https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/dtest-vyznejte-se-v-carsharingu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

dTest: Vyznejte se v carsharingu

4.8.2019 00:59 | PRAHA (Ekolist.cz)
Celosvětově největší společností zaměřující se na carsharing je zřejmě car2go, která působí v Evropě, Severní Americe a Asii. U nás můžete využívat alternativy, jako je CAR4WAY, Autonapůl nebo AJO.
Celosvětově největší společností zaměřující se na carsharing je zřejmě car2go, která působí v Evropě, Severní Americe a Asii. U nás můžete využívat alternativy, jako je CAR4WAY, Autonapůl nebo AJO.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapůl
V posledních letech je na vzestupu fenomén spoluspotřebitelství, jehož výhodou je hlavně to, že nemusíte vlastnit něco, co používáte jenom občas. Patří sem například krátkodobé pronájmy nebo sousedské půjčovny. A také carsharing, tedy sdílení automobilů mezi více řidiči. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody? Za co všechno při využívání carsharingu platíte a jak to vlastně funguje?
 

Většina lidí využívá auto na dojíždění do práce, na nákupy a o víkendu na cesty za rodinou či na výlety. Vůz je tak v provozu maximálně dvě hodiny denně a po zbytek času stojí ladem. Jeho postáváním však roční náklady nesnížíte. Přitom nejde o zanedbatelné částky. Sečtete-li platby za povinné ručení, dálniční známku a průběžný servis a přidá-li se k tomu i nějaká závada, mohou náklady sahat k desetitisícům ročně.

Carsharing umožňuje sdílení těchto nákladů mezi více lidmi. „Uživatelé auta platí pouze za reálný čas, po který vozidlo využívají. Jednotlivé náklady se tak rozloží mezi všechny. Nevýhodou ale může být nižší časová flexibilita. Přece jen si musíte rozvrhnout plány na cestování předem,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Pokud využijete některou ze společností poskytujících tyto služby, musíte počítat také s tím, že nemají tak široké pokrytí – vozidla k půjčení jsou dostupná jen ve velkých městech.“ Počet sdílených aut však stále roste. Jejich množství zvyšují i platformy nabízející takzvaný peer-to-peer carsharing. Ten spočívá v tom, že lidé, kteří svá auta příliš nevyužívají, je nabídnou k zapůjčení.

Společnosti provozující carsharing zajišťují nákup, průběžný servis a pojištění vozidel. Politiku placení za půjčování aut mohou tyto společnosti mít nastavenou různě. „V ceně obvykle bývá palivo. Počítat je nutné se složením kauce či uhrazením registračního poplatku. Platí se za dobu užívání auta a za množství ujetých kilometrů. Carsharingy nabízejí i nákup různých předplacených produktů nebo balíčků, které se vyplatí při častějším užívání aut,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Mezi výhody potom nepatří pouze úspora peněz. Samotné půjčení auta totiž může být velmi pohodlné. Na svém mobilu si vyhledáte nejbližší vůz a svým mobilem ho také otevřete, popřípadě při sjednání smlouvy obdržíte čipovou kartu, kterou otevřete všechny vozy dané společnosti. Klíčky od auta najdete například v palubní desce. Poté pojedete do vašeho cíle, kde zase auto ponecháte. Ne vždy je tedy nutné vracet ho do původní lokace. Samozřejmě vše záleží na podmínkách dané společnosti, ale často mají ve městech vymezené zóny, v rámci kterých je možné auto po jízdě zaparkovat.

Celosvětově největší společností zaměřující se na carsharing je zřejmě car2go, která působí v Evropě, Severní Americe a Asii. U nás můžete využívat alternativy, jako je CAR4WAY, Autonapůl nebo AJO. „Řidičům v Praze jsou také k dispozici webové stránky mapa.ceskycarsharing.cz, kde lze najít aktuálně volná auta od různých společností. V ostatních městech budete muset využít systém konkrétní společnosti,“ upozorňuje Hekšová.

Carsharing může být dobrou alternativou ke klasické městské hromadné dopravě, která nemusí být vždy pohodlná, k taxislužbě, která není nejlevnější, nebo rovnou k vlastnictví auta. Smysluplný je především pro příležitostné řidiče ve velkých městech nebo pro turisty v zahraničních velkoměstech.

Sdílet lze nejen celý automobil, ale také pouze místa k sezení ve voze. Můžete se poohlédnout na sociálních sítích, kde jsou skupiny na spolujízdu mezi městy. Širší záběr má například celoevropský BlaBlaCar, u nás potom jízdaspolu.cz nebo autostop.cz.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

4.8.2019 16:55
Jen by mě zajímalo, proč se tomuto druhu půjčování aut říká sdílení aut a ne půjčovna. Termín sdílení přece vznikl jako idea, že bude několik lidí společně vlastnit a využívat jedno auto, ale tohle je něco zcela jiného.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist