Testy: Ekopneumatiky snižují spotřebu, ale na mokru hůř brzdí
Co je k mání
Podle Vojtěcha Schwangmaiera ze serveru Pneumatiky.cz byly první pneumatiky šetrné k životnímu prostředí v nabídce už v předchozích sezónách, letos se však jedná o skutečný boom. „Lidé se stále více zajímají o ekologii i v souvislosti s automobilovým průmyslem. Proto se zvyšuje poptávka po těchto produktech,“ vysvětluje Schwangmaier a dodává, že proto se výrobci zaměřili na nákladný vývoj ekologických pneumatik.
Konkrétní novinky lze poznat celkem snadno, zpravidla podle variace slova „eco“ v názvu. Bridgestone představuje pneumatiku Ecopia EP150, Continental bude chtít zaujmout modelem Ecocontact 5, GoodYear nabízí pneumatiky Eagle F1 Asymetric 2 a EfecientGrip SUV.
U Michelinu je patrná tradice ekologických pneumatik od roku 1992 a „hvězdou“ z tohoto pohledu je pneumatika Michelin Energy Saver, představená v roce 2008. Podle Michelinu je úspora paliva u těchto pneumatik téměř 0,2 litru na 100 km, díky nové technologii se prý podařilo snížit valivý odpor o necelých 20 %. Označení „Green X“ na bočnici pneumatiky deklaruje ekologičnost, stejně jako u letošní novinky, modelu Pilot Sport 3 GRNX.
Konkurenční značka Pirelli uvádí, že dopad na životní prostředí snižuje již v samotném počátku výrobního procesu nižší energetickou náročností výroby a nižší potřebou vstupních materiálů a energií. Provoz pneumatik pak díky nové směsi neuvolňuje do ovzduší škodlivé látky, snižuje spotřebu vozidla a vydrží více kilometrů.
Pirelli představila model P1 Cinturato, která je podle výrobce vysoce výkonnou ekologickou pneumatikou. Při její výrobě byly údajně zcela vyloučeny všechny znečisťující přísady, proto pneumatika po celou dobu životnosti do ovzduší neuvolňuje žádné škodlivé látky. Nízký valivý odpor prý snižuje spotřebu paliva až o 4 %. Šetrná k životnímu prostředí je i další novinka, Pirelli Scorpion Verde pro vozy třídy SUV.
Tradiční výrobce Nokian uvádí, že při výrobním procesu nejsou používány karcinogenní ani toxické chemikálie, používají se pouze vysoce čištěné oleje. Pneumatika je podle výrobce také ekonomická v provozu, tedy že má menší valivý odpor a tím zajistí nižší spotřebu paliva.
Škodlivé látky? Děkuji, nechci!
Jednou z možností, jak „ozelenit“ pneumatiku, je minimalizace škodlivých látek. Podle Schwangmeiera je potřeba vyvíjet nové směsi, které obsahují co nejméně životnímu prostředí škodlivých látek jako aromatické oleje nebo syntetické látky a vyvíjet ekologičtější výrobní procesy. Odstranění některých syntetických látek by ale mohlo mít negativní vliv na jízdní vlastnosti pneumatik. Podle slov výrobců je však bezpečnost zachována.
Vrásky na čele však výrobcům pneumatik působí přetrvávající omezená produkce kaučuku, která se střetává se zvyšující se poptávkou po pneumatikách na světových trzích. Poměr zásob kaučuku k jeho spotřebě je na nejnižší úrovni za posledních deset let, potvrdil Boris Tomčiak ze společnosti Colosseum, která patří mezi české nebankovní obchodníky s cennými papíry se specializací na komodity.
Druhou možností, jak pomoct ekologii, je snížit valivý odpor. To s sebou nese nižší tření, tudíž delší životnost pneumatiky a nižší spotřebu paliva. Valivý odpor se snižuje o desítky procent, což znamená prodloužení životnosti a úsporu paliva, která se pohybuje v řádech desetin procent. Výrobci tak dle svých slov nabízí pneumatiky, které mají nižší valivý odpor, méně se opotřebovávají a po ojetí jsou recyklovatelné a energeticky využitelné.
Cena? Srovnatelná
Cenově jsou ekologické a konvenční pneumatiky srovnatelné. Jiří Bendl z ministerstva životního prostředí si myslí, že je to tak správné, případně by prý bylo vhodné zatížit zvláštní daní pneumatiky, které opravdu škodí ovzduší.
Pro ohleduplnost k životnímu prostředí a tudíž nižší spotřebu paliv lze udělat více než jen koupit ekologicky šetrnou pneumatiku. Bendl říká, že správné huštění pneumatik může znamenat 5 – 10% úsporu spotřeby paliva. „Je to důležité a je dobré raději hustit více než méně,“ radí Bendl a pokračuje: „Ale člověk musí při jízdě také přemýšlet, využívat setrvačnost, tam jsou pak obrovské úspory.“ Většina řidičů prý setrvačnost využívat neumí a pomohlo by jim tak seznámit se s principy eco-drivingu.
Vyšší spotřebu také lze podle Schwangmeiera očekávat při používání zimních pneumatik v létě, zde bude ale problém spíše vysoké opotřebení, neboť zimní pneumatiky jsou konstruovány na nižší teploty.
A je to bezpečné?
Ohledně bezpečnosti ekologických pneumatik panují jisté obavy, které prokázaly také odborné testy. Logicky je totiž nižší valivý odpor nevýhodou, pokud má vůz rychle zabrzdit. Nedávný test, provedený Německou sítí stanic technické kontroly GTÜ společně s autoklubem ACE, prokázal, že si ekologie s bezpečností příliš nerozumí. Výsledky testů německého autoklubu ADAC také hovoří jasně: pokud má vůz nižší valivý odpor, stává se jízda na mokru více nebezpečnou. GTÜ tak radí motoristům nespoléhat při koupi pneumatik jen na reklamu, resp. na slova výrobce. Vítězem tohoto testu se stala pneumatika Continental PremiumContact 2, dobře byla hodnocena také Pirelli Cinturato P7.
Auto Tip také informoval, že EU chystá od listopadu 2012 speciální štítek podobný energetické náročnosti u spotřebičů. Zákazník bude mít možnost na škále od A do G sledovat přilnavost na mokru i valivý odpor. Nebude chybět ani údaj o hlučnosti při rychlosti 80 km/h.
Auto Tip na základě testů doporučuje Pirelli Cinturato P7, Bridgestone Turanza ER300 Ecopia a Nokian V. I zde se ukázalo se, že nízká přilnavost nejde moc dohromady s bezpečností. Nejúspornější pneumatiky Michelin Energy Saver a Goodyear EfficientGrip propadly zejména v testech na mokru. Ale zatímco při proběhu 35 000 km Michelin ušetří 217 litrů paliva a Goodyear 210, na opačném konci je Bridgestone s 91 litry. Michelin také zabrání vzniku 5,14 kg oxidu uhličitého. Hodnoty se vztahují k spotřebě 8,5 litrů/100 km.
Nicméně test také upozorňuje, že v jiných ohledech ekologické pneumatiky lepší než konvenční nebyly, k pozastavení jsou zejména horší vlastnosti na mokru. Jedná se o souboj, který konstruktéři pneumatik svádí už dlouhá léta. V roce 2008 byla v testu ADAC pneumatika Michelin Energy Saver sice vítězem ohledně nízkého opotřebení a spotřeby pneumatik, ale „proti“ byly nedostatky na mokré vozovce. Nicméně přímo jako nebezpečné označeny nebyly.
Václav Špička z Autoklubu ČR pro Ekolist uvedl, že v posledních 15 letech dochází k postupnému snižování valivého odporu pneumatik díky novým technologiím a velkým investicím. Nicméně současný úkol okamžitě snížit valivý odpor má prý podstatný negativní vliv na vlastnosti pneumatik na bezpečnost, pneumatiky mají na mokré vozovce horší vlastnosti. „Požadavek na nízký valivý odpor a požadavek na bezpečnost pneumatik znamenají přímý konflikt při výrobě pneumatik,“ říká Špička a dodává, že bude třeba nalézt nové technologie, které umožní zlepšit oba parametry.
reklama