Martin Kříž: Výtvarná výchova PET lahví?
Uznávám, že se opravdu výsledné dílo může povést a že třeba vyrobíte s dětmi lustr, který bude ve škole sloužit dalších deset let. Většinou ale vzniká nevkusná a nevzhledná, posléze zaprášená věc, která má jedinou výhodu, můžeme ji celou s klidným srdcem hodit do žlutého kontejneru.
Neměli bychom učit děti, aby se chovaly tak, že PET lahev nebudou vlastně ani potřebovat? A víte, že když mají děti do školy nosit barevná víčka, tak takových lahví musí koupit desítky nebo i stovky?
A není vůbec nejlepší tvořit z přírodního materiálu? Myslím, že plastu kolem sebe děti mají dost a dost, sešity v obalech, plastové tašky na všechno, na podlaze linoleum a deska lavice už dávno není z překližky.
Nechme je tvořit ze dřeva, slámy, proutí, hlíny, vlny, těsta, kukuřičného šustí, z bavlny, hedvábí a třeba i z papíru. Přírodní materiál hřeje, má duši a je za ním příběh.
Vezměte místo plastu do ruky něco z přírody, které se nám ve škole tak moc nedostává.
Nevadí mi na zahradě strašák z cédéček, srážkoměr z PET lahve, je to praktické znovupoužití odpadu. Ale když to je jen trochu možné, najděte PET lahvím alternativu.
Těšil jsem se, až tato móda devadesátých let přejde, ale ony místo toho o výrobě z plastu vychází další a další knížky.
Vyhlaste válku plastům i ve vaší škole, nejen, že je děti do školy nebudou muset nosit, ale ani škola by je nemusela produkovat. PETky jsou zlo, jsou zlo jako odpad v přírodě, jsou zlo ve chvíli, když vznikají, když cestují světem jako zbytečný obal na pitnou vodu. A jsou zlo i ve výtvarce.
Přečtěte si také |
Sbírky víček od PET lahví jsou neekologické, tvrdí ekoporadna Veronicareklama