Tiskové zprávy
České dráhy: Jízdní řád 2005/2006: České Budějovice a Tábor získají nové spojení do slovinské Lublaně a italských Benátek
18. listopadu 2005 | České dráhy
Jihočeský kraj se díky expresu Jóže Plečnik zapojí do sítě evropských spojů vyšší kvality EuroCity.
Od 11. prosince 2005 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.
Nový jízdní řád přináší nové velmi rychlé spojení Prahy, Pardubic, Olomouce a Ostravy vlaky pod produktovou značkou SC Pendolino. Půjde o první spoje v České republice, které v celé své trase překročí průměrnou rychlost 100 km/h. SC Pendolino má také další prvenství – je to první plně nekuřácký dálkový vlak v nových členských zemí EU. Nabídne cestujícím na trase Praha – Ostrava kvalitu cestování srovnatelnou s leteckou dopravou. Spoje budou dokonce provozovány ve spolupráci s ČSA jako „lety ve výši nula“ s návazností na další letecké spoje ČSA z letiště Praha - Ruzyně a vlastním označením číslem letu OK.
Nově budou zavedeny další mezinárodní vlaky. Z Prahy (se zastavením v Táboře a v Českých Budějovicích) do slovinské Lublaně pojede nový spoj EC Jóže Plečnik s přípojem v Linci na vlak EC Transalpin Vídeň – Curych – Basilej a rychlík Zidani Most – Záhřeb. Novinkou je přímé noční spojení Prahy a Českých Budějovic lehátkovým vozem do Benátek. Přímé noční lehátkové spojení do Curychu je nově doplněno o komfortní lůžkový vagón. Více spojů pojede také do SRN - přes Domažlice bude zaveden nový rychlík Praha – Norimberk, z Děčína do Bad Schandau budou nově denně jezdit 4 páry osobních vlaků a novinkou je také celotýdenní provoz rychlých osobních spojů na trase Liberec – Drážďany.
Novinky v mezinárodní dopravě
Zcela nově bude provozován vlak EC 100/101 ve relaci Praha – Tábor – České Budějovice – Linec – Štýrský Hradec – Lublaň a zpět, v obou směrech v denní době. Tento vlak má v Linci přípoje na rychlé vlaky do a ze západního Rakouska a Švýcarska (Curych, Insbruck, Basilej). K výraznějším úpravám dochází i na vlacích EuroCity na trase Praha – Brno – Břeclav a dále ve směru Vídeň, resp. Bratislava – Budapešť, a to jak v časových polohách, tak i v počtu tras. Všech osm párů EC vlaků bude trasováno přes rychlé koridorové spojení Pardubice a Českou Třebovou. Z tohoto počtu budou tři vlaky vedeny do Budapešti, tři vlaky do Vídně, jeden do Bratislavy a poslední z nich budou tvořit dvě skupiny vozů – směřujících z Břeclavi do Bratislavy a Vídně. Totéž platí i pro opačný směr do Prahy. Díky převedení dvou spojů z tratě přes Havlíčkův Brod na koridor přes Pardubice se zkrátí cestovní doba z Prahy do Bratislavy o 36 minut a z Prahy do Budapešti o 30 minut. Provoz dvou párů vlaků EuroCity do Vídně je plánován elektrickou jednotkou s výkyvnou skříní – pendolinem. S využitím této jednotky se počítá také na relaci Praha – Bratislava. Soupravy pendolino na těchto trasách zkrátí cestovní časy. Z Prahy do Vídně je plánovaná nejkratší jízdní doba pro pendolino pouhé 4 hod. 2 min. (nyní jezdí EC vlaky obvykle 4 hod. 28 min.) a do Bratislavy dokonce méně než 4 hodiny.
Již v září tohoto roku byla provedena změna u vlaku EuroCity Polonia, který jezdil z Varšavy přes Ostravu a Břeclav do Budapešti a vezl skupinu vozů do Vídně, která se odvěšovala, resp. v opačném směru přivěšovala v Břeclavi. Pro slabou frekvenci, po souhlasu všech zúčastněných železničních správ, byla skupina vozů Varšava – Budapešť zrušena a vlak je nadále provozován jako přímý spoj Varšava – Vídeň a zpět.
U druhého páru vlaků Varšava – Vídeň a zpět – EC „Sobieski“ – dochází k časovému posunu, a to ve směru z Varšavy o dvě hodiny dříve, a ve směru z Vídně o dvě hodiny později. Obdobně pojede o čtyři hodiny dříve i EC 106 Praha z Varšavy do Prahy, s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.46 h. V opačném směru zůstává jízdní řád vlaku EC 107 beze změn.
Vlak R 432/433 „Beskyd“ Brno – Ostrava – Žilina je zrušen. V části trati Žilina – Přerov – Žilina je nahrazen novým spojem IC 146/147 „Hradčany“, trasovaným v trati Praha – Ostrava – Žilina a zpět.
V destinaci Polsko bude zrušen noční vlak R 252/253 „Bohemia“ Praha – Varšava – Praha. Naopak nově bude zaveden denní vlak R 250/251 Praha – Poznaň – Praha jedoucí přes přechodovou stanici Lichkov.
Ve směru z Prahy do Německa přes přechod Děčín zůstává počet vlaků zachován, pouze ve směru z Prahy došlo k vzájemnému prohození tras vlaků EC 176 a EC 370, tzn. že vlak do dánského Aarhusu odjíždí z Prahy až v 11.22 h. a v jeho trase s odjezdem v 9.22 h. jede vlak EuroCity končící v Hamburku.
Na přechodu Domažlice byl počet dálkových mezistátních vlaků rozšířen o jeden pár rychlíků Praha – Norimberk, s odjezdem z Prahy ve 13.15 h. a z Norimberku v 11.40 h, tj. příjezd do Prahy hl. n. v 16.45 h.
Stávající pár rychlíků R 273 / 272 Praha – Linec bude prodloužen až do Salcburku a nově poveze i přímé lehátkové vozy do Benátek (nové číslo vlaku R 207/ 206).
Z regionální mezistátní dopravy je třeba připomenout novinku na trati Děčín – Bad Schandau, kde budou nově provozovány čtyři páry vlaků denně se zastavením v Dolním Žlebu a Schöně. Obdobně i čtyři páry vlaků Drážďany – Žitava – Liberec pojedou denně a dva z nich budou o víkendu prodlouženy do Tanvaldu. Osobní regionální doprava se obnovuje i na přechodech Petrovice u Karviné a Bohumín.
Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Stavební práce na koridoru budou nadále pokračovat především mezi Zábřehem na Moravě a Přerovem. Další práce již započaly také na trati Praha – České Budějovice. Mezi dokončené traťové úseky se zařadí nově elektrizovaná trať Kadaň – Karlovy Vary.
Nejzásadnější změnou v novém jízdním řádu bude nasazení nových elektrických jednotek řady 680 – Pendolino. Nasazeny budou převážně na trati Praha – Ostrava, kde pojede celkem šest párů vlaků jako produkt SC PENDOLINO. Cestovní doba mezi Prahou a Ostravou se jejich nasazením a též dokončením dalších úseků koridoru zkrátí na zatím historických 3 h 29 (resp. 33) minut. Tyto vlaky budou zastavovat jen v krajských městech. Odjezdy těchto vlaků z Prahy Holešovic budou v 5.56, 7.56, 9.56, 13.56, 15.56 a 18.26 h. Do Ostravy hl. n. dojedou v 9.25, 11.25, 13.25, 17.25, 19.25 a 21.55 h. V opačném směru vyjedou z Ostravy hl. n. ve 4.00, 5.45, 9.45, 11.45, 13.45 a 17.45 h. Do Prahy Holešovic dojedou v 7.31, 9.18, 13.18, 15.18, 17.18 a 21.18 h.
Pro ostatní místa, kde obvykle zastavují vlaky kategorie IC, budou nadále sloužit vlaky InterCity s klasickými vozy, i když vedené v pozměněném časovém rozložení. Nově pojede Ex 520/521 mezi Prahou a Zlínem – a to v samostatné časové poloze, bez spojování s vlakem „Jan Perner“. Doba jízdy mezi Zlínem a Prahou se zkrátí přibližně o 20 minut a zlevní o 60 Kč (není nutný příplatek pro vlaky IC). Nově - již z Třince - pojede vlak IC 540/541 „Hutník” – směřovaný přes Havířov a Ostravu Vítkovice. V opačném směru bude ukončen v Českém Těšíně s vazbou na osobní vlak směr Třinec. Naopak, tradiční spoj „Ostravan”, u kterého objednalo MD ČR rozšířené zastavování, bude provozován v kategorii rychlík, i když do něj budou i nadále řazeny rekonstruované vozy.
Na trati Praha – Brno a zpět přes Havlíčkův Brod došlo k několika změnám. Všechny vlaky EuroCity budou směřovány přes Českou Třebovou. Přeprava na trati přes Havlíčkův Brod bude zajištěna celkem sedmi páry rychlíků, které zastavují v klasických rychlíkových stanicích. Změna nastala u vlaku R 670, který bude ukončen v Praze. Objednávka ministerstva dopravy preferovala taktové rozložení vlaků na trati Praha – Ústí nad Labem před přímým spojením. V souladu s tím bude první přímé ranní spojení ve směru Ústí nad Labem, Most a Karlovy Vary zrušeno.
Na úseku Praha – Česká Třebová – Brno a zpět byl vlak Ex 278/279 převeden do kategorie EuroCity. Celkem pojedou mezi Brnem a Českou Třebovou tři páry denních rychlíků, zajišťujících přímé spojení s Prahou a tři páry běžně zastavujících rychlíků Brno – Hradec Králové a zpět. Navíc je v průběhu dne zajištěn v České Třebové přestup od a do Svitav téměř od všech „olomouckých“ rychlíků.
Trať Praha – Děčín nedoznala výraznějších změn. Počet vlaků je beze změn, vlaky jsou rozloženy na odjezdu z Prahy zhruba po dvou hodinách. Časové polohy musely být nepatrně upraveny z důvodu rozsáhlé rekonstrukce kolejiště ve stanici Ústí nad Labem hl. n. Jak již bylo výše uvedeno, přímé spojení z Brna vlakem R 670 bylo zrušeno.
Na trati Praha – Hradec Králové a zpět došlo k několika změnám. Byl zrušen víkendový spoj R 1464/1465 a také pravidelný R 740/741 „Náchodský Primátor“. Důvodů ke zrušení tohoto spoje je několik. Jedním je přetížení traťového úseku Jaroměř – Hradec Králové v ranní dopravní špičce. Jakýkoliv posun časové polohy tohoto vlaku však vylučuje jeho vedení do Prahy jako rychlého spoje a ani Ministerstvo dopravy ČR ho jako vlak mimo systém neobjednalo. Dalším důvodem je výstavba tzv. „Nového spojení“ v Praze, kdy pro směry od Pardubic, Nymburka, Turnova i Děčína půjde vjíždět i odjíždět jen po jedné koleji přes výhybnu na Vítkově. Spojovací kolej mezi hlavním nádražím a dolní tratí od Masarykova nádraží (na Hrabovku) bude z důvodu postupu prací zrušena. Některé vlaky ze směru od Kolína proto bylo zapotřebí odklonit přes Prahu Malešice a Prahu Vršovice. Pro vlaky od Hradce Králové by toto opatření znamenalo absolutní znehodnocení trasy. Proto se přistoupilo k dočasné redukci spoje do doby ukončení staveb.
Pro zlepšení přímého vlakového spojení Prahy s Trutnovem poveze R 953 (z Prahy hl. n. v 10.10 h) přímé vozy do Trutnova, které pokračují z Hradce Králové jako Sp 1782. Zpět z Trutnova lze využít Sp 1787 (odj. 14.30 h), který z Hradce Králové pokračuje jako R 954 a do Prahy hl. n. přijede v 17.57 h.
Na trať Pardubice – Liberec a zpět přibyl další pár rychlíků. Provozováno tedy bude šest párů spojů, které budou mít v Pardubicích přípoje ve směru na Moravu. Z nynějších pěti minut vznikl mezi přípojnými vlaky časový rozdíl okolo 20 až 30 minut. Všechny rychlíky budou zároveň vedeny v motorové trakci modernizovanými motorovými vozy řady 854.
Na úseku Praha – Chomutov, jak v trase přes Kladno, tak přes Louny, budou nasazeny modernizované motorové vozy ř. 854. Díky dokončení elektrizace na trati Kadaň – Karlovy Vary budou nyní nasazované motorové vozy ř. 843 přemístěny do jiných lokalit, kde nahradí v provozu starší motorové vozy. Rozsah dálkové dopravy na této trati se nemění.
Dokončení elektrizace mezi Karlovými Vary a Kadaní umožnilo zkrátit cestovní dobu mezi Chomutovem a Chebem z 2 h 22 minut na 1 h 51 min. - tedy o plných 31 minut. V opačném směru z 2 hodin 21 minut na 1 hodinu 53 minuty, což znamená zkrácení o 28 minut.
Mezi Prahou a Plzní zůstal počet dálkových spojů beze změn. V trase bývalého R 856 pojede z Prahy hl. n. nový vlak R 452, a to přes Domažlice do Norimberku. Zpět se bude R 453 vracet, opět přes Domažlice, v trase bývalého R 855 s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.45 h.
Trať Zdice – Protivín nedoznala podstatných změn. Přímé vedení rychlíků z a do Prahy bylo vzhledem k souběhu s rychlíky Praha – Plzeň a zpět zúženo na tradiční spoj „Otava”, který však z Prahy pojede jen o víkendech se zajištěnými přípoji ve Zdicích.
Trať Praha – České Budějovice nedoznala podstatnějších změn. Začínající koridorové práce nedávají možnost pro změny takového rázu, které by mohly být pro cestující přínosem. Proto prosíme všechny ty, kteří na této trati pravidelně cestují, o vyšší míru trpělivosti. Výsledkem těchto rekonstrukcí by měla byt trať vysokých kvalitativních parametrů a značná časová úspora.
Jihočeský kraj
Dálková doprava
Trať 220 České Budějovice – Praha:
V novém jízdním řádu zůstává plně zachován taktový způsob přepravy mezi Českými Budějovicemi a Prahou s odjezdy z Č. Budějovic v čase XX:02 a z Tábora v čase cca XX:58. Nově je na této trati veden Ex 100/101 Jóže Plečnik, který zajistí spojení jihočeského regionu se slovinským hlavním městem Lublaní. Uvedený Ex je v trase z Horního Dvořiště veden na rakouském a slovinském území jako vlak kategorie EC, čímž je zajištěna i na našem území nadstandardní kvalita vozového parku. Tento vlak bude i nadále v letních měsících pravidelně na své trase vozit přímé vozy na Šumavu do Českého Krumlova a Volar. Nově je zde veden ve večerních hodinách do Salcburku a v ranních hodinách zpět R 206/207. Na tomto spoji jsou řazeny i přímé lůžkové a lehátkové vozy do Curychu a nově také lehátkové vozy do italských Benátek, konkrétně do stanice Venezia SL. Na této trati se v příštím roce počítá s výlukovými pracemi v souvislosti s výstavbou 4. železničního tranzitního koridoru.
Trať 190 České Budějovice – Plzeň:
I v letošním jízdním řádu je zachován dvouhodinový taktový systém na této trati, který se v minulých letech velmi osvědčil. Mezinárodní rychlík číslo 360 opět po dohodě s ministerstvem dopravy zastavuje v čase 10:11 h ve stanici Hluboká nad Vltavou, kde po vzájemné spolupráci s Dopravním podnikem města České Budějovice je v čase 10:20h zajištěn odjez autobusové linky číslo 104 do města a pod zámek Hluboká nad Vltavou stejně jako tomu bylo i v letošním jízdním řádu obou dopravců.
Trať 196 České Budějovice – Horní Dvořiště státní hranice:
Po rozsáhlých jednáních s MD bylo dosaženo k zastavení rychlého Ex 101 Jóže Plečnik ve stanici Rybník a tím umožněn rychlý a komfortní návoz z Prahy, Tábora a Českých Budějovic do oblasti Lipna nad Vltavou.
Na ostatních tratích jihočeského regionu nedochází v dálkové a mezinárodní dopravě k zásadním změnám, jedné se pouze o minutové posuny příjezdů a odjezdů s ohledem vylepšení návaznosti na regionální spoje.
Regionální doprava
České dráhy a železnice všeobecně jsou tradičním jihočeským dopravcem s dlouholetou tradicí. Stačí jen připomenout první železnici na evropském kontinentě, která vedla právě z Českých Budějovic. I po více než 170 letech hraje železniční doprava významnou úlohu na přepravním trhu v našem regionu a snaží se reagovat na turbulentně se měnící potřeby jeho obyvatel. Dopravní obslužnost je vedle zdravotnictví a školství jedním ze základních ukazatelů kvality veřejných služeb a jako taková je pro občany citlivě vnímána.
Podle požadavků krajského úřadu, který akceptoval připomínky jednotlivých měst a obcí k časovým polohám vedení regionálních vlaků a na základě požadavků i jednotlivých podniků a škol působících v kraji jsme vytvořili společný konsensus regionální železniční veřejné dopravy Jihočeského kraje. Ve spolupráci s autobusovými dopravci, které chápeme jako partnery jsme dosáhli jistého stupně koordinace. Tento stav zohledňuje výše uváděné připomínky, maximální návaznost na dálkovou dopravu pravidelnějším a urychlením přestupních dob, možnosti infrastruktury, provozní možnosti dopravce a nově na některých úsecích i kooperaci s autobusovými dopravci. Tyto detailní znalosti místních poměrů jsou vstupním bodem nového jízdního řádu 2005/2006 v regionální dopravě Jižních Čech, které vznikaly na pracovišti Krajského centra osobní dopravy v Českých Budějovicích.
Důraz je v novém jízdním řádu kladen zejména na četnost a pravidelnost spojů v pracovní dny. Přínosem je tak zlepšení dopravní nabídky v nejvíce žádaném období občanského pracovního dne a efektivnější provoz v okrajových a sedlových částech dne. Velmi těsná je i spolupráce i se sousedními Rakouskými spolkovými dráhami. Výsledkem těchto vztahů je další rozšiřování nabídky železničního spojení do Rakouska a to nejen ve směru na Linec, ale i na Vídeň.
Přehledný sumář změn, novinek a zásad jízdního řádu Českých drah pro platný jízdní řád 2005/2006 v regionální dopravě dle jednotlivých tratí přinášíme níže:
Trať 190 České Budějovice – Plzeň :
Zrušeny přímé osobní vlaky mezi Českými Budějovicemi a Plzní. Regionální vlaky jsou vedeny pouze v rámci Jihočeského kraje v úseku České Budějovice – Strakonice, popř. – Horažďovice předměstí. Tím je možno nasazovat kratší soupravy vlaků, zefektivnit provoz a lepší předpoklady pro ekonomicky transparentnější přehled financování daného spoje, každý kraj si hradí pouze „svůj spoj“.
Zaveden nový systém: v sudou hodinu, jede-li rychlík z Českých Budějovic do Strakonic a Plzně, je veden osobní vlak z Českých Budějovic do Protivína a Písku. V lichou hodinu, kdy rychlík směr Strakonice a Plzeň není veden, jede osobní vlak do Strakonic, popř. Horažďovic předměstí.
Trať 191 Blatná - Nepomuk :
Bez podstatných změn. Jízdní řád je konstruován s ohledem na prioritní přestupy ve stanici Nepomuk, zejména směrem na Plzeň a od Plzně.
Trať 192 Číčenice – Týn nad Vltavou :
Je 100% aplikován taktový jízdní řád, rozsah dopravní obslužnosti se nemění. Směrem na Týn nad Vltavou jsou preferovány rychlé přestupy ve stanici Číčenice od osobních vlaků z Českých Budějovic. Zároveň jsou dodrženy velmi zajímavé přestupní možnosti od dálkové dopravy z Plzně a Strakonic a od regionálních vlaků z Písku. Opačně jsou navázány rychlé přestupy na rychlíky a osobní vlaky směr České Budějovice a 2x denně i občany žádané spojení na dálkovou dopravu směr Plzeň.
Trať 193 Dívčice - Netolice :
Nový systém navázání co nejrychlejšího spojení směr České Budějovice. Zkrácení přestupních časů na minimum a dosažení cestovní doby na trase Netolice – České Budějovice 45 minut. V takové časové variantě je vlak alternativou, zejména pro obyvatele okrajových částí města Netolice, přilehlých k železnici. V jízdním řádu nově zveřejněny vybrané autobusové spoje do a z Prachaticka. Zejména pro studenty zaveden nový nedělní vlak Netolice – Číčenice s přípojem na rychlík do Plzně, který nabídne možnost rychlého spojení směr Strakonice a Plzeň.
Trať 194 České Budějovice – Volary:
Rozsah dopravy na stejné úrovni, opět aplikován osvědčený letní (hustější doprava) a zimní (mírně omezená doprava) jízdní řád. V Českých Budějovicích jsou navázány přípoje na dálkovou dopravu a nově i na dosud neexistující přípoje na Plzeň a Prahu v cca 16, 18, 19 a 21 hodin. V letním období je zaveden systém, kdy vlaky z Českých Budějovic končí v Černém Kříži a doprava do Volar a Nového Údolí je zajišťována lehkými motorovými vlaky. To umožní efektivně reagovat na náhlé potřeby provozu (hromadné akce, silnější frekvence apod.). V Nové Peci a Českém Krumlově jsou v jízdním řádu nově zveřejněny návazné autobusové spoje. Doprava na úseku Nové Údolí – Černý Kříž je konstruována v těsné spolupráci s obcí Stožec, jejíž občané jsou na železnici maximálně závislí.
Trať 195 Rybník – Lipno nad Vltavou:
S ohledem na rostoucí význam střediska zimních sportů byla odstraněna dosavadní silná redukce provozu v zimním období. Vlaky jsou konstruovány tak, aby ve stanici Rybník byly dosaženy minimální ztrátové přestupní doby. Všechny vlaky do a z Lipna nad Vltavou mají přípoj na vlaky do a z Českých Budějovic. Pro rychlý návoz turistické frekvence z Prahy, Tábora a Českých Budějovic je zaveden přípoj od mezinárodního Ex 101 Jóže Plečnik, u kterého bylo z tohoto důvodu po jednáních s MD dosaženo zastavování ve stanici Rybník. Experimentálně je zaveden přímý vlak Summerau – Lipno nad Vltavou, který umožní pohodlnou dopravu z oblasti rakouského Lince na Lipensko. Tento spoj je veden s ohledem na chystaný vznik přeshraničního projektu cykloturistiky Dunaj-Vltava a může být v budoucnu doplněn dalšími vlaky vhodnými pro okružní přeshraniční cykloturistiku. České dráhy v tomto ohledu těsně spolupracují jak s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu, tak i s hornorakouskými spolkovými dráhami.
Trať 196 České Budějovice – Horní Dvořiště (Summerau ÖBB) :
Nově v Českých Budějovicích vytvořeny žádané přípojové vazby na dálkovou dopravu směr Praha a Plzeň. Prostoje v pohraničních bodech z důvodů pasových kontrol byly zredukovány na minimum. Přeshraniční doprava dosáhla 7 párů spojů, plošně rozložených v průběhu dne, z toho dva páry dálkových vlaků a dva páry regionálních přímých spojů mezi Českými Budějovicemi a Lincem. Pro rychlý návoz turistické frekvence z Prahy, Tábora a Českých Budějovic do oblastí Lipna a okolí je maximálně využito nové vedení mezinárodního Ex 101 Jóže Plečnik, u kterého bylo z tohoto důvodu po jednáních s ministerstvem dopravy dosaženo zastavování ve stanici Rybník. Všechny vlaky (kromě časných ranních a nočních spojů) umožňují kapacitní přepravu jízdních kol.
Trať 197 Volary - Číčenice :
Nově ve stanici Číčenice konstruovány minimální přestupní doby. V destinaci České Budějovice – Vodňany – Bavorov je tak železnice konkurenceschopná vůči autobusové dopravě (Vodňany – České Budějovice u některých spojů pouze cca 25 minut). Do jízdního řádu jsou vloženy účelové spoje pro odvoz školní mládeže z Vodňan do Číčenic (koordinace mezi městem a ZŠ Vodňany a ČD). Je vytvořena nová konstrukce spojení České Budějovice – Číčenice – Prachatice z odpolední směny (odjezd České Budějovice v 22:39 h). I nadále budou realizována technická racionalizační opatření vedoucí ke zpravidelnění provozu, ke značné úspoře pracovních sil, a tím k ekonomickým úsporám v nákladech Českých drah. V případě úspěchu filosofie pravidelné taktové dopravy s rychlými přestupy umožňuje systém zavedení dalších spojů.
Trať 198 Volary - Strakonice :
Vzhledem k poloze přípojové stanice Strakonice, která leží téměř přesně v polovině páteřní trati České Budějovice – Plzeň, a tedy i ve značné vzdálenosti od obou krajských metropolí, byla dána přednost navázání přípojů od rychlých dálkových vlaků (před osobními vlaky) od Českých Budějovic a Plzně a opačně navázání přípojů též na rychlíky do Českých Budějovic a Plzně. Nepravidelný dvouhodinový takt je doplněn účelovými spoji Strakonice – Vimperk a Volary – Lenora určenými pro zaměstnaneckou a školní frekvenci. V maximální možné míře jsou též ošetřeny přípojové vazby ve Volarech, zejména ve směru na Novou Pec, Lipenské jezero a Český Krumlov. Vzniká tak provázaný komunikační systém pro atraktivní oblast jihočeské části Šumavy. V jízdním řádu jsou nově zveřejněny možné přestupy na „Zelený autobus“ ŠUNAPu. Naší snahou je návaznost na autobusy národního parku a v budoucnu je ještě zvyšovat.
Trať 199 České Budějovice – České Velenice (Gmünd NÖ) :
Na základě požadavků obcí a měst došlo ke zpravidelnění dopravy a jejímu rovnoměrnějšímu rozložení během dne. Nově jsou na většině spojů nasazovány modernější motorové vozy a vozy s možností přepravy jízdních kol. Rozšiřuje se také počet spojů mezi Českými Budějovicemi a Gmündem NÖ a zpět s možností návazné dopravy do Vídně a zpět (7 párů spojů). Dva páry přímých spojů zůstaly zachovány plnohodnotně s rozšířením počtu zastavení ve stanicích na české straně.
Trať 200 Protivín - Zdice :
Vzhledem k rozdílným akcentům na území Jihočeského a Středočeského kraje, byla trať rozdělena na dva víceméně autonomní provozní systémy: jihočeský v trati Březnice – Protivín a středočeský v trati Zdice – Březnice. Tranzitní doprava mezi oběma regiony je zajišťována dostatečným počtem dálkových rychlíků. Na trati je aplikován zárodek pravidelného systému, kdy by střídavě byly vedeny vlaky Březnice – Protivín, s přestupem na osobní vlaky do Českých Budějovic a přímé vlaky Písek – České Budějovice, navíc s možností přestupu v Protivíně na rychlíky do Českých Budějovic. Cestovní doba Písek – České Budějovice je v tomto případě cca 55 minut, což je díky kongescím na silnicích velmi zajímavá a zavazující nabídka.
Trať 201 Ražice - Tábor :
Doprava je zachována již v zažitém téměř dvouhodinovém taktu. Přípojové vazby v Táboře jsou navázány od a na rychlíky z Prahy a Českých Budějovic. V Ražicích jsou vytvořeny rychlé přestupní možnosti od a na rychlíky směr Strakonice a Plzeň, opět pro žádanou rychlou dopravu do těchto destinací. Do dopravního systému jsou vloženy vlaky Tábor až Milevsko a zpět pro posílení ranních přepravních proudů. Totéž je realizováno v úseku Písek – Ražice a zpět. Nově je zaveden ranní vlak Tábor – Písek – Strakonice určený hlavně zaměstnanecké frekvenci. Došlo ke koordinaci s autobusovým dopravcem COMETT Plus v návaznosti na přestupní body vlak/bus v Božejovicích ve směru do a z Opařan a Jistebnice. Tyto přestupní návaznosti jsou zveřejněny i v celostátním jízdním řádu. Systém vedení spojů je vytvářen tak, aby umožnil případné „zahuštění-rozšíření“ taktového provozu.
Trať 202 Bechyně - Tábor :
Opět se podařilo sestavit jízdní řád v téměř čistém taktu. Vlaky jsou konstruovány jak s ohledem na návoz studentů do škol a občanů do zaměstnání, tak i s přihlédnutím na žádoucí přestupy pro turistickou frekvenci zejména od Prahy. Maximálně byla navázána kooperace s autobusovým dopravcem COMETT Plus a došlo k dohodě o koordinaci spojů na této trati a k odstranění zbytných souběžných jízd. V mezidobí mezi vlaky tak jede autobus a naopak. „Společný“ jízdní řád „kooperace“ Tábor – Bechyně bude zveřejněn v regionálních železničních a autobusových jízdních řádech. Je zde položen základ žádoucí spolupráce dopravců v oblasti integrovaného systému.
Trať 203 Strakonice - Březnice:
Přípojové vazby na dálkové rychlíkové spoje byly jak ve Strakonicích, tak v Březnici upraveny. Z důvodů těchto časových poloh není možno vést všechny vlaky v celé trati, a proto došlo k zavedení oddělených, téměř pravidelných taktových systémů Březnice – Blatná a Blatná – Strakonice, doplněných průběžnými vlaky v případech jmenovitě vyžádaných obcemi. Nově je navázána úzká spolupráce s autobusovým dopravcem STTRANS a společně je připraven projekt koordinace systému vlak/bus v mikroregionu Blatná-Strakonice. Autobusy tak v požadovaných případech navazují na vlaky ČD a umožňují vyplnit proluky mezi vlaky ČD a navázat dopravní možnosti v celém úseku Březnice – Blatná a zpět. Možnosti přestupu budou zveřejněny v celostátním jízdním řádu ČD, kompletní společný jízdní řád dopravní koordinace ČD-STTRANS pak bude zveřejněn ve vlakových i autobusových regionálních jízdních řádech.
Trať 220 České Budějovice – Tábor (Benešov u Prahy - Praha) :
Vzhledem k husté dálkové dopravě není možné na převážně jednokolejných tratích aplikovat ani částečný taktový systém. Jako novinka je zaveden jeden pár spěšných vlaků v relaci Tábor – České Budějovice a zpět. Tyto vlaky mají zvýšený počet zastavení v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí pro nástup/výstup frekvence z obcí v okolí Tábora. Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi tyto vlaky zastavují pouze minimálně a nabízejí tak rychlou a pohodlnou dopravu z Táborska do jihočeské metropole a zpět. Ve stanici Ševětín je možné perspektivní umístění přestupního terminálu vlak/bus pro oblast Bukovska a Lomnicka. Osvědčí-li se tato nová filosofie, pak je možné uvažovat o její aplikaci na vyšší počet spojů. Regionální doprava je z větší části řešena osobními vlaky České Budějovice – Tábor a zpět s vloženými spoji Veselí nad Lužnicí – Tábor a zpět pro pokrytí větší hybnosti v tomto úseku. Osobní vlaky dojíždějí do stanice Tábor před rychlíky směr Praha a umožňují tak svoz občanů regionu a turistů k dálkové dopravě do hlavního města. V opačném směru vyjíždějí osobní vlaky z Tábora po rychlících z Prahy a nabízejí rozvoz od dálkové dopravy do obcí, kde dálkové spoje nestaví. Doprava mezi Táborem a Benešovem u Prahy je organizována s ohledem na přípojové vazby na integrovanou dopravu Středočeského kraje.
Trať 224 Tábor – Horní Cerekev :
Rozsah dopravy se nemění, jízdní řád je konstruován s přihlédnutím na požadavky návozu do Tábora do škol a zaměstnání, zároveň s navázáním přestupních možností na rychlíky směr Praha a České Budějovice. V opačném směru je prioritou odvoz žáků ze škol a zaměstnanců ze zaměstnání a je zachována i možnost přestupu od dálkové dopravy. Návaznosti na JHMD v Obratani a na autobusovou dopravu v bývalém jihočeském Pacově jsou i nadále zajištěny (gesce kraj Vysočina).
Trať 225 Veselí nad Lužnicí- Havlíčkův Brod :
Doprava je organizována tak, aby byl zajištěn návoz a odvoz žáků i pracujících do a z Jindřichova Hradce, a to jak od Horní Cerekve, tak od Veselí nad Lužnicí Zároveň jsou zajištěny přípoje do stanice Veselí nad Lužnicí na dálkovou dopravu ve směru Tábor – Praha a v opačném směru pak přestupní možnosti od dálkových vlaků do mikroregionu Jindřichohradecko. Zároveň je i několikrát denně možnost přestupů a spojení i zastávkovými vlaky do a ze směrů České Velenice, Tábor a České Budějovice. Zohledněny byly všechny požadavky obcí na posuny tras vlaků či jejich zavedení, aby bylo dosaženo maximální míry kompromisu mezi technickými možnostmi tratě a potřebami občanů. Ve většině případů byly odstraněny prostoje osobních vlaků v Jindřichově Hradci, které byly kritizovány zejména občany z obcí na pomezí Jihočeského kraje.
Trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice :
Jízdní řád na této trati je výsledkem širokého kompromisu mezi často protichůdnými zájmy. Na jeho tvorbě široce participovaly i dotčené obce. Byly zohledněny zájmy hlavních zaměstnavatelů v oblasti. Vlaky tak navážejí zaměstnance jak do Suchdola nad Lužnicí (fa Moeller), tak do Českých Velenic (ŽOS) a existuje i možnost jejich odvozu, včetně odpoledních směn. Byly zavedeny vlaky přijíždějící v cca 7:30 h z obou směrů do Třeboně, tím byly naplněny dlouhodobé požadavky na časově přijatelný návoz studentů do třeboňských škol. Křižování vlaků bylo v maximální možné míře převedeno do nově pojmenované stanice Majdalena (dříve Chlum u Třeboně), aby zde bylo možno zřídit požadovaný přestupní bod vlak/bus ve směru na Chlum u Třeboně a Staňkov. Ve špičkové části dne mezi 11. hodinou až 19. hodinou byl zaveden téměř přesný taktový systém nabízející ve svém vrcholu až hodinový takt, který přináší cestujícím výběr ze škály možných spojů. Na velký počet osobních a spěšných vlaků budou nasazeny moderní výkonné motorové vozy a kapacitní přívěsné vozy s možností přepravy jízdních kol.
Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice:
Z důvodu geografické danosti tratě je provoz na ní vázán spádovostí do Kraje Vysočina. Zájmy Jihočeského kraje jsou zejména v relaci Slavonice – Dačice. Na tomto rameni je zajištěna dopravní obslužnost pro dojezdy zaměstnaní a škol ve stávajícím rozsahu. Veškeré prováděné změny z důvodů potřeb Kraje Vysočina jsou konzultovány se zástupci Jihočeského kraje a podléhají jejich spoluschválení. Doprava na této trati je organizována ve dvou systémech – systém pro pracovní dny a systém pro víkendy, aby byly v maximální možné míře podchyceny jak běžné, tak i turistické přepravní proudy. Pro potřeby cykloturistiky jsou nasazovány vozy s rozšířenou možností přepravy jízdních kol.
Další služby, nabídky a informace v regionu
V Jihočeském kraji fungují integrované dopravní systémy v Českých Budějovicích a Táboře. Počítá se zachováním současného stavu.
Nové soupravy na Ex/EC Jóže Plečnik
Od nového jízdního řádu se zařadí České Budějovice a Tábor mezi evropská města, ve kterých bude zastavovat komfortní vlak evropské sítě EuroCity. Na území ČR tento vlak pojede jako expres bez nutnosti platit příplatek. S ohledem na jeho zařazení do systému EuroCity bude souprava sestavena z nejmodernějších klimatizovaných vozů vyrobených společností Siemens. Tyto vagóny splňují nejvyšší kriteria na komfortní přepravu, jsou určeny pro provoz rychlostí až 200 km/h. Ve 2. třídě je v oddílech pouze 6 míst, vozy 1. třídy jsou velkoprostorového uspořádání. Tento typ vozů nyní nasazují České dráhy výhradně na vlaky EuroCity, nejčastěji ve směru do SRN na trase Praha – Berlín – Hamburk. Směr Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko – Slovinsko je prvním případem využití těchto vysoce komfortních vozů mimo již modernizované koridory.
Tarify a služby – změny k 11. prosinci 2005
I pro platnost nového jízdního řádu zůstává bez změny jak základní jízdné, tak i většina státem regulovaných i obchodních slev. Beze změny tak zůstávají nadále ceny např. zpáteční či skupinová slevy nebo předplatních jízdenek. Ty umožňují cenově velmi dostupné cestování různým skupinám cestujících. Například měsíční traťová jízdenka pro trať Benešov – Praha (49 km) stojí stále 1 134 Kč (1 cesta vyjde na 28,35 Kč, 20 prac. dní, cesta tam a zpět). Skupina 15 osob pak za tuto cestu zaplatí 357 Kč (částka za 1 osobu je 23,80 Kč), za cestu Praha – Č. Budějovice (169 km) pak zaplatí skupiny 15 osob 1 071 Kč (částka za 1 osobu je 71,40 Kč). Optimalizace ceny reagující na vysoký meziroční nárůst cen pohonných hmot byla uplatněna u třech nabídek:
1. Nová cena „Kilometrické banky“ je stanovena ve výši 1 400 Kč (100 km za 70 Kč včetně vlaků EC a IC, zvýšení o 5 Kč). Do 10. prosince si však mohou cestující v předprodeji kupovat tento produkt za stávající cenu 1 300 Kč. Jelikož je předprodej možný až v dvouměsíční lhůtě a KMB platí půl roku, dotkne se jich v takovém případě úprava ceny až od druhé poloviny letních prázdnin ;
2. Cena jízdenky SONE+ pro osobní vlaky je stanovena ve výši 160 Kč namísto dosavadních 130 Kč. Cena SONE+ pro spěšné vlaky, rychlíky a expresy se nemění (360,-Kč);
3. K poslednímu dni stávajícího jízdního řádu bude ukončena platnost jediné relační slevy ČD, která je nyní vyhlášena mezi Prahou a Brnem. Tato nabídka koncepčně nezapadá do tarifního systému ČD, byla mimořádnou marketingovou nabídkou (nikoli standardním tarifem) a cestující místo ní stále více preferují ostatní produkty. K odklonu zájmu o relační jízdné ve vlacích EC přispělo zásadním způsobem nedávné zlevnění „zpáteční slevy“ pro tyto vlaky o 60 Kč za osobu.
Cestující ve vlacích EC a IC mezi Prahou a Brnem mohou nadále využívat zpáteční slevu (cena 404 Kč, cena za 1 cestu je 202 Kč) nebo Kilometrickou banku (cena na jednu cestu je 178,50 Kč).
Jízdné vlaků kategorie SC Pendolino
Ve vlacích SC Pendolino odpovídá základní jízdné současnému ceníku SC Manažer. V první třídě tak za cestu Praha - Ostrava cestující zaplatí dosavadních 600,- Kč, ten, kdo již jízdenku má, doplatí cenu místenky 200 Kč, tedy stejně jako dnes stojí servisní poplatek. Cestující ve druhé třídě nově ušetří za tutéž trasu 100 Kč (cena Praha - Ostrava = 500 Kč). Zatímco dnešní tarif umožňoval cestovat za poloviční částky pouze dětem, novinkou je poloviční jízdné ve 2. třídě i pro důchodce a studenty do 26 let a čtvrtinové jízdné pro žáky do 15 let a držitele průkazu ZTP. Samozřejmostí je i snížení ceny pro ty, kteří SC Pendolino využijí v kratších úsecích.
Zahájení prodeje rezervací pro SC Pendolino
Předprodej jízdenek pro SC Pendolino byl zahájen v pondělí 7. listopadu. První den prodeje byl zájem především o jízdenky pro celou trasu, tedy mezi Ostravou a Prahou. Pro 1. třídu si nejvíce dokladů předem koupili běžní (dospělí) cestující, pro 2. třídu studenti ve věku do 26 let.
Výhodněji v přeshraniční dopravě
V souvislosti s rozšířením provozu osobních vlaků mezi Českem a Saskem se připravují cenově výhodné nabídky pro relace Ústí nad Labem – Drážďany – Míšeň a Tanvald – Liberec – Drážďany / Budyšín. Tyto nabídky budou platit ve všech vlacích mimo spoje EC a to také v pracovních dnech (nově jsou zavedeny 4x denně po celý týden osobní vlaky z Děčína do Bad Schandau a z Liberce do Drážďan). O víkendech bude možné nadále využívat pro příhraniční cestování v Sasku a Bavorku jízdenky SONE+. Ve směru do Rakouska se plánuje výraznější zvýhodnění jízdenek EURegio pro držitele zákaznických karet a rozšíření této výhodné nabídky i na relaci Plzeň – Vídeň. Ceny budou zveřejněn v příštích dnech.
Prodej jízdního řádu
Prodej jízdního řádu byl zahájen na železničních stanicích 14. listopadu. Cena jízdního řádu je 60 Kč. Informace o vlakových spojích je možné získat také na internetu (WWW.CD.CZ), prostřednictvím bílé informační linky (telefon 840 112 113) nebo prostřednictvím sms a w@p služeb mobilních telefonů. V nabídce bude také CD s jízdním řádem v elektronické podobě.
Od 11. prosince 2005 nabídnou České dráhy cestujícím nový jízdní řád, který v dálkové dopravě vychází z objednávky ministerstva dopravy a v regionální osobní dopravě z požadavků krajů. Vybrané dálkové spoje, např. SC Pendolino, EuroCity a InterCity a některé mezistátní rychlíky, jsou pak provozovány Českými drahami na základě podnikatelské činnosti bez veřejné objednávky.
Nový jízdní řád přináší nové velmi rychlé spojení Prahy, Pardubic, Olomouce a Ostravy vlaky pod produktovou značkou SC Pendolino. Půjde o první spoje v České republice, které v celé své trase překročí průměrnou rychlost 100 km/h. SC Pendolino má také další prvenství – je to první plně nekuřácký dálkový vlak v nových členských zemí EU. Nabídne cestujícím na trase Praha – Ostrava kvalitu cestování srovnatelnou s leteckou dopravou. Spoje budou dokonce provozovány ve spolupráci s ČSA jako „lety ve výši nula“ s návazností na další letecké spoje ČSA z letiště Praha - Ruzyně a vlastním označením číslem letu OK.
Nově budou zavedeny další mezinárodní vlaky. Z Prahy (se zastavením v Táboře a v Českých Budějovicích) do slovinské Lublaně pojede nový spoj EC Jóže Plečnik s přípojem v Linci na vlak EC Transalpin Vídeň – Curych – Basilej a rychlík Zidani Most – Záhřeb. Novinkou je přímé noční spojení Prahy a Českých Budějovic lehátkovým vozem do Benátek. Přímé noční lehátkové spojení do Curychu je nově doplněno o komfortní lůžkový vagón. Více spojů pojede také do SRN - přes Domažlice bude zaveden nový rychlík Praha – Norimberk, z Děčína do Bad Schandau budou nově denně jezdit 4 páry osobních vlaků a novinkou je také celotýdenní provoz rychlých osobních spojů na trase Liberec – Drážďany.
Novinky v mezinárodní dopravě
Zcela nově bude provozován vlak EC 100/101 ve relaci Praha – Tábor – České Budějovice – Linec – Štýrský Hradec – Lublaň a zpět, v obou směrech v denní době. Tento vlak má v Linci přípoje na rychlé vlaky do a ze západního Rakouska a Švýcarska (Curych, Insbruck, Basilej). K výraznějším úpravám dochází i na vlacích EuroCity na trase Praha – Brno – Břeclav a dále ve směru Vídeň, resp. Bratislava – Budapešť, a to jak v časových polohách, tak i v počtu tras. Všech osm párů EC vlaků bude trasováno přes rychlé koridorové spojení Pardubice a Českou Třebovou. Z tohoto počtu budou tři vlaky vedeny do Budapešti, tři vlaky do Vídně, jeden do Bratislavy a poslední z nich budou tvořit dvě skupiny vozů – směřujících z Břeclavi do Bratislavy a Vídně. Totéž platí i pro opačný směr do Prahy. Díky převedení dvou spojů z tratě přes Havlíčkův Brod na koridor přes Pardubice se zkrátí cestovní doba z Prahy do Bratislavy o 36 minut a z Prahy do Budapešti o 30 minut. Provoz dvou párů vlaků EuroCity do Vídně je plánován elektrickou jednotkou s výkyvnou skříní – pendolinem. S využitím této jednotky se počítá také na relaci Praha – Bratislava. Soupravy pendolino na těchto trasách zkrátí cestovní časy. Z Prahy do Vídně je plánovaná nejkratší jízdní doba pro pendolino pouhé 4 hod. 2 min. (nyní jezdí EC vlaky obvykle 4 hod. 28 min.) a do Bratislavy dokonce méně než 4 hodiny.
Již v září tohoto roku byla provedena změna u vlaku EuroCity Polonia, který jezdil z Varšavy přes Ostravu a Břeclav do Budapešti a vezl skupinu vozů do Vídně, která se odvěšovala, resp. v opačném směru přivěšovala v Břeclavi. Pro slabou frekvenci, po souhlasu všech zúčastněných železničních správ, byla skupina vozů Varšava – Budapešť zrušena a vlak je nadále provozován jako přímý spoj Varšava – Vídeň a zpět.
U druhého páru vlaků Varšava – Vídeň a zpět – EC „Sobieski“ – dochází k časovému posunu, a to ve směru z Varšavy o dvě hodiny dříve, a ve směru z Vídně o dvě hodiny později. Obdobně pojede o čtyři hodiny dříve i EC 106 Praha z Varšavy do Prahy, s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.46 h. V opačném směru zůstává jízdní řád vlaku EC 107 beze změn.
Vlak R 432/433 „Beskyd“ Brno – Ostrava – Žilina je zrušen. V části trati Žilina – Přerov – Žilina je nahrazen novým spojem IC 146/147 „Hradčany“, trasovaným v trati Praha – Ostrava – Žilina a zpět.
V destinaci Polsko bude zrušen noční vlak R 252/253 „Bohemia“ Praha – Varšava – Praha. Naopak nově bude zaveden denní vlak R 250/251 Praha – Poznaň – Praha jedoucí přes přechodovou stanici Lichkov.
Ve směru z Prahy do Německa přes přechod Děčín zůstává počet vlaků zachován, pouze ve směru z Prahy došlo k vzájemnému prohození tras vlaků EC 176 a EC 370, tzn. že vlak do dánského Aarhusu odjíždí z Prahy až v 11.22 h. a v jeho trase s odjezdem v 9.22 h. jede vlak EuroCity končící v Hamburku.
Na přechodu Domažlice byl počet dálkových mezistátních vlaků rozšířen o jeden pár rychlíků Praha – Norimberk, s odjezdem z Prahy ve 13.15 h. a z Norimberku v 11.40 h, tj. příjezd do Prahy hl. n. v 16.45 h.
Stávající pár rychlíků R 273 / 272 Praha – Linec bude prodloužen až do Salcburku a nově poveze i přímé lehátkové vozy do Benátek (nové číslo vlaku R 207/ 206).
Z regionální mezistátní dopravy je třeba připomenout novinku na trati Děčín – Bad Schandau, kde budou nově provozovány čtyři páry vlaků denně se zastavením v Dolním Žlebu a Schöně. Obdobně i čtyři páry vlaků Drážďany – Žitava – Liberec pojedou denně a dva z nich budou o víkendu prodlouženy do Tanvaldu. Osobní regionální doprava se obnovuje i na přechodech Petrovice u Karviné a Bohumín.
Novinky v dálkové vnitrostátní dopravě
Stavební práce na koridoru budou nadále pokračovat především mezi Zábřehem na Moravě a Přerovem. Další práce již započaly také na trati Praha – České Budějovice. Mezi dokončené traťové úseky se zařadí nově elektrizovaná trať Kadaň – Karlovy Vary.
Nejzásadnější změnou v novém jízdním řádu bude nasazení nových elektrických jednotek řady 680 – Pendolino. Nasazeny budou převážně na trati Praha – Ostrava, kde pojede celkem šest párů vlaků jako produkt SC PENDOLINO. Cestovní doba mezi Prahou a Ostravou se jejich nasazením a též dokončením dalších úseků koridoru zkrátí na zatím historických 3 h 29 (resp. 33) minut. Tyto vlaky budou zastavovat jen v krajských městech. Odjezdy těchto vlaků z Prahy Holešovic budou v 5.56, 7.56, 9.56, 13.56, 15.56 a 18.26 h. Do Ostravy hl. n. dojedou v 9.25, 11.25, 13.25, 17.25, 19.25 a 21.55 h. V opačném směru vyjedou z Ostravy hl. n. ve 4.00, 5.45, 9.45, 11.45, 13.45 a 17.45 h. Do Prahy Holešovic dojedou v 7.31, 9.18, 13.18, 15.18, 17.18 a 21.18 h.
Pro ostatní místa, kde obvykle zastavují vlaky kategorie IC, budou nadále sloužit vlaky InterCity s klasickými vozy, i když vedené v pozměněném časovém rozložení. Nově pojede Ex 520/521 mezi Prahou a Zlínem – a to v samostatné časové poloze, bez spojování s vlakem „Jan Perner“. Doba jízdy mezi Zlínem a Prahou se zkrátí přibližně o 20 minut a zlevní o 60 Kč (není nutný příplatek pro vlaky IC). Nově - již z Třince - pojede vlak IC 540/541 „Hutník” – směřovaný přes Havířov a Ostravu Vítkovice. V opačném směru bude ukončen v Českém Těšíně s vazbou na osobní vlak směr Třinec. Naopak, tradiční spoj „Ostravan”, u kterého objednalo MD ČR rozšířené zastavování, bude provozován v kategorii rychlík, i když do něj budou i nadále řazeny rekonstruované vozy.
Na trati Praha – Brno a zpět přes Havlíčkův Brod došlo k několika změnám. Všechny vlaky EuroCity budou směřovány přes Českou Třebovou. Přeprava na trati přes Havlíčkův Brod bude zajištěna celkem sedmi páry rychlíků, které zastavují v klasických rychlíkových stanicích. Změna nastala u vlaku R 670, který bude ukončen v Praze. Objednávka ministerstva dopravy preferovala taktové rozložení vlaků na trati Praha – Ústí nad Labem před přímým spojením. V souladu s tím bude první přímé ranní spojení ve směru Ústí nad Labem, Most a Karlovy Vary zrušeno.
Na úseku Praha – Česká Třebová – Brno a zpět byl vlak Ex 278/279 převeden do kategorie EuroCity. Celkem pojedou mezi Brnem a Českou Třebovou tři páry denních rychlíků, zajišťujících přímé spojení s Prahou a tři páry běžně zastavujících rychlíků Brno – Hradec Králové a zpět. Navíc je v průběhu dne zajištěn v České Třebové přestup od a do Svitav téměř od všech „olomouckých“ rychlíků.
Trať Praha – Děčín nedoznala výraznějších změn. Počet vlaků je beze změn, vlaky jsou rozloženy na odjezdu z Prahy zhruba po dvou hodinách. Časové polohy musely být nepatrně upraveny z důvodu rozsáhlé rekonstrukce kolejiště ve stanici Ústí nad Labem hl. n. Jak již bylo výše uvedeno, přímé spojení z Brna vlakem R 670 bylo zrušeno.
Na trati Praha – Hradec Králové a zpět došlo k několika změnám. Byl zrušen víkendový spoj R 1464/1465 a také pravidelný R 740/741 „Náchodský Primátor“. Důvodů ke zrušení tohoto spoje je několik. Jedním je přetížení traťového úseku Jaroměř – Hradec Králové v ranní dopravní špičce. Jakýkoliv posun časové polohy tohoto vlaku však vylučuje jeho vedení do Prahy jako rychlého spoje a ani Ministerstvo dopravy ČR ho jako vlak mimo systém neobjednalo. Dalším důvodem je výstavba tzv. „Nového spojení“ v Praze, kdy pro směry od Pardubic, Nymburka, Turnova i Děčína půjde vjíždět i odjíždět jen po jedné koleji přes výhybnu na Vítkově. Spojovací kolej mezi hlavním nádražím a dolní tratí od Masarykova nádraží (na Hrabovku) bude z důvodu postupu prací zrušena. Některé vlaky ze směru od Kolína proto bylo zapotřebí odklonit přes Prahu Malešice a Prahu Vršovice. Pro vlaky od Hradce Králové by toto opatření znamenalo absolutní znehodnocení trasy. Proto se přistoupilo k dočasné redukci spoje do doby ukončení staveb.
Pro zlepšení přímého vlakového spojení Prahy s Trutnovem poveze R 953 (z Prahy hl. n. v 10.10 h) přímé vozy do Trutnova, které pokračují z Hradce Králové jako Sp 1782. Zpět z Trutnova lze využít Sp 1787 (odj. 14.30 h), který z Hradce Králové pokračuje jako R 954 a do Prahy hl. n. přijede v 17.57 h.
Na trať Pardubice – Liberec a zpět přibyl další pár rychlíků. Provozováno tedy bude šest párů spojů, které budou mít v Pardubicích přípoje ve směru na Moravu. Z nynějších pěti minut vznikl mezi přípojnými vlaky časový rozdíl okolo 20 až 30 minut. Všechny rychlíky budou zároveň vedeny v motorové trakci modernizovanými motorovými vozy řady 854.
Na úseku Praha – Chomutov, jak v trase přes Kladno, tak přes Louny, budou nasazeny modernizované motorové vozy ř. 854. Díky dokončení elektrizace na trati Kadaň – Karlovy Vary budou nyní nasazované motorové vozy ř. 843 přemístěny do jiných lokalit, kde nahradí v provozu starší motorové vozy. Rozsah dálkové dopravy na této trati se nemění.
Dokončení elektrizace mezi Karlovými Vary a Kadaní umožnilo zkrátit cestovní dobu mezi Chomutovem a Chebem z 2 h 22 minut na 1 h 51 min. - tedy o plných 31 minut. V opačném směru z 2 hodin 21 minut na 1 hodinu 53 minuty, což znamená zkrácení o 28 minut.
Mezi Prahou a Plzní zůstal počet dálkových spojů beze změn. V trase bývalého R 856 pojede z Prahy hl. n. nový vlak R 452, a to přes Domažlice do Norimberku. Zpět se bude R 453 vracet, opět přes Domažlice, v trase bývalého R 855 s příjezdem do Prahy hl. n. v 16.45 h.
Trať Zdice – Protivín nedoznala podstatných změn. Přímé vedení rychlíků z a do Prahy bylo vzhledem k souběhu s rychlíky Praha – Plzeň a zpět zúženo na tradiční spoj „Otava”, který však z Prahy pojede jen o víkendech se zajištěnými přípoji ve Zdicích.
Trať Praha – České Budějovice nedoznala podstatnějších změn. Začínající koridorové práce nedávají možnost pro změny takového rázu, které by mohly být pro cestující přínosem. Proto prosíme všechny ty, kteří na této trati pravidelně cestují, o vyšší míru trpělivosti. Výsledkem těchto rekonstrukcí by měla byt trať vysokých kvalitativních parametrů a značná časová úspora.
Jihočeský kraj
Dálková doprava
Trať 220 České Budějovice – Praha:
V novém jízdním řádu zůstává plně zachován taktový způsob přepravy mezi Českými Budějovicemi a Prahou s odjezdy z Č. Budějovic v čase XX:02 a z Tábora v čase cca XX:58. Nově je na této trati veden Ex 100/101 Jóže Plečnik, který zajistí spojení jihočeského regionu se slovinským hlavním městem Lublaní. Uvedený Ex je v trase z Horního Dvořiště veden na rakouském a slovinském území jako vlak kategorie EC, čímž je zajištěna i na našem území nadstandardní kvalita vozového parku. Tento vlak bude i nadále v letních měsících pravidelně na své trase vozit přímé vozy na Šumavu do Českého Krumlova a Volar. Nově je zde veden ve večerních hodinách do Salcburku a v ranních hodinách zpět R 206/207. Na tomto spoji jsou řazeny i přímé lůžkové a lehátkové vozy do Curychu a nově také lehátkové vozy do italských Benátek, konkrétně do stanice Venezia SL. Na této trati se v příštím roce počítá s výlukovými pracemi v souvislosti s výstavbou 4. železničního tranzitního koridoru.
Trať 190 České Budějovice – Plzeň:
I v letošním jízdním řádu je zachován dvouhodinový taktový systém na této trati, který se v minulých letech velmi osvědčil. Mezinárodní rychlík číslo 360 opět po dohodě s ministerstvem dopravy zastavuje v čase 10:11 h ve stanici Hluboká nad Vltavou, kde po vzájemné spolupráci s Dopravním podnikem města České Budějovice je v čase 10:20h zajištěn odjez autobusové linky číslo 104 do města a pod zámek Hluboká nad Vltavou stejně jako tomu bylo i v letošním jízdním řádu obou dopravců.
Trať 196 České Budějovice – Horní Dvořiště státní hranice:
Po rozsáhlých jednáních s MD bylo dosaženo k zastavení rychlého Ex 101 Jóže Plečnik ve stanici Rybník a tím umožněn rychlý a komfortní návoz z Prahy, Tábora a Českých Budějovic do oblasti Lipna nad Vltavou.
Na ostatních tratích jihočeského regionu nedochází v dálkové a mezinárodní dopravě k zásadním změnám, jedné se pouze o minutové posuny příjezdů a odjezdů s ohledem vylepšení návaznosti na regionální spoje.
Regionální doprava
České dráhy a železnice všeobecně jsou tradičním jihočeským dopravcem s dlouholetou tradicí. Stačí jen připomenout první železnici na evropském kontinentě, která vedla právě z Českých Budějovic. I po více než 170 letech hraje železniční doprava významnou úlohu na přepravním trhu v našem regionu a snaží se reagovat na turbulentně se měnící potřeby jeho obyvatel. Dopravní obslužnost je vedle zdravotnictví a školství jedním ze základních ukazatelů kvality veřejných služeb a jako taková je pro občany citlivě vnímána.
Podle požadavků krajského úřadu, který akceptoval připomínky jednotlivých měst a obcí k časovým polohám vedení regionálních vlaků a na základě požadavků i jednotlivých podniků a škol působících v kraji jsme vytvořili společný konsensus regionální železniční veřejné dopravy Jihočeského kraje. Ve spolupráci s autobusovými dopravci, které chápeme jako partnery jsme dosáhli jistého stupně koordinace. Tento stav zohledňuje výše uváděné připomínky, maximální návaznost na dálkovou dopravu pravidelnějším a urychlením přestupních dob, možnosti infrastruktury, provozní možnosti dopravce a nově na některých úsecích i kooperaci s autobusovými dopravci. Tyto detailní znalosti místních poměrů jsou vstupním bodem nového jízdního řádu 2005/2006 v regionální dopravě Jižních Čech, které vznikaly na pracovišti Krajského centra osobní dopravy v Českých Budějovicích.
Důraz je v novém jízdním řádu kladen zejména na četnost a pravidelnost spojů v pracovní dny. Přínosem je tak zlepšení dopravní nabídky v nejvíce žádaném období občanského pracovního dne a efektivnější provoz v okrajových a sedlových částech dne. Velmi těsná je i spolupráce i se sousedními Rakouskými spolkovými dráhami. Výsledkem těchto vztahů je další rozšiřování nabídky železničního spojení do Rakouska a to nejen ve směru na Linec, ale i na Vídeň.
Přehledný sumář změn, novinek a zásad jízdního řádu Českých drah pro platný jízdní řád 2005/2006 v regionální dopravě dle jednotlivých tratí přinášíme níže:
Trať 190 České Budějovice – Plzeň :
Zrušeny přímé osobní vlaky mezi Českými Budějovicemi a Plzní. Regionální vlaky jsou vedeny pouze v rámci Jihočeského kraje v úseku České Budějovice – Strakonice, popř. – Horažďovice předměstí. Tím je možno nasazovat kratší soupravy vlaků, zefektivnit provoz a lepší předpoklady pro ekonomicky transparentnější přehled financování daného spoje, každý kraj si hradí pouze „svůj spoj“.
Zaveden nový systém: v sudou hodinu, jede-li rychlík z Českých Budějovic do Strakonic a Plzně, je veden osobní vlak z Českých Budějovic do Protivína a Písku. V lichou hodinu, kdy rychlík směr Strakonice a Plzeň není veden, jede osobní vlak do Strakonic, popř. Horažďovic předměstí.
Trať 191 Blatná - Nepomuk :
Bez podstatných změn. Jízdní řád je konstruován s ohledem na prioritní přestupy ve stanici Nepomuk, zejména směrem na Plzeň a od Plzně.
Trať 192 Číčenice – Týn nad Vltavou :
Je 100% aplikován taktový jízdní řád, rozsah dopravní obslužnosti se nemění. Směrem na Týn nad Vltavou jsou preferovány rychlé přestupy ve stanici Číčenice od osobních vlaků z Českých Budějovic. Zároveň jsou dodrženy velmi zajímavé přestupní možnosti od dálkové dopravy z Plzně a Strakonic a od regionálních vlaků z Písku. Opačně jsou navázány rychlé přestupy na rychlíky a osobní vlaky směr České Budějovice a 2x denně i občany žádané spojení na dálkovou dopravu směr Plzeň.
Trať 193 Dívčice - Netolice :
Nový systém navázání co nejrychlejšího spojení směr České Budějovice. Zkrácení přestupních časů na minimum a dosažení cestovní doby na trase Netolice – České Budějovice 45 minut. V takové časové variantě je vlak alternativou, zejména pro obyvatele okrajových částí města Netolice, přilehlých k železnici. V jízdním řádu nově zveřejněny vybrané autobusové spoje do a z Prachaticka. Zejména pro studenty zaveden nový nedělní vlak Netolice – Číčenice s přípojem na rychlík do Plzně, který nabídne možnost rychlého spojení směr Strakonice a Plzeň.
Trať 194 České Budějovice – Volary:
Rozsah dopravy na stejné úrovni, opět aplikován osvědčený letní (hustější doprava) a zimní (mírně omezená doprava) jízdní řád. V Českých Budějovicích jsou navázány přípoje na dálkovou dopravu a nově i na dosud neexistující přípoje na Plzeň a Prahu v cca 16, 18, 19 a 21 hodin. V letním období je zaveden systém, kdy vlaky z Českých Budějovic končí v Černém Kříži a doprava do Volar a Nového Údolí je zajišťována lehkými motorovými vlaky. To umožní efektivně reagovat na náhlé potřeby provozu (hromadné akce, silnější frekvence apod.). V Nové Peci a Českém Krumlově jsou v jízdním řádu nově zveřejněny návazné autobusové spoje. Doprava na úseku Nové Údolí – Černý Kříž je konstruována v těsné spolupráci s obcí Stožec, jejíž občané jsou na železnici maximálně závislí.
Trať 195 Rybník – Lipno nad Vltavou:
S ohledem na rostoucí význam střediska zimních sportů byla odstraněna dosavadní silná redukce provozu v zimním období. Vlaky jsou konstruovány tak, aby ve stanici Rybník byly dosaženy minimální ztrátové přestupní doby. Všechny vlaky do a z Lipna nad Vltavou mají přípoj na vlaky do a z Českých Budějovic. Pro rychlý návoz turistické frekvence z Prahy, Tábora a Českých Budějovic je zaveden přípoj od mezinárodního Ex 101 Jóže Plečnik, u kterého bylo z tohoto důvodu po jednáních s MD dosaženo zastavování ve stanici Rybník. Experimentálně je zaveden přímý vlak Summerau – Lipno nad Vltavou, který umožní pohodlnou dopravu z oblasti rakouského Lince na Lipensko. Tento spoj je veden s ohledem na chystaný vznik přeshraničního projektu cykloturistiky Dunaj-Vltava a může být v budoucnu doplněn dalšími vlaky vhodnými pro okružní přeshraniční cykloturistiku. České dráhy v tomto ohledu těsně spolupracují jak s Jihočeskou centrálou cestovního ruchu, tak i s hornorakouskými spolkovými dráhami.
Trať 196 České Budějovice – Horní Dvořiště (Summerau ÖBB) :
Nově v Českých Budějovicích vytvořeny žádané přípojové vazby na dálkovou dopravu směr Praha a Plzeň. Prostoje v pohraničních bodech z důvodů pasových kontrol byly zredukovány na minimum. Přeshraniční doprava dosáhla 7 párů spojů, plošně rozložených v průběhu dne, z toho dva páry dálkových vlaků a dva páry regionálních přímých spojů mezi Českými Budějovicemi a Lincem. Pro rychlý návoz turistické frekvence z Prahy, Tábora a Českých Budějovic do oblastí Lipna a okolí je maximálně využito nové vedení mezinárodního Ex 101 Jóže Plečnik, u kterého bylo z tohoto důvodu po jednáních s ministerstvem dopravy dosaženo zastavování ve stanici Rybník. Všechny vlaky (kromě časných ranních a nočních spojů) umožňují kapacitní přepravu jízdních kol.
Trať 197 Volary - Číčenice :
Nově ve stanici Číčenice konstruovány minimální přestupní doby. V destinaci České Budějovice – Vodňany – Bavorov je tak železnice konkurenceschopná vůči autobusové dopravě (Vodňany – České Budějovice u některých spojů pouze cca 25 minut). Do jízdního řádu jsou vloženy účelové spoje pro odvoz školní mládeže z Vodňan do Číčenic (koordinace mezi městem a ZŠ Vodňany a ČD). Je vytvořena nová konstrukce spojení České Budějovice – Číčenice – Prachatice z odpolední směny (odjezd České Budějovice v 22:39 h). I nadále budou realizována technická racionalizační opatření vedoucí ke zpravidelnění provozu, ke značné úspoře pracovních sil, a tím k ekonomickým úsporám v nákladech Českých drah. V případě úspěchu filosofie pravidelné taktové dopravy s rychlými přestupy umožňuje systém zavedení dalších spojů.
Trať 198 Volary - Strakonice :
Vzhledem k poloze přípojové stanice Strakonice, která leží téměř přesně v polovině páteřní trati České Budějovice – Plzeň, a tedy i ve značné vzdálenosti od obou krajských metropolí, byla dána přednost navázání přípojů od rychlých dálkových vlaků (před osobními vlaky) od Českých Budějovic a Plzně a opačně navázání přípojů též na rychlíky do Českých Budějovic a Plzně. Nepravidelný dvouhodinový takt je doplněn účelovými spoji Strakonice – Vimperk a Volary – Lenora určenými pro zaměstnaneckou a školní frekvenci. V maximální možné míře jsou též ošetřeny přípojové vazby ve Volarech, zejména ve směru na Novou Pec, Lipenské jezero a Český Krumlov. Vzniká tak provázaný komunikační systém pro atraktivní oblast jihočeské části Šumavy. V jízdním řádu jsou nově zveřejněny možné přestupy na „Zelený autobus“ ŠUNAPu. Naší snahou je návaznost na autobusy národního parku a v budoucnu je ještě zvyšovat.
Trať 199 České Budějovice – České Velenice (Gmünd NÖ) :
Na základě požadavků obcí a měst došlo ke zpravidelnění dopravy a jejímu rovnoměrnějšímu rozložení během dne. Nově jsou na většině spojů nasazovány modernější motorové vozy a vozy s možností přepravy jízdních kol. Rozšiřuje se také počet spojů mezi Českými Budějovicemi a Gmündem NÖ a zpět s možností návazné dopravy do Vídně a zpět (7 párů spojů). Dva páry přímých spojů zůstaly zachovány plnohodnotně s rozšířením počtu zastavení ve stanicích na české straně.
Trať 200 Protivín - Zdice :
Vzhledem k rozdílným akcentům na území Jihočeského a Středočeského kraje, byla trať rozdělena na dva víceméně autonomní provozní systémy: jihočeský v trati Březnice – Protivín a středočeský v trati Zdice – Březnice. Tranzitní doprava mezi oběma regiony je zajišťována dostatečným počtem dálkových rychlíků. Na trati je aplikován zárodek pravidelného systému, kdy by střídavě byly vedeny vlaky Březnice – Protivín, s přestupem na osobní vlaky do Českých Budějovic a přímé vlaky Písek – České Budějovice, navíc s možností přestupu v Protivíně na rychlíky do Českých Budějovic. Cestovní doba Písek – České Budějovice je v tomto případě cca 55 minut, což je díky kongescím na silnicích velmi zajímavá a zavazující nabídka.
Trať 201 Ražice - Tábor :
Doprava je zachována již v zažitém téměř dvouhodinovém taktu. Přípojové vazby v Táboře jsou navázány od a na rychlíky z Prahy a Českých Budějovic. V Ražicích jsou vytvořeny rychlé přestupní možnosti od a na rychlíky směr Strakonice a Plzeň, opět pro žádanou rychlou dopravu do těchto destinací. Do dopravního systému jsou vloženy vlaky Tábor až Milevsko a zpět pro posílení ranních přepravních proudů. Totéž je realizováno v úseku Písek – Ražice a zpět. Nově je zaveden ranní vlak Tábor – Písek – Strakonice určený hlavně zaměstnanecké frekvenci. Došlo ke koordinaci s autobusovým dopravcem COMETT Plus v návaznosti na přestupní body vlak/bus v Božejovicích ve směru do a z Opařan a Jistebnice. Tyto přestupní návaznosti jsou zveřejněny i v celostátním jízdním řádu. Systém vedení spojů je vytvářen tak, aby umožnil případné „zahuštění-rozšíření“ taktového provozu.
Trať 202 Bechyně - Tábor :
Opět se podařilo sestavit jízdní řád v téměř čistém taktu. Vlaky jsou konstruovány jak s ohledem na návoz studentů do škol a občanů do zaměstnání, tak i s přihlédnutím na žádoucí přestupy pro turistickou frekvenci zejména od Prahy. Maximálně byla navázána kooperace s autobusovým dopravcem COMETT Plus a došlo k dohodě o koordinaci spojů na této trati a k odstranění zbytných souběžných jízd. V mezidobí mezi vlaky tak jede autobus a naopak. „Společný“ jízdní řád „kooperace“ Tábor – Bechyně bude zveřejněn v regionálních železničních a autobusových jízdních řádech. Je zde položen základ žádoucí spolupráce dopravců v oblasti integrovaného systému.
Trať 203 Strakonice - Březnice:
Přípojové vazby na dálkové rychlíkové spoje byly jak ve Strakonicích, tak v Březnici upraveny. Z důvodů těchto časových poloh není možno vést všechny vlaky v celé trati, a proto došlo k zavedení oddělených, téměř pravidelných taktových systémů Březnice – Blatná a Blatná – Strakonice, doplněných průběžnými vlaky v případech jmenovitě vyžádaných obcemi. Nově je navázána úzká spolupráce s autobusovým dopravcem STTRANS a společně je připraven projekt koordinace systému vlak/bus v mikroregionu Blatná-Strakonice. Autobusy tak v požadovaných případech navazují na vlaky ČD a umožňují vyplnit proluky mezi vlaky ČD a navázat dopravní možnosti v celém úseku Březnice – Blatná a zpět. Možnosti přestupu budou zveřejněny v celostátním jízdním řádu ČD, kompletní společný jízdní řád dopravní koordinace ČD-STTRANS pak bude zveřejněn ve vlakových i autobusových regionálních jízdních řádech.
Trať 220 České Budějovice – Tábor (Benešov u Prahy - Praha) :
Vzhledem k husté dálkové dopravě není možné na převážně jednokolejných tratích aplikovat ani částečný taktový systém. Jako novinka je zaveden jeden pár spěšných vlaků v relaci Tábor – České Budějovice a zpět. Tyto vlaky mají zvýšený počet zastavení v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí pro nástup/výstup frekvence z obcí v okolí Tábora. Mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi tyto vlaky zastavují pouze minimálně a nabízejí tak rychlou a pohodlnou dopravu z Táborska do jihočeské metropole a zpět. Ve stanici Ševětín je možné perspektivní umístění přestupního terminálu vlak/bus pro oblast Bukovska a Lomnicka. Osvědčí-li se tato nová filosofie, pak je možné uvažovat o její aplikaci na vyšší počet spojů. Regionální doprava je z větší části řešena osobními vlaky České Budějovice – Tábor a zpět s vloženými spoji Veselí nad Lužnicí – Tábor a zpět pro pokrytí větší hybnosti v tomto úseku. Osobní vlaky dojíždějí do stanice Tábor před rychlíky směr Praha a umožňují tak svoz občanů regionu a turistů k dálkové dopravě do hlavního města. V opačném směru vyjíždějí osobní vlaky z Tábora po rychlících z Prahy a nabízejí rozvoz od dálkové dopravy do obcí, kde dálkové spoje nestaví. Doprava mezi Táborem a Benešovem u Prahy je organizována s ohledem na přípojové vazby na integrovanou dopravu Středočeského kraje.
Trať 224 Tábor – Horní Cerekev :
Rozsah dopravy se nemění, jízdní řád je konstruován s přihlédnutím na požadavky návozu do Tábora do škol a zaměstnání, zároveň s navázáním přestupních možností na rychlíky směr Praha a České Budějovice. V opačném směru je prioritou odvoz žáků ze škol a zaměstnanců ze zaměstnání a je zachována i možnost přestupu od dálkové dopravy. Návaznosti na JHMD v Obratani a na autobusovou dopravu v bývalém jihočeském Pacově jsou i nadále zajištěny (gesce kraj Vysočina).
Trať 225 Veselí nad Lužnicí- Havlíčkův Brod :
Doprava je organizována tak, aby byl zajištěn návoz a odvoz žáků i pracujících do a z Jindřichova Hradce, a to jak od Horní Cerekve, tak od Veselí nad Lužnicí Zároveň jsou zajištěny přípoje do stanice Veselí nad Lužnicí na dálkovou dopravu ve směru Tábor – Praha a v opačném směru pak přestupní možnosti od dálkových vlaků do mikroregionu Jindřichohradecko. Zároveň je i několikrát denně možnost přestupů a spojení i zastávkovými vlaky do a ze směrů České Velenice, Tábor a České Budějovice. Zohledněny byly všechny požadavky obcí na posuny tras vlaků či jejich zavedení, aby bylo dosaženo maximální míry kompromisu mezi technickými možnostmi tratě a potřebami občanů. Ve většině případů byly odstraněny prostoje osobních vlaků v Jindřichově Hradci, které byly kritizovány zejména občany z obcí na pomezí Jihočeského kraje.
Trať 226 Veselí nad Lužnicí – České Velenice :
Jízdní řád na této trati je výsledkem širokého kompromisu mezi často protichůdnými zájmy. Na jeho tvorbě široce participovaly i dotčené obce. Byly zohledněny zájmy hlavních zaměstnavatelů v oblasti. Vlaky tak navážejí zaměstnance jak do Suchdola nad Lužnicí (fa Moeller), tak do Českých Velenic (ŽOS) a existuje i možnost jejich odvozu, včetně odpoledních směn. Byly zavedeny vlaky přijíždějící v cca 7:30 h z obou směrů do Třeboně, tím byly naplněny dlouhodobé požadavky na časově přijatelný návoz studentů do třeboňských škol. Křižování vlaků bylo v maximální možné míře převedeno do nově pojmenované stanice Majdalena (dříve Chlum u Třeboně), aby zde bylo možno zřídit požadovaný přestupní bod vlak/bus ve směru na Chlum u Třeboně a Staňkov. Ve špičkové části dne mezi 11. hodinou až 19. hodinou byl zaveden téměř přesný taktový systém nabízející ve svém vrcholu až hodinový takt, který přináší cestujícím výběr ze škály možných spojů. Na velký počet osobních a spěšných vlaků budou nasazeny moderní výkonné motorové vozy a kapacitní přívěsné vozy s možností přepravy jízdních kol.
Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Slavonice:
Z důvodu geografické danosti tratě je provoz na ní vázán spádovostí do Kraje Vysočina. Zájmy Jihočeského kraje jsou zejména v relaci Slavonice – Dačice. Na tomto rameni je zajištěna dopravní obslužnost pro dojezdy zaměstnaní a škol ve stávajícím rozsahu. Veškeré prováděné změny z důvodů potřeb Kraje Vysočina jsou konzultovány se zástupci Jihočeského kraje a podléhají jejich spoluschválení. Doprava na této trati je organizována ve dvou systémech – systém pro pracovní dny a systém pro víkendy, aby byly v maximální možné míře podchyceny jak běžné, tak i turistické přepravní proudy. Pro potřeby cykloturistiky jsou nasazovány vozy s rozšířenou možností přepravy jízdních kol.
Další služby, nabídky a informace v regionu
V Jihočeském kraji fungují integrované dopravní systémy v Českých Budějovicích a Táboře. Počítá se zachováním současného stavu.
Nové soupravy na Ex/EC Jóže Plečnik
Od nového jízdního řádu se zařadí České Budějovice a Tábor mezi evropská města, ve kterých bude zastavovat komfortní vlak evropské sítě EuroCity. Na území ČR tento vlak pojede jako expres bez nutnosti platit příplatek. S ohledem na jeho zařazení do systému EuroCity bude souprava sestavena z nejmodernějších klimatizovaných vozů vyrobených společností Siemens. Tyto vagóny splňují nejvyšší kriteria na komfortní přepravu, jsou určeny pro provoz rychlostí až 200 km/h. Ve 2. třídě je v oddílech pouze 6 míst, vozy 1. třídy jsou velkoprostorového uspořádání. Tento typ vozů nyní nasazují České dráhy výhradně na vlaky EuroCity, nejčastěji ve směru do SRN na trase Praha – Berlín – Hamburk. Směr Praha – Tábor – České Budějovice – Rakousko – Slovinsko je prvním případem využití těchto vysoce komfortních vozů mimo již modernizované koridory.
Tarify a služby – změny k 11. prosinci 2005
I pro platnost nového jízdního řádu zůstává bez změny jak základní jízdné, tak i většina státem regulovaných i obchodních slev. Beze změny tak zůstávají nadále ceny např. zpáteční či skupinová slevy nebo předplatních jízdenek. Ty umožňují cenově velmi dostupné cestování různým skupinám cestujících. Například měsíční traťová jízdenka pro trať Benešov – Praha (49 km) stojí stále 1 134 Kč (1 cesta vyjde na 28,35 Kč, 20 prac. dní, cesta tam a zpět). Skupina 15 osob pak za tuto cestu zaplatí 357 Kč (částka za 1 osobu je 23,80 Kč), za cestu Praha – Č. Budějovice (169 km) pak zaplatí skupiny 15 osob 1 071 Kč (částka za 1 osobu je 71,40 Kč). Optimalizace ceny reagující na vysoký meziroční nárůst cen pohonných hmot byla uplatněna u třech nabídek:
1. Nová cena „Kilometrické banky“ je stanovena ve výši 1 400 Kč (100 km za 70 Kč včetně vlaků EC a IC, zvýšení o 5 Kč). Do 10. prosince si však mohou cestující v předprodeji kupovat tento produkt za stávající cenu 1 300 Kč. Jelikož je předprodej možný až v dvouměsíční lhůtě a KMB platí půl roku, dotkne se jich v takovém případě úprava ceny až od druhé poloviny letních prázdnin ;
2. Cena jízdenky SONE+ pro osobní vlaky je stanovena ve výši 160 Kč namísto dosavadních 130 Kč. Cena SONE+ pro spěšné vlaky, rychlíky a expresy se nemění (360,-Kč);
3. K poslednímu dni stávajícího jízdního řádu bude ukončena platnost jediné relační slevy ČD, která je nyní vyhlášena mezi Prahou a Brnem. Tato nabídka koncepčně nezapadá do tarifního systému ČD, byla mimořádnou marketingovou nabídkou (nikoli standardním tarifem) a cestující místo ní stále více preferují ostatní produkty. K odklonu zájmu o relační jízdné ve vlacích EC přispělo zásadním způsobem nedávné zlevnění „zpáteční slevy“ pro tyto vlaky o 60 Kč za osobu.
Cestující ve vlacích EC a IC mezi Prahou a Brnem mohou nadále využívat zpáteční slevu (cena 404 Kč, cena za 1 cestu je 202 Kč) nebo Kilometrickou banku (cena na jednu cestu je 178,50 Kč).
Jízdné vlaků kategorie SC Pendolino
Ve vlacích SC Pendolino odpovídá základní jízdné současnému ceníku SC Manažer. V první třídě tak za cestu Praha - Ostrava cestující zaplatí dosavadních 600,- Kč, ten, kdo již jízdenku má, doplatí cenu místenky 200 Kč, tedy stejně jako dnes stojí servisní poplatek. Cestující ve druhé třídě nově ušetří za tutéž trasu 100 Kč (cena Praha - Ostrava = 500 Kč). Zatímco dnešní tarif umožňoval cestovat za poloviční částky pouze dětem, novinkou je poloviční jízdné ve 2. třídě i pro důchodce a studenty do 26 let a čtvrtinové jízdné pro žáky do 15 let a držitele průkazu ZTP. Samozřejmostí je i snížení ceny pro ty, kteří SC Pendolino využijí v kratších úsecích.
Zahájení prodeje rezervací pro SC Pendolino
Předprodej jízdenek pro SC Pendolino byl zahájen v pondělí 7. listopadu. První den prodeje byl zájem především o jízdenky pro celou trasu, tedy mezi Ostravou a Prahou. Pro 1. třídu si nejvíce dokladů předem koupili běžní (dospělí) cestující, pro 2. třídu studenti ve věku do 26 let.
Výhodněji v přeshraniční dopravě
V souvislosti s rozšířením provozu osobních vlaků mezi Českem a Saskem se připravují cenově výhodné nabídky pro relace Ústí nad Labem – Drážďany – Míšeň a Tanvald – Liberec – Drážďany / Budyšín. Tyto nabídky budou platit ve všech vlacích mimo spoje EC a to také v pracovních dnech (nově jsou zavedeny 4x denně po celý týden osobní vlaky z Děčína do Bad Schandau a z Liberce do Drážďan). O víkendech bude možné nadále využívat pro příhraniční cestování v Sasku a Bavorku jízdenky SONE+. Ve směru do Rakouska se plánuje výraznější zvýhodnění jízdenek EURegio pro držitele zákaznických karet a rozšíření této výhodné nabídky i na relaci Plzeň – Vídeň. Ceny budou zveřejněn v příštích dnech.
Prodej jízdního řádu
Prodej jízdního řádu byl zahájen na železničních stanicích 14. listopadu. Cena jízdního řádu je 60 Kč. Informace o vlakových spojích je možné získat také na internetu (WWW.CD.CZ), prostřednictvím bílé informační linky (telefon 840 112 113) nebo prostřednictvím sms a w@p služeb mobilních telefonů. V nabídce bude také CD s jízdním řádem v elektronické podobě.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk