Proč mají černošky tolik zdravotních problémů? Možnou příčinou je závadná vlasová kosmetika
Američtí lékaři mají jasno. Klientela žen černé barvy pleti se dlouhodobě z medicínského hlediska vymyká běžnému standardu. Do puberty obvykle dospějí dříve; pokud otěhotní, jsou předčasné porody očekávatelné. Jsou také demografickou skupinou žen, která je výrazněji náchylná k děložním myomům, rakovině děložního čípku a neplodnosti. Obecně pak lze u černošek zaznamenat častěji zdravotní obtíže, které souvisí vychýlenou hladinou hormonů. Doktoři si na tuto nenáhodnou shodu okolností zvykli a po příčinách těchto statistických abnormalit se nepátralo. Alespoň, než Silent Spring Institute uveřejnil svou studii.
Krása plná zhoubné chemie
Výzkumníci pod vedením Jessicy Helmové provedli chemický rozbor kosmetických přípravků, které jsou určeny pro ženy tmavé pleti, a zjistili, že tyto produkty obsahují násobně větší koncentrace látek narušujících produkci hormonů. V osmnácti sledovaných výrobcích z řady vlasové kosmetiky (šampóny, kondicionéry, oleje, stimulátory růstu, balzámy) bylo zaznamenáno celkem 45 kritických chemikálií, tzv. endokrinních disruptorů, tedy látek narušujících fungování hormonů.
Jednotlivé konkrétně nejmenované produkty jich obsahovaly od 6 do 30 položek. Přitom sedm z těchto endokrinních disruptorů je pro své vedlejší účinky zakázáno používat v EU a rizika jejich užití diskutuje i kalifornský Návrh č. 65, omezující závadné chemikálie ve spotřebním zboží.
Zákazník se musí po pravdě pídit sám
Podstatné je také, že 84 % zmíněných produktů vlasové kosmetiky na svém přebalu o přítomnosti těchto látek zákazníka neinformovalo. „Chemikálie ve vlasové kosmetice, a v kosmetice obecně, jsou povětšinou netestovány a ve značné míře jejich užívání nepodléhá regulaci,“ říká Helmová. „Naše studie je vůbec první, která se na jejich rozbor soustředí.“ Výsledky nelze brát na lehkou váhu, protože mohou být odpovědí na onu statistickou anomálii vyšší nemocnosti černošek.
„Zákaznice bohužel musí při vyhledávání konkrétních informací spoléhat na obsáhlá internetová hodnocení komerčních produktů, protože společnosti nejsou povinny zveřejňovat kompletní složení na etiketě,“ dodává Robin Dodson, spoluautor studie. „Pro spotřebitele je tedy velmi nesnadné být plně informovaný a chránit své zdraví.“
reklama