Jiří Kaňa "> Jez na Labi lodní dopravě nepomůže. Ekonomiku podpoří investice do turistiky - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/jez-na-labi-lodni-doprave-nepomuze-ekonomiku-podpori-investice-do-turistiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika: Jez na Labi lodní dopravě nepomůže. Ekonomiku podpoří investice do turistiky

27. srpna 2018 | Arnika
Autor: Jiří Kaňa, tel: 606 727 942
Už pátým rokem na Labi převládá extrémně nízký průtok, který zcela zastavil nákladní lodní dopravu na české i německé straně. Česká vláda přes protesty odborníků navrhuje postavit jez, který má splavnost zlepšit. Na německé straně však stavbu dalších přehrad zcela odmítají z ekologických i ekonomických důvodů, lodě by proto dopluly nejdále do Děčína. Plány postavit jez, který by zničil chráněnou přírodu, tak zůstávají nesmyslem za několik miliard korun. O jiném budoucím využití Labe budou diskutovat čeští a němečtí politici, vědci a ekologové během plavby po Labi z Děčína do Bad Schandau.

„Labe má na českém i na německém území už několik měsíců extrémně nízkou hladinu. Lodní doprava je tudíž absolutně nemožná. Od roku 2013 nízká hladina řeky v Německu paralyzovala přepravu zboží až na sedm měsíců v roce. To jasně dokazuje, že spolehlivý transport zboží po Labi až do Hamburku je absurdní představou. Jedno je však jisté. Po výstavbě jezu lodě dál než do Děčína nedoplují. Nezodpovědné zacházení s penězi daňových poplatníků a nadějí obyvatelstva a zničení naší jedinečné řeky povede akorát k ekologické a ekonomické katastrofě,” upozorňuje Nikol Krejčová z Arniky.

Iris Brunar z německé ekologické organizace BUND vysvětluje: „Je naivní myslet si, že splavnost Labe v Německu se výrazně zlepší. Za posledních 25 let německá vláda vynaložila 600 milionů eur na vodní cesty a přístavy. To vše zbytečně. Zboží se po vodě přepravuje čím dál méně.”

„V budoucnu bude budou velmi nízké hladiny v řekách častější. Co nyní považujeme za extrémní, stane se v příštích desetiletí kvůli změnám klimatu každodenní realitou,” vysvětluje Tobias Conradt, vědecký pracovník z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.

Chráněná labská krajina dlouhodobě přitahuje davy lidí. Turistika by proto mohla pomoci k ekonomickému rozkvětu regionu. Jenom v Sasku vzrostly výnosy Labské stezky ze 70 milionů eur v roce 2003 na 160 milionů eur v roce 2015. „Lidé chtějí trávit volný čas v přírodě. Obzvlášť oblíbené jsou přírodní říční krajiny,” říká Daniel Mourek, koordinátor Labské stezky a evropské cyklotrasy EuroVelo v České republice.

O možných alternativách využití Labe během plavby z Děčína do saského Bad Schandau budou v pondělí diskutovat poslankyně za Piráty Dana Balcarová, Daniel Vondrouš z asociace ekologických organizací Zelený kruh, Jana Moravcová z institutu Beleco, ústecký politik ze Strany Zelených Jiří Škoda, koordinátor evropské cyklotrasy EuroVelo v České republice Daniel Mourek, člen Spolkového sněmu za alianci 90 / Zelení Stephan Kühn, člen Spolkového sněmu za Levici André Hahn, předseda Sociálnědemokratické strany Německa – Saské Švýcarsko Ralf Wätzig a Tobias Conradt z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.


Kontakty pro bližší informace:
Iris Brunar, Mobil: +49 178 1630204, iris.brunar@bund.net
Dr. Ernst Paul Dörfler, Mobil: +49 178 1617800, epd@gmx.de
Nikol Krejčová, Mobil: +420 776 744 484, nikol.krejcova@arnika.org

Přečtěte si stanovisko německé organizace BUND – Friends of the Earth Germany k dokumentaci dopadů plavebního stupně Děčín na životní prostředí - http://www.bund-sachsen.de/fileadmin/sachsen/PDFs/Stellungnahmen/2016/160509_STN_BUND_SN_Staustufe_Decin.pdf Německá organizace BUND – Friends of the Earth Germany navíc představitelům české vlády zaslala otevřený dopis (http://www.bund-sachsen.de/fileadmin/sachsen/PDFs/Pressemitteilungen/2017/171214_Tschechien_Beschwerde_SUP_fin_CZ.pdf) kritizující realizaci strategického posouzení vlivu na životní prostředí (SEA) bez předepsaného přeshraničního zapojení německých úřadů a veřejnosti.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist