https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zelena-usporam/studie-rychlejsi-rozvoj-oze-snizi-ceny-elektriny-a-zvysi-konkurenceschopnost-cr
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Studie: Rychlejší rozvoj OZE sníží ceny elektřiny a zvýší konkurenceschopnost ČR

13.5.2025 15:43 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Větší rozvoj obnovitelných zdrojů energie (OZE) může přinést snížení ceny silové elektřiny a zvýšení konkurenceschopnosti Česka. Také přinese omezení závislosti na dovozu elektřiny a plynu a snížení škodlivých emisí. Při rozvoji flexibility lze elektřinu dobře uplatnit, plynové zdroje pokryjí potřebu v době nízké produkce. Vyplývá to z nové studie Svazu moderní energetiky a projektu Fakta o klimatu.
 
Podle autorů studie je ale podmínkou zrychlení povolování výstavby kvalitní prostředí pro financování záměrů, dostatek flexibility a rozumné nastavení trhu s emisními povolenkami.

Aktuální plán rozvoje české energetiky, takzvaný Národní klimaticko-energetický plán (NKEP) vláda schválila v prosinci 2024. Autoři pracovali ve studii se čtyřmi modelovými scénáři. V nich se soustředili na možné přínosy rychlejšího rozvoje moderní energetiky, ale také rizika spojená s pomalejším rozvojem.

První scénář předpokládá, že v některých oblastech stát dokonce přidá další bariéry v povolování výstavby OZE, bez větší provozní podpory a bez zvýšené podpory zavádění akumulace a flexibility. Druhý scénář zahrnoval rychlý rozvoj obnovitelných zdrojů v souladu s cíli schváleného NKEP. V daném scénáři je cílem dosáhnout hodnot plánovaného rozvoje především větrných a solárních zdrojů. Třetí scénář se soustředil na znatelně rychlejší budování obnovitelných zdrojů nad rámec cílů národního plánu. V posledním scénáři autoři pracovali s komplexní modernizací, kdy s rychlejším rozvojem navíc využívá dodatečných možností akumulace, flexibility a elektrifikace průmyslu.

Ze studie vychází, že stagnace zelené energetiky ohrozí konkurenceschopnost české ekonomiky. V ČR by méně zelené energie znamenalo silovou cenu elektřiny v přepočtu o 792 korun na megawatthodinu dražší než v Německu v roce 2035. Naopak rozvoj obnovitelných zdrojů by mohl přinést úsporu 20 terawatthodin zemního plynu.

Mezi českou legislativu, která urychluje využívání obnovitelných zdrojů energie patří Lex OZE I s povolováním elektráren v nezastavěném území bez nutné změny územního plánu. Dále Lex OZE III, čímž se vytvořily podmínky pro rozvoj akumulace a chytré flexibility. Mezi poslední novelu patří Lex Plyn v dubnu schválený vládou, který zahrnuje posouzení vlivu na krajinný ráz již v rámci procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA).

Národní klimaticko-energetický plán vymezuje základní body rozvoje takzvané zelené politiky a snižování emisí v ČR. Plán počítá například se zvýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na spotřebě ze současných 18 procent na 30 procent nebo s odklonem od uhlí nejpozději do roku 2033. Investice do roku 2030 by měly činit až 2,8 bilionu korun.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (64)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

13.5.2025 15:53
Článek hodný ekolistu. Kdo tomu prosím věří?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2025 18:04 Reaguje na Michal Ukropec
to nevím, ale ten, kdo to psal musel hodně hulit.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

16.5.2025 19:53 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.5.2025 18:25 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

13.5.2025 16:33
Tohle slýcháme od začátku devadesátek. Výsledek vidíme na fakturách za elektřinu, nespolehlivé a drahé "občasné zdroje energie" nás vyjdou na astronomický bilion korun. https://www.irozhlas.cz/ekonomika/nku-naklady-na-obnovitelne-zdroje-elektriny-prevysi-do-roku-2030-bilion-korun_201501061234_kbrezovska
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2025 18:06 Reaguje na Ivan Brezina
ááá, to není problém ono když se podíváte na to, jak se zadlužují státy EU, tak je vám jasný, že ostatní státy masivně ceny elektřiny dotují...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.5.2025 10:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
NE. Dotují jen proruští zrádci, aby vytvořili zdání, že ruské energie jsou levné. Prostě zase jen propaganda a lež.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 10:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Zrovna od vás bych tak tvrdou kritiku Německa nečekal...
Odpovědět
sv

s v

14.5.2025 17:08 Reaguje na Emil Novák
Touto praktikou nejvíc proslul orbánistán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:20 Reaguje na s v
A čobolákov.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:20 Reaguje na Emil Novák
Němčouři z Ruska skoro nic neberou.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.5.2025 20:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale dotují ostošest.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:33 Reaguje na Emil Novák
A kdo kurnik nedotuje? Číňani si rozjeli elektromobilový průmysl na tak gigantických dotacích, že si o tom Evropa nemůže ani zdát. O tom, že němčouři dotují elektřinu nevím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.5.2025 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
"Dotují jen proruští zrádci" jste sám napsal. Že o tom vy nevíte vůbec nic neznamená.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

13.5.2025 18:26 Reaguje na Ivan Brezina
1**
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2025 18:40 Reaguje na Ivan Brezina
na začátku devadesátek lidi měli taky nějakou sebereflexi, kdyby jsme jim v těch " 90" řekli, co se děje dneska, tak by si mysleli, že jsme se zbláznili...
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:39 Reaguje na Ivan Brezina
Faktury za elektřinu se snižovat nebudou, to vás mohu ujistit, ať bude podíl OZE jaký chce. Leda byste si OZE pořídil sám :-)
Prostě elektřina je drahá věc a její výroba je náročná, proto její cena pořád roste, to zas není tak divné. Z toho také plyne, že výše našich faktur za elektřinu nedokazuje o OZE celkem nic.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.5.2025 18:30 Reaguje na Jindřich Duras
Výroba tak drahá v klasických elektrárnách (tepelky, JE
a vodní elektrárny) není. Prodražují ji povolenky a sankce,
kdy budeme palivo včetně jaderného dovážet dráže, než dosud.
Byť by nás fotovoltaika a větrné elektrárny nestály žádné
dotace a příspěvky na OZE(máme je na faktuře) tak zdražují
distribuci svojí roztříštěností a obtížnou regulací sítě.
Vyžadují nové sítě, nové rozvodny, transformátory, zálohy
a taky akumulace. Cena silové elektřiny stagnuje, nebo
dokonce klesá, ale stoupají náklady na distribuci. To
je hlavní nevýhoda OZE, která celkovou cenu prodražuje
a bude prodražovat stále více a více s množstvím podílu
OZE na celkovém napájení sítí.
Odpovědět

Radek Čuda

13.5.2025 16:46
S ohledem na autory studie by byl div, kdyby její závěry byly jiné:-))).

To je něco jako tohle ... https://oenergetice.cz/vodik/dansky-vodikovy-sektor-kritizuje-navrzene-neambiciozni-kvoty-pro-vodik-v-doprave

No kdo by to by čekal, že asociace Hydrogen Denmark bude tlačit na vyšší vládní cíle, samozřejmě doprovázené vyšší státní podporou, že ...

Slovy klasika:-) ... Dyť von se ten fotbal sám neudělá!
Odpovědět
RV

Richard Vacek

13.5.2025 17:41
Jak může zlevnit cenu elektřiny budování solárních nebo větrných elektráren, které budou za slunce nebo větru stát, protože už teď není o jejich elektřinu zájem?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

13.5.2025 18:08 Reaguje na Richard Vacek
ono totiž ten "dočasný" energetický kšeft je taky " sviňsky" drahý.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ono je svinsky drahé úplně všechno už dneska. Jádro máte za laciné? Uhlí a spol taky, když se započtou další související škody?
Máte nějaké nápady, kudy to vzít dobře a lacino?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

13.5.2025 18:37 Reaguje na Richard Vacek
Nejhorší na tom je to, že ty větrníky a soláry jsou nerecyklovatelné. Nejen drahé. Nikdo neničí přírodu tak jako ekologisti.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:36 Reaguje na Michal Ukropec
I na recyklovatelnosti se pracuje, ale to asi víte, ne? Všechno má nějaký vývoj. Bohužel nejde hned na první dobrou trefit něco ideálního.
A teze o ekologistech je zlostná slina, ale hloupá.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.5.2025 18:07 Reaguje na Jindřich Duras
Už jsem to psal někde jinde.nerecyklovatelné panely a větrníky se zakopávají kde se dá. Pěstování energetických plodin na ekologická biopaliva ničí půdu i vodu. Provádíme dekarbonizaci zavíráním jaderných elektráren. Toto prosazují ekologisti. Ne TOP 09, ne ODS ne ANO. Jsem zcela přesvědčen, že mají úchylku. A to velice nebezpečnou. Váš jsem považoval za odborníka. Já jsem laik. Ale zdravý.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:32 Reaguje na Richard Vacek
Tak to ale úplně není, že ne? Jde spíš o to, naučit se tu nerovnoměrnou produkci využívat. Už teď je na to řada metod a další se budou rozvíjet, protože je to důležitá věc.
Odpovědět

Radek Čuda

15.5.2025 15:11 Reaguje na Jindřich Duras
Bylo by v takovém případě dobré uvést ty metody a jejich ekonomickou efektivitu.

Ono jak zpívala Načeva ... možnosti tu jsou ... ale ekonomicky je to ve většině případů slušná ekonomická sebevražda. Pokud tedy někdo dobře nezadotuje ... ;-)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

13.5.2025 20:59
Myslím, že je to v těch studiích velmi dobře vymyšlené. Peníze na dotace OZE, budování záložních zdrojů a vylepšování sítí spadnou z nebe a to umožní vyrábět a spotřebovávat levnou bezemisní elektřinu, kterou ani nebude potřeba šetřit - nastane všeobecný energetický blahobyt.
Odpovědět
pk

pepa knotek

14.5.2025 07:40 Reaguje na Jiří Svoboda
nic nového pod sluncem, viz. Leninův NEP elektrifikace + sověty = komunismus
Odpovědět
va

vaber

14.5.2025 08:19
Na prvím místě by autoři těcho geniálních závěrů ,měli vysvětlit proč máme stále ve vyúčtování za elektřinu platbu na OZ. Když OZ budou snižovat cenu.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 09:41
Pořád nedokážu vyhodnotit, zda ti autoři studií lžou vědomě či nevědomě. Každopádně nestojí o jakoukoli zpětnou vazbu z okolí. To je ale u řady společenských skupin běžné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.5.2025 10:14
Je to celkem jasné, Česko nemá dost fosilních energetických zdrojů a tak musí kupovat. Jediné, co má vlastní, je slunko, vítr a trochu vody. Uhlí dochází a to je celý. Mudrovat můžete jak chcete, jaderka se bude určitě hodit, (pokud nebude z důvodu hybridní války zablokována), ale musíme jít do OZE tak, nebo tak.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 10:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslíte že by už vztahy s Francií přerostly v hybridní válku? :-D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:22 Reaguje na Emil Novák
No, zrovna dnes to tak vypadá. Pokud to ale projde přes frantíky, zablokuje to Drmola Havlíček, což vykecal už předem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.5.2025 20:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět jste úplně mimo: "Případná budoucí vláda s účastí hnutí ANO bude pokračovat v nynějším tendru na výstavbu dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. V diskusním pořadu televize CNN Prima News to v neděli uvedla místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Nezpochybnila výběr jihokorejské společnosti KHNP jako vítěze tendru."
https://www.e15.cz/domaci/budouci-vlada-s-ano-nebude-jaderny-tendr-rusit-uvedla-schillerova-1424589
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:38 Reaguje na Emil Novák
A vy fakt paní Dluženě věříte? A proč? Havlíček jasně řekl, že nechce aby smlouvu podepsala Fialova vláda, bo není v ní 60% našich firem, což je cypovina kolosální. Co to znamená? Buď z toho chtějí vyrazit gigantické úplatky, nebo to zruší dle not z Kremlu. Ten na tom má eminentní zájem.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.5.2025 22:29 Reaguje na Pavel Hanzl
1) A vy fakt věříte Havlíčkovi?
2) Opět jsme u vašeho problému s chápáním psaného textu, "že nechce aby smlouvu podepsala Fialova vláda" vůbec neznamená že "to zablokuje", jak jste tvrdil předtím, zvlášť když jasně říkají že na vítězi tendru nic měnit nebudou.
3) Neznamená to nic víc, než že přece nebudou své politické konkurenty chválit, tak musí něco kritizovat, ačkoliv podmínky tendru bez podmínky účasti českých firem sami připravili.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 12:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Slunko a vítr nějaký máme, ale ty zařízení na využívání OZE si i sami vyrobíme? To se jako máme chvástat tím, že si zemi pokryjeme čínskými panely a vrtulemi?
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 12:31 Reaguje na Jiří Svoboda
Nejsem na OZE odborník a některé slepé uličky jsou jasné (biomasa a tak). Každopádně nějaké jiné než fosilní zdroje určitě potřebujeme a je "jen" otázka, jak to udělat, propojit, zorganizovat. Jasně, není to jednoduché, ale jiná cesta není - kromě úspor energie, ale to jde běžně regulovat jen zvýšením ceny, což z reakcí ctěných rozumbradů výše nevypadá, že by je nadchlo :-).
Z textů výše jde dobře číst odpor ke kdečemu, ale rád bych si přečetl i něco odbornějšího. Třeba různé cesty k energetickému dostatku, zapojení lokálních výměn a spotřeby, provazbu na elektrodopravu atd.
Ne, v energetice se moc nevyznám, ale je celkem jasné, že jiná cesta zatím než OZE moc není. Také je jasné, že v oboru skladování energie se odehrává dynamický pokrok, stejně jako v přístupech k organizaci spotřeby vyrobené energie. Tak bych spíš přemýšlel konstruktivně.
Ano, pokud se povede fůzní reaktor, budeme za vodou, ale to zatím v nejbližších desítkách let opravdu nehrozí.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 12:43 Reaguje na Jindřich Duras
"Jiná cesta než OZE" existuje a dokonce je to už desítky let funkční a ověřený způsob téměř kompletní dekarbonizace energetiky (jaderná energetika).
Druhý funkční a ověřený způsob téměř kompletní dekarbonizace energetiky jsou vodní elektrárny, ty ale vyžadují unikátní přírodní podmínky, které má málokterá země na světě.
Třetí ověřený a funkční způsob je kombinace prvního a druhého způsobu s dalšími nízkoemisními technologiemi, jako jsou solární a větrná energetika. Jiné způsoby zatím k nízkoemisní energetice nevedly. Bez řiditelných zdrojů se nízkoemisní energetika neobejde.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:15 Reaguje na Emil Novák
Ano, jádro je jádro :-). Má své výhody, ale podle některých je příliš drahé, zatím. Já to posoudit neumím, ale že to nebude žádná láce celkem chápu :-).
Vodní elektrárny u nás už mají svůj potenciál vyčerpaný. Leda tak přečerpávačky k uložení energie.
No jasně a o solárech atd. to právě hodně je, ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 15:28 Reaguje na Jindřich Duras
Když tu máme závaznou nabídku na jadernou elektrárnu co dokáže vyrábět elektřinu za 90 €/MWh, tak to příliš drahé není. Ano, dá se to stavět i tak aby to drahé bylo, ale to neznamená že to tak musí být vždycky.
Soláry jsou zvlášť v našich podmínkách vždycky jen doplňková technologie k nějakému hlavnímu zdroji. Největší spotřeba je v zimě, kdy vyrábějí nejméně, a už teď narážíme na to, že na jaře a v létě kolem poledne, kdy vyrábějí nejvíc, nechce elektřinu nikdo ani zadarmo. Dá se to řešit akumulací, ale s ní už je to cenově dražší než těch 90 €/MWh, a zimu to stejně nijak neřeší.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 16:01 Reaguje na Emil Novák
No, uvidíme, jak se cena bude vyvíjet dál :-). Zatím cena elektřiny z OZE soustavně klesá a z ostatních zdrojů roste.
Ano, OZE jsou hodně i o sezóně a je otázka, jak velké % mohou v té které energetice zaujímat. Těch faktorů asi bude spousta, včetně organizace spotřeby a tak, ale nejsem na to odborník.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 16:08 Reaguje na Jindřich Duras
Ten "soustavný pokles" elektřiny z OZE už je minulostí, naopak např. cena elektřiny z větrných elektráren dost výrazně vzrostla.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 13:25 Reaguje na Jindřich Duras
Předně je ochrana globálního klimatu uchopena zcela špatně a dělá se z toho obrovský lukrativní byznys na úkor bezbranných, který ale k ochraně globálního klimatu nijak moc nepřispívá. Je se předně třeba začít bavit ne o tom, jaká technická opatření nám mají politici vnucovat a dále roztáčet onen lukrativný byznys, ale jakými opatřeními globální společnost nasměřovat, aby sama s využitím nedeformovaného trhu začala snižovat svou uhlíkovou stopu těmi ekonomicky nevhodnějšími způsoby. To nemá vůbec nic společného s OZE odborností.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:22 Reaguje na Jiří Svoboda
Zní to hezky, co píšete, ale má to jednu vadu: je to utopie.
Jakými opatřeními globální společnost nasměrovat :)! No, to si rád přečtu, jak si myslíte, že by se to dalo udělat. V době války na několika místech, genocid v některých afrických státech... a s využitím nedeformovaného trhu..jo, ten byl fakt dobrej :-D!
Nerealizovatelná utopie, bohužel. Asi bych se opřel o systém, který máme k dispozici, protože jinak to nejde.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.5.2025 10:42 Reaguje na Jindřich Duras
O tom jsem přece na Ekolistu již psal:

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-svoboda-je-lidstvo-schopno-odvratit-nebo-aspon-vyrazne-zmirnit-globalni-klimaticky-rozvrat

Opírat se do nekonečna o systém, který máme k dispozici, také nejde, protože nefunguje. Děláme tím klimatu jen medvědí a hodně drahou službu. Lidé to přestanou tolerovat.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

15.5.2025 12:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Děkuji za odkaz, pročtu si.
Odpovědět
va

vaber

15.5.2025 08:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Jak globální společnost nasměrovat? Co je to globální společnost. Vládnou nějaké režimy, je schválený režim vládnutí státu ,který přijala drtivá většina států. Každý kdo se pokusí o nějaký jiný názor nebo dokonce o jiný režim, je nazván diktátorem , média začnou pracovat na jeho totálním znemožnění a tajné služby na odstranění. A když se to podaří, média a plebs začnou jásat,že ten bídák je pryč.
Takže jak chcete něco změnit. Vládci světa mají režim světa který jim vyhovuje a změna je nemožná.
Je to šílený fakt. Myslíte si že vládci světa nejsou ,ale tak to ve světě funguje i když se tomu třeba usmějete.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.5.2025 10:51 Reaguje na vaber
To máte ve všem pravdu. Mně dává naději, že globalizace se v podstatě prosadila (ve výrobě a obchodě) a většina zemí její pravidla implementovala. Jednoduše proto, že je to výhodné. Vidím jistou nepatrnou naději v tom, že jednotlivé země si uvědomí, že ochrana klimatu hrou na vlastním písečku nefunguje a je výhodnější přistoupit na globální účinný nástroj, který by mohl být přínosný pro všechny (ve srovnání se současným přístupem).
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 12:38 Reaguje na Jiří Svoboda
A ještě poznámka k vašemu "A to si ta zařízení sami vyrobíme? ...dovážet z Číny?"
Jste tady opravdu legrační :-).
Doteď šla diskuse ze strany vás, odmítačů, ve stylu: netřeba se věnovat vývoji solárů, vodíkových technologií, elektromobilitě.....protože je to výmysl Bruselu a zjevná blbost. Celkem nikomu z vás nedocházelo, že se jedná o nutnost a že když zaspíme, nebudeme mít po ruce ty správné technologie. Naopak Čína, na kterou se tu poukazuje, že proč my máme něco dělat, když Čína nedělá, poznala důležitost. Z toho celkem jednoduše plyne, že holt musíme dovážet z Číny, protože nemáme. Soláry, baterie, elektroauta...
Možná kdybychom hnuli více zadkem, ještě stihneme další věci vymyslet i sami. Nějaké vlštovky se snad zdají objevovat.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 12:49 Reaguje na Jindřich Duras
Kdo kde tvrdil "netřeba se věnovat vývoji solárů, vodíkových technologií, elektromobilitě"? Nikdy jsem žádné takové tvrzení neviděl, rád se poučím, pokud takové konkrétní tvrzení můžete doložit. Mně zase přijde legrační podsouvat takové tvrzení někomu kdo nejspíš nic takového netvrdil, jen na základě zaškatulkování do jakési skupiny "odmítačů".
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:17 Reaguje na Emil Novák
Táhne se to tu (myslím na ekolistu) skupinou skeptiků už léta. Ne, nejde o škatulku jako primární důvod.
Jasně, místní skeptici prd kde ovlivní a rozhodují, ale chtěl jsem jim tak jako připomenout, že by bylo dobré si ujasnit věci :-).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 15:30 Reaguje na Jindřich Duras
Věci by si hlavně měli ujasnit autoři těchto studií, kteří své výpočty naplní nereálnými daty a vydávají to za "vědecky podložené" výsledky, které podstrkují politikům.

Proč se nikdo z nich nepřihlásí do diskuse, aby se věci ve věcné diskusi vyjasnily (po tom i vy voláte)? Já bych to moc uvítal. Jim ale zjevně vyhovuje žít ve své bublině.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Každá studie má obvykle své oponenty z řad odborné veřejnosti a na odborné úrovni se obvykle (tady sice nevím, ale proč by to v energetice mělo být jinak než v jiných oblastech?).
Do malého článku, aby byl srozumitelný, nikdy nenacpete potřebné výpočty, předpoklady a souvislosti. Prostě to nejde. Není tedy moudré je tu očekávat.
Celkem chápu, že diskuse ve zdejší komunitě musí přijít odborníkům jako ztráta času. Už tu některé proběhly :).
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.5.2025 15:32 Reaguje na Jindřich Duras
Já jsem tu neviděl nikoho tvrdit že není třeba věnovat se vývoji vývoji čehokoliv, ta skepse je spíš vůči bezhlavým dotacím do výstavby a provozu, která nás dovedla k tomu, že se dnes na tržním principu bez dotací nevyplatí stavět vůbec žádné zdroje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 13:34 Reaguje na Jindřich Duras
Kdo jen chvíli stál, zůstane dlouho stát opodál. To jsou všechno věci, které se musí zkoumat i vyrábět v obřích rozměrech a na to zjevně v EU nikdo nemá tento vzniklý gap vyrovnat. EU asi již zůstane v těchto oblastech štědře dotovanou montovnou.

Je zajímavé, že dotované FV panely z Číny nevadí, ale možná dotované reaktory z Korey vadí.
Odpovědět

Radek Čuda

14.5.2025 14:59 Reaguje na Jindřich Duras
Vám se to moc často neděje, ale teď jste zase napsal blbost ... "netřeba se věnovat vývoji solárů, vodíkových technologií, elektromobilitě" ... vývoji čeho se věnovat a čeho naopak ne by si měl každý soudruh zhodnotit sám na základě reálných ekonomických kritérií. A taky by si měl sám zajistit financování toho vývoje (a tím není myšleno somrování dotací). To je tak nějak podstatou svobodné tržní ekonomiky.
Pokud tak ale někdo činí na základě zbožných přání z Bruselu, nebo úkolů sjezdu strany, tak to dříve nebo později dopadne blbě. A když mu na to erár hojně přisype z toho, co z daňových poplatníků předtím vymačkal, tak je to úplná radost.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:27 Reaguje na Radek Čuda
Víte, je i něco jako jsou strategická rozhodnutí s dlouhodobou vizí. A ta může dělat jeden subjekt pouze omezeně, protože stát či EU mu s tím buď může pomoct nebo hodit do toho vidle - ostatně proto je tolik lobbistů všude, že?
Ekonomická kritéria jsou fajn, ale záleží jak na dlouhodobém horizontu tak na otázkách mezinárodní politiky a světového soupeření a konkurence.
Takže nejde o zbožná přání z Bruselu :-), ale jde o strategická rozhodování. A jestli se v eu nepovedla dostatečně, je to jedině vinou jejích členů, neb řada z nich se snažila tyhle aktivity brzdit, co to šlo.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

14.5.2025 15:36 Reaguje na Jindřich Duras
Jde o to, že politici velmi často nemají rozum a kvalifikaci k dělání strategických rozhodnutí a jsou pouze ve vleku lobbistů. Téměř cokoliv, co lze vyvázat z oblasti jejich rozhodování a přenechat trhu, je vítáno.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

14.5.2025 15:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak v tomto bodu se zcela shodneme :-)!
Odpovědět

Radek Čuda

15.5.2025 15:21 Reaguje na Jindřich Duras
" ... řada z nich se snažila tyhle aktivity brzdit, co to šlo." ... a nebylo to čistě náhodou proto, že si je ekonomicky nemohla dovolit?

Jinak ten zbytek ... to je prostě takové lépe opsané centrální plánování. To už tu bylo. I pár zkoušek z toho mám:-). A budu velmi rád, když u toho zůstane.

Ex ante nikdy nikdo neví co se v dlouhodobém horizontu ukáže jako super nápad, jako slepá ulička a jako průser. A v tom spočívá t kouzlo svobodné soutěže, kdy to řada subjektů nějak zkusí ... sama, o své vůli a na své triko (v tom jsou myšleny i veškeré formy dobrovolné participace jiných subjektů), a něco vyjde a něco zase ne. Představa, že to bude někdo centrálně osvíceně řídit a regulovat je velmi osvědčeným způsobem, jak se dostat do průseru. V našem případě zase.
Odpovědět
RL

Rafael Lorenc

17.5.2025 06:58
nikdy v historii planety se nic neslevnilo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2025 20:29 Reaguje na Rafael Lorenc
FVE panely i baterie šly kolem roku 2010 snad na desetinu ceny, slevňuje se u nás benzín i nafta, slevňují se elekronická zařízení, počítače, mobily atd. atd. je toho něurékom. Pokud byste to počítal v paritě kupní síly, je u nás dnes levnější skoro všechno, než za komára.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist