Nakupujete na síti? Tak raději z počítače než telefonu, doporučují izraelští badatelé
„Není to jen velikostí obrazovky,“ vysvětluje profesor Lior Fink, který se věnuje zákonitostem lidského chování během používání mobilních aplikací. „Problematizující je už samo množství dostupných informací o produktech.“ Jejich objem je totiž u mobilních verzí internetových obchodů zúžen na minimum. Lidé zvažující koupi tak mají méně prostoru k rozhodování a zvažování. „Většina zprostředkovatelů e-komerce se snaží zlepšit vizuální prezentaci produktů, což ale současně znamená snížení objemu dalších informací. Třeba těch, které nejsou konzistentní s preferencemi kupujících.“
V zásadě se uživatelé mobilních telefonů rozhodují pro nákup na základě krátkého popisku a obrázku, zatímco u prohlížení webu prodejce z počítače mají více možností. Ať pro srovnání cen, nebo při prohlížení širší specifikace nabídky. Finální rozhodnutí, objednávka produktu, pak více odpovídá jejich očekávání. Nakupovat online s sebou vždycky nese riziko zklamání, ale toho se podle Finka větší měrou dočkají ti, kteří nakupují s chytrým telefonem. V praxi to pak ozkoušel během experimentu, při němž předložil respondentům ke zvážení 8 verzí virtuální nabídky na počítači a tři mobilní. Ukázalo se, že lidé obecně preferovali spíše pohotovější mobilní verzi, ale byli nakonec méně spokojeni s výsledkem vlastního výběru, než ti od počítačů.
Ať už si vybíráte hotelový pokoj, kousek oblečení nebo spotřební elektroniku, je efektivnější obětovat trochu času a pohodlí a učinit tak od počítače. Zjistíte, že materiál, barva, velikost nebo výhled bude více odpovídat vašim původním požadavkům. Proč na tom záleží? Komerce a spotřební mentalita má zásadní dopad na životní prostředí, počínaje těžbou surovin přes výrobu až po dopravu konečného produktu. Menší spokojenost znamená více reklamací, větší spotřebu a celkově výraznější dopad na životní prostředí.
Není to maličkost. Během amerického svátku výprodejů a slev (Black Friday) byly prostřednictvím mobilů realizovány nákupy za 2 miliardy dolarů. A pokud se třeba čtvrtina tohoto zboží nesetkala s preferencemi nakupujících, byla vyrobena zbytečně. Problematickou roli tu sehrává i největší zprostředkovatel reklamy na světě, společnost Google. Ta totiž ve svých vyhledávacích algoritmech jednoznačně upřednostňuje stránky, které uživatelům předkládají mobilní verzi stránek. A tím vlastně podněcuje k nákupům, které radost neudělají.
reklama