Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Již tři tisíce občanů jsou pro výstavbu tunelu Kubačka na D8
Petiční výzva ekologických sdružení stále přitahuje
I po třech týdnech od zveřejnění petiční výzvy za výstavbu tunelu Kubačka na dálnici D8 v Českém středohoří na stránce www.tunelkubacka.ecn.cz se občané z celé republiky zajímají o tuto stavbu. Výzva je určena zastupitelům Ústeckého kraje, kteří by o tunelu měli jednat 9. března. Podpořili ji také i někteří politici jako je senátor za Litoměřicko Zdeněk Bárta, senátor z Prahy Jaromír Štětina či předseda Strany zelených Jan Beránek.
„Těší nás, že je o petici stále zájem, takže se můžeme více věnovat přípravě odborných podkladů o tunelu pro jednání zastupitelů na začátku března,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
S výstavbou tunelu Kubačka souhlasí také další známé osobnosti jako je poslankyně Táňa Fischerová, herec divadla Ypsilonka Petr Vacek, písničkáři Jiří Dědeček a Jaroslav Hutka, novinář Petr Uhl, spisovatelka Jana Štroblová či sociolog Jan Keller.
Informace o petici se šíří hlavně přes internetové stránky různých organizací a ručním sběrem. Průběžně také vycházejí speciální inzeráty, například v pondělí to bylo v Literárních novinách, další se připravují.
Podle přibližných odhadů Dětí Země by byl tunel Kubačka délky téměř 3,5 kilometrů vybudován v červnu 2012 a celkové náklady na celý úsek přes České středohoří by vzrostly asi o dvacet procent na 10 miliard korun vůči povrchové trase, která se bude těžce potýkat s rozsáhlým sesuvným územím u lomu Prackovice.
Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor slibuje dostavbu své trasy na konci roku 2008, ovšem tyto sliby nebyly již dvakrát splněny. Původně měla být totiž dálnice v Českém středohoří hotova v roce 2002, pak 2005. Tyto termíny se staly opakovaně špatným odhadem, takže reálný je posun minimálně o další tři roky.
Stejně neodborně byla vypočítána cena za výstavbu tohoto úseku. Podle oficiálních údajů z roku 1993 to mělo být 3,1 miliard korun. V roce 2004 se odhad zvýšil na 8,2 miliard korun, což je o sto šedesát procent více.
„Jak je vidět, tak cena a termín dostavby dálnice jsou nejméně vhodná kritéria pro zodpovědné rozhodování, zda je lepší povrchová varianta či dlouhý tunel,“ myslí si Patrik.
Podle něho je lepší ukončit vzájemné spory kompromisní výstavbou tunelu Kubačka a začít tak spolupracovat při její přípravě tak, aby se odstranilo co nejvíce vnějších vlivů jako, například stažení šesti podaných žalob.
I po třech týdnech od zveřejnění petiční výzvy za výstavbu tunelu Kubačka na dálnici D8 v Českém středohoří na stránce www.tunelkubacka.ecn.cz se občané z celé republiky zajímají o tuto stavbu. Výzva je určena zastupitelům Ústeckého kraje, kteří by o tunelu měli jednat 9. března. Podpořili ji také i někteří politici jako je senátor za Litoměřicko Zdeněk Bárta, senátor z Prahy Jaromír Štětina či předseda Strany zelených Jan Beránek.
„Těší nás, že je o petici stále zájem, takže se můžeme více věnovat přípravě odborných podkladů o tunelu pro jednání zastupitelů na začátku března,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.
S výstavbou tunelu Kubačka souhlasí také další známé osobnosti jako je poslankyně Táňa Fischerová, herec divadla Ypsilonka Petr Vacek, písničkáři Jiří Dědeček a Jaroslav Hutka, novinář Petr Uhl, spisovatelka Jana Štroblová či sociolog Jan Keller.
Informace o petici se šíří hlavně přes internetové stránky různých organizací a ručním sběrem. Průběžně také vycházejí speciální inzeráty, například v pondělí to bylo v Literárních novinách, další se připravují.
Podle přibližných odhadů Dětí Země by byl tunel Kubačka délky téměř 3,5 kilometrů vybudován v červnu 2012 a celkové náklady na celý úsek přes České středohoří by vzrostly asi o dvacet procent na 10 miliard korun vůči povrchové trase, která se bude těžce potýkat s rozsáhlým sesuvným územím u lomu Prackovice.
Ředitelství silnic a dálnic ČR jako investor slibuje dostavbu své trasy na konci roku 2008, ovšem tyto sliby nebyly již dvakrát splněny. Původně měla být totiž dálnice v Českém středohoří hotova v roce 2002, pak 2005. Tyto termíny se staly opakovaně špatným odhadem, takže reálný je posun minimálně o další tři roky.
Stejně neodborně byla vypočítána cena za výstavbu tohoto úseku. Podle oficiálních údajů z roku 1993 to mělo být 3,1 miliard korun. V roce 2004 se odhad zvýšil na 8,2 miliard korun, což je o sto šedesát procent více.
„Jak je vidět, tak cena a termín dostavby dálnice jsou nejméně vhodná kritéria pro zodpovědné rozhodování, zda je lepší povrchová varianta či dlouhý tunel,“ myslí si Patrik.
Podle něho je lepší ukončit vzájemné spory kompromisní výstavbou tunelu Kubačka a začít tak spolupracovat při její přípravě tak, aby se odstranilo co nejvíce vnějších vlivů jako, například stažení šesti podaných žalob.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk