https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/ceska-firma-battswap-uvedla-na-trh-elektromobil-s-vymennymi-bateriemi
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi

18.4.2025 01:12 (ČTK)
Foto | jc_cards / Piqsels
Původně česká firma Battswap uvedla na trh elektromobil s výměnnými bateriemi. Baterie ve voze určeném pro městský provoz vymění prostřednictvím automatizované výměnné stanice během tří minut. Řešení cílí na firemní flotily určené například k doručování zásilek nebo na městské technické služby. Firma je podle svých znalostí ve své kategorii minimálně v Evropě první, kdo má svá auta s výměnnými bateriemi v běžném provozu.
 
V Česku od konce roku využívá přibližně 20 vozů Battswap a dedikovanou výměnnou stanici ve svém pražském depu e-shop s potravinami Rohlík.cz, který s těmito auty od té doby najezdil desítky tisíc kilometrů.

Zakladatel a ředitel Battswap Radek Janků uvedl, že zavedení rychle vyměnitelných baterií do firemních flotil a městské logistiky přináší firmám "obrovské výhody, protože je efektivnější než tradiční dobíjení".

Technologie Battswap podle ředitele řeší dva největší problémy firemních elektroaut, tedy dobu nabíjení a limitovanou dostupnost energie. Klasické nabíjení, které na delší dobu vyřadí elektromobil z provozu, je nahrazeno výměnou baterie. Automatizovaná stanice pro výměnu baterií má rozměry lodního kontejneru a skládá se z úložiště pro dobíjení baterií a nízké rampy, na kterou řidič vyjede, zmáčkne tlačítko a robot sám vymění vybitou baterii za nabitou.

Nabíjecí stanice Battswap vyžaduje jen desetinu energetického příkonu nutného pro standardní rychlonabíječky, což flotilám umožňuje řádový nárůst počtu elektromobilů bez zbytečných investic. Jedna stanice při běžném provozu zvládne denně přes 100 výměn a obslouží až 20 speciálních elektromobilů. Samotná baterie má kompaktní rozměry a kapacitu 25 kWh s garancí dojezdu přibližně 120 kilometrů na jednu trasu.

Janků zmínil, že technologie výměny baterie v elektromobilu existovala už dříve, ale Batttswap ji chtěl zdokonalit tak, aby její použití mělo ekonomický smysl a bylo ideální pro firemní vozy určené třeba k doručování zásilek nebo pro městské technické služby. Firma podle něj původně chtěla upravovat existující automobily, nicméně při testech v ostrém provozu zjistila, že dlouhodobě prospěšnější zejména z pohledu zákazníka bude jít cestou vlastních aut. "Tedy žádné úpravy, ale elektromobil určený pro naše výměnné stanice přímo z výroby, s garantovanou zárukou a servisem. Máme tak plnou kontrolu nad celým ekosystémem, který jsme dokázali optimalizovat a nyní i vše dovést do fáze reálného provozu a linkové výroby," dodal ředitel.

Společnost Battswap založil Janků v roce 2015. Po deseti letech vývoje a testování Batttswap podle jejích zástupců nabízí ucelený ekosystém pro moderní městskou logistiku. Společnost má sídlo v kalifornském Silicon Valley, výzkum a vývoj v Německu a České republice. První zákazníkem Battswap v České republice je Rohlík.cz.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

18.4.2025 07:03
Tohle je velmi dobrá cesta, používá se úspěšně v Číně. Ideální by bylo nabíječku napojit na silnou fve na ostatních objektech i dvorech a parkovištích firmy.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.4.2025 08:42
Super článek, super cesta.
Výhoda by byla, jak píše p. Hanzl, v tom, že baterie by se dala dobíjet šetrně, efektivně v době kdy svítí slunce = jen z FV.
Ale copak nabíječky, baterie se dá nějak dobít i v autě, ale je to cesta efektivity celého výrobku, kdy samotné elektroauto je levné, má dobré jízdní vlastnosti, žádnou údržbu - jen podpovozek a pneumatiky, protože je těžké, ale výhodný motor, jako všechny elektrospotřebiče: proto je rádi používáme, dlouhou dobu životnosti - pro spotřebitele tedy výhodný výrobek.
Pokud by baterie byla výhodně opravitelná, modulární, vyměnit jen nějaké moduly, články, elektrolyt a i recyklovatelná pro ekologii, tak elektroauto se stane výhodným výrobkem pro spotřebitele, spolu s FV i smyslem Green Dealu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

18.4.2025 10:45 Reaguje na Honza Honza
Jenomže jak čítávám, údržba e-auta je prý nákladnější než u spalováka. Takže nevím. No, budoucnost ukáže.
Problém vidím i v tom, že výrobci do aut - všech - strkají všechny možné pitchovinky, které si jednak vymýšlí EK, a pak také, aby mohli zvyšovat cenu. že to pak zbytečně zvyšuje náklady na údržbu a opravy, a tudíž to je proti té propagované ekologii, nikoho nezajímá. Docela by mě zajímalo, jak by asi šlo na odbyt auto typu modernizovaného Trabantu - plastová karoserie, bez všelijakých zbytečných vychytávek, moderní, leč jednoduchý motor, jednoduchá, levná údržba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2025 17:47 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Nevím,kdo vám nakukal, že elauto má náročnou údržbu.Žádné výměny oleje, žádné rozvodové a jiné řemeny, výměny chladící kapaliny atd. atd. atd. ani brzdy se nemusí servisovat (brzdí se rekuperací).
EK si nic takového nevymýšlí, elektronika je standard a trabuko by nikdo nekoupil, ani zadarmo. Spotřeba 10 litrů benzínu a litr oleje na 100 km je děsivá, dýmající rumplovák byl silně čurinovní. Já v tom jel jen párkrát a za auto se to považovat nedá.
Ale koncepce v provedení kombi byla zcela dokonalá, naložit do toho 50 litrový barel a ještě potraviny pro celý tábor nebyl problém.
Odpovědět
pk

pepa knotek

18.4.2025 11:39
Když ten elektrický dovoz je ochoten kupující zaplatit, tak proč ne - např. pro mně by tam mléko stálo 2x tolik než v obchodě, musíte toho nakoupit min. za 749 Kč, aby vám to za 99 Kč dovezli. Takže super EKO, ale od Rohlíku ani rohlík.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2025 17:49 Reaguje na pepa knotek
Ten elektrický dovoz je samozřejmě levnější, ale účtují si normální cenu. Proto se jim to vyrentuje. Používá to neskutečné množství lidí, hlavně mladí. Taky to nechápu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.4.2025 10:17 Reaguje na pepa knotek
Už z principu jsou rozvozy do domu ekologický propadák. Je to jen
služba zbohatlíkům, kteří jsou už líní i fyzicky chodit nakupovat
a raději zboží i vrátí na výměnu, než ho prohlédnout v krámu a ne
až doma po vybalení z balíku. Argument, že odpadá prodej v krámu
a zboží jde ze skladu rovnou ke spotřebiteli je pouze o maržích
prodejců, kteří si mohou dovolit slevy 50 a více % a je evidentní,
kolik tak asi činí marže, když si mohou dovolit takové slevy. Je
to zlodějna, když tatáž vejce slevili těsně před svátky o 70%
a je vidět, kdo zboží předražuje. Po svátcích bude možná nakonec
i výprodej a sleva bude 100%, což je ekonomický nesmysl, pokud
nejde o nadsazení ceny před svátky o těch 100% a více. Státu to
ale vyhovuje. Vyšší cena´= vyšší výběr DPH = více peněz v kase
k rozhazování. Proč cenotvorbu kontrolovat a regulovat, když ty
švindly plní státní rozpočet!
Jinak v Číně přišli na to, že cestou je výměna baterií s dobitím
z přebytků v sítích a nikoliv jako u nás nabíjet v noci z fosilu
a ve dne mařit energii z dotovaných solárů. Chce to ale unifikaci
baterií a způsob montáže ve vozidle, aby to nebylo o kompletním
rozebrání elektroauta jako nyní. Navíc co typ, tak jiná konstrukce
vozidla a jiný typ baterie. Čína nás učí, co je ekonomický výhodné
a co nikoliv a bez dotací. Této elektromobilitě fandím, ale zatím
je tu stále problém s nedokonalostí baterií, což se časem možná
ohledně trvanlivosti a bezpečnosti. Cestou je kvalita a taky ta
možnost rychlé výměny baterie za nabitou a nikoliv dobíjení baterie
namontované v autě. Argument, že dostanu za novou baterii nějakou
starou je stejný, jako třeba u výměny PB bomby, kdy mi za novou
prázdnou dají oprýskanou, ale plnou. Důležitý je obsah a nikoliv
slupka a ten musí být adekvátní ceně. Prostě se změří kapacita
nabití, za to zaplatím a příště zase dostanu místo té staré
baterie úplně novou od někoho jiného. To je pro mnohé Evropany
nepřijatelné, protože chápou baterii jako součást vozidla, ale
Číňané jako zdroj energie, z kterého čerpají pouze elektřinu.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist