Povolení pro motorové čluny na Slapech by prý bylo nebezpečné nejen pro přírodu
"Podle nás na již tak dost zatíženou hladinu Slapského jezera není možné pustit další rychlé motorové čluny, skútry nebo hausbóty," tvrdí Dagmar Altmannová, předsedkyně sdružení. Doposud přísně omezený provoz plavidel se spalovacími motory na některých vodních nádržích by měla umožnit připravovaná vyhláška ministerstva dopravy a spojů (MDS). Ministerstvo obhajuje novou vyhlášku zařazením toku Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Třebenicemi mezi dopravně významné a využívané vodní cesty.
K občanům ze sdružení se připojili také zástupci Českého rybářského svazu, Družstvo pro rekreační bydlení, Vodní záchranná služba i místní podnikatel. "Ani stávající situace, která umožňuje jezdit pouze výjimečně, není bezpečná," říká David Vondrášek z Vodní záchranné služby a dodává: "Bezprostřední nebezpečí hrozí především plavcům. Na Orlíku již bylo několik nebezpečných kolizí." Avšak ohrožená je podle odpůrců motorů na jezeře také příroda. Hrozí prý především eroze břehů a znečištění vody technickými kapalinami. "Lidé používají motory všeho druhu. Co najdou ve stodole, ve starém trabantu, což je to nejhorší, co může být," říká Jiří Nechutný, podnikatel ze Slap.
Odpůrci nové vyhlášky však zdůrazňují, že nejde o to zakázat motorové čluny úplně, ale nastavit přísná pravidla pro jejich provoz. Podle Altmanové vzhledem k zákazu užívání motorových člunů v okolních státech míří na naše přehrady se svými plavidly i zahraniční turisté. Přitom upozorňuje na paradoxní fakt, že za porušení pravidel lze udělit pokutu pouze do výše 500 Kč. Zítra by měli zástupci sdružení předat petici proti nové vyhlášce poslancům a senátorům Parlamentu, ministru životního prostředí a ministru dopravy a spojů.
Podle vyjádření tiskové mluvčí ministerstva životního prostředí Rity Gabrielové v tisku by vhodným řešením bylo vyjmutí Slapské a Orlické přehrady z dopravně významných vodních cest novelou zákona o vnitrozemské plavbě.
reklama