Zelené počítače - s ekoznačkou, nebo bez
První z environmentálních kritérií pro udělení české značky Ekologicky šetrný výrobek je to, aby měl přenosný počítač snadno dostupný vypínač.
|
|
Foto: Image*After |
Český trh nabídl během posledních let celkem 9 sérií notebooků a 2 série osobních počítačů s českou i evropskou certifikací, které vyrábí společnost ASUS. V Evropě se květinovým označením mohou chlubit ještě notebooky a počítače rumunské firmy SC MAGUAY IMPEX SRL a společnosti DIODE ESPAŇA, které však v českých obchodech nenajdeme.
Pro to, aby mohl notebook nosit oficiální značku o šetrnosti k životnímu prostředí, musí výrobce splnit několik podmínek, přičemž požadavky pro získání české a evropské ekoznačky jsou shodné. Kromě základních kritérií, jakými je vyhovění všem platným zákonům i technickým, bezpečnostním, zdravotním a hygienickým předpisům, musí výrobek dostát také specifickým a environmentálním kritériím a musí mít vlastnosti srovnatelné nebo lepší než obdobné výrobky této kategorie.
Ekologická kritéria zohledňují jak spotřebu energie, životnost, konstrukci a použitý materiál, tak hlučnost, elektromagnetické záření, obsah těžkých kovů a zpomalovačů hoření. Výrobce musí také nabízet bezplatný zpětný odběr počítače k recyklaci a informovat zákazníka, jak notebook používat k životnímu prostředí co nejšetrnějším způsobem. Nezapomíná se ani na obaly, kartonové krabice a lepenka musí být alespoň z 80 % z recyklovaného papíru, zapovězený je materiál z PVC. Podobné požadavky jsou kladeny i na osobní nepřenosné počítače.
Jako ohleduplné k životnímu prostředí se však chtějí prezentovat i ostatní firmy, byť jejich výrobky evropské ani české certifikované značení jako ASUS nemají. Společnost ACER například nabízí notebook, u něhož garantuje ekologickou výrobou, použití dílů šetrných k životnímu prostředí a efektivní recyklovatelnost. Ve svém programu EcoProjection se potom zabývá zejména snižováním spotřeby energie svých produktů. Obdobné aktivity má i většina nejznámějších výrobců počítačů – Apple, Fujitsu-Siemens, HP, Lenovo, Samsung, Sony nebo Toshiba, jejíž notebook ocenila organizace Greenpeace coby nejzelenější elektronický produkt na trhu v roce 2008.
Většina společností, které v tuzemsku uvádí počítače do prodeje, je například zapojena do mezinárodně uznávané certifikace vlády USA Energy Star, kterou uznává i Evropská unie. V její evropské databázi je k dnešnímu dni skoro 1500 notebooků a přes 800 osobních počítačů s touto licencí. Jak již název napovídá, je tento program primárně zaměřen na úsporu energií.
Nokia je v žebříčku Greenpeace ekologicky nejzodpovědnějším výrobcem
reklama