https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/alternativni-doprava-nema-v-plzni-zelenou
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Alternativní doprava nemá v Plzni zelenou

22. dubna 2002 | Děti Země

Město Plzeň nedodržuje své platné Zásady dopravní politiky. Přes proklamovanou podporu "prostorově a ekologicky méně náročných druhů dopravy" je při rozdělování finančních prostředků upřednostňováno budování kapacitních komunikací uvnitř města. V rámci Dnů alternativní dopravy dnes začala distribuce pohlednic, kterými mohou občané apelovat u primátora města Plzně na dodržování Zásad dopravní politiky města Plzně a zvýšení podpory alternativní dopravy.


Zásady dopravní politiky města Plzně

Rada města Plzně schválila 25.6.1996 Zásady dopravní politiky města Plzně, kde se v bodě 2 - Preference a vzájemné vztahy - můžeme dočíst: "V zájmu co možná nejefektivnějšího využití omezených prostorových i finančních možností města při současné minimalizaci negativních dopadů budou důsledně podporovány prostorové a ekologicky méně náročné druhy dopravy. Cílem je zachování co největšího podílu hromadné dopravy a zvýšení podílu cyklistické, eventuálně i pěší dopravy na celkovém objemu dopravy."1

Jak to však vypadá ve skutečnosti? Byla postavena několik nových kapacitních komunikací (např. ulice U Trati, Sukova, dokončuje se přemostění hlavního nádraží). Nevznikla žádná nová tramvajová nebo trolejbusová trať, vozy MHD na hlavních linkách jsou ve špičkách přetížené (vozidla jsou obsazována na více než 100 % obsaditelnosti). Zavedení integrovaného dopravního systému nepřineslo, mimo změny cen, žádné výrazné změny v hromadné dopravě (nedošlo ke zlepšení nabídky spojů, lepší návaznosti, zavedení společného informačního systém atd.). Nové cyklostezky jsou budovány v minimálním rozsahu, většinou při rekonstrukci nějaké komunikace, neexistuje ani základní funkční síť, která by spojovala centrum města s předměstími. Pěší zóna v Dominikánské ulici byla přeměněna na silnici.

"Postoj magistrátu města Plzně, který na jedné straně deklaruje podporu hromadné dopravy, cyklistiky a pěší chůze a ve skutečnosti přednostně buduje magistrály pro automobily, se mi jeví jako pokrytectví," říká Vít Roušal, místopředseda Dětí Země a vedoucí plzeňské pobočky. "Pokud nechceme v Plzni další nárůst automobilové dopravy, je třeba začít se skutečnou podporou alternativních druhů dopravy," doplňuje Roušal.


Hrozí indukce dopravy

Pokud se nezmění přístup města k problémům vnitroměstské dopravy a dále se budou prioritně budovat nové komunikace namísto podpory šetrnějších druhů dopravy, lze očekávat vznik tzv. indukované dopravy. Indukci dopravy lze popsat jako: "vztah přímé úměry mezi kapacitou dopravní infrastruktury a objemem dopravy. Čím více prostoru danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude jeho podíl. Jinými slovy, každá nová silnice má potenciál přitahovat automobilovou dopravu a zvyšovat po ní poptávku."2


1 Zásady dopravní politiky města Plzně, Magistrát města Plzně, březen 1997
2 Petr Kurfürst, Řízení poptávky po dopravě, Centrum pro dopravu a energetiku, Praha 2002

Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist