Tiskové zprávy
Jadernice, o.s.: I. zóna CHKO Beskydy v ohrožení
Chystá se trestuhodné porušení zákonů na ochranu přírody a krajiny. 21. listopadu má být oficiálně zahájena stavba čtyřproudé silnice I/57 Palačov – Valašské Meziříčí – Vsetín – Pozděchov. Část této silnice je plánována i přes nejchráněnější I. zónu CHKO Beskydy.
Žádný orgán ochrany přírody nikdy nemůže dovolit takovouto stavbu, protože by tím jasně porušil zákon 114/1992 Sb., Zákon o ochraně přírody a krajiny. Pokud by se tak stalo, došlo k nezákonnému jednání na straně úředníků. Na tuto stavbu nebylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., ani posouzení vlivů zásahu na evropsky významné lokality, a také závazné stanovisko orgánu ochrany přírody k zásahu do významného krajinného prvku a souhlas k zásahu do krajinného rázu. Přesto bylo vydáno stavební povolení, které má nabýt právní moci a má se začít stavět tato čtyřproudá silnice.
„Není možné, aby se porušovali zákony, proto se chystáme podat správní žalobu proti nezákonnému postupu úřadů,“ říká Václav Včelica ze sdružení Jadernice a dodává,: „Nezpochybňujeme tím, nutnost stavby nové silnice mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím, ta však nemusí být čtyřproudá a v žádném případě nesmí pokračovat přes CHKO Beskydy směrem na Pozděchov.“ Na trase této silnice má být 7 mimoúrovňových křižovatek, tunel pod Kozím vrchem v délce 700 m, posunuto koryto řeky Bečvy v obci Jarcová a čtyřproudá silnice dálničního typu má vést v délce 6 km přes CHKO Beskydy a to i přes její nejcennější oblasti.
Místní zastupitelé a politici, kteří tuto silnici sveřepým způsobem prosazují, spoléhají, že pokud začnou stavět ještě letos, pak se jim podaří prosadit pro tuto stavbu další peníze ve státním rozpočtu i na příští rok. Avšak ministr dopravy Šimonovský zpochybnil další brzké financování tohoto projektu při své zářijové návštěvě regionu. Letos se má prostavět 60 mil., což stačí na skrývku ornice v délce 2,3 km prvního úseku silnice. Vznikne tím torzo silnice, která nebude nikdy dokončena.
Kdyby přeci jen došlo k jejímu dokončení, pak bude údolí Bečvy zahlceno kamionovou dopravou, která bude místní obyvatele trápit a obtěžovat hlukem a škodlivinami, jelikož má tato „dálnice“ vést bezprostředně na hranici zástavby vesnic či zástavbou přímo procházet. Krajina Valašska v údolí řek Bečva a Senice by měla dle názoru našeho sdružení Jadernice sloužit k příjemnému životu místních obyvatel a rekreaci turistů nikoliv tranzitnímu tahu pro kamionovou dopravu.
Kontakt:
Občanské sdružení Jadernice
Malý Skalník 1398,
755 01 Vsetín
jadernice_info@centrum.cz
www.jadernice.ecn.cz
Více informací: Václav Včelica (732 62 35 83)
Žádný orgán ochrany přírody nikdy nemůže dovolit takovouto stavbu, protože by tím jasně porušil zákon 114/1992 Sb., Zákon o ochraně přírody a krajiny. Pokud by se tak stalo, došlo k nezákonnému jednání na straně úředníků. Na tuto stavbu nebylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů záměru na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., ani posouzení vlivů zásahu na evropsky významné lokality, a také závazné stanovisko orgánu ochrany přírody k zásahu do významného krajinného prvku a souhlas k zásahu do krajinného rázu. Přesto bylo vydáno stavební povolení, které má nabýt právní moci a má se začít stavět tato čtyřproudá silnice.
„Není možné, aby se porušovali zákony, proto se chystáme podat správní žalobu proti nezákonnému postupu úřadů,“ říká Václav Včelica ze sdružení Jadernice a dodává,: „Nezpochybňujeme tím, nutnost stavby nové silnice mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím, ta však nemusí být čtyřproudá a v žádném případě nesmí pokračovat přes CHKO Beskydy směrem na Pozděchov.“ Na trase této silnice má být 7 mimoúrovňových křižovatek, tunel pod Kozím vrchem v délce 700 m, posunuto koryto řeky Bečvy v obci Jarcová a čtyřproudá silnice dálničního typu má vést v délce 6 km přes CHKO Beskydy a to i přes její nejcennější oblasti.
Místní zastupitelé a politici, kteří tuto silnici sveřepým způsobem prosazují, spoléhají, že pokud začnou stavět ještě letos, pak se jim podaří prosadit pro tuto stavbu další peníze ve státním rozpočtu i na příští rok. Avšak ministr dopravy Šimonovský zpochybnil další brzké financování tohoto projektu při své zářijové návštěvě regionu. Letos se má prostavět 60 mil., což stačí na skrývku ornice v délce 2,3 km prvního úseku silnice. Vznikne tím torzo silnice, která nebude nikdy dokončena.
Kdyby přeci jen došlo k jejímu dokončení, pak bude údolí Bečvy zahlceno kamionovou dopravou, která bude místní obyvatele trápit a obtěžovat hlukem a škodlivinami, jelikož má tato „dálnice“ vést bezprostředně na hranici zástavby vesnic či zástavbou přímo procházet. Krajina Valašska v údolí řek Bečva a Senice by měla dle názoru našeho sdružení Jadernice sloužit k příjemnému životu místních obyvatel a rekreaci turistů nikoliv tranzitnímu tahu pro kamionovou dopravu.
Kontakt:
Občanské sdružení Jadernice
Malý Skalník 1398,
755 01 Vsetín
jadernice_info@centrum.cz
www.jadernice.ecn.cz
Více informací: Václav Včelica (732 62 35 83)
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




