Průzkum: Obavy a úzkosti ze změn klimatu má v Česku méně mladých než ve světě
Svůj dopad na životní prostředí se snaží v Česku aktivně minimalizovat 71 procent zástupců generace Z, zatímco ve světě je to o dvě procenta více. Větší rozdíl bylo možné pozorovat v případě mileniálů, kterých bylo v Česku 68 procent a ve světě o téměř deset procent více.
Společnost Deloitte uvedla, že spotřebitelský přístup mladých Čechů nejčastěji spočívá ve vyhýbání se řetězcům rychlé módy, které podle vědců patří spolu s ropnými a těžebními firmami k největším viníkům změn klimatu. Rychlou módu nenakupuje 37 procent české generace Z spolu a 33 procent mileniálů, v plánu ji nenakupovat má víc než 13 procent obou generací.
Na dalších místech respondenti uvedli omezování letecké dopravy, konzumaci vegetariánské a veganské stravy nebo nákup elektromobilu.
"Mladí lidé vnímají vliv kolektivního dopadu prostřednictvím své osobní odpovědnosti. Například odmítnutím rychlé módy průmyslu a dalšími udržitelnými rozhodnutími jakožto spotřebitelé motivují firmy k pozitivním změnám," uvedla Klára Jahnová ze společnosti Deloitte.
Další otázka směřovala na firmy a udržitelnost. Podíl dotázaných, kteří si myslí, že by firmy mohly a měly dělat více, aby spotřebitelům umožnily činit udržitelnější nákupní rozhodnutí, je u české generace Z 69 procent, u stejné generace ve světě o deset procent větší. V případě českých mileniálů je to 67 procent, zatímco v zahraničí 81 procent.
Jedna z otázek se týkala také přístupu vlád. To, že by vlády měly více tlačit na firmy, aby se zabývaly změnou klimatu, si myslí 59 procent české generace Z a 55 procent českých mileniálů. Globálně byla čísla vyšší o více než deset procentních bodů.
Průzkum Deloitte Gen Z and Millennials 2024 porovnával takzvanou "generaci mileniálů", což jsou lidé narození mezi lety 1980 a 1997, s "generací Z", tedy lidmi narozenými po roce 1997. Na otázky odpovídali lidé ze států napříč Severní Amerikou, Latinskou Amerikou, západní Evropou, východní Evropou, Středním východem, Afrikou a Asií.
Ve světě se do průzkumu zapojilo 22 841 lidí ze 44 zemí. V Česku se ho zúčastnilo 500 lidí. Uskutečnil od loňského listopadu do letošního března.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
Jaroslav Řezáč
22.6.2024 06:09Nebo to byl průzkum zeleného marketingu jak jde koho zpovykali?
Karel Zvářal
22.6.2024 08:19 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRichard Vacek
22.6.2024 11:20 Reaguje na Karel Zvářalhttps://www.idnes.cz/zpravy/domaci/spotreba-pitne-vody-stoupa.A181114_114100_domaci_jumi
Karel Zvářal
22.6.2024 15:15 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
22.6.2024 18:41 Reaguje na Karel Zvářalhttps://www.komunalniekologie.cz/info/prumerna-spotreba-vody-v-cr-se-pohybuje-okolo-90-litru-na-osobu-a-den
Karel Zvářal
22.6.2024 20:01 Reaguje na Richard VacekTak jako se plýtvalo téměř se vším, stejně tak i s vodou. Dnes z těch firmiček sednou do auta i v pracovním a doma si sakra rozmyslí, jak dlouho tu horkou nechá puštěnou.
Richard Vacek
22.6.2024 12:03Řešením je klást ve školách větší důraz na učení se kritickému myšlení.