dřevinami, nechává národ v klidu. Když na to člověk upozorní, div ho dav profesionálů nezlynčuje, že tomu nerozumí... Prostě je jedno, jestli je červený nebo zelený, pořád je to strom, že. Sice bez života, ale strom... A tahleta hra na "jenom jako" je pro dnešní dobu příznačná.

Ano, ekologie je hra. Ekologie je hrou na ekologii, prosazovaná ekologistickými hesly, jako např. "odolné proti škůdcům", jedině pravidelně sečený trávník je in, apod. Neustálé omílání výhodnosti oze a "drahé" energii z jádra už nudí, avšak nepřekvapuje. Když to nezabralo postoprvní, zabere po tisícím opakování, snad... Jak na koho, pro člověka s klasickým vzděláním není problém poznat nepravdu. A dá to ještě hodně práce, aby byla odhalena pokrytecká podstata hlásaných "eko"ideí.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.4.2023 05:47
Největší plodinou na zemědělské půdě je tráva. Trvalé travní porosty jsou na 28 procentech, ozimá pšenice jen na 24 procentech, pak je řepka s 11, kukuřice na 9 procentech (silážní a zrnová dohromady), 6 % má jarní ječmen a zbytek jsou ostatní plodiny, z toho nějvětší cukrová řepa 1,7 % a mák 1,1 %.
Mohli bychom pěstovat více plodin pro lidi a méně plodin pro zvířata, musíme se ale zbavit té chuti na maso. Pak nás na planetě Zemi může být i 11-12 miliard hlav.
Na druhou stranu chápu rozvoj lidského druhu jako skvělý experiment s testováním planetární zpětné vazby. Pravda, bude to ještě nějakých 100 let trvat. Ale i naše kultura je součastí přírody. Homo sapiens sapiens je jen jeden druh živočicha na Zemi. Pozorujte, učte se od přírody. Jsme tu jen jednou!
A veškerý vyšší humor začíná tím, že už svou vlastní osobu nebere vážně. Hermann Hesse, Stepní vlk
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

26.4.2023 06:07 Reaguje na Katka Pazderů
Nepriateľom prírody sa stávajú ekológovia konajúci v dobrom úmysle. Tie trvalé trávne porasty aspon zabránia erózii, časť z nich sú biotopy s veľmi pestrým druhovým zložením a slúžia ako domov chráneným živočíchom. Môžete tu nájsť zatiaľ napríklad vzácne motýle. Mnohé z nich sú ohrozené práve nekosením a nedostatkom pastvy. Niečo sa naozaj ani rozorať nedá, pretože sú pozemky moc strmé, alebo je tam pôda príliš plytká, prípadne sú to zosuvy alebo podmočená pôda.
Naproti tomu vďaka ideológii CO2 ide kľudne alkohol vyrobený z kukurice do benzínu E10 čo je skoro všetok benzín ide až 7.5% alkoholu, do nafty ide zase repka a vo svete hlavne palmový olej (ale horalku si nedáme). Kukurica a cirok idú vo veľkom aj do bioplyniek, zase kvôli ideológii CO2. Toto by mal p. Kříž učiť a nie vyplakávať nad pokryteckým dňom Zeme-
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

26.4.2023 18:54 Reaguje na Katka Pazderů
Je zcela zjevné, že jste ekologista podporovaná ANO fertem. Co chybí naší půdě nejvíce, je chlévská mrva. A té je proklatě málo, navíc se vozí do Burešových bioplynek.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.4.2023 09:33 Reaguje na Michal Ukropec
Nechci se zastávat Babiše a ani jiných firem budujících
bioplynky, ale oni jako podnikatelé dělají pouze to, co
podporuje EU a náš stát. Podnikání je činnost za účelem
vytváření zisků a tak podnikají v tom, z čeho dotace do
"ekoenergetiky" udělaly ziskovou činnost. Navíc uměle
ekologisty vytvořená energetická krize tu ziskovost
navýšila a vrhají se na to další. Dotační deformace hospodaření v EU je schopna z propadáku udělat lukrativní kšeft a Babiš a jiní by byli hloupí toho nevyužít. Já tomu
chraňbůh nefandím, ale plně je chápu, že naskočili na vlak
vypravený Gryndýlem a vezou se v něm k "zeleným" zítřkům!
Nyní se chystá podpora agrosolárního byznysu s panely v
sadech a vinicích, kde už nepůjde ani tak o ovoce a víno,
ale o zisk ze solárů, které by jinde byly kritizovány. Na
poli to už tak snadno neprojde, ale tam to bude považováno za něco revolučního. Naše víno a ovoce potřebuje co nejvíce slunečního světla a jakékoliv zastínění se podepíše na
kvalitě a vyzrálosti. Ale co, hlavně, že se ztráta zaplatí výrobou elektřiny a kvalitní ovoce a víno dovezeme odjinud.
Je to prosím hnus, co se tu děje a podnikatelé pouze plní
to, co vymysleli ekologisté! Bez nich by do prodělečné
činnosti nikdy neinvestovali.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

4.5.2023 12:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel je to tak.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist