Tiskové zprávy
Zelený kruh, Arnika, Greenpeace ČR, Ateliér pro životní prostředí a Ekologický právní servis : Bez jasných ekonomických pravidel to nepůjde, pane ministře
13. října 2010 | Zelený kruh, Arnika, Greenpeace ČR, Ateliér pro životní prostředí a Ekologický právní servis
Pavel Drobil a Kristýna Kočí dnes představili svůj poslanecký návrh malé novely zákona o ochraně ovzduší. Zabývá se znečištěním z automobilové dopravy a částečně doplňuje administrativní nástroje k omezování průmyslových emisí. Ekologické organizace požadují, aby ministr Drobil předložil celý nový zákon o ovzduší připravený již jeho předchůdci. Ten by především reformoval poplatky za znečišťování tak, aby je neplatili menší znečišťovatelé, ale pouze ti velcí. Vyšší poplatky by velké průmyslové podniky transparentně motivovaly k investicím do moderních šetrných technologií a chránily zdraví lidí před škodlivými emisemi.
Poslanci Drobil (ODS), Lukša (TOP O9) a poslankyně Kočí (VV) předložili malou novelu zákona o ochraně ovzduší, která především umožní obcím zavést tzv. nízkoemisní zóny k regulaci dopravy. Tento dobrovolný nástroj je užitečný, zabývá se ale jen jednou ze tří hlavních příčin znečištění a není známo nakolik jej budou obce využívat (1). Nízkoemisní zóny navíc podle návrhu mohou být uplatněny teprve až po roce od jejich vyhlášení obcí. V příštích dvou zimních sezonách se tedy občanům od smogu z dopravy nijak neuleví.
Hlavním zdrojem prachového znečištění v nejpostiženějším Moravskoslezském kraji není doprava, ale velký průmysl. Ekologické organizace proto již koncem září požádaly poslankyně a poslance, aby u ministra Drobila urgovali urychlené předložení nového zákona o ovzduší, který by chránil zdraví lidí před škodlivými emisemi z velkých průmyslových podniků. Nový zákon loni ministerstvo životního prostředí dokončilo, úřednická vláda jej nestačila projednat. Zákon by zrušil poplatky pro menší zdroje a výrazně je zvýšil těm velkým, což mimo jiné koresponduje s ideou ministra „zaměřit se na velké znečišťovatele a nepostihovat zbytečně ty malé“. Ekologické organizace považují takovou cestu omezování emisí z velkých průmyslových podniků za velmi efektivní (2), proto trvají na tom, aby ministr návrh nového zákona urychleně předložil.
Poznámky:
1)Podobně krajské úřady mohou již dnes - prostřednictvím změny tzv. integrovaného povolení - uložit velkým podnikům přísnější emisní limity, než stanovuje zákon. Výsledek tohoto dnes používaného postupu ovšem závisí na úvaze konkrétních úředníků a používají jej jen velmi omezeně.
2)Ekonomické nástroje jsou naopak zcela objektivní a transparentní neboť nezávislé na úředním uvážení (ochotě či neochotě úřadu), proto se u nás využívají ke snižování znečištění vod, omezení skládkování či záborů zemědělského půdního fondu. Obsahuje je také platný zákon o ovzduší, ovšem v dnes již zcela nefunkční podobě.
Kontakty:
Mgr. Daniel Vondrouš, Legislativní centrum Zeleného kruhu, Tel: +420 724 215 068, e-mail: vondrous@zelenykruh.cz
Mgr. Vendula Krčmářová, sdružení Arnika, Tel: +420 776 756 352, e-mail: vendula.krcmarova@arnika.org
Mgr. Jan Freidinger, Greenpeace ČR, Tel: +420 608729071 e-mail: jan.freidinger@greenpeace.org
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí, Tel: +420 608 901 291, e-mail: pavel@cernohous.cz
Mgr. Jan Šrytr, Ekologický právní servis, Tel: +420 775 154 087, e-mail: jan.srytr@eps.cz
Poslanci Drobil (ODS), Lukša (TOP O9) a poslankyně Kočí (VV) předložili malou novelu zákona o ochraně ovzduší, která především umožní obcím zavést tzv. nízkoemisní zóny k regulaci dopravy. Tento dobrovolný nástroj je užitečný, zabývá se ale jen jednou ze tří hlavních příčin znečištění a není známo nakolik jej budou obce využívat (1). Nízkoemisní zóny navíc podle návrhu mohou být uplatněny teprve až po roce od jejich vyhlášení obcí. V příštích dvou zimních sezonách se tedy občanům od smogu z dopravy nijak neuleví.
Hlavním zdrojem prachového znečištění v nejpostiženějším Moravskoslezském kraji není doprava, ale velký průmysl. Ekologické organizace proto již koncem září požádaly poslankyně a poslance, aby u ministra Drobila urgovali urychlené předložení nového zákona o ovzduší, který by chránil zdraví lidí před škodlivými emisemi z velkých průmyslových podniků. Nový zákon loni ministerstvo životního prostředí dokončilo, úřednická vláda jej nestačila projednat. Zákon by zrušil poplatky pro menší zdroje a výrazně je zvýšil těm velkým, což mimo jiné koresponduje s ideou ministra „zaměřit se na velké znečišťovatele a nepostihovat zbytečně ty malé“. Ekologické organizace považují takovou cestu omezování emisí z velkých průmyslových podniků za velmi efektivní (2), proto trvají na tom, aby ministr návrh nového zákona urychleně předložil.
Poznámky:
1)Podobně krajské úřady mohou již dnes - prostřednictvím změny tzv. integrovaného povolení - uložit velkým podnikům přísnější emisní limity, než stanovuje zákon. Výsledek tohoto dnes používaného postupu ovšem závisí na úvaze konkrétních úředníků a používají jej jen velmi omezeně.
2)Ekonomické nástroje jsou naopak zcela objektivní a transparentní neboť nezávislé na úředním uvážení (ochotě či neochotě úřadu), proto se u nás využívají ke snižování znečištění vod, omezení skládkování či záborů zemědělského půdního fondu. Obsahuje je také platný zákon o ovzduší, ovšem v dnes již zcela nefunkční podobě.
Kontakty:
Mgr. Daniel Vondrouš, Legislativní centrum Zeleného kruhu, Tel: +420 724 215 068, e-mail: vondrous@zelenykruh.cz
Mgr. Vendula Krčmářová, sdružení Arnika, Tel: +420 776 756 352, e-mail: vendula.krcmarova@arnika.org
Mgr. Jan Freidinger, Greenpeace ČR, Tel: +420 608729071 e-mail: jan.freidinger@greenpeace.org
Mgr. Pavel Černohous, Ateliér pro životní prostředí, Tel: +420 608 901 291, e-mail: pavel@cernohous.cz
Mgr. Jan Šrytr, Ekologický právní servis, Tel: +420 775 154 087, e-mail: jan.srytr@eps.cz
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk