Tiskové zprávy
Greenpeace: Greenpeace přivezlo ropu z Prestige před sídlo EU
Blokáda tankeru Byzantio skončila po 28 hodinách. Téměř 40 aktivistů Greenpeace dnes uspořádalo protestní happening před sídlem EU v Bruselu, kde se dnes koná schůzka ministrů EU kvůli námořní bezpečnosti. Aktivisté chtějí upozornit na nedostatečné zákony pro námořní dopravu v souvislosti s havárií tankeru "Prestige" u španělského pobřeží.
Téměř 40 aktivistů Greenpeace dnes simulovalo ropnou havárii před vchodem do hlavního sídla EU, kde se právě koná schůzka ministrů dopravy, energetiky a telekomunikací členských států EU kvůli bezpečnosti námořní dopravy. Dobrovolníci oblečení v ptačích kostýmech s černými „ropnými“ skvrnami drželi cedule a transparenty s nápisem „ACT NOW“. Část aktivistů před budovou vztyčila vlajky členských států Evropské unie polité ropou. Nakonec bylo před vchodem do budovy složeno pět barelů s ropným odpadem, který aktivisté Greenpeace nasbírali přímo na místě havárie tankeru „Prestige“ v severozápadním Španělsku.
Greenpeace se domnívá, že EU opět reaguje příliš pozdě vzhledem k tomu, že se jedná o vážný ekologický problém způsobený havárií lodí, při které unikly do moře tisíce tun ropy. Pravidla, která byla přijata – a i kdyby plně vešla v běžnou praxi – po havárii tankeru „Erika“, byla zjevně neadekvátní, aby zabránila další katastrofě. Smutnou skutečností dneška je fakt, že ropa unikající z tankeru „Prestige“ zalévá stále větší část španělského pobřeží, poškozuje mořský ekosystém a ničí živobytí místních obyvatel, kteří jsou existenčně závislí na rybolovu a moři vůbec.
„Současný systém ochrany moří musí být změněn,“ řekl Simon Carroll z Greenpeace. „Nastal čas, aby zodpovědné úřady vzaly na vědomí, že problémy spojené se životním prostředí mají přednost před požadavky námořního průmyslu. Nyní potřebujeme účinné mechanismy, které budou uvedeny do praxe a používány. Současná a navrhovaná opatření prostě nestačí, aby zabránila další podobné katastrofě.“
Greenpeace požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak majitel lodi a další subjekty mající spoluúčast na přepravě. Greenpeace také žádá, aby Evropská unie okamžitě zakázala provoz nákladních plavidel, které nemají trup tvořený zesílený dvěma vrstvami materiálu. Námořní cesty tankerů se také musí vyhýbat ekologicky citlivým oblastem
Aktivisté Greenpeace včera večer ukončili blokádu ropného tankeru „Byzantio“ v rotterdamském přístavu. Nizozemský soud totiž nařídil aktivistům, aby ukončili akci pod hrozbou pokuty 250 000 euro denně. Podle soudce tento tanker vyhovuje všem námořním zákonům a podle jeho názoru „je vysoce nepravděpodobné, že se loď potopí.“
Greenpeace také podporuje kyberakci žádající návštěvníky jejich webových stránek, aby zasílali dopisy na International Maritime Organisation a hlavnímu sekretáři OSN s požadavkem ukončit obcházení pravidel registrace, kdy se loď přihlásí v zemi s nižšími standardy na provoz, a zpřísnění pravidel námořní přepravy. Aktivisté odeslali v uplynulých dvou týdnech zatím více než 10 000 dopisů.
Další informace:
Mgr. Tomáš Tetiva, (česky, anglicky) mediální asistent Greenpeace ČR
tel.: 224 319 667
mobil: 723 258 966
e-mail: tomas.tetiva@cz.greenpeace.org
Gina Sanchez, tisková mluvčí Greenpeace International
tel.: 0031 6 270 00 064
Foto: John Novis, fotoeditor GPI Tel: 0031 653819121
Video: Martin Atkin, videoproducent GPI, Tel: 0031 6 27 00 00 57
Téměř 40 aktivistů Greenpeace dnes simulovalo ropnou havárii před vchodem do hlavního sídla EU, kde se právě koná schůzka ministrů dopravy, energetiky a telekomunikací členských států EU kvůli bezpečnosti námořní dopravy. Dobrovolníci oblečení v ptačích kostýmech s černými „ropnými“ skvrnami drželi cedule a transparenty s nápisem „ACT NOW“. Část aktivistů před budovou vztyčila vlajky členských států Evropské unie polité ropou. Nakonec bylo před vchodem do budovy složeno pět barelů s ropným odpadem, který aktivisté Greenpeace nasbírali přímo na místě havárie tankeru „Prestige“ v severozápadním Španělsku.
Greenpeace se domnívá, že EU opět reaguje příliš pozdě vzhledem k tomu, že se jedná o vážný ekologický problém způsobený havárií lodí, při které unikly do moře tisíce tun ropy. Pravidla, která byla přijata – a i kdyby plně vešla v běžnou praxi – po havárii tankeru „Erika“, byla zjevně neadekvátní, aby zabránila další katastrofě. Smutnou skutečností dneška je fakt, že ropa unikající z tankeru „Prestige“ zalévá stále větší část španělského pobřeží, poškozuje mořský ekosystém a ničí živobytí místních obyvatel, kteří jsou existenčně závislí na rybolovu a moři vůbec.
„Současný systém ochrany moří musí být změněn,“ řekl Simon Carroll z Greenpeace. „Nastal čas, aby zodpovědné úřady vzaly na vědomí, že problémy spojené se životním prostředí mají přednost před požadavky námořního průmyslu. Nyní potřebujeme účinné mechanismy, které budou uvedeny do praxe a používány. Současná a navrhovaná opatření prostě nestačí, aby zabránila další podobné katastrofě.“
Greenpeace požaduje plnou zodpovědnost za provoz nákladních plavidel v celém řetězci všech zainteresovaných stran. Zodpovědnost za náklad a plavidlo musí přijmout jak firma, která loď používá pro transport svého nákladu, tak majitel lodi a další subjekty mající spoluúčast na přepravě. Greenpeace také žádá, aby Evropská unie okamžitě zakázala provoz nákladních plavidel, které nemají trup tvořený zesílený dvěma vrstvami materiálu. Námořní cesty tankerů se také musí vyhýbat ekologicky citlivým oblastem
Aktivisté Greenpeace včera večer ukončili blokádu ropného tankeru „Byzantio“ v rotterdamském přístavu. Nizozemský soud totiž nařídil aktivistům, aby ukončili akci pod hrozbou pokuty 250 000 euro denně. Podle soudce tento tanker vyhovuje všem námořním zákonům a podle jeho názoru „je vysoce nepravděpodobné, že se loď potopí.“
Greenpeace také podporuje kyberakci žádající návštěvníky jejich webových stránek, aby zasílali dopisy na International Maritime Organisation a hlavnímu sekretáři OSN s požadavkem ukončit obcházení pravidel registrace, kdy se loď přihlásí v zemi s nižšími standardy na provoz, a zpřísnění pravidel námořní přepravy. Aktivisté odeslali v uplynulých dvou týdnech zatím více než 10 000 dopisů.
Další informace:
Mgr. Tomáš Tetiva, (česky, anglicky) mediální asistent Greenpeace ČR
tel.: 224 319 667
mobil: 723 258 966
e-mail: tomas.tetiva@cz.greenpeace.org
Gina Sanchez, tisková mluvčí Greenpeace International
tel.: 0031 6 270 00 064
Foto: John Novis, fotoeditor GPI Tel: 0031 653819121
Video: Martin Atkin, videoproducent GPI, Tel: 0031 6 27 00 00 57
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk