Pavel Přibyl "> Evropská komise žádá prověřit více tras dálnice Brno–Vídeň - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/evropska-komise-zada-proverit-vice-tras-dalnice-brnoviden
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hnutí Duha / Ekologický právní servis: Evropská komise žádá prověřit více tras dálnice Brno–Vídeň

26. ledna 2007 | Hnutí Duha / Ekologický právní servis
Autor: Pavel Přibyl, tel: 603 207 249
Evropská komise chce, aby česká vláda prověřila, zda by vedení rychlostní silnice Brno–Vídeň trasou přes Břeclav nebylo levnější a nezpůsobilo menší škody na zdraví lidí v okolních obcích. Napsala to v dopise ekologickým organizacím.

Stupňuje se tak palba kritiky na vládu za to, že prosazuje stavbu rychlostní silnice Brno–Pohořelice–Mikulov a navazující Drasenhofen–Vídeň, aniž by se zabývala trasou přes Břeclav.

Evropská komise v dopise českým a rakouským ekologickým organizacím napsala, že „by bylo praktické vypracovat nezávislou srovnávací studii obou uvedených alternativ, zahrnující dopravní, ekonomické, společenské a ekologické hledisko“ [1]. Nabízí přitom, že na takovou analýzu zajistí peníze. Uvádí tři konkrétní finanční zdroje, ze kterých je možné ji financovat [2].

Trasa přes Mikulov má přijít na 10 miliard korun. Proti záměru se postavila řada okolních obcí, které se obávají hluku, horší kvality života a znečištění.

Evropská komise se zdráhá stavbu platit, dokud nebude ověřeno, zda by jiné řešení nedosáhlo stejného výsledku – spojení Brna s Vídní – levněji a s menšími škodami. V té souvislosti v dopise zároveň napsala, že „požádala Evropskou investiční banku o pozastavení financování té části projektu rozšíření dálnice D1, která by přímo souvisela s přípravami případné stavby rychlostní komunikace R52“ [3].

Kontroverzní trasa Brno–Pohořelice–Mikulov vychází jako nerentabilní dokonce i podle metodiky posuzování projektů, kterou používá české Ředitelství silnic a dálnic.

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, který je českým koordinátorem mezinárodní organizace CEE Bankwatch Network, jednoho z adresátů dopisu, řekl:
„České úřady mají ve zvyku u velkých projektů posuzovat jen plusy a mínusy jediného návrhu, nikoli porovnat několik možných řešení. Případně ještě tak posuzují pár takzvaných variant, které se liší jen v nepodstatných detailech. Snadno jim tedy unikne, že by se třeba některá stavba dala postavit i jinak, levněji nebo s menšími škodami na zdraví místních lidí. Teď se jim to začíná vracet. Evropská komise projekt silnice na Vídeň vnímá jako problematický a požaduje prověřit, zda by jiná trasa nezajistila stejný výsledek s menšími náklady nebo škodami. Takový postup je přinejmenším odpovědnější.“

Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který pomáhá postiženým obcím s právními otázkami projektu [4], řekl:
„Podle stanoviska ombudsmana z listopadu 2006 byl prosazováním ‚mikulovské varianty‘ bez jakéhokoli koncepčního posouzení dalších alternativ zcela popřen smysl a účel územně-plánovacích procesů. Odpůrci záměru již téměř dva roky přesvědčují odpovědné úřady, že toto srovnání vyžadují i evropské směrnice. V současné době se těmito námitkami zabývá Nejvyšší správní soud při přezkumu územního plánu Břeclavska, v němž je koridor R52 obsažen.“

Kontakt:
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, 222 513 859, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Pavel Černý, Ekologický právní servis, telefon 776 119 903, email brno@eps.cz


Poznámky:

[1] Kompletní dopis Evropské komise je k dispozici v angličtině (můžeme zaslat emailem ve formátu pdf).

[2] Komise coby zdroje financování nabízí tři evropské zdroje: prostředky technické pomoci Fondu soudržnosti, rozpočet na Transevropské dopravní sítě nebo iniciativu technické asistence JASPERS.

[3] Evropská investiční banka (EIB), která spadá pod EU, schválila v červenci 2006 půjčku na projekt rozšíření dálnice D1 v jihomoravském úseku Kývalka–Holubice. Záměr může zahrnovat i studii proveditelnosti propojení rozšířené D1 s plánovanými rychlostními komunikacemi R52 (Brno–Mikulov) a R43 (Brno–Svitavy), více viz www.eib.org/projects/pipeline/project.asp?style=printable&pipe=1566.

Ekologické organizace EIB upozornily na problémy, s nimiž se plánovaná trasa R52 (a také R43) potýká. V současné době probíhá v této věci s bankou věcná korespondence.

[4] Bližší podrobnosti k právním aspektům projektu:
www.eps.cz/php/index.php?cat=prip&art=r52

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist