https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/cesky-rychlostni-rekord-ma-20-let-pendolina-uz-najela-skoro-39-milionu-kilometru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

18. listopadu 2024 | České dráhy
Právě dnes uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04 km/h. Při zkušební jízdě ho vytvořila elektrická jednotka 680.001 Pendolino vyrobená v italském závodě společnosti Alstom. České dráhy dnes provozují ještě rychlejší vozidla, přesto se Pendolino stane zřejmě prvním vlakem, který pojede v pravidelném provozu na síti Správy železnic rychlostí 200 km/h.

Rekordní rychlost byla dosažena Pendolinem na trati Brno – Břeclav mezi Vranovicemi a Podivínem dne 18. listopadu 2004. „I když má český rychlostní rekord už 20 let a České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy, patří Pendolina stále k našim nejrychlejším a nejkomfortnějším vlakům, které jsou u našich zákazníků velmi oblíbené. Stále nabízejí nejrychlejší cestování mezi Prahou a Ostravou a chystáme se na to, že se stanou také prvními vlaky, které u nás pojedou komerční rychlostí 200 km/h. Věřím, že rychlost 200 km/h svezeme naše zákazníky v Česku už v roce 2025,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy v současnosti provozují 6 kompletních sedmivozových jednotek řady 680 Pendolino a několik vozů ze sedmé jednotky. Na svém kontě už mají skoro 39 milionů kilometrů, v průměru přes 5,5 milionu kilometrů na jeden vlak. Jednotky zajišťují provoz vlaků SuperCity Pendolino mezi Prahou a severní Moravou, mezi Ostravou a Karovými Vary a po plném zprovoznění vlakového zabezpečovacího systému ETCS se v první polovině roku 2025 vrátí také na spoj SC Košičan z Prahy do Košic a zpět.

Vlaky SuperCity patří mezi nejrychlejší vlaky Česka. Při maximální rychlosti našich tratí 160 km/h zvládnou 356 kilometrů z ostravského hlavního nádraží do Prahy za 3 hod. 9 min. cestovní rychlostí 113 km/h. Trasu mezi ostravským nádražím Svinov a pražským nádražím v Libni zvládají dokonce cestovní rychlostí 119 km/h (2 hod. 54 min., 346 km).

Elektrické jednotky řady 680 Pendolino mají konstrukční rychlost 230 km/h, ale aktuálně jsou schválené pro maximální rychlost 200 km/h. Mají výkon 4 000 kW, celkovou délku 185 metrů a 327 míst k sezení. Hmotnost celého vlaku je 378 tun. Vybavené jsou pro napájecí soustavy 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. V současné době je na jednotky dosazovaný vlakový zabezpečovač ETCS.


České rekordy

Prvorepublikový rychlostní rekord byl vytvořen 3. června 1936 při zkušební jízdě motorového vozu M 290.002, legendární Slovenské strely. Dosažená rychlost byla 148 km/h a rychlost byla dosažena mezi Olomouc a Zábřehem na Moravě, což byl v minulosti a také dnes jeden z nejrychlejších úseků naší železnice.

Poválečné rekordy byly vytvářeny především na okruhu VUZ u Velimi. Dne 27. srpna 1964 tam vytvořila lokomotiva 498.106 oficiální rekord československé parní lokomotivy rychlostí 162 km/h. Dne 5. září 1972 na stejném místě padl rekord pro elektrickou trakci 219 km/h, který vytvořila lokomotiva E 469.3030 vybavená novou generací podvozků. Lokomotiva je dodnes v majetku VUZ a dnes nese označení 124.001. Rekordní rychlost v motorové trakci 176 km/h vytvořila prototypová lokomotiva T 499.0001 v srpnu 1976. tento typ lokomotiv se však nedostal do sériové výroby.

České dráhy dnes provozují i rychlejší lokomotivy. Rekordmanem je stroj 1216.903 z bohumínského depa. Při schvalovací jízdě 17. ledna 2011 v Rakousku pro předchozího majitele dosáhl rychlost 253 km/h. Dosažení podobných rychlostí lze očekávat také u nových lokomotiv Českých drah Siemens Vectron určených pro komerční provoz rychlostí 230 km/h.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist