https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/nakupujete-na-vanoce-novy-pruvodce-greenpeace-pomuze-vybrat-zelenou-elektroniku
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nakupujete na vánoce? Nový průvodce Greenpeace pomůže vybrat zelenou elektroniku

5.12.2011 15:51 | PRAHA (Ekolist.cz)
Průvodce zelenou elektronikou, listopad 2011
Průvodce zelenou elektronikou, listopad 2011
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Greenpeace
Hodnocením světových výrobců elektroniky se ekologická organizace Greenpeace věnuje už řadu let. V tom aktuálním je na prvním místě s náskokem společnost HP, následovaná společnostmi Dell a Nokia, která po třech letech přišla o své prvenství. Nejhůře dopadl nováček v hodnocení, společnost RIM, která vyrábí chytré telefony BlackBerry.
 

Ve svých Průvodcích zelené elektroniky Greenpeace pravidelně oznámkuje a okomentuje současnou pozici dané společnosti. Lze tak v průběhu času sledovat, jak si která firma stojí či stála. Nokia se kupříkladu od roku 2006 celý rok udržela stupnici Greenpeace na prvním místě. Pak se ale v prosinci 2007 její hodnocení snížilo téměř o dva body a spadla na čtvrtou příčku. Lidé z Greenpeace v jejích výrobcích totiž našli některé silné toxické látky, stejně jako objevili nedostatky ve zpětném odběru produktů v Thajsku, Rusku a Argentině. Nokia ještě před průzkumem Greenpeace oficiálně prohlásila, že odběr funguje ve všech jejích prodejnách. V roce 2008 se Nokia opět dostala do čela na první místo. Tam ji nyní vystřídala společnost HP.

Zajímavé srovnání pozic v čase se nabízí i u značky Lenovo, která je jednou z nejrychleji se pohybujících firem na žebříčku. Na začátku testování byla na poslední pozici, v dubnu 2007 se vyhoupla na špici díky odstranění PVC, bromovaných zpomalovačů hoření ze svých produktů a lepší odpadové politice. Pak se ale propadla hluboko na stupnici kvůli velkému množství toxických látek ve svých produktech. Dnes se pohybuje na středu tabulky, ale v části, která zeleným firmám nepatří.

Greenpeace kromě jednoduchého grafického zobrazení nabízí i slovní hodnocení, kde se zájemce o dané značce dozví více. Dostupná jsou i kritéria hodnocení. Greenpeace v Průvodci hodnotí celkem 15 společností ve třech různých kategoriích: Energie, Zelenější produkty a Trvalá udržitelnost.

Objevují se v nich i nová kritéria, která odrážejí požadavky Greenpeace, aby si společnosti stanovily ambiciózní cíle využívání obnovitelných zdrojů energie. A také, aby snižovaly uhlíkovou stopu své výroby, tedy veškerých výrobků v celém dodavatelském řetězci až do konce jejich životnosti. Zohledněno je i to, odkud společnosti nakupují papír, zda prokazatelně nepoužívají takzvané krvavé nerosty a jaký dopad na životní prostředí má celý životní cyklus jejich výrobků.

Pokud chcete k vánocům udělat radost konkrétně mobilem, přečtěte si článek Ekolistu.cz Vybíráte mobil? A co takhle „eko“ mobil?

Zaujmout by vás mohl i článek Zelené počítače - s ekoznačkou, nebo bez.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist