https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/trumpova-administrativa-rozsiri-tezbu-ropy-a-zemniho-plynu-na-aljasce
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Trumpova administrativa rozšíří těžbu ropy a zemního plynu na Aljašce

21.3.2025 16:31 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Americký ministr vnitra Doug Burgum představil plán na rozvoj těžby ropy a zemního plynu na Aljašce v souladu s lednovým nařízením prezidenta Donalda Trumpa o využívání výjimečného potenciálu Aljašky. Republikánská hlava státu jím nařídila ministerstvu vnitra zrušit environmentální regulace zavedené jejími demokratickými předchůdci Joem Bidenem a Barackem Obamou a urychlit vydávání povolení pro těžební projekty napříč federálním územím Aljašky. Píše o tom agentura AFP.
 
Ministerstvo vnitra bude usilovat o poskytnutí až 82 procent půdy aljašské národní ropné rezervy k pronájmu. Jedná se o oblast o rozloze téměř 95 000 kilometrů čtverečních na severozápadě Aljašky, která je známá svou rozlehlou divokou krajinou a bohatými přírodními zdroji.

Plán by také obnovil program, který by umožnil těžbu ropy a zemního plynu na celé pobřežní pláni Arktické národní přírodní rezervace o rozloze asi 6313 kilometrů čtverečních. Rezervaci mimo jiné obývají lední medvědi, sobi a stěhovaví ptáci.

"Je na čase, aby USA využily bohaté a z velké části netknuté zdroje a vydaly se tak na cestu k prosperitě národa včetně obyvatel Aljašky," uvedl Burgum ve čtvrtečním prohlášení.

Republikáni i demokraté se již desítky let přou ohledně těžby na Aljašce, které má obrovské zdroje fosilních paliv, ale také se v ní nacházejí jedinečné rozlehlé plochy nedotčené přírody.

Trump svou energetickou politiku shrnuje slovy "vrtat, bejby, vrtat" s tím, že zvýšit produkci ropy a zemního plynu je nutné, aby byla země schopná čelit tomu, co nazývá "národní energetickou nouzí".

Mezi klíčové kroky, které Burgum oznámil, patří zrušení Bidenova rozhodnutí zastavit stavbu Ambler Road, navrhované trasy dlouhé 340 kilometrů, která by protínala národní park a vedla do těžební oblasti.

Plán rovněž zmiňuje projekt zkapalněného zemního plynu (LNG) z Aljašky, který Bílý dům označuje za klíčový pro "americkou dominanci v oblasti energie" a pro dodávání LNG spojencům v Asii. Plánovaný plynovod vzbudil zájem Japonska, Jižní Koreje a Tchaj-wanu.

Očekává se, že skupiny na ochranu životního prostředí kroky Trumpovy administrativy napadnou. "Toto nařízení je hluboce znepokojující pro všechny, kterým záleží na národních parcích a divokých zvířatech v Arktidě," uvedl Alex Johnson z Asociace pro ochranu národních parků.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

21.3.2025 20:09
Těžit suroviny v NP asi není nejlepší nápad, ale souvisí to s celkovou koncepcí USA a Číny: abychom fungovali a mohli třeba i chránit přírodu, musí nám především fungovat hospodářství, musíme být konkurenceschopní a to bude pouze za předpokladu, když budeme mít levnou energetiku.
Aby člověk sám mohl pomáhat druhým, taky musí mít sám peníze.

Stále se hledá záruka pro udržení míru na Ukrajině. Záruka není těžba surovin Trumpem na Ukrajině. Záruka není zbrojení EU- je to naopak oslabení jejího hospodářství, jediná záruka (a jediný smyslplný boj s Putinem) je oslabení jeho hospodářství, nákup surovin jinde (třeba z Aljašky), omezení obchodu s Ruskem, omezení bankovních operací, omezení jeho tankerů na moři, tlak i na ostatní země, aby přestaly s Putinem obchodovat. Sankce.
Tak jako my bez fungujícího hospodářství nebudeme schopni chránit přírodu, tak i Putin bez valut z obchodu s EU nebude schopen si udržet fungující hospodářství a vést válku.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.3.2025 21:05 Reaguje na Honza Honza
Honzo Honzo, vy jste naiva. Vy jste si ještě nevšiml, že Amerika jede na byznysu? Žádné ušlechtilé kecy, ale tvrdý bezskrupulozní byznys? To samé Rusko a Čína? Tak si to srovnejte v hlavě.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 07:49 Reaguje na pavel peregrin
To je, pane, jen česká "naivní" propaganda. Myslíte, že Trump, Čína jsou tak naivní, že jim je jedno jestli bude světová atomová válka, která zničí vše i jejich země? A že je třeba něco efektivního dělat nejen nesmyslně bojovat a s jistotou tento boj prohrát? Je to inteligentní strategie? Není chytřejší zvolit jinou strategii, která třeba povede k úspěchu? Ovšem, bohužel, na úkor Ukrajiny, na úkor nás, celé EU ale přeci jenom s nějakým výsledkem, řešením? A přitom se obohatit (Čína, USA), něco pro své země vydobýt! My (a Ukrajina- bohužel) jsme vše svoji nešikovnou politikou ztratili! A nesmyslným zbrojením v tom pokračujeme dál!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:58 Reaguje na Honza Honza
Jakou "jinou strategii" máte na mysli?

"Není cesty zpět. Buď Rusko bude na Ukrajině poraženo, nebo pohltí ukrajinské zdroje a bude pokračovat směrem na Evropu." Garry Kasparov.

Evropa bojuje o svoji existenci, buď se stane velmocí (síly má dost a ekonomiku taky), nebo bude roztrhána velmocemi. Pro nás to znamená krutý, ruský bič, daleko horší, než byl Hitlerův protektorát. Stačí se podívat na Ukrajinu, nebo Sýrii.
Odpovědět

Radek Čuda

24.3.2025 15:02 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... daleko horší, než byl Hitlerův protektorát."

Vy jste fakt nebetyčný pitomec. Vláda bolševiků po Únoru byla do druhé poloviny padesátek skutečnou tragédií, ale dávat ji na stejnou úroveň s obdobím protektorátu může jen nácek, nebo totální idiot. A život v dnešním Rusku sice stojí pro běžné lidi fest za vyliž, ale do těch padesátek u nás má furt hodně daleko. O padesátkách v Sojuzu ani nemluvě.

Pokud chcete nadávat na Putina, tak si poslužte, ale ta vaše bagatelizace nacistické okupace, která z vás pravidelně vypadává je fakt k zblití.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2025 11:39 Reaguje na Radek Čuda
Velmi hluboký omyl. Hitler potřeboval naši zbrojní výrobu i celé hospodářství, proto se tady choval poměrně slušně. Sověti (včetně Brežněva v roce 1968) byli naši bratři Slované a soudruzi, chtěl nás chránit před zlými kapitlisty a přetáhl nás na svou stranu "míru a socialismu". Tak se tu choval slušně.
Putin nás nepotřebuje vůbec na nic, potřebuje pouze území ve středu Evropy a jsme pro něho nejhorší nepřítel hned po USA. Takže zemi klidně vypálí a obyvatele vybije, stačí se podívat na Ukrajinu nebo Sýrii.
Zkuste mi sdělit, proč by se tu měl chovat nějak jinak a lépe.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 11:55 Reaguje na Honza Honza
Asi jste mě nepochopil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:52 Reaguje na pavel peregrin
Celá Západní civilizace je založena na humanismu, svobodě člověka a demokracii a proto tak zbohatla a ovládla prakticky celý svět. Když z toho uděláte "ušlechtilé kecy", tak jdeme do války, nebo do krutého "multipolárního" světa, což je totalita a teror, správně píšete "tvrdý, bezskrupulozní byznys".
Odpovědět
va

vaber

23.3.2025 08:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl ty meleš o humanizmu a svobodě, nemá cenu ti připomínat na čem je založena západní civilizace a co dělala v historii a dělá i dnes. Je to jen o válce a boji o území a moci nad územími. Dnes stačí jen nastolit ten správný režim a nemusí se ani válčit, když se to povede. Když se to nepovede, pošleme tam mírové síly..
Ty sám jsi nedávno psal ,že Čínan je neschopný a hloupý a musí byt pod dohledem Evropana. Svobodu v Rusku si představuješ ,jak jsi napsal,rozdělit Rusko a dát rozdělené kusy pod správu Západu. To je tvoje předatava svobody a demokracie a humanizmu. Hitler chtěl taky udělat svět podle sebe a zavést svůj pořádek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.3.2025 11:44 Reaguje na vaber
Co to mektáte? To jste si mě s někým spletl, NIKDY jsem nepsal, že by měl Západ na někoho cha cha "dohlížet".
A Západní civilizace není soubor andělů a chovala se taky kořistnicky, ale proč tak zesílila, že ovládla celou planetu? Angláni tomu říkají "soft power".
Odpovědět
sv

s v

22.3.2025 13:16 Reaguje na pavel peregrin
A zřejmě proto, peregrinku, si krom muska američtí byznysmani nad trumpetovými nesmysly klepou na čelo protože přicházejí o kšefty a inflace utěšeně roste. O rusácku nemluvě. Tam puťka slepičí snášející zlatá vajíčka (rozuměj Gazprom) dávno zaříznul. Už je asi bilion ve ztrátě, rusácký zbrojovky už za dolary neprodají ani klacky do Afriky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 07:47 Reaguje na Honza Honza
V dnešní době je levná energie modlou alfou i omegou jakéhokoliv hospodářství, což je ryzí nesmysl. Co je levné, tím se plýtvá. Stačí se podívat třeba na Švýcarsko, které nemá vůbec žádné nerostné zdroje, ani přístup k moři a patří mezi nejbohatší státy světa.
USA jsou extrémně bohaté až přežrané, giganticky plýtvají a pálí megatuny benzínu v šestiválcových ševrácích, které jezdí dlouhé cesty často zbytečně.
Bez ropy z Aljašky se pohodlně obejdou, zvláště, kdyby jely grýndýl jak před Trumpem.
Máte pravdu, že Rusko je nutno především ekonomicky dostat na dno, platí denně asi půl miliardy dolarů jen za válku a rezervy mu silně dochází. K tomu samozřejmě musí být mnohutné vyzbrojení Ukrajiny, Evropa je bohatá taky dost. Navíc do spolku ochotných se přihlásila kromě zemí EU i Kanada, Británie, Austrálie, Nový Zéland a Japonsko.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 08:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, je to tak, divím se, že v tom směru se toho dělá strašně málo. Přitom jedině toto řešení může přinést efektivní řešení. Je to třeba řešení finančně náročné - řada zemí je závislá na Rusku, nechce s ním přerušit kontakty. Zrádcovské země v tomto směru jsou Slovensko, Maďarsko. Ale jakožto obrana před světovou válkou, místo zbrojení - vyhozené miliardy, je to jedině správný postup.
Stačilo by aby USA srazily cenu ropy, plynu, aby se dohodlo s Arábií a je po Putinovi. Zákaz plavby ruských tankerů. Sankce proti zemím, které s ním obchodují. Podniky musí uvádět cestu produktů z tropických zemí, aby se nekácel tropický prales, proč se nesleduje cesta surovin z Ruska, proč se toleruje obchod s Ruskem, nepreferuje se obchad s jinými zeměmi. Naše vláda, prezident by měli v tom jednat s vedení EU.

Přitom by se Ukrajina i vojensky měla podporovat mnohem více, posílat tam vše, co je možné, tu nejlepší výzbroj. Taky se sobecky a ze strachu z Putina v tom dělá málo.

Vojsko v EU je třeba nějak skonzolidovat, aby bylo alespoň nějak efektivní.
Naopak masivní zbrojení, zadlužení EU, podobné jako za covidu, je nesmysl, EU Rusko nikdy neporazí, nikdy nepřejde na její vojenský průmysl (tím se taky Rusko zcela zničilo, nemá žádnou možnost prosperity v budoucnu, je nesmysl jít jeho cestou), naši vojáce nepůjdou přes mrtvoly jako Rusáci, válka je zcela nemožná, neslučitelná s našimi možnostmi.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:21 Reaguje na Honza Honza
Máte pravdu, ale skutečně na Rusku není dnes závislý nikdo. Nejvíce závislý stát EU na ruských energií bylo Česko a dnes od nich nemusíme brát (a asi ani nebereme) vůbec nic.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:34 Reaguje na Honza Honza
EU je ekonomicky 10x silnější než Rusko, má asi 4x tolik obyvatel, jen evropské NATO je výrazně silnější a má daleko přesnější zbraně.
A cha cha "válka je nemožná, neslučitelná s našimi možnostmi"??? To preboga znamená co? Máme se snad vzdát a jít na popravu jako ovce? PROČ??
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 12:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi byste měl pohlédnout pravdě do očí, pane Hanzle.
Evropské NATO bez Ameriky je jen pšouk ve větru. To zaprvé. Za druhé- pokud jste si neráčil všimnout, západní technika na Ukrajině selhala, snad jedině HIMARS byly úspěšné, nicméně i na ně našla ruská armáda recept. A že je EU 10x ekonomicky silnější?
Použiju váš výraz- cha cha, nenechte se mýlit. EU nemá skoro žádné materiální zdroje a jeho průmysl, než by se dostal na úroveň ruského válečného, tak dle střízlivých odhadů to potrvá tak 2 let, jestli vůbec. A za třetí- jen v mysli lidí, jako jste vy, chce Rusko zabrat Evropu- nechcete mi říct, jak by to se 140 mil. lidí udělalo a hlavně proč by to chtělo udělat? Doby Stalina jsou pryč, ale na druhou stranu Rusko si dělá a udělá pořádek, o tom buďte ujištěn. A za čtvrté- v případě války nepůjde o konvenci a v tom případě Rusko smázne Evropu asi tak za hodinu, možná za míň. Tudíž buďte úplně v klidu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

22.3.2025 12:03 Reaguje na pavel peregrin
Dvacet let, samozřejmě.
Odpovědět
sv

s v

22.3.2025 13:49 Reaguje na pavel peregrin
Kontrolní otázka, pšouk ... é tedy peregrinku. Kolik máš dioptrií, když do té pravdy hledíš? Soudě dle tvých blábolů to míň než dna pivních lahví nebude. Už jsem se tě na to jednou ptal. Kdys byl naposled na frontě, že máš takové "zprávy" o západní technice? Prozatim jsi neodpověděl. Ale souhlasím, rusácké tanky jsou zdaleka nejúspěšnější... v hodu věží na dálku, a rusácká letadla nejkrásněji vybuchují. Pro info ten rusácký válečný průmysl je tak mohutný, že čipy musí pašovat ze západu, drony kupovat v Íránu, a samohybná děla, jejichž konstrukce pochází z 50. let, u soudruhů v kldr. Nemluvě o tom, že vojáky musí verbovat tamtéž. U fantasmagorií, o pořádcích jsi zapomněl na to, že po rusácích zůstává leda bordel i tam kde byl, jako na Ukrajině, pořádek, a u těch o mazání jsi zase zapoměl na to, že puťka se na půl roku schoval do bunkru i před obyčejným virem. Riziko, že bude vypařen ten pokakánek nepodstoupí
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:07 Reaguje na s v
Přesně tak, celý mužikistán je v dupě, ale jedno fakt umí. Oblbovat hlupačiska jako je nejen Peregrinek, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:02 Reaguje na pavel peregrin
Vy jste kouzelně zmatený, to vám nakukali dezoláti, že?
Evropské NATO bez Ameriky je jen pšouk ve větru.
..jen v mysli lidí, jako jste vy, chce Rusko zabrat Evropu- nechcete mi říct, jak by to se 140 mil. lidí udělalo a hlavně proč by to chtělo udělat?
V jednom odstavečku tak prudký protiklad je přímo úžasný.
Zabralo by Evropu proto, že naše NATO je jen pšouk ve větru, ne? A Putin chce obnovit slávu SSSR v Evropě a mele o tom aspoň 20 let.
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-po-ukrajine-vyhlasime-valku-evrope-tvrdi-solovjov-40425552
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 16:04 Reaguje na pavel peregrin
Člověče nešťastná, kdo asi ví nejlépe, jak je evropské NATO silné? Petr Pavel, náš prezident a ten tvrdí přesný opak. Už vám to dochází? Já vím......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.3.2025 08:28
Pan Kolář, dlouholetý velvyslanec v Rusku i USA, dnes presidentův poradce, měl velmi zajímavý rozhovor na ČT24.
Tam řekl: USA ve 2.sv.válce spoluporazily Německo i Japonsko, po válce jim mohutně pomohly a dnes jsou to velmi úspěšné, demokratické země a USA výrazně zbohatly.
Dnes je Rusko před bankrotem, stačilo by zablokovat stínovou flotilu a nasadit maximální sankce, mohutně vyzbrojit Ukrajinu, Rusko prohraje a mohl by být skutečně trvalý mír.
Jenže ten oranžový megahlupák asi historii vůbec nezná a hodil do toho vidle. Což znamená další mohutné útoky na Ukrajinu, nebezpečí její prohry a tím přenesení války do Evropy, konkrétně k nám.
Odpovědět
HH

Honza Honza

22.3.2025 19:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohutně vyzbrojit Ukrajinu, je jistě správné, ale válku to nevyřeší, jen Rusko výrazně oslabí.
Rusko lze jednoduše porazit, jak říkáte: sankce, srazit cenu plynu, zablokovat flotilu. Proč tedy zbrojit, riskovat světovou válku?
Hitler si taky myslel, že ubohé Rusko porazí do zimy.
Jak to bylo ve skutečnosti:
Němci každou bitvu vyhráli 2:1, stejně to nestačilo, Rusko nakonec vyrábělo více tanků než Němci a po bojích před Moskvou sestavilo 2. armádu, zatímco Němci byli již výrazně osolabeni.
Hitler řekl, že kdyby to věděl, nikdy by Rusko nenapadl. A to byli dobří vojáci - Němci. Jak by bojovali rozmazlení Evropani?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2025 07:57 Reaguje na Honza Honza
Je potřeba bojovat ne všech frontách - zbrojit, podporovat Ukrajinu a ekonomicky ničit Rusko, jinak to nepůjde.
Ovšem německý útok na SSSR byl něco úplně jiného, než píšete. Přečtěte si o tom pana Šajtara.
Hitler totálně zmaskroval největší armádu všech dob a všeho lidstva a znovupostavení komplet zadotovali Američané. Bez nich by se tam dodnes mluvilo německy.
https://www.reflex.cz/clanek/historie/107867/80-let-od-utoku-nemcu-na-sssr-zahajenim-planu-barbarossa-se-sovetsky-svaz-ocitl-krok-nad-propasti.html
Odpovědět

Radek Čuda

24.3.2025 15:14 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... stačilo by zablokovat stínovou flotilu a nasadit maximální sankce, mohutně vyzbrojit Ukrajinu, Rusko prohraje a mohl by být skutečně trvalý mír."

Takže je otázkou, co vlastně Kolář řekl, pouštět si to nebudu a vám zrovna dvakrát nevěřím.
Nicméně předpokládejme, že to skutečně řekl. Super. A že si Kolář bere do huby zrovna Trumpa? Ten je u vesla od 20. 1. 2025. Takže Joe měl bez jednho měsíce TŘI roky, aby udělal to, co mu ten kašpar radí. A prd. A to měli demokraté celou dobu většinu v Senátu a po značnou část i ve Sněmovně reprezentantů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2025 07:52 Reaguje na Radek Čuda
Američané (a je jedno, jestli Biden, Obaba, nebo Trump) nechtějí pořád zachraňovat Evropu, která není schopna se shodnout ani na tom, jestli o to stojí. Evropa kšeftuje s Ruskem, platí mu asi 4x tolik, než dává Ukrajině, tak co by se pružili?
Pokud by byl Trump schopen vyplknout jasnou koncepci, mohlo by to fungovat takto:
"Evropani, nešťastníci, zablokujte si kšefty s Ruskem, vyrazte si případné zrádcovské státy z EU, zablokujte stínovou flotilu, která z rozhodující míry pluje přes Balt a fest podpořte Ukrajinu. A já Rusko dorazím a uděláme spolu trvalý mír.
Odpovědět
va

vaber

23.3.2025 08:57
Car prodal Aljašku za 7milionů dolarů a samozřejmě obrovské úplatky hrály rozhodující roli.
To je taky metoda jak ovládat svět.
Odpovědět
sv

s v

23.3.2025 12:55 Reaguje na vaber
Chceš říct vaberku, že car bral úplatky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2025 15:41 Reaguje na s v
To nikdo neví, bo v Rusku ten pojem neznají. Stejně, jako pravda - lež.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.3.2025 10:09
Rád si tak hraji s představou, že by se našly v budoucím NP Křivoklátsko
ložiska například vysoce kvalitního lithia. Co by u nás dostalo přednost?
NP a nebo strategická surovina? Jak by se zachovali zastánci vzniku NP v
současné vládě, která chce dát zelenou těžbě lithia v Krušných horách a
nebo zastavění 280 ha orné půdy a lesů v D. Lutyni baterkárnou? Co by
ve vládě vyhrálo? Co by vyhrálo i u vlády jiné a co u občanů v okolí?
Stejné dilema mají v USA ohledně ropy a plynu a nejen toho na Aljašce.
Ono je to totiž možnostech státu, zda se bez vlastních surovin obejde,
bez příjmů z jejich těžby, zpracování a nebo má jiné příjmy a doveze vše
potřebné odjinud? Hloupé je dovážet a žít na dluh a taky drancovat jaksi
zbytečně, ale pokud jde o uspokojení vnitřní spotřeby, tak je třeba jít
cestou kompromisů. Našim předkům taky vadila těžba uhlí s dopady na
okolní krajinu, vadily jim hutě, chemičky a jiné výroby, které ničily
krajinu a jejich životy, ale chápali, že pro celek bylo nutné obětovat
jejich okolí. Otázkou je ale koncentrace negativ na jednom území a
naopak jinde zuby nehty bránit byť jedinému negativu na jiném území.
Zářným příkladem je obětování polí a lesů u D. Lutyně, kde je už okolí
zdevastováno průmyslem a těžbou uhlí, je protkáno sítí silnic, dálnicí,
železničním koridorem a budoucí rychlotratí. Nacpat vše na jedno místo
je sice ekonomicky výhodné pro investory, uživatele a možná i státní
kasu, ale peklem pro místní obyvatele, kteří přijdou o poslední oázu
přírody k relaxaci po práci v dolech a v průmyslu. Podobné plochy
jsou i jinde a dokonce v jiných zdevastovaných místech po dolech,
jako třeba Mostecko rovněž s velkou nezaměstnaností. Tam se pracně
a draze bude rekultivovat a v D. Lutyni devastovat panenská orná půda
a lesní pozemky. Obojí je státní území, obojí má spojení silniční i
železniční a rovněž zdroje vody a hlavně pracovních sil bez práce.
Otázkou je ale skladba těch nezaměstnaných, zda vůbec pracovat chtějí.
Do těchto vylidněných lokalit přišla kvanta nepřizpůsobivých a bohužel
ti o pravidelnou práci moc zájem nemají. V D. Lutyni to už investor
odpískal, protože zájem o baterie rapidně klesá, ale vláda usilovně
lpí na rezervaci pozemků pro jiné investory. O zainteresování vlády
na zastavění těch polí se časem asi dozvíme pravdu, proč právě tam.
Takových pozemků už bylo v okolí více a pak vyšlo najevo, komu patří
jejich část a vydělají na nich až po scelení se státní levnou půdou.
To se kvůli tomu přesune i trasa dálnice, když se na tom dá vydělat.
Zažili jsme to v okolí taky, kdy se trasa přesouvala podle vlastnictví
pozemků včetně těch v okolí vhodných pro budoucí podnikání. V USA je
to stejné a je to stejné v celém světě, že ekonomika diktuje ochranu
přírody, která je závislá na příjmech z ekonomiky, které ji dotují
a bez zisků ji nebude z čeho chránit.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.3.2025 12:37 Reaguje na Břetislav Machaček
Správný názor:
pokrok bude vždy v rozporu s ochranou přírody. Průmysl= nutný základ naší kultury, vždy přírodu bude poškozovat.
Proto nelze NP nechat sama sobě, jsou vytržené z přírody a tak jako člověk působí hospodářsky, musí zároveň svojí činností= tedy nikoli nečinností, přírodu podporovat, i když je to pro něj nepříjemné- močály jsou plné komárů a vlci mordují ovce. Zubři, tuři musí být v uzavřených ohradách a človek tam nesmí. Bobři ničí stromy a krajinu mění v nepřístupnou zaplavenou pustinu. Přírodní les je pestrý, plný mrtvého dřeva, nevhodný pro hosp. činnost. Ale když to člověk dělat nebude, když upřednostní hospod. činnost a svoje pohodlí, tak příroda zkolabuje, lesy i pole totálně vyschnou, nebude voda a bude konec všeho!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.3.2025 17:11 Reaguje na Honza Honza
Pochopte jednu věc a to, že pokud zvětším plochu chráněných
území, tak na tom zbytku budeme koncentrovat průmysl a taky
intenzivní zemědělství a produkční lesní hospodaření. Tím
nastane nikoliv jako v minulosti rovnoměrné rozložení
negativních následků lidského konání, ale koncentrace na
místa bez ochrany. Tam bude docházet ke kolapsům mnoha
druhů živých tvorů a místo udržitelnosti celé krajiny tu
bude na jedné straně zmar a na druhé ostrůvkovitý skanzen
jako z pravěku.
Odpovědět
HH

Honza Honza

23.3.2025 18:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, rovněž správný názor. Právě proto musí být výstavba v lese s jeho zastiňující funkcí a funkcí střádající vodu, zemědělství a lesnictví se musí přizpůsobit přírodě, být více přírodní, plnit přírodní funkce. Jakmile bychom tyto oblasti oddělili- zástavbu a hospodářství na jedné straně a fungující příroda na druhé, při progresi zástavby a rozšiřování průmyslu a intenziv. zemědělství by příroda jako celek začala nutně kolabovat.
Je to stejné jako s FV: FV a elektrifikaci potřebujeme, musíme se tedy jí přizpůsobit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.3.2025 08:05
Tady je velmi dobře popsané to, co se děje dnes, tj. začátek roku 2025. Já jsem sice bytostný optimista, ale tohle bude asi fakt pravda.
https://medium.seznam.cz/clanek/milan-cech-kdyz-lez-zvitezi-nad-zivotem-klimaticky-rozsudek-nad-civilizaci-zavislou-na-konspiracich-132999#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist