Nakupujete na vánoce? Nový průvodce Greenpeace pomůže vybrat zelenou elektroniku
Ve svých Průvodcích zelené elektroniky Greenpeace pravidelně oznámkuje a okomentuje současnou pozici dané společnosti. Lze tak v průběhu času sledovat, jak si která firma stojí či stála. Nokia se kupříkladu od roku 2006 celý rok udržela stupnici Greenpeace na prvním místě. Pak se ale v prosinci 2007 její hodnocení snížilo téměř o dva body a spadla na čtvrtou příčku. Lidé z Greenpeace v jejích výrobcích totiž našli některé silné toxické látky, stejně jako objevili nedostatky ve zpětném odběru produktů v Thajsku, Rusku a Argentině. Nokia ještě před průzkumem Greenpeace oficiálně prohlásila, že odběr funguje ve všech jejích prodejnách. V roce 2008 se Nokia opět dostala do čela na první místo. Tam ji nyní vystřídala společnost HP.
Zajímavé srovnání pozic v čase se nabízí i u značky Lenovo, která je jednou z nejrychleji se pohybujících firem na žebříčku. Na začátku testování byla na poslední pozici, v dubnu 2007 se vyhoupla na špici díky odstranění PVC, bromovaných zpomalovačů hoření ze svých produktů a lepší odpadové politice. Pak se ale propadla hluboko na stupnici kvůli velkému množství toxických látek ve svých produktech. Dnes se pohybuje na středu tabulky, ale v části, která zeleným firmám nepatří.
Greenpeace kromě jednoduchého grafického zobrazení nabízí i slovní hodnocení, kde se zájemce o dané značce dozví více. Dostupná jsou i kritéria hodnocení. Greenpeace v Průvodci hodnotí celkem 15 společností ve třech různých kategoriích: Energie, Zelenější produkty a Trvalá udržitelnost.
Objevují se v nich i nová kritéria, která odrážejí požadavky Greenpeace, aby si společnosti stanovily ambiciózní cíle využívání obnovitelných zdrojů energie. A také, aby snižovaly uhlíkovou stopu své výroby, tedy veškerých výrobků v celém dodavatelském řetězci až do konce jejich životnosti. Zohledněno je i to, odkud společnosti nakupují papír, zda prokazatelně nepoužívají takzvané krvavé nerosty a jaký dopad na životní prostředí má celý životní cyklus jejich výrobků.
Pokud chcete k vánocům udělat radost konkrétně mobilem, přečtěte si článek Ekolistu.cz Vybíráte mobil? A co takhle „eko“ mobil?
Zaujmout by vás mohl i článek Zelené počítače - s ekoznačkou, nebo bez.
reklama
Online diskuse
Hm... - 6. 12. 2011 - thrZrovna tímto průzkumech jsem se nedávno zabýval pracovně (v rámci nějaké výběrovky se to objevilo).Ale popravdě můj dojem z toho je spíš negativní... V podstatě lze z velké části souhlasit pouze s částí hodnocení "Zelenější výrobky" - tam jde o celkem rozumné věci, kde opravdu tlak na zlepšování neuškodí (škodlivé látky, využití recyklace atd.). Jinak je to ale všelijaké - část "energie a klima" je učebnicový příklad hodnocení cíleného čistě na klimaalarmismus. Není žádnou nadsázkou tvrdit, že od Greenpeace dostane víc bodů výroba energeticky náročnější (a v podstatě plýtvající) v případě, že daná firma takzvaně podporuje obnovitelné zdroje :-( Viz třeba položka "Green energy advocacy", kde lze získat body mimo jiné tím, že dáte peníze na nějaké "vhodné" NGO - to už hraničí s vydíráním... Třetí část o "udržitelném rozvoji" je pak směsí kritérií celkem rozumných bodů s čistě politickými. |