Tiskové zprávy
Oživení / Pražské matky : Bezpečné cesty do školy
I když se bezpečnost na pražských silnicích poněkud zlepšuje, stále ještě újmu na zdraví zbytečně utrpí ročně více než dvě stovky dětí. Protože se děti nejsou schopny plně přizpůsobit silniční dopravě, je třeba přizpůsobovat dopravní prostředí jim.
Na tyto skutečnosti upozornil a praktické řešení nabídl seminář Bezpečné cesty do školy, které dnes uspořádalo občanské sdružení Pražské matky a Oživení v budově pražské radnice pod záštitou náměstka ministra dopravy Petra Šlegra a radního hlavního města Prahy Petra Štěpánka.
Seminář, který se konal 24. 5. dopoledne v zasedacím sále ZHMP, byl určen pro zástupce pražské veřejné správy a zástupce škol. Přednášející ze sdružení Pražské matky, Centra dopravního výzkumu, Centra dopravní prevence Ministerstva vnitra a britské neziskové organizace Sustrans, seznámili účastníky s nejdůležitějšími fakty, které se týkají bezpečnosti dětí coby chodců, s možnostmi zklidňování dopravy i možnostmi dopravní výchovy.
Pražské matky představily projekt Bezpečné cesty do školy, který v Praze uskutečňují od přelomu nového tisíciletí podle úspěšného vzoru Sustrans. Host semináře Paul Osborne ze Sustrans k tomu uvedl: „Jsem rád, že Bezpečné cesty mají své aktivní zastánce v Praze i v dalších městech České republiky.“ Tyto iniciativy v celé v Británii podporuje i ministerstvo dopravy. „Děti jsou rády samostatné a vítají, pokud mohou do školy jezdit na koloběžce, kole, nebo chodit samy,“ konstatuje Pražská matka Mgr. Petra Lukešová. V rámci České republiky je projekt bezpečných cest šířen Nadací Partnerství pod názvem Na zelenou.
Cílem projektu je dát dětem možnost dostat se bezpečně do školy pěšky nebo na kole, podpořit jejich samostatnost a snížit zátěž životního prostředí. „Čím lepší budou podmínky pro chodce, tím méně budou rodiče děti vozit do školy autem a tím méně budou pražské silnice zatíženy automobilovou dopravou,“ tvrdí radní Petr Štěpánek.
Jak projekt funguje? V rámci projektu děti a rodiče zakreslují do plánků cesty, kudy chodí do školy a označují v nich místa, která považují za nebezpečná. Ve škole se pak rizika na daných místech s dětmi probírají. Děti zpracují třídní mapu a pak i souhrnnou mapu za celou školu. Školní mapa obsahuje seznam nebezpečných míst s návrhy na řešení a je podkladem pro odbornou dopravní studii, která navrhne jak silnici upravit. Město ve spolupráci s městskými částmi pak dohodnuté úpravy na své náklady zrealizuje.
„Zapojení dětí do dopravního plánování je i velmi účinným způsobem dopravní výchovy.“ říká koordinátorka projektu ing. Johnová. „Děti si uvědomí širší souvislosti a často dokáží dobře působit i na své rodiče i na veřejnou správu.“
V Praze bylo tímto způsobem zmapováno již více než 10 škol a první zrealizovaná opatření na 4 školách již dětem i všem ostatním chodcům usnadňují cestu.
„Podporujeme snahy Pražských matek rozšířit tento užitečný projekt mezi co největší počet škol v Praze i na území ČR. Je nezbytné, abychom dosáhli evropských standardů i v pěší dopravě, která tu bývá často opomíjena. Není přirozené, abychom nutili rodiče vozit své děti do školy autem“, vyjádřil se náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. „Smrt nebo zranění dítěte není ospravedlnitelné ničím pohodlím“, dodal.
Fotografie k semináři jsou ke stažení na http://www.pmatky.ecn.cz.
Další informace získáte na tel.: 257 531 983, Mgr. Petra Lukešová
nebo e-mailem: petra.lukesova@oziveni.cz ,
nebo ing. Jarmila Johnová, tel.: 274 816 727 (nebo mobil: 721 761 474)
Seminář se koná pod záštitou radního hlavního města Prahy pana Mgr. Petra Štěpánka, CSc. a náměstka pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Ministerstva dopravy pana ing. Petra Šlegra.
Na tyto skutečnosti upozornil a praktické řešení nabídl seminář Bezpečné cesty do školy, které dnes uspořádalo občanské sdružení Pražské matky a Oživení v budově pražské radnice pod záštitou náměstka ministra dopravy Petra Šlegra a radního hlavního města Prahy Petra Štěpánka.
Seminář, který se konal 24. 5. dopoledne v zasedacím sále ZHMP, byl určen pro zástupce pražské veřejné správy a zástupce škol. Přednášející ze sdružení Pražské matky, Centra dopravního výzkumu, Centra dopravní prevence Ministerstva vnitra a britské neziskové organizace Sustrans, seznámili účastníky s nejdůležitějšími fakty, které se týkají bezpečnosti dětí coby chodců, s možnostmi zklidňování dopravy i možnostmi dopravní výchovy.
Pražské matky představily projekt Bezpečné cesty do školy, který v Praze uskutečňují od přelomu nového tisíciletí podle úspěšného vzoru Sustrans. Host semináře Paul Osborne ze Sustrans k tomu uvedl: „Jsem rád, že Bezpečné cesty mají své aktivní zastánce v Praze i v dalších městech České republiky.“ Tyto iniciativy v celé v Británii podporuje i ministerstvo dopravy. „Děti jsou rády samostatné a vítají, pokud mohou do školy jezdit na koloběžce, kole, nebo chodit samy,“ konstatuje Pražská matka Mgr. Petra Lukešová. V rámci České republiky je projekt bezpečných cest šířen Nadací Partnerství pod názvem Na zelenou.
Cílem projektu je dát dětem možnost dostat se bezpečně do školy pěšky nebo na kole, podpořit jejich samostatnost a snížit zátěž životního prostředí. „Čím lepší budou podmínky pro chodce, tím méně budou rodiče děti vozit do školy autem a tím méně budou pražské silnice zatíženy automobilovou dopravou,“ tvrdí radní Petr Štěpánek.
Jak projekt funguje? V rámci projektu děti a rodiče zakreslují do plánků cesty, kudy chodí do školy a označují v nich místa, která považují za nebezpečná. Ve škole se pak rizika na daných místech s dětmi probírají. Děti zpracují třídní mapu a pak i souhrnnou mapu za celou školu. Školní mapa obsahuje seznam nebezpečných míst s návrhy na řešení a je podkladem pro odbornou dopravní studii, která navrhne jak silnici upravit. Město ve spolupráci s městskými částmi pak dohodnuté úpravy na své náklady zrealizuje.
„Zapojení dětí do dopravního plánování je i velmi účinným způsobem dopravní výchovy.“ říká koordinátorka projektu ing. Johnová. „Děti si uvědomí širší souvislosti a často dokáží dobře působit i na své rodiče i na veřejnou správu.“
V Praze bylo tímto způsobem zmapováno již více než 10 škol a první zrealizovaná opatření na 4 školách již dětem i všem ostatním chodcům usnadňují cestu.
„Podporujeme snahy Pražských matek rozšířit tento užitečný projekt mezi co největší počet škol v Praze i na území ČR. Je nezbytné, abychom dosáhli evropských standardů i v pěší dopravě, která tu bývá často opomíjena. Není přirozené, abychom nutili rodiče vozit své děti do školy autem“, vyjádřil se náměstek ministra dopravy Petr Šlegr. „Smrt nebo zranění dítěte není ospravedlnitelné ničím pohodlím“, dodal.
Fotografie k semináři jsou ke stažení na http://www.pmatky.ecn.cz.
Další informace získáte na tel.: 257 531 983, Mgr. Petra Lukešová
nebo e-mailem: petra.lukesova@oziveni.cz ,
nebo ing. Jarmila Johnová, tel.: 274 816 727 (nebo mobil: 721 761 474)
Seminář se koná pod záštitou radního hlavního města Prahy pana Mgr. Petra Štěpánka, CSc. a náměstka pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Ministerstva dopravy pana ing. Petra Šlegra.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




