Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Jak super je superstrategie?
7. února 2011 | Ekologický právní servis
Ministerstvo dopravy zveřejnilo pracovní verzi strategického dokumentu, tzv. „superstrategie“ (1), která naznačuje, jakým směrem se bude rezort dopravy ubírat v následujících letech až do roku 2025. Dnes končí její připomínkování.
Ekologický právní servis ve spolupráci s Dopravní federací a Hnutím Duha (2) obsah dokumentu analyzoval a pracovní verzi připomínkoval a pracovní verzi „superstrategie“ připravil vysvědčení.
„Je to zatím jen horší trojka ale s možností zlepšení. I přes zřejmý posun k lepšímu jsou v superstrategii stále nedostatky a dokument celý je trochu ušitý horkou jehlou. Obáváme se především toho, že priority výstavby budou jako vždy v minulosti stanoveny lobbingem a nikoliv nezávislou analýzou objektivních potřeb“ komentuje dokument Martin Fadrný. „Naznačuje to skutečnost, že v dokumentu jsou už teď uvedeny konkrétní stavby namísto toho, aby se jasně deklarovalo, že se priority teprve v dalším procesu stanoví. Nepřijatelné je pro nás také obětování lidského zdraví a práv dotčených osob na oltář zlevnění výstavby.“
Vysvědčení tzv. zelené knize Strategie dopravy do roku 2025 ze strany nevládních organizací:
+
po dlouhé době snaha o koncepční přístup v rezortu dopravy
+
větší důraz na údržbu a opravu silniční sítě
+
záměr soustředit se v nejbližší době více na obchvaty měst a obcí, než na ostatní silniční výstavbu
+
záměr rozšířit výběr mýtného od nákladních aut na silnice nižších tříd během roku 2012
+
jasně deklaruje nedostatek financí v rezortu dopravy, která nastala vinou špatné dopravní politiky předchozích vlád (EPS spolu s dalšími organizacemi na tento fakt poukazuje již od roku 2008) (3)
-
zařazení konkrétních staveb s konkrétními časovými plány výstavby bez toho, aby předtím proběhla multikriteriální analýza. Na místo hledání objektivních priorit tak ministerstvo opět podléhá objednávce jednotlivých krajů (str. 14)
-
podpora změny legislativy vedoucí ke změkčení hlukových limitů a tedy snížení ochrany zdraví obyvatel
-
omezení, resp. vyloučení účasti občanů a jejich sdružení v povolovacích řízeních
-
paušální předpoklad, že vodní doprava je vždy nejekologičtější, kapacitní a velice levná (str. 16) bez reálného vyhodnocení (české řeky v průběhu roku negarantují potřebný ponor a zároveň není zřejmé, kdo a co by pomocí vodní dopravy převážel, tedy, zda se vodní doprava vůbec v našich podmínkách vyplatí)
-
označení plavebních stupňů Děčín a Přelouč za priority a zamlčení faktů, že pro zlepšení plavebních podmínek by bylo nutné postavit ještě i třetí plavební stupeň (Malé Březno) a že stavby jsou podle současné legislativy nerealizovatelné kvůli svým environmentálním dopadům
-
předpokládaný převod 9 mld. Kč původně určených na železnice do silnic (str. 14) je v rozporu s deklarovaným posílením železniční dopravy
(1)Viz http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Dopravn%C3%AD+superstrategie.htm
(2)Viz www.dopravnifederace.cz a http://hnutiduha.cz/nase-prace/doprava/.
(3)Viz analýzy z roku 2008 na www.cenadalnic.cz, zejména "Jsou české dálnice předražené?".
Kontakt:
Mgr. Martin Fadrný
tel.: 775 154 079
e-mail: martin.fadrny@eps.cz
Ekologický právní servis
Ekologický právní servis ve spolupráci s Dopravní federací a Hnutím Duha (2) obsah dokumentu analyzoval a pracovní verzi připomínkoval a pracovní verzi „superstrategie“ připravil vysvědčení.
„Je to zatím jen horší trojka ale s možností zlepšení. I přes zřejmý posun k lepšímu jsou v superstrategii stále nedostatky a dokument celý je trochu ušitý horkou jehlou. Obáváme se především toho, že priority výstavby budou jako vždy v minulosti stanoveny lobbingem a nikoliv nezávislou analýzou objektivních potřeb“ komentuje dokument Martin Fadrný. „Naznačuje to skutečnost, že v dokumentu jsou už teď uvedeny konkrétní stavby namísto toho, aby se jasně deklarovalo, že se priority teprve v dalším procesu stanoví. Nepřijatelné je pro nás také obětování lidského zdraví a práv dotčených osob na oltář zlevnění výstavby.“
Vysvědčení tzv. zelené knize Strategie dopravy do roku 2025 ze strany nevládních organizací:
+
po dlouhé době snaha o koncepční přístup v rezortu dopravy
+
větší důraz na údržbu a opravu silniční sítě
+
záměr soustředit se v nejbližší době více na obchvaty měst a obcí, než na ostatní silniční výstavbu
+
záměr rozšířit výběr mýtného od nákladních aut na silnice nižších tříd během roku 2012
+
jasně deklaruje nedostatek financí v rezortu dopravy, která nastala vinou špatné dopravní politiky předchozích vlád (EPS spolu s dalšími organizacemi na tento fakt poukazuje již od roku 2008) (3)
-
zařazení konkrétních staveb s konkrétními časovými plány výstavby bez toho, aby předtím proběhla multikriteriální analýza. Na místo hledání objektivních priorit tak ministerstvo opět podléhá objednávce jednotlivých krajů (str. 14)
-
podpora změny legislativy vedoucí ke změkčení hlukových limitů a tedy snížení ochrany zdraví obyvatel
-
omezení, resp. vyloučení účasti občanů a jejich sdružení v povolovacích řízeních
-
paušální předpoklad, že vodní doprava je vždy nejekologičtější, kapacitní a velice levná (str. 16) bez reálného vyhodnocení (české řeky v průběhu roku negarantují potřebný ponor a zároveň není zřejmé, kdo a co by pomocí vodní dopravy převážel, tedy, zda se vodní doprava vůbec v našich podmínkách vyplatí)
-
označení plavebních stupňů Děčín a Přelouč za priority a zamlčení faktů, že pro zlepšení plavebních podmínek by bylo nutné postavit ještě i třetí plavební stupeň (Malé Březno) a že stavby jsou podle současné legislativy nerealizovatelné kvůli svým environmentálním dopadům
-
předpokládaný převod 9 mld. Kč původně určených na železnice do silnic (str. 14) je v rozporu s deklarovaným posílením železniční dopravy
(1)Viz http://www.mdcr.cz/cs/Media/Tiskove_zpravy/Dopravn%C3%AD+superstrategie.htm
(2)Viz www.dopravnifederace.cz a http://hnutiduha.cz/nase-prace/doprava/.
(3)Viz analýzy z roku 2008 na www.cenadalnic.cz, zejména "Jsou české dálnice předražené?".
Kontakt:
Mgr. Martin Fadrný
tel.: 775 154 079
e-mail: martin.fadrny@eps.cz
Ekologický právní servis
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk