https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/elektromobily-britanii-nezachrani-jsou-to-porad-jen-auta-pise-guardian
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Elektromobily Británii nezachrání, jsou to pořád jen auta, píše Guardian

15.10.2020 11:42 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ideálem by měla být sídla a čtvrtí, které nabídnou svým obyvatelům vše potřebné – školy, parky, obchody, prodejny i pracoviště – v okruhu čtvrt hodiny pěší chůze. Což je nákladné, leč realizovatelné. Zvlášť, když se ušetří na rozvoji dopravní sítě, potažmo na zbytečném přechodu k elektromobilitě. Auta, ta na fosilní paliva i na elektřinu, totiž nečiní náš život snazší. Jen věci, které skutečně potřebujeme, klade dál od nás, nikoliv ve vzdálenosti chůze, ale dojezdu.
Ideálem by měla být sídla a čtvrtí, které nabídnou svým obyvatelům vše potřebné – školy, parky, obchody, prodejny i pracoviště – v okruhu čtvrt hodiny pěší chůze. Což je nákladné, leč realizovatelné. Zvlášť, když se ušetří na rozvoji dopravní sítě, potažmo na zbytečném přechodu k elektromobilitě. Auta, ta na fosilní paliva i na elektřinu, totiž nečiní náš život snazší. Jen věci, které skutečně potřebujeme, klade dál od nás, nikoliv ve vzdálenosti chůze, ale dojezdu.
Licence | Volné dílo (public domain)
George Monbiot je ekolog, levicový politik a novinář, výrazná tvář redakce Guardian. Britského deníku, který se řadí k zastáncům zelených a ekologických řešení. Za ty ale podle Monbiota elektromobily považovat nemůžeme. Neřeší problém se znečištěním ovzduší, emisemi. To, co prý nejen Velká Británie potřebuje, je komplexní změna strategie přepravy osob. Taková, která nás skutečně zbaví závislosti na automobilech. A ne chystaný zákaz prodeje vozů se spalovacími motory.
 

Velká Británie je v očekávání. Na konci letošního listopadu by totiž mělo zaznít zásadní prohlášení premiéra Borise Johnsona. Ten by měl, v souladu s návrhem poradců Výboru pro klimatické změny, navrhnout celonárodní zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory (benzinovými i naftovými), s platností od roku 2030. Tedy o deset let dříve, než se ještě před pár měsíci předpokládalo. Vskutku ambiciózní plán, který odráží naléhavost klimatických změn a má nastartovat prodeje elektromobilů, však naráží na kritiku. A překvapivě i od „zeleného“ deníku Guardian a George Monbiota.

Problém není v nádrži, ale v autech jako takových

„Že by britská vláda konečně poprvé od vynálezu spalovacích motorů začala řešit racionální dopravní politiku?“ ptá se sám sebe Monbiot a s odpovědí neotálí. „Ne. Protože nakonec všechna auta, včetně elektromobilů, produkují emise uhlíku. A všechna přehlcují silnice měst, vytváří kolony a zácpy.“ A tak na jinými environmentalisty pozitivně vnímaném návrhu omezení prodeje vozů se spalovacími motory podle něj nedává smysl nic. Chyba je totiž hluboce zakořeněná v současných dopravních systémech a jen změna vozidel na tom nic významného nevyřeší.

Ano, s elektromobily se sníží znečištění ovzduší. Trochu. Ale nijak už nebudou mikroskopické částice vzniklé otěrem pneumatik o vozovky a prachem z brzdných systémů. Přitom zrovna pneumatiky jsou největším zdrojem mikroplastů, který, stejně jako motory elektromobilů, zatím neumíme smysluplně recyklovat.

Monbiot dále upozorňuje na emise předcházející samotnému vzniku automobilů. I těch s elektrickými motory: „Než skončí vystavené v autosalónu, stojí za nimi ekvivalent 150 000 pojezdových kilometrů. Nahradit 35 milionů britských vozů se spalovacími motory novými elektromobily tak neznamená nic jiného než další ekologickou katastrofu.

“Záměna energie – fosilních paliv za elektřinu – nevyřeší spoustu odpadu, který výroba aut produkuje. A také neubere z prostoru, který vozy vyžadují. Nebude více parků, hřišť, lesů, silnic zůstane v lepším případě stejně. Naopak, mluví se o dalším rozšíření britské dopravní sítě za 27 miliard liber. Elektromobily nevyřeší dopravní špičky a kolony na silnicích ani chatrné zdraví řidičů, kterým chybí fyzický pohyb. I kdyby se ve vládním rozpočtu našly peníze na městskou zeleň, bude to o zeleni „budované kolem silnic a aut“.

Nepotřebujeme lepší silnice a vozy, ale města k životu

Může to vypadat jinak? Se změnou základního přístupu k dopravě ano. A zrovna momentální pandemie covid-19 v tom může sehrát navýsost pozitivní roli. Ta totiž udělila Britům lekci v tom, že zdaleka ne všichni musí každý den za prací dojíždět, ale mohou pracovat z domu. Změnil se i přístup k cestování do zahraničí. A ne každý se prý chce vracet ke špinavé minulosti, spíše se projevuje preference tišších a klidnějších měst. Součástí receptu na zdravější budoucnost tak mohou být jízdní kola, ale hlavně do praxe převedený koncept tzv. patnáctiminutových měst.

Tedy sídel a čtvrtí, které nabídnou svým obyvatelům vše potřebné – školy, parky, obchody, prodejny i pracoviště – v okruhu čtvrt hodiny pěší chůze. Což je nákladné, leč realizovatelné. Zvlášť, když se ušetří na rozvoji dopravní sítě, potažmo na zbytečném přechodu k elektromobilitě. Auta, ta na fosilní paliva i na elektřinu, totiž nečiní náš život snazší. Jen věci, které skutečně potřebujeme, klade dál od nás, nikoliv ve vzdálenosti chůze, ale dojezdu. Čímž činí automobily nezbytností. Pokud prý chce Velká Británie skutečně řešit životní prostředí a emise odpovědně, neměla by cílit na elektromobily. Protože to, konec konců, jsou pořád jen další auta.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (14)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

15.10.2020 05:34
Doporučuji lépe se inspirovat Rudými khméry v Kambodži, kteří tento problém vyřešili zatím nejlépe. Lidé z měst se odeberou do lůna přírody, kde vytvoří malé soběstačné komuny. A ti, kteří remcají, dostanou motykou.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.10.2020 08:59 Reaguje na Richard Vacek
Zelení Khmerové je úspěšně následují. Pokud se plány na ekonomickou devastaci Evropy podaří realizovat, brzy nás ty motyky opravdu čekají.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.10.2020 08:00
Ekologové nechtějí lepším životní prostředí. Chtějí centrálně ovládanou společnost podle socialistických a fašistických ideálů. Boj za ekologii a proti klimatické změně je jen záminka.

MMCH, nikdy nikdo věrohodně neprokázal, že ten otěr z gumy pneumatik nějak škodí zdraví.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.10.2020 20:11 Reaguje na Jan Šimůnek
K tomu otěru. Že to sice není asi zatím prokázáno, ale bylo
to zkoumáno? Mi se zdá, že to, co se točí kolem momentálně
nejlepšího byznysu (výroba vozidel), je tak trochu zkoumáno selektivně. Začalo to palivem a tím to zatím končí. Otěr z pneumatik, kapalina z ostřikovačů, úniky provozních kapalin,
výluhy z asfaltu, posypové soli a jiné cizorodé látky nejsou
tak zájmové, jako pohonné látky. Vím, že se nelze vrátit o
dvě století zpět, ale nebylo by marné alespoň vědět jaké
chemikálie škodlivé živým organizmům obsahují a jak škodí.
Pak by bylo možno pokusit se je nahradit časem něčím jiným.
Ona ta voda v kalužích kolem cest asi moc zdravá nebude
a nikdo nemá tušení, ani čím nám škodí zvířený prach v okolí
cest obsahující ty příměsi. Možná pak člověk zjistí, že
život či dokonce sportování v blízkosti silnic je rizikový.
Já si to myslím už nyní, ale nejsem schopen to ničím doložit.
Mimochodem guma na pneumatiky obsahuje i saze a chemické látky upravující jejich vlastnosti a trvanlivost. Zatím se asi o tom takticky mlčí, protože neexistuje alternativní řešení.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2020 08:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Výluhy z asfaltu se na beton dělaly, i u nás. Na základě toho se dělala opatření, aby se nedostávala voda ze silnic do vodárenských nádrží. Kapalina z ostřikovačů má podobné složení jako různé spreje na mytí oken. Tam moc velká rizika nebudou, ostatně Okenu pili vojáci v základní službě a vězňové. Provozní kapaliny budou o něco horší, ale manipulují s tím spousty lidí a úmrtí známa nejsou (mimo napití se).
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.10.2020 09:05
Vše dostupné patnáct minut daleko? Ale to tady přeci bylo dlouhá staletí. Jednotřídka na návsi, kovář hned vedle, bába kořenářka na kopci u lesa. Do práce na pole pár minut, do lesa jen o chvilku déle.
Celý život se dal odchodit pěšky, jen z trhu ve městě se člověk občas svezl na voze.

