https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/autovlaky-v-cesku-v-roce-2004-prepraveno-2-589-silnicnich-vozidel
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Autovlaky v Česku: V roce 2004 přepraveno 2 589 silničních vozidel

20. ledna 2005 | České dráhy
Autovlaky provozované Českými drahami ve spolupráci se zahraničními společnostmi přepravily v loňském roce celkem 2 589 silničních vozidel. Dráhy nabízejí autovlaky na třech relacích. Denně jezdí mezi Prahou a Popradem (linka je v provozu od roku 1997), třikrát týdně po celý rok je zajištěna doprava aut v relaci Praha a Košice (v provozu od roku 2004) a v letní sezóně od června do září jezdí autovlak jednou týdně na lince Praha – Brno – Split (v provozu od roku 2003). Nejvíce silničních vozidel bylo loni přepraveno na lince spojující Prahu a Poprad, a to celkem 1 563. Tato nejstarší linka zahájila svůj provoz v roce 1997. V té tobě jezdil autovlak pouze jednou týdně v letní sezóně od června do září. V letech 1997 až 2004 využilo autovlak na lince Praha – Poprad celkem 5 727 řidičů silničních vozidel. Celkem od roku 1997 do roku 2004 bylo přepraveno všemi autovlaky Českých drah 7 366 osobních aut a motocyklů.


Autovlakem z Prahy do Popradu-Tater a Košic

V jízdním řádu 2004/2005 jsou po celý rok v provozu dva autovlaky. Denně jezdí spoj Praha – Poprad-Tatry, který je výhodný při návštěvě letovisek jak ve Vysokých, tak v Nízkých Tatrách. Vlak odjíždí z Prahy ve 21.28 hod., v Popradu je druhý den ráno v 6.27 hod. Zpět z Popradu vyjíždí ve 21.47 hod., do Prahy přijede v 6.58 hod. Cestující zaplatí za jednosměrnou přepravu auta a jeho řidiče 31 Euro, tedy asi tisíc českých korun. Přepravovat lze i motocykly. U nich je cena zvýhodněná.

Druhý autovlak spojuje Prahu s východoslovenskou metropolí Košicemi. V provozu je třikrát týdně. Z Prahy odjíždí v pondělí, ve středu a v pátek ve 23.05 hod. a do Košic přijíždí další den ráno v 9.50 hod. Zpět se vrací vždy v úterý, ve čtvrtek a v neděli. Odjezd z Košic je stanoven na 18.20 hod. a příjezd do Prahy na 5.24 hod. Také v tomto případě zaplatí řidič automobilu za svou přepravu a přepravu vozu 31 Euro.

Podrobné podmínky o přepravě osobních aut na Slovensko nočními rychlíky lze získat v jízdním řádu na internetových stránkách www.cd.cz/autovlak a samozřejmě také ve vybraných stanicích u mezinárodních pokladen a v ČDcentrech Českých drah.

Pro letní turistickou sezónu se připravuje již třetí ročník autovlaku na trase Praha – Brno – Split (Chorvatsko). Tento autovlak hned v prvním roce provozu využilo přes 600 motoristů, loni byl jejich počet 715. Informace o jízdním řádu spoje a cenách budou zveřejněny v jarních měsících.


Kombinace bezpečné železnice a volnosti cestovat s automobilem

Hlavní příčinou zájmu o autovlak je kombinace pohodlí lůžkového nebo lehátkové vozu a vysoké bezpečnosti železniční dopravy proti nebezpečné a namáhavé cestě po přetížených silnicích a dálnicích. Řidiči oceňují možnost strávit zdlouhavou cestu v pohodlí na lůžku. Svůj vůz pak řídí až v závěru cesty do horského letoviska a mají ho k dispozici na kratší výlety při rekreaci nebo při služební cestě. Pohodlí vlaku uvítají také děti, které se při cestě ve vlaku lépe zabaví, než je tomu v autě. Navíc se jim rodiče mohou během cesty plně věnovat, což v automobilu není zcela možné.

Autovlaky jsou velmi oblíbeny při cestách do horských letovisek v Německu nebo v Rakousku. Vlaky s přepravou osobních automobilů spojují například Vídeň se západorakouskými horskými centry. Přeprava osobních vozů je tam zajištěna nejen nočními vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy, ale obliba autovlaků je tak vysoká, že spoje přepravující osobní auta a motorky jezdí i v denní době.

Podobné je to v Německu, kde autovlaky jezdí například mezi rovinatým severním Německem (Hamburk, Brémy, Berlín) a oblastí Alp, v létě pak až na pobřeží Jaderského nebo Středozemního moře. Německá železniční společnost DB AG má pro zajištění této služby vytvořenou dokonce specializovanou dceřinou společnost s názvem DB AutoZug. Ta každoročně vydává speciální katalog autovlaků jezdících v Německu.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist