https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/kampan-informuje-jak-jezdit-autem-usporne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Kampaň informuje, jak jezdit autem úsporně

20.4.2007 16:05 | PRAHA (EkoList)
Ministr životní prostředí Martin Bursík si dnes vyzkoušel, jak ekologický je řidič. Za asistence instruktora z organizace SEVEn na pětikilometrové trase v pražských Letňanech testoval, jakou bude mít spotřebu. Dostal se na spotřebu 5,5 l/100 km a zasloužil si tak označení řidič třídy A.
 

Martin Bursík, Martin Jahn a Pavel Šenych - tři řidiči třídy A.
Martin Bursík, Martin Jahn a Pavel Šenych - tři řidiči třídy A.
Foto: Martin Mach/EkoList

Spolu s ním si trasu projeli i Martin Jahn ze Škody Auto a Pavel Šenych ze společnosti Shell, kteří měli spotřebu dokonce nižší než ministr Bursík. Všichni se zúčastnili zahájení kampaně Hledáme řidiče třídy A. „Instruktor mě poučil, že se nemusím bát zařadit trochu dříve, že se mám rozjíždět na dvojku, a ne na jedničku, na které je spotřeba úplně největší. Před přechodem jsme zpomalili dříve, aby chodci mohli přejít, ale my neztratili všechnu rychlost,“ popisuje zážitky z testovací jízdy Martin Bursík.

Kampaň vychází z modelu, který známe pro bílou techniku a svítidla. Tyto spotřebiče jsou vybaveny tzv. energetickým štítkem, na kterém spotřebitel snadno nalezne informace o energetické náročnosti spotřebiče. „Štítkování spotřebičů se ukázalo jako účinný prostředek ke snižování spotřeby energie. Tato kampaň chce něco podobného zavést i na silnice. Nejde na to ale přes technické parametry vozu, ale přes způsob řízení řidiče,“ řekl při zahájení Martin Bursík. Podle něho je s automobilismem spojena kolektivní vina: všichni víme, že automobily poškozují životní prostředí, ale osobní odpovědnost z toho nevyvozujeme. „Přitom kolem 60 % emisí CO2 pochází s osobní dopravy,“ říká Martin Bursík.

Kampaň je součástí celoevropské iniciativy podporované Evropskou komisí. Jejím cílem je upozornit řidiče na myšlenku energetické náročnosti osobních automobilů a s nimi spojenými emisemi výfukových plynů. Podle organizátorů lze změnou řidičských návyků ovlivnit dvacet i více procent normované spotřeby automobilu, bez ohledu na typ, velikost či výkon vozu.

V rámci kampaně Hledáme řidiče třídy A budou zájemci kategorizováni do tříd A až G, kde třída A znamená úsporný řidič. „Kampaň se letos zaměří jen na řidiče osobních automobilů, ale do příštího roku bychom se chtěli zaměřit i na profesionální řidiče autobusů a nákladních automobilů, kteří mají průměrně vyšší projezd kilometrů za rok,“ říká Tomáš Vorlíček, koordinátor kampaně. Pro řidiče plánuje SEVEn bezplatné kurzy úsporné jízdy, během které si řidiči budou moci za dohledu instruktora otestovat svou jízdu a dozvědět se, jak jezdit úsporněji. K dispozici budou také informační materiály či jednoduché měřítko, pomocí kterého se lze dozvědět, jak úsporný je kdo řidič. Informace a rady, jak řídit úsporně, jsou i na stránkách www.uspornajizda.cz.

Soutěžím o řidiče třídy A
Soutěžím o řidiče třídy A.
Foto: Martin Mach/EkoList
V rámci kampaně bude probíhat i dlouhodobá soutěž. Pokud myslíte, že jste alespoň stejně tak dobří řidiči, jako Martin Bursík, Martin Jahn nebo Josef Šenych, můžete se v rámci kampaně zapojit do soutěže o nejekonomičtější jízdu. Na konci roku 2007 bude vyhlášen vítěz. Podmínkou je registrace na stránkách www.uspornajizda.cz a najetí alespoň pěti tisíc kilometrů.

Kampaň podporuje celá řada firem a institucí. Mezi jinými i firma Shell. „Možná se vám bude zdát účast naší společnosti v kampani, která má vést ke snížení spotřeby paliv, jako masochistická. Je to tak ale jen na první pohled. Shell se o úspory energií zajímá, investuje do obnovitelných zdrojů energie a je mu blízká myšlenka snižování emisí,“ řekl Pavel Šenych, ředitel české pobočky společnosti Shell. Shell se zapojí jak věnováním ceny pro vítěze, tak šířením informací o šetrném řízení na svých čerpacích stanicích.

Kampaň není jen o ekologii, ale i o ekonomii. Podle Mariana Černocha ze společnosti Scania může řidič kamionu, který najezdí patnáct tisíc kilometrů měsíčně s nízkou spotřebou, ušetřit své firmě kolem padesáti tisíc korun ročně. „Pokud má nějaká firma více kamionů, pak pro ni může být taková úspora nákladů zajímavá,“ říká Černoch.

Úsporná jízda šetří životní prostředí, vyplatí se a podle Pavla Kuchálika z ÚAMK je i bezpečnější. „Zahraniční zkušenosti ukazují, že řidiči, kteří byli proškoleni a dodržují zásady úsporné jízdy mají i nižší nehodovost.“

Autoprovoz na ministerstvu životního prostředí

Podle Martina Bursíka chce ministerstvo životního prostředí ve svém vlastním provozu kombinovat dva přístupy: jednak školení řidičů, jednak nákupem úsporných vozu. „Letos budeme pořizovat 14 nových vozů. Jednáme se Škodou Auto o tom, že by nám dodali vozy, které mají nejnižší emise CO2 na trhu, což je Škoda Fabia 1.4 s emisemi CO2 120 g/km,“ říká Martin Bursík. Zvažuje se prý i výměna samotného ministerského auta. „Já jsem zdědil BMW třídy 7, což je nejvyšší třída BMW. Vůz je sice pohodlný, ale z pohledu spotřeby je pro MŽP neúnosný. Děláme průzkum, který vůz by jej mohl nahradit,“ říká Bursík. Ministr uvažuje i o nákupu vozu na stlačený plyn a nebo dalšího vozu s hybridním pohonem. V současnosti má ministerstvo jeden vůz s hybridním pohonem, Toyotu Prius.

Jak řídí ministr Bursík?
„Řekl bych, že o ekologické a ekonomické jízdě něco ví, protože návyky má vcelku správné. Možná mohl řadit trochu dříve, ale to je věc zvyku,“ popisuje jízdu Martina Bursíka instruktor Jan Horníček, který během testu ministrovi radil, jak jezdit úsporněji. Podle Horníčka je běžné, že řidiči řadí později, než by mohli. „Moderní motory jsou řešeny tak, aby se dalo řadit dříve a ušetřit tak spotřebu paliva,“ tvrdí Horníček.

Jan Horníček zmínil jednoduchá pravidla, která vedou ke snadnému snížení spotřeby. „Řidič by měl myslet na plynulost a být předvídavý, aby předešel zbytečnému brzdění či rozjíždění,“ říká Horníček. Důležitá je i váha a aerodynamika, tedy nevozit s sebou nic, co není potřeba a nevěšet na auto nic, co brání obtékání vzduchu. „U moderních motorů lze využít také toho, že se při brzdění motorem vypíná přívod paliva, lze využívat setrvačnost, včas řadit rychlostní stupně a dodržovat rychlostní limity,“ shrnuje Jan Horníček z organizace SEVEn.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist