Tiskové zprávy
České dráhy: Autovlaky v Česku: V roce 2004 přepraveno 2 589 silničních vozidel
20. ledna 2005 | České dráhy
Autovlaky provozované Českými drahami ve spolupráci se zahraničními společnostmi přepravily v loňském roce celkem 2 589 silničních vozidel. Dráhy nabízejí autovlaky na třech relacích. Denně jezdí mezi Prahou a Popradem (linka je v provozu od roku 1997), třikrát týdně po celý rok je zajištěna doprava aut v relaci Praha a Košice (v provozu od roku 2004) a v letní sezóně od června do září jezdí autovlak jednou týdně na lince Praha – Brno – Split (v provozu od roku 2003). Nejvíce silničních vozidel bylo loni přepraveno na lince spojující Prahu a Poprad, a to celkem 1 563. Tato nejstarší linka zahájila svůj provoz v roce 1997. V té tobě jezdil autovlak pouze jednou týdně v letní sezóně od června do září. V letech 1997 až 2004 využilo autovlak na lince Praha – Poprad celkem 5 727 řidičů silničních vozidel. Celkem od roku 1997 do roku 2004 bylo přepraveno všemi autovlaky Českých drah 7 366 osobních aut a motocyklů.
Autovlakem z Prahy do Popradu-Tater a Košic
V jízdním řádu 2004/2005 jsou po celý rok v provozu dva autovlaky. Denně jezdí spoj Praha – Poprad-Tatry, který je výhodný při návštěvě letovisek jak ve Vysokých, tak v Nízkých Tatrách. Vlak odjíždí z Prahy ve 21.28 hod., v Popradu je druhý den ráno v 6.27 hod. Zpět z Popradu vyjíždí ve 21.47 hod., do Prahy přijede v 6.58 hod. Cestující zaplatí za jednosměrnou přepravu auta a jeho řidiče 31 Euro, tedy asi tisíc českých korun. Přepravovat lze i motocykly. U nich je cena zvýhodněná.
Druhý autovlak spojuje Prahu s východoslovenskou metropolí Košicemi. V provozu je třikrát týdně. Z Prahy odjíždí v pondělí, ve středu a v pátek ve 23.05 hod. a do Košic přijíždí další den ráno v 9.50 hod. Zpět se vrací vždy v úterý, ve čtvrtek a v neděli. Odjezd z Košic je stanoven na 18.20 hod. a příjezd do Prahy na 5.24 hod. Také v tomto případě zaplatí řidič automobilu za svou přepravu a přepravu vozu 31 Euro.
Podrobné podmínky o přepravě osobních aut na Slovensko nočními rychlíky lze získat v jízdním řádu na internetových stránkách www.cd.cz/autovlak a samozřejmě také ve vybraných stanicích u mezinárodních pokladen a v ČDcentrech Českých drah.
Pro letní turistickou sezónu se připravuje již třetí ročník autovlaku na trase Praha – Brno – Split (Chorvatsko). Tento autovlak hned v prvním roce provozu využilo přes 600 motoristů, loni byl jejich počet 715. Informace o jízdním řádu spoje a cenách budou zveřejněny v jarních měsících.
Kombinace bezpečné železnice a volnosti cestovat s automobilem
Hlavní příčinou zájmu o autovlak je kombinace pohodlí lůžkového nebo lehátkové vozu a vysoké bezpečnosti železniční dopravy proti nebezpečné a namáhavé cestě po přetížených silnicích a dálnicích. Řidiči oceňují možnost strávit zdlouhavou cestu v pohodlí na lůžku. Svůj vůz pak řídí až v závěru cesty do horského letoviska a mají ho k dispozici na kratší výlety při rekreaci nebo při služební cestě. Pohodlí vlaku uvítají také děti, které se při cestě ve vlaku lépe zabaví, než je tomu v autě. Navíc se jim rodiče mohou během cesty plně věnovat, což v automobilu není zcela možné.
Autovlaky jsou velmi oblíbeny při cestách do horských letovisek v Německu nebo v Rakousku. Vlaky s přepravou osobních automobilů spojují například Vídeň se západorakouskými horskými centry. Přeprava osobních vozů je tam zajištěna nejen nočními vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy, ale obliba autovlaků je tak vysoká, že spoje přepravující osobní auta a motorky jezdí i v denní době.
Podobné je to v Německu, kde autovlaky jezdí například mezi rovinatým severním Německem (Hamburk, Brémy, Berlín) a oblastí Alp, v létě pak až na pobřeží Jaderského nebo Středozemního moře. Německá železniční společnost DB AG má pro zajištění této služby vytvořenou dokonce specializovanou dceřinou společnost s názvem DB AutoZug. Ta každoročně vydává speciální katalog autovlaků jezdících v Německu.
Autovlakem z Prahy do Popradu-Tater a Košic
V jízdním řádu 2004/2005 jsou po celý rok v provozu dva autovlaky. Denně jezdí spoj Praha – Poprad-Tatry, který je výhodný při návštěvě letovisek jak ve Vysokých, tak v Nízkých Tatrách. Vlak odjíždí z Prahy ve 21.28 hod., v Popradu je druhý den ráno v 6.27 hod. Zpět z Popradu vyjíždí ve 21.47 hod., do Prahy přijede v 6.58 hod. Cestující zaplatí za jednosměrnou přepravu auta a jeho řidiče 31 Euro, tedy asi tisíc českých korun. Přepravovat lze i motocykly. U nich je cena zvýhodněná.
Druhý autovlak spojuje Prahu s východoslovenskou metropolí Košicemi. V provozu je třikrát týdně. Z Prahy odjíždí v pondělí, ve středu a v pátek ve 23.05 hod. a do Košic přijíždí další den ráno v 9.50 hod. Zpět se vrací vždy v úterý, ve čtvrtek a v neděli. Odjezd z Košic je stanoven na 18.20 hod. a příjezd do Prahy na 5.24 hod. Také v tomto případě zaplatí řidič automobilu za svou přepravu a přepravu vozu 31 Euro.
Podrobné podmínky o přepravě osobních aut na Slovensko nočními rychlíky lze získat v jízdním řádu na internetových stránkách www.cd.cz/autovlak a samozřejmě také ve vybraných stanicích u mezinárodních pokladen a v ČDcentrech Českých drah.
Pro letní turistickou sezónu se připravuje již třetí ročník autovlaku na trase Praha – Brno – Split (Chorvatsko). Tento autovlak hned v prvním roce provozu využilo přes 600 motoristů, loni byl jejich počet 715. Informace o jízdním řádu spoje a cenách budou zveřejněny v jarních měsících.
Kombinace bezpečné železnice a volnosti cestovat s automobilem
Hlavní příčinou zájmu o autovlak je kombinace pohodlí lůžkového nebo lehátkové vozu a vysoké bezpečnosti železniční dopravy proti nebezpečné a namáhavé cestě po přetížených silnicích a dálnicích. Řidiči oceňují možnost strávit zdlouhavou cestu v pohodlí na lůžku. Svůj vůz pak řídí až v závěru cesty do horského letoviska a mají ho k dispozici na kratší výlety při rekreaci nebo při služební cestě. Pohodlí vlaku uvítají také děti, které se při cestě ve vlaku lépe zabaví, než je tomu v autě. Navíc se jim rodiče mohou během cesty plně věnovat, což v automobilu není zcela možné.
Autovlaky jsou velmi oblíbeny při cestách do horských letovisek v Německu nebo v Rakousku. Vlaky s přepravou osobních automobilů spojují například Vídeň se západorakouskými horskými centry. Přeprava osobních vozů je tam zajištěna nejen nočními vlaky s lůžkovými a lehátkovými vozy, ale obliba autovlaků je tak vysoká, že spoje přepravující osobní auta a motorky jezdí i v denní době.
Podobné je to v Německu, kde autovlaky jezdí například mezi rovinatým severním Německem (Hamburk, Brémy, Berlín) a oblastí Alp, v létě pak až na pobřeží Jaderského nebo Středozemního moře. Německá železniční společnost DB AG má pro zajištění této služby vytvořenou dokonce specializovanou dceřinou společnost s názvem DB AutoZug. Ta každoročně vydává speciální katalog autovlaků jezdících v Německu.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk