Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Bude přenositelnost čísla opravdu přínosem?
Přenositelnost mobilního čísla by měla být v roce 2006 zásadním nástrojem pro další rozvinutí konkurence a zmnožení výhod pro spotřebitele. Zda tomu za dva měsíce opravdu tak bude, není zcela jisté, protože o podmínkách pro spotřebitele stále není rozhodnuto.
Od 15. ledna 2006 by spotřebitelé měli mít možnost si vzít své mobilní číslo a odejít s ním k jinému operátorovi. Získají tak možnost zvolit si pro sebe ze všech operátorů nejvýhodnější nabídku, i pokud nechtějí měnit číslo, což vždy znamená řadu nepříjemných komplikací.
O tom všem rozhodl Český telekomunikační úřad již v červenci. Nerozhodl však dostatečně detailně o řadě podstatných okolností, které však budou pro spotřebitele při přenášení čísla rozhodující:
• cena za přenesení by od něho neměla odrazovat, jako tomu je na pevných linkách, a měla by se s ohledem na nižší kupní sílu obyvatelstva a i nižší náklady operátorů pohybovat pod celoevropským průměrem 11 €;
• proces přenášení by měl být uživatelsky přátelský, aby přenesení bylo možné provést bez opakovaných návštěv operátorů a složitého papírování;
• doba přenosu by měla být co nejkratší, protože zdlouhavost procedury odrazuje;
• bezpečnost musí být dostatečně zajištěna, aby spotřebitelé až následně nezjistili, že jejich číslo někdo přenesl za ně, aniž by o to žádali, jak se již opakovaně stalo s volbou a předvolbou operátora v pevných sítích.
Podle informací, které má SOS od mobilních operátorů, se tito stále neshodli na všech těchto zcela klíčových otázkách z pohledu spotřebitelů, ačkoliv do startu přenositelnosti zbývají pouhé dva měsíce.
„SOS žádá Český telekomunikační úřad, aby se aktivním přístupem zasadil o prosazení přenositelnosti v podobě, která bude skutečným přínosem pro spotřebitele,“ apeluje na příslušný dozorový úřad Karel Pavlík z SOS a dodává: „Některé evropské směrnice bývají bohužel přebírány spíše jen formálně bez významného pozitivního dopadu na spotřebitele. Věříme, že to nebude tento případ a spotřebitelé budou z přenositelnosti profitovat díky lepším nabídkám operátorů za nižší ceny.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Karel Pavlík, člen Republikového výboru
pavlik@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Od 15. ledna 2006 by spotřebitelé měli mít možnost si vzít své mobilní číslo a odejít s ním k jinému operátorovi. Získají tak možnost zvolit si pro sebe ze všech operátorů nejvýhodnější nabídku, i pokud nechtějí měnit číslo, což vždy znamená řadu nepříjemných komplikací.
O tom všem rozhodl Český telekomunikační úřad již v červenci. Nerozhodl však dostatečně detailně o řadě podstatných okolností, které však budou pro spotřebitele při přenášení čísla rozhodující:
• cena za přenesení by od něho neměla odrazovat, jako tomu je na pevných linkách, a měla by se s ohledem na nižší kupní sílu obyvatelstva a i nižší náklady operátorů pohybovat pod celoevropským průměrem 11 €;
• proces přenášení by měl být uživatelsky přátelský, aby přenesení bylo možné provést bez opakovaných návštěv operátorů a složitého papírování;
• doba přenosu by měla být co nejkratší, protože zdlouhavost procedury odrazuje;
• bezpečnost musí být dostatečně zajištěna, aby spotřebitelé až následně nezjistili, že jejich číslo někdo přenesl za ně, aniž by o to žádali, jak se již opakovaně stalo s volbou a předvolbou operátora v pevných sítích.
Podle informací, které má SOS od mobilních operátorů, se tito stále neshodli na všech těchto zcela klíčových otázkách z pohledu spotřebitelů, ačkoliv do startu přenositelnosti zbývají pouhé dva měsíce.
„SOS žádá Český telekomunikační úřad, aby se aktivním přístupem zasadil o prosazení přenositelnosti v podobě, která bude skutečným přínosem pro spotřebitele,“ apeluje na příslušný dozorový úřad Karel Pavlík z SOS a dodává: „Některé evropské směrnice bývají bohužel přebírány spíše jen formálně bez významného pozitivního dopadu na spotřebitele. Věříme, že to nebude tento případ a spotřebitelé budou z přenositelnosti profitovat díky lepším nabídkám operátorů za nižší ceny.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
Karel Pavlík, člen Republikového výboru
pavlik@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




