Výlet za nabíječkou pro elektromobil se britskému páru protáhl na 9 hodin
Nabíječky pro elektromobily totiž zdaleka nejsou svým provedením univerzální. Střídavý nebo stejnosměrný proud? Rychlo-nabíječky anebo raději něco pomalejšího? Různá provedení přípojky, podle konkrétního dodavatele anebo momentálního poskytovatele energie? Záleží i na typu auta, baterie. A jak to bude s placením? Je třeba mít speciální „tankovací“ předplacenou kartu, je možno platit kreditkou, bankovní kartou či přes telefon, v hotovosti? Anebo si nejprve musíte dát v restauraci jídlo či zaplatit parkování? Ne všude také můžete dobíjet neomezeně dlouho, anebo do plna. Výsledkem může být poměrně nehezké zklamání.
Guardian s jistým humorným nadhledem popisuje neradostný příběh postaršího manželského páru Barnesových z Bournemouthu v Kentu, kteří si nedávno pořídili krásný a nový, plně elektrický vůz Porsche Taycan 4S a vyrazili – vedeni navigací – na cestu k nejbližší nabíjecí stanici. Skončilo to dobrodružnou expedicí, která se protáhla na 9 hodin a 209 kilometrů. Měli prostě trochu smůlu. Z prvních šesti dobíjecích stanic byly některé mimo provoz, stála před nimi dlouhá kolona elektromobilních nomádů anebo nabízely nekompatibilní připojení. A měli také pořádné štěstí, že se pak nakonec dostali domů, po průběžném dobíjení kde se jen dalo, se zůstatkem 11 % na baterii.
„Prošli jsme si celou škálou emocí, od rezignace, netečnosti po naštvanost a zoufalství, co se to vlastně děje," popisují oba manželé. „V jedné fázi cesty jsme už zvažovali, že strávíme noc v autě na odstavném parkovišti u dálnice.“ K jejich eskapádám je třeba přičíst neoznačená nefunkční zařízení dobíječek, absolutně neinformované operátory dobíjecích stanic, nedostatečné značení. A fakt, že Porsche Taycan 4S si u dobíječky značky Tesla energií stejně nedoplníte. Ostatně, stačí pohled do interaktivní Zap-Map, mapy dobíjecích stanic ve Velké Británii, abyste viděli, že pokrytí tu rozhodně není mimo velká města stoprocentní.
Miles Brignall, redaktor, který v deníku Guardian pokrývá ekonomická témata, k tomu dodává: „Cesta manželů Barnesových poukazuje na rozměry problému, kterému bude britská vláda nutně čelit, pokud chce pracovat na infrastruktuře, jež by skutečně umožnila slibované odstavení aut s naftovými a benzinovými motory do roku 2030.“ Jinými slovy, odpovídající revoluce dobíjecích stanic musí přijít dřív, než revoluce ve vozovém parku.
S podobným problémem se ale nepotýkají jen lidé ve Velké Bitánii. Stačí se podívat i do české Mapy dobíjecích stanic. Bydlet ve Znojmě a jezdit si pro šťávu 2x40 kilometrů do Dukovan, to už chce víc než jen zápal pro věc.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Lukas B.
10.12.2020 18:25Martin
13.12.2020 22:36Vzdyt ve Znojme jsou min. 2 verejne nabijeci stanice a nespocet soukromych - viz PlugShare.com aneb mluviti stribro mlceti zlato