Tam míříme?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

15.10.2020 16:59 Reaguje na Viktor Šedivý
Ano, tam podle tak zvaných ekologů naženou nás všechni, oni ovšem budou mít výjimku - třeba elektromobily, nebo vodíkomobily (obé s dvojitým hlavním výfukem v elektrárně), aby na nás stihli dohlížet.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2020 19:20 Reaguje na Jiří Daneš
Vy jste už regulérně mišuge. Nebyl jste v Kremlu na školení?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2020 19:24 Reaguje na Jiří Daneš
Všiml jst si, nešťastníče, že v Británii už uhlí zrušili úplně? A staví velké parky VE na moři?? Nejvíc emisí na člověka má náš babišistán, jestli to nevíte.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.10.2020 08:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Mají jaderné elektrárny a do bývalých uhelných vozí dřevo přes půl zeměkoule (a drancují tropické pralesy).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.10.2020 20:12
Vono je možná lepší, že ten Brexit prošel.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.10.2020 09:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Pro Brity je lepší, ne pro nás. Pro nás to bude nejspíš horší, protože brexitem zmizela jedna brzda bruselských melounů.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.10.2020 09:20
Na podiv, od zeleného správný postřeh s těmi dálnicemi. Průměrný britský příjem je výrazně vyšší než průměrný český příjem, proto se tam může podařit, že přechodem na elektromobily, které jsou výrazně dražší, se počet automobilů na silnicích moc nesníží.
Na rozdíl od zemí střední Evropy, kde přechod na elektromobily bude znamenat výrazné omezení počtu kupovaných i provozovaných automobilů. Spousta lidí, dnes motorizovaných, si tady nebude moct elektromobily dovolit, tím budou mít problémy v dojíždění do práce na větší vzdálenost a tím se firmám dost zhorší spektrum jejich zaměstnanců. Tím se firmám zhorší i jejich efektivita, jejich zisky a tím i jejich odvody a daně státu. Bude to jeden z důvodů, díky kterým po prosazení zelených nesmyslů Green Dealu občané i stát výrazně zchudnou.
Británie je na tom dobře taky z toho důvodu, že má víceméně vyřešenou energetiku. Má ji poměrně dobře vyváženou, od jaderných elektráren po jiné zdroje. Až na ten kaz v podobě dovážení statisíců tun štěpky ze zámoří jako náhrady uhlí ve svých tepelných elektrárnách.
Odpovědět
LD

Libor Dostálek

30.8.2022 21:09
Já si taky myslím, že elektromobily svět nespasí. Jejich výroba, výroba baterií, elektřiny, to všechno je pro planetu taky náročné. Nejsem odborník, takže těžko můžu posuzovat o co jsou elektromobily lepší, nebo horší. Já mám svého benzínového miláčka, do kterého jsem si koupil nedávno nové rádio zde https://www.2din.cz/ a za žádný elektromobil ho jen tak nevyměním.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist