https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/nokia-je-v-zebricku-greenpeace-ekologicky-nejzodpovednejsim-vyrobcem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nokia je v žebříčku Greenpeace ekologicky nejzodpovědnějším výrobcem

9.9.2009 11:11 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nokia je jednička v ekologickém přístupu při výrobě svého zboží. Těsně ji dohání společnost Samsung a Sony Ericsson. Firma Nintendo zůstává dlouhodobě na posledním místě. Vyplývá to z žebříčku, který zveřejnila organizace Greenpeace.
 

Mobilní telefon Nokia
Nokia se drží z ekologického hlediska se svými produkty na prvních příčkách. Na obrázku je vývoj velikostí telefonů Nokia.
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Jorge Barrios/Wikimedia commons

Greenpeace vydává pravidelně na svém webu Průvodce zelenější elektronikou, díky kterému lze přehledně posoudit, jaká z firem je podle Greenpeace ekologicky nejvyspělejší a nejzodpovědnější. Na desetistupňové škále hodnotí praktický přístup výrobců ve třech oblastech: používání toxických látek, recyklace výrobků a úspora energetického využití. Kromě bodového ohodnocení je u každé společnosti uveden komentář k jejím silným a slabým stránkám. Průvodce je aktualizován každé tři měsíce. Poslední vydání je z července tohoto roku.

Nokia vede, Samsung v závěsu

Dlouhodobě si první pozici drží Nokia s bodovým ziskem 7,4 bodu z deseti možných. Zisk si připsala za ucelený program dobrovolného zpětného odběru starých přístrojů, který funguje v 84 zemích a nabízí skoro 5000 sběrných míst určených pro staré mobilní telefony. Nokia také poskytuje spotřebitelům informace o tom, jak naložit se starým nepotřebným mobilním telefonem. Od konce roku 2005 uvádí firma na trh modely bez PVC a směřuje k tomu, že všechny její nové modely budou bez bromovaných a chlorovaných látek a oxidu antimonitého již od začátku roku 2010. Nicméně na vrchol nedosahuje Nokia proto, že se v kritériu recyklace pohybuje pouze mezi 3 – 5 %, a navíc podle Greenpeace scházejí informace, jak k tomuto výpočtu Nokia dospěla.

Nokii je v patách Samsung se 7,1 body. Všechny nové modely LCD obrazovek Samsung uvedené na trh od října 2007 jsou bez PVC. Vzhledem k tomu, že je Samsung celosvětovým dodavatelem číslo jedna v tomto segmentu, nutí takto nepřímo reagovat i ostatní výrobce. Samsung uvedl na trh mobilní telefon částečně bez bromovaných zpomalovačů hoření (BFRs) a vyvinul paměťové čipy a polovodiče bez halogenů. Dobré hodnocení získal za odpadovou politiku. Ve své zprávě uvádí, že recykluje 13,7 % televizorů a 9 % mobilních telefonů.

Sony Ericcson a za ním konec elity

Na třetím místě se v tabulce Greenpeace objevil Sony Ericsson (SE) se 6,5 body. Společnost Sony Ericsson si vedla dobře jak v energetické úspornosti, tak v oblasti chemických látek, naopak v oblasti elektroodpadu nepřesvědčila. Aby získala více bodů, musela by podle názoru Greenpeace zvýšit úsilí při prosazování IPR (individuální odpovědnosti výrobce), pokračovat v rozšiřování programů pro zpětný odběr a recyklaci a více informovat zákazníky o těchto programech. Měla by využívat recyklované plasty ve všech a ne jen v několika málo výrobcích. Všechny výrobky SE jsou již bez PVC a SE navíc splňuje i nová přísnější kritéria na obsah nebezpečných látek a odstranil antimon, berylium a ftaláty ze všech modelů uvedených na trh od ledna 2008.

LGE, Toshiba a Motorola jsou na čtvrté, páté a šesté pozici. Sony nedokázalo udržet krok s ostatními výrobci, a to především v oblasti elektroodpadu a propadlo se z pátého místa až na dvanáctou příčku.

Nokia a Lenovo - jednou dole jednou nahoře

Nokia se kupříkladu od roku 2006 celý rok udržela stupnici Greenpeace na prvním místě. Pak se ale v prosinci 2007 její hodnocení snížilo téměř o dva body a spadla na čtvrtou příčku. Greenpeace v jejích výrobcích totiž našli některé silné toxické látky, stejně jako se objevily nedostatky ve zpětném odběru produktů v Thajsku, Rusku a Argentině. Nokia ještě před průzkumem Greenpeace oficiálně prohlásila, že odběr funguje ve všech jejích prodejnách. Je tomu ale rok , co se Nokia opět dostala do čela na první místo, kde se drží dodnes.

Zajímavé srovnání pozic v čase se nabízí i u značky Lenovo, která je jednou z nejrychleji se pohybujících firem na žebříčku. Na začátku testování byla na poslední pozici, v dubnu 2007 se vyhoupla na špici díky odstranění PVC, bromovaných zpomalovačů hoření ze svých produktů a lepší odpadové politice. Je tomu ale téměř rok, co se opět propadla hluboko na stupnici, a to na šesté místo, kvůli velkému množství toxických látek ve svých produktech. Dnes je dokonce na místě předposledním.

Nintendo nezklame, stále poslední

Mezi poslední místa celoročně patří díky své ekologické nevstřícnosti i výrobky Microsoftu. Pozoruhodné je ale dlouhodobé umisťování společnosti Nintendo. Ta i po roce zůstává na poslední pozici, zlepšila se jen natolik, že se firma dobrala k jednomu bodu. Firma zakázala ftaláty a monitoruje používání antimonu a berylia. Přestože chce přestat používat PVC, zatím si pro to nestanovilo žádný časový plán. Oblast elektroodpadu podle Greenpeace bohužel zanedbává, navíc zvyšuje emise skleníkových plynů druhý rok po sobě, ačkoli se zavázalo k opaku. K dobru mu je ale připočteno uveřejnění množství vlastních emisí skleníkových plynů ze svých provozů.

Podle Greenpeace je Průvodce zelenější elektronikou jedním ze způsobů, jak přimět elektronický průmysl, aby přijal odpovědnost za své výrobky během jejich celého životního cyklu – od výroby po likvidaci. Poprvé byl Průvodce vydán v srpnu 2006 a z pohledu Greenpeace se stal klíčovou hybnou silou, která donutila mnohé výrobce k podstatným zlepšením environmentální politiky.

Více informací z Průvodce zelenější elektronikou z roku 2008 naleznete na stránkách hnutí Greenpeace ZDE.


reklama

 
Dominika Patrovská

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist