Petr Šmíd "> Centrum Opavy: místo silnic obytné ulice - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/centrum-opavy-misto-silnic-obytne-ulice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Doprava pro 21.století: Centrum Opavy: místo silnic obytné ulice

1. září 2003 | Doprava pro 21.století
Autor: Petr Šmíd
Během posledního desetiletí vzrostla intenzita automobilové dopravy v centru Opavy zhruba o 70%. Dopravní kostra města, tvořená radiálním systémem hlavních komunikací procházejících centrem, způsobuje přetížení centra města a jeho historického jádra. Tento problém není schopen vyřešit ani projektovaný Severní obchvat. Vedení města proto přijalo rozsáhlý program postupného zklidňování dopravy [2] v městské památkové zóně. V první -experimentální - etapě byla část Ostrožné ulice přeměněna na pěší zónu.

„Vyloučení dopravy z jedné z nejživějších opavských ulic, to byla obrovská změna: jak pro ty, kteří zde žijí a podnikají, tak i pro zástupce veřejné správy. Bylo třeba prostudovat zkušenosti odjinud, seznámit se záměrem veřejnost a se značnou dávkou diplomacie projednat obslužnost jednotlivých objektů s jejich majiteli“, vzpomíná paní Dagmar Kůrečková, vedoucí oddělení ekonomického rozvoje na opavském magistrátu. „Přeměna nevlídné šedivé komunikace s propadlou a záplatovanou vozovkou v příjemnou obytnou ulici, kde samotná chůze přináší estetické zážitky, přesvědčila i největší skeptiky a proto vedení města definitivně rozhodlo: program zklidnění centra [3] bude pokračovat“, dodává paní Kůrečková.

Zatímco Opava může být příkladem řešení dopravy v centru města, v Havířově se zaměřili na zkvalitnění veřejných prostor na panelových sídlištích. V rámci regenerace sídliště Šumbark byl původní povrch komunikací kompletně vybourán a nahrazen kvalitní betonovou zámkovou dlažbou; plochy určené pro automobilový provoz, plochy pro chodce a parkovací místa jsou navzájem barevně odlišeny. Většina parkovacích stání byla vymístěna na parkoviště podél Moravské ulice, přičemž bylo v maximální míře znemožněno parkování vozidel na místech k tomu neurčených. Byla doplněna nová zeleň a smíšený motorový, pěší a cyklistický provoz je zde veden v jedné výškové úrovni, s omezením rychlosti na 20 km/h.

Kontakty:
Dagmar Kůrečková, Magistrát statutárního města Opavy, tel. 553 756 203, e-mail: dagmar.kureckova@opava-city.cz
Eduard Heczko, Magistrát statutárního města Havířova, tel. 596 813 479, e-mail: hospnam@umha.cz
Administrátor soutěže: Petr Šmíd, tel. 274 816 727, 732 930 646, e-mail petr.smid@ecn.cz

[1] Do druhého ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích ČR, který společně vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásila města a obce z České republiky celkem 15 projektů (viz příloha níže), mezi nimiž převažují obytné zóny a průtahy obcemi. Cílem soutěže je prostřednictvím ocenění uvést v širší známost kvalitní projekty realizované v České republice a inspirovat tak k jejich následování. O oceněných projektech rozhodne v září odborná komise, která může mezi vítěze rozdělit celkem 300.000,-Kč. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 22.9.2003.

[2] Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření, sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy, především v obcích. Tato opatření zahrnují rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení celkové estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména nejtěžším dopravním nehodám, jejichž počet je u nás alarmující. Podle údajů Policie ČR – viz http://www.mvcr.cz/doprava/nehody/2003/7_2003.html – bylo v prvních sedmi měsících letošního roku na našich silnicích usmrceno 762 lidí, což oproti stejnému období loňského roku znamená nárůst o 80 mrtvých. Z tohoto počtu bylo 134 chodců a 73 cyklistů. Většinu nehod zavinili řidiči motorových vozidel, přičemž nepřiměřená rychlost jejich jízdy byla příčinou 287 smrtelných zranění.

[3] Realizace programu zklidnění dopravy v městské památkové zóně se řídí několika zásadami:
§ individuální automobilová doprava bude postupně z centra vyloučena nebo výrazně omezena ve prospěch hromadné dopravy, chodců a cyklistů,
§ centrální náměstí a přilehlé komunikace budou přeměněny v pěší zónu sloužící k odpočinku a setkávání občanů,
§ parkování v centru bude možné pouze na vyhrazených parkovištích, která budou řešena jako podzemní, patrová nebo situovaná mimo městskou památkovou zónu (v nejhorším případě na jejím okraji),
§ komunikace pro pěší budou zásadně řešeny s ohledem na osoby se sníženou schopností pohybu,
§ v maximální možné míře budou rozšířeny plochy zeleně,
§ zásobování v centru bude časově omezeno mimo frekventovanou denní dobu,
§ bude respektována oprávněná potřeba parkování obyvatel městské památkové zóny.


Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů – viz http://doprava21.ecn.cz/granty.html.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist