Odpovědí na černé klimatické scénáře mohou být bílé a zelené střechy
Které řešení je lepší? Tak jednoduše se odpovědět nedá. Badatelé z týmu Joana Gilaberta a Sergiho Ventury si uvědomovali, že podobné studie o prospěšnosti zeleně či albeda (poměru odraženého elektromagnetického záření k množství dopadajícího záření) tu už byly. A s různými výsledky. V čem se tyto předcházející studie lišily, bylo užité měřítko.
Jiný efekt užitého opatření se totiž dá odpozorovat na úrovni jednoho domu a jedné střechy, a odlišný na úrovni celé městské čtvrti nebo rovnou metropole. A důležitý je tu i kontext: rozvolněný či nahuštěný charakter zástavby, převládající směr proudění větru, absence nebo přítomnost „kaňonů“ ulic zahloubených mezi výškovými budovami.
Každá z těchto situací vydá mezi opatřeními proti vlnám veder svého favorita, ale dost nejednoznačně. Proto se rozhodli badatelé z ICTA-UAB namodelovat různé scénáře pro 11 typů zástavby. A ukázalo se, že každé opatření má své specifické využití. Dílem proto, že v městské krajině zastavěné mrakodrapy dominují střechy (tvoří 46 % plochy), zatímco v rozvolněné zástavbě hraje prim zeleň (má 15 % pokryvnost plochy, zatímco střechy jen 0,68 %). Zacílit tedy opatření se slunečními paprsky odrážejícími a teplo nepohlcujícími střechami by efekt nepřineslo.
Podnětných zjištění ale práce přinesla víc. Například, že s vlnami veder se obecně lépe vyrovnává heterogenní městské prostředí. Tedy výškově nesourodý mix budov. Jejich heterogenita totiž částečně napomáhá k rozrušování efektu tepelných ostrovů a rozbíjí svou nerovnoměrností lokálně budované mikroklima. Tuto heterogenitu samozřejmě podpoří začlenění prvků vegetace. Ale pozor – k tomu, aby efektivně zeleň snižovala horko, je třeba i patřičná závlaha. Kvůli evapotranspiraci, odpařování. Jen v kombinaci se závlahou má tedy vegetace patřičný potenciál ke snižování teploty. Kolik vody by bylo zapotřebí? Nižšího efektu se doberete v přepočtu se 2 litry na metr čtvereční závlahy za den, výraznějšího s 5 litry na metr čtvereční a den.
Pokud jde o ozeleněné či „bílé“ střechy, potenciál ke snižování teploty mají obě opatření. Ale každé funguje trochu jinak. Ochlazovací efekt bílých střech je až 6x větší než střech zelených. Teplotu v jedenácti modelových územích zástavby dokázaly snížit v průměru o 0,67 °C, a v maximu o 2,22 °C. Zelené střechy snižovaly teplotu v průměru o 0,15 °C a maximu 0,17 °C. Jenže bílé střechy fungují jen za dne. Úmorné noční vedro ovlivnit nemohou. A tehdy se projeví klady střech zelených. Badatelé odvodili, že by se v noci mohlo spotřebovat o 26 % méně energie na provoz klimatizací.
Pokud v členité mozaice velkého města aplikujete mix obou opatření, můžete se dobrat snížení teploty v rozmezí maxim 1,26-4,73 °C. Což je v jednu odpoledne znát i v rozpálené španělské (katalánské) metropoli. Na základě této modelové studie pak autoři z ICTA-UAB doporučují rozšířit zeleň o dalších 6 městských parků a zvýšit stávající zastoupení pokryvnost vegetace z 32,54 % na 35,92 %. Pro města, které letní horko také trápí, ale tak bohatou městskou zelení nedisponují, se nabízí pohotovější řešení v podobě „chladivých“ bílých střech.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (20)
Pavel Hanzl
27.5.2021 07:36Radomír Dohnal
27.5.2021 08:15 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.5.2021 09:47 Reaguje na Radomír DohnalTím se dosahuje diverzifikace zdrojů a odlehčování soustavy i centrálních zdrojů. Ovšem pod panely může být střecha klidně bílá, cenově to vyjde nastejno.
Jiří Daneš
27.5.2021 14:10 Reaguje na Pavel HanzlTakže jen bla, bla, bla.
A střecha může být klidně bílá, z cementových tašek natřených syntetikou z ropy (nebo zenergeticky mimořádmě náročné výrobitelného hliníkového, či zinkotitianového plechu, natřených toutéž sytetikou). V kombinaci s těžbou vápence, jeho dopravou mletím a vypalováním se dokonale uzavře ropácký kruh. A když k tomu připočítáte výrobu fv, stačí jen výroba křemíku a tavení skleněného krytí, výroba plastových částí a hliníkových rámů, respektive plechové kritiny, tak vyjde pálená taška je ekologicky nejšetrnější střešní krytina.
Pavel Hanzl
27.5.2021 14:48 Reaguje na Jiří Danešv současnosti jsou na Sibiři třicetistupňová vedra, studený vzduch, který proudí k nám je nahrazován žhavým vzduchem z pouští Mongolska.
Řídí to jet stream a stále hlubší poruchy tohoto proudění je zase do značné míry zůsobené oteplováním.
Pavel Hanzl
27.5.2021 14:49 Reaguje na Jiří DanešPokud z OZE, není na tom nic extra špatného, ty panely produkují pak energii zcela čistou.
Jiří Daneš
27.5.2021 13:53 Reaguje na Pavel HanzlA ty fv panely odvedou těch 80% záření kam?
Pavel Hanzl
27.5.2021 14:51 Reaguje na Jiří DanešZbyněk Šeděnka
27.5.2021 07:51Pavel Hanzl
27.5.2021 09:55 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
27.5.2021 14:53 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
27.5.2021 23:04 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
7.6.2021 08:32 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaBřetislav Machaček
27.5.2021 08:44let. Domy i střechy mají nabíleny a přírodní klimatizací jsou tlusté
hlíněné zdi s větracím "komínem" často až z podzemí. Ještě, že máme nyní
ty vědce a badatele, kteří vylezli z laboratoří do terénu a zkopírovali
poznatky z dob faraónů. No a fotovoltaika? Ano odčerpá těch svých 20%,
ale kolik odrazí ty černé plochy na rozdíl od bílých? Jinak i ta slavná
fotovoltaika může mít problém s přehřátím a o to více musí být kvalitní, aby to přežila. Ty levné šunty dům tak leda podpálí a hasit ji je tak
leda pro sebevrahy. Na videu jsem viděl hořící dům s fotovoltaikou na
střeše a hasiče přihlížející z bezpečné vzdálenosti ohni. Jiskřilo to
a blýskalo jako za bouřky a sklo létalo po okolí. Po zhroucení střechy
začalo teprve hašení a to stále ještě z uctivé vzdálenosti.
Pavel Hanzl
27.5.2021 09:53 Reaguje na Břetislav MachačekFotovoltaika je stavěna do vyšších teplot, při teplotě panelu asi +50°C se snižuje její výkon asi o 18%.
Fotovoltaika nemůže dům zapálit ani omylem, to snad jen zkrat kdekoliv, jako u normální přípojky.
Jirka Černý
27.5.2021 10:46Pavel Hanzl
27.5.2021 11:32 Reaguje na Jirka ČernýNedovedu si představit v létě bílou silnici, to by každý řidič musel mít totálně černé brýle, přes které by neviděl nic tmavšího